Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, likestilling skrev:

La oss si at legen smittet kollegaen sin på mandag eller tirsdag...så har kollegaen vært smittsom uten å vite det  i tre dager. Da blir det fort mye mulig smittet.

Det hadde jo vært typisk Norge om det var slik "brannen startet", fordi en lege på Ullevål som har vært i Italia ikke klarer å tenke selv når personen begynner å hoste litt.

Hvis jeg hadde sett en film om en pandemi og denne scenen skjedde i starten av filmen hadde jeg bare skrudd av siden det er så usannsynlig og uhørt. En lege som har vært i et smittet område som drar på jobb til tross for symptomer etter å ha vært i et av de største utbruddsområdene, og dette etter at vi har hatt en måned til å skjønne hvor lett dette smitter? Yeah right.

... men her skjedde det altså i virkeligheten. FHI har virkelig fått vist seg frem, og hadde det ikke vært for at resten av verden også står i full fyr, hadde nok dette fått internasjonal oppmerksomhet.

Enig. Det er hinsides all fornuft.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Her hadde vi en mulighet til å hindre spredning i Norge og så går det til helvete med en gang pga denne legen og de altfor slappe retningslinjene. Jeg håper virkelig de andre tre kollegaene er tatt ut av jobb inntil videre også, de kan jo fortsatt teste positivt senere. Jeg har ikke sett at dette har blitt presisert noen steder. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortsatt ikke endelige tall å forholde oss til slik at vi kan regne ut endelig dødelighet, men antallet saker som har hatt et utfall er per nå nesten akkurat like stort som antallet som ikke har et utfall.

Hvis man bare ser på de som har hatt et utfall blir dødeligheten ca 6.9% totalt. Dette er ca. halvparten av alle registrerte tilfeller, så det skulle gi et noenlunde fornuftig estimat. Her antar man altså at den andre gruppen vil ha samme dødsrate på sikt, og ender opp med 6.9%.

Halvparten av sakene er ikke avklart enda, men om man regner med at alle disse blir friske (veldig usannsynlig) vil det endelige tallet bli 3.4%. 18% av de som ikke er avklart er i kritisk/alvorlig tilstand nå. Mange av disse vil dø, grunnet hva som ligger i kritisk/alvorlig.

Hvis vi tar det mest forsiktige anslaget og sier at ALLE som nå er syke og i alvorlig/kritisk tilstand blir friske snakker vi fortsatt om 3.4%, som er laaangt over det vi blir fortalt her til lands.

Om alle som er alvorlig/kritisk syke dør (også usannsynlig) lander vi på 12.5% dødelighet.

Hvis vi antar at det går bedre med "halvpart 2" enn den første, lander vi et sted mellom 3.4% og 6.9%, som kanskje er det mest fornuftige intervallet per i dag. Det er uhyre vanskelig å gjøre slike anslag når man har så dårlig tallmateriale, men det er det beste vi har.

Når FHI snakker om dødelighet på 0.4 til 1% så lurer jeg veldig på hvordan de kommer frem til slike tall. Bare med de 2933 som er døde nå, må vi få over 200.000 nye smittede og ingen flere døde før vi er nede på 1%.

Edit: det er nok noe underrapportering og til og med tilfeller som ikke blir oppdaget av noen, men det er også sannsynligvis betydelig underrapportering av døde siden de som døde hjemme i Wuhan (det ble mange etter hvert) ikke er med i statistikker. I begynnelsen da de fortsatt prøvde å skjule dette ble døde også registrert som "død av alvorlig lungebetennelse forårsaket av virus".

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Ja. Her hadde vi en mulighet til å hindre spredning i Norge og så går det til helvete med en gang pga denne legen og de altfor slappe retningslinjene. Jeg håper virkelig de andre tre kollegaene er tatt ut av jobb inntil videre også, de kan jo fortsatt teste positivt senere. Jeg har ikke sett at dette har blitt presisert noen steder. 

Jeg skrev om det tidligere, testen er bare 71% nøyaktig, altså vil 29% teste negativt selv om de er smittet, og det gjelder selvfølgelig SPESIELT i et så tidlig stadie.

Sjansen for at minst én av dem er smittet er ~65%.

Snart ligger vel alle ansatte nede for telling der på grunn av retningslinjer fra FHI som baserer seg på ønsketenkning.

"Nei beklager, vi har ikke kapasitet til moren din nå, alle våre ansatte ligger syke med Corona og det er ingen ledige sengeplasser"

🙄

I Norge vil det neppe få konsekvenser for noen.... ingen har eller tar ansvar.

I Sør-Korea hoppet helseministeren ut fra en bro og tok selvmord da omfanget av situasjonen ble klart. Jeg sier ikke at dét er en god løsning heller, men der tar de i alle fall personlig ansvar. I Norge skyves alt bare over på leddet over, som i øverste instans blir "myndighetene" som ikke har noe å frykte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å avspore, så trenger ikke svar på dette.. men etter mange dager med krigstyper i Dagbladet så velger de å fronte 'nytt bilde av Stordalen', som er 6 dager gammelt. Det trengs jo andre nyheter enn Korona, men et 6 dagers bilde fra Instagram? Hva med at Tyrkia har åpnet grensene, at børsen er rett ned. Nei Dagbladet, at dere lever av klikk er gammelt nytt. Hvor er gode gamle 'nå kommer snøen'. Jeg er for øvrig ganske skremt dom mange andre, så de prøver vel på litt gladnyheter som sikkert mange kan trenge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er viktig ikke å lage panikk, sånn som feks ubrukelige Dagbladet legger opp til, men jeg undres over at FHI er så chill til klare råd for retningslinjer fra selveste WHO. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, parmanoia skrev:

Jeg mener det er viktig ikke å lage panikk, sånn som feks ubrukelige Dagbladet legger opp til, men jeg undres over at FHI er så chill til klare råd for retningslinjer fra selveste WHO. 

Av og til er man nødt til å forholde seg til sannheten, selv om den kan være skremmende for noen. For å ta gode beslutninger er det viktig at man får vite sannheten. Når FHI på den ene siden sier at de har full kontroll og minimerer dette så godt de kan, og samtidig klarer å sette i gang den største smitteskandalen vi har sett gjennom "tiltakene" sine er det tydelig at folk er for lite forsiktige, og det er jo FHI sin feil.

Hadde den legen ikke blitt fortalt i en måned at dette bare var litt mild forkjølelse og at det ikke var smittsomt og blabla, så hadde legen sikkert tenkt seg litt bedre om før legen drop på jobb etter ferie i Italia, men legen hadde blitt så beroliget av FHI's "eksperter" at han/hun sikkert ikke tenkte noe særlig over det engang.

Det er "lage panikk", og så er det det motsatte, som er minst like ille. Det finnes en mellomting, hvor man gir folk informasjon om hvor smittsomt det er og innfører strenge tiltak, men uten å aktivt prøve å skremme folk.

Det Norge driver med nå fungerer tydeligvis ikke særlig bra, for her går leger på jobb og folk flest tenker at dette er en forkjølelse, og har ikke fått med seg hva som ble gjort for å stoppe det i Kina.

Hvor mange tilfeller vi egentlig har er umulig å vite, men det kan veldig fort bli veldig, veldig mange, om det fortsetter slik.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Jeg er i utgangspunktet ikke så fan av konspirasjonsteorier, men begynner å lurer litt på hvorfor Norge har vært så slappe når det kommer til viruset. Stusser da over at Norge er den største investoren til å utvikle vaksine mot coronaviruset. 

"Norge største investor

Fram til i dag har CEPI sikret investeringer på over 750 millioner amerikanske dollar.

Norge er største investor med et bidrag på 178 millioner dollar." 

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/skal-lage-hastevaksine-mot-skrekkviruset/72061434/amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at ikke sykehus har tatt standpunkt til dette med coronasmitte og karantene. Jeg jobber i et større konsulenthus, og selv om vi jobber med teknologi og ikke mennesker, så har selskapet hatt en løpende dialog over Mail med alle ansatte. Den siste mailen fikk vi mandag denne uka med informasjon om at hvis man kom fra et land på en bestemt liste så var det obligatorisk hjemmekarantene i fjorten dager. Ny informasjon gikk ut fordi Italia hadde blitt lagt til i denne lista.

Hvorfor har ikke sykehus tatt stilling til det samme?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 000VF000 skrev:

Hvis det er noen som er veldig bekymret så vil jeg anbefale statistikken presentert her

Jajamen. For det første er tall for "svineinfluensa" bare estimater. Folk ble ikke sjekket slik som nå, så i beste fall har vi en sykdom som smitter i samme tempo som "svineinfluensa" (H1N1), men som har langt høyere dødelighet. De tok ikke 20 millioner tester av svineinfluensa, for å si det slik. Ingen ting tyder på at dette på noen måte er under kontroll. Svineinfluensa hadde en estimert dødelighet på ~0.2% men hvis du vet hvordan de estimerer dødelighet her så skjønner du hvorfor det ikke kan sammenlignes.

H1N1 som ga "svineinfluensa" er heller ikke det samme H1N1 som ga "spanskesyken". Det har hatt nesten 100 år på seg til å mutere til en mindre dødelig variant, som den som kom i 2009. Det er det som kjennetegner "influensa", veldig hyppige mutasjoner som gjør dem endemiske.

For å estimere hvor mange som dør av "influensa" (inkludert svineinfluensa) ser man på hvor mange som døde i perioden i forhold til en periode uten en epidemi, og tar man forskjellen og sier at de døde av svineinfluensa. Mer eller mindre.

Her har vi å gjøre med et nytt virus som Kina anså som så ille at de stengte ned hele økonomien sin (fortsatt nede) og ga alle i store byer forbud mot å forlate huset. Vi har sett børsfall på 10% hittil, og enda har ikke de store utbruddene startet i USA. Det kommer til å skje veldig snart vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, likestilling said:

Jajamen. For det første er tall for "svineinfluensa" bare estimater. Folk ble ikke sjekket slik som nå

Har du kilder på påstandene du kommer med her? Det man gjør ved virusutbrudd er ren rutine og man sjekket folk like mye da som nå.

H1N1 som ga "svineinfluensa" er heller ikke det samme H1N1 som ga "spanskesyken". Det har hatt nesten 100 år på seg til å mutere til en mindre dødelig variant, som den som kom i 2009. Det er det som kjennetegner "influensa", veldig hyppige mutasjoner som gjør dem endemiske.

Du misforstår poenget. Selv om det er en annen versjon så er det fortsatt H1N1. 

Her har vi å gjøre med et nytt virus som Kina anså som så ille at de stengte ned hele økonomien sin (fortsatt nede) og ga alle i store byer forbud mot å forlate huset. Vi har sett børsfall på 10% hittil, og enda har ikke de store utbruddene startet i USA. Det kommer til å skje veldig snart vil jeg tro.

Det Kina har gjort kunne aldri ha skjedd i vesten ettersom vi ikke er en totalitær stat slik Kina er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

https://www.nrk.no/norge/ny-ansatt-ved-ulleval-sykehus-koronasmittet-1.14923322

Sitat

Hvorfor tar man ikke tester av alle?

– Vi kan ikke teste absolutt alle som føler, tenker eller opplever at de har lyst til det. Det må være visse indikasjoner som ligger til grunn.

Må facepalme av dette altså. For en tullete unnskyldning. Er vel forskjell på at alle som føler, tenker eller opplever at de har lyst til det blir testet og at helsepersonell som jobber med sårbare grupper som har vært i risikoområder og kjenner på symptomer blir testet! Argh. Dette er jo eksempler på å spare seg til fant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med Folkehelseinstituttet når vi har ekspertene her inne? 

Jeg tror hele Norge ville følt seg mye tryggere om en gjeng med konspiratorer med null medisinsk bakgrunn, men doktorgrad i dommedagsprofetier, lesing og tolkning av statistikker i alternativ media og lang erfaring i livets knallharde skole overtar kontrollen. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Smitten er i gang , via et sykehus (!). Hvor paradoksalt er ikke det?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Rainstorm skrev:

https://www.nrk.no/norge/ny-ansatt-ved-ulleval-sykehus-koronasmittet-1.14923322

Må facepalme av dette altså. For en tullete unnskyldning. Er vel forskjell på at alle som føler, tenker eller opplever at de har lyst til det blir testet og at helsepersonell som jobber med sårbare grupper som har vært i risikoområder og kjenner på symptomer blir testet! Argh. Dette er jo eksempler på å spare seg til fant. 

Det handler om prioritering. Det kryr av hypokondere der ute, og mange er sikkert overbevist om at de har fått coronoviruset allerede, selv om de ikke har vært ute av landet på flere år. 

Hvorfor i all verden skal helsemyndighetene bruke ressurser på disse i en presset situasjon som vi er i nå? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, Example skrev:

Det handler om prioritering. Det kryr av hypokondere der ute, og mange er sikkert overbevist om at de har fått coronoviruset allerede, selv om de ikke har vært ute av landet på flere år. 

Hvorfor i all verden skal helsemyndighetene bruke ressurser på disse i en presset situasjon som vi er i nå? 

Jeg er jo enig med det. Etter f.eks denne tråden å dømme så er det mange fler enn de typiske hypokonderne som blir stresset og engstelige og ønsker å teste seg i denne situasjonen. Sikkert også noen ganger som følge av fantomsymptomer grunnet frykt pga f.eks denne tråden. Og skal man teste alle disse når de ønsker vil det koste mye. Det er ikke det jeg reagerer på. Det er det å antyde at den ansatte på Ullevål var en av disse eller at det er det samme å teste denne personen som å teste "alle som føler for det", det synes jeg blir for dumt. Å ikke bruke ressurser på denne ansatte ved Ullevål gjør jo at det nå er MANGE flere som må bli testet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Example skrev:

Hva skal man med Folkehelseinstituttet når vi har ekspertene her inne? 

Jeg tror hele Norge ville følt seg mye tryggere om en gjeng med konspiratorer med null medisinsk bakgrunn, men doktorgrad i dommedagsprofetier, lesing og tolkning av statistikker i alternativ media og lang erfaring i livets knallharde skole overtar kontrollen. 

Sorry, men jeg har større tro på WHO enn FHI. Og etter de siste dagers begivenheter ser det ut til å være smart. Når de selv sier...det er lett å være etterpåklok. Nja, det er jobben deres og de kunne i det minste forsøkt å dra nytte av andre land sine erfaringer. Ps: jeg er utdannet og på ingen måte konspirasjonsteorier. Men når til og med lege blir smittet på ferie og tar det med hjem, så tror jeg ikke utdannelse beskytter så godt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 13.55, 000VF000 skrev:

Har du kilder på påstandene du kommer med her? Det man gjør ved virusutbrudd er ren rutine og man sjekket folk like mye da som nå.

Det Kina har gjort kunne aldri ha skjedd i vesten ettersom vi ikke er en totalitær stat slik Kina er. 

Det er "godt kjent" men jeg fant ikke noen god kilde på akkurat hvordan de estimerer det, du får lete litt om du er interessert...

Influensa ER estimater og ekstrapolering.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

Når de ikke vet om det var 200.000 eller 400.000 som var innlagt på sykehus i USA, så er det åpenbart at det er estimater.

Sitat

Du misforstår poenget. Selv om det er en annen versjon så er det fortsatt H1N1. 

Nei, jeg misforstår ikke, jeg sier bare at "H1N1" egentlig ikke sier noe i det hele tatt. Det var et helt annet virus.

Litt på samme måte som at SARS-CoV og SARS-CoV-2 er forskjlige (men trolig mindre forskjellige) selv om de har store likheter. Spanskesyken og epidemien i 1918 kan ikke sammenlignes...

Sitat

Nei, akkurat. Og det er en av problemene vi står overfor. Vi vil ikke ha noen sjanse til å stoppe det med de tiltakene som er sannsynlige her. Bare noen dager inn i dette har alt feilet fullstendig og tiltakene er verdiløse.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...