Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg forstår ikke denne mangelen på testutstyr nå, vi har knapt testet noen i det hele tatt foreløpig! I Italia har de testet over 15000 og de holder på kontinuerlig. Når det gjelder sykehus er risikoen så stor ved feil at dette skulle blitt tatt mye mer seriøst fra retningslinjene til FHI og nedover systemet, helsepersonell burde selvsagt ha 14 dagers karantene om de nettopp har vært i smittesoner selv uten noen symptomer for å være på den sikre siden.  Mye tyder på at utbruddet i Italia ble så stort nettopp fordi alvorlige feil ble begått med den første pasienten på sykehus i Codogno hvor både personalet og andre pasienter ble smittet. To av de er nå døde.

(Totalt er det nå 888 bekreftet smittet i Italia og 21 døde)

En annen ting er jo at inkubasjonstiden er fra 0-6 dager. Man kan altså gå med viruset inntil 6 dager før man får symptomer. En skandale av helsenorge! Slik retningslinjene er nå, er det opp til enhver å isolere seg eller ikke hvis man ikke har tydelige symptomer. Det er for svakt! WHO maner til aggresive tiltak og Norge, et av verdens rikeste land, vil ikke høre etter! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, himmeloghav skrev:

En annen ting er jo at inkubasjonstiden er fra 0-6 dager. Man kan altså gå med viruset inntil 6 dager før man får symptomer. En skandale av helsenorge! Slik retningslinjene er nå, er det opp til enhver å isolere seg eller ikke hvis man ikke har tydelige symptomer. Det er for svakt! WHO maner til aggresive tiltak og Norge, et av verdens rikeste land, vil ikke høre etter! 

Den beregnes nå på 2-14 dager, med unntakstilfeller registrert fra 19 til 27 dager. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-incubation-period/

Ja jeg er enig det er altfor svakt! Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke følger WHO nå :sukk:Dessuten finnes det rapporter om smittede uten symptomer har vært smittsomme, samtidig som man vet at folk er mest smittsomme med symptomer. Det går dermed ikke an å utelukke at man er smittsom før symptomene melder seg slik FHI gjør! Hvor smittsomme eller hvor stor andel er smittsomme før symptomer vet man rett og slett ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Frøkensina skrev:

Den beregnes nå på 2-14 dager, med unntakstilfeller registrert fra 19 til 27 dager. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-incubation-period/

Ja jeg er enig det er altfor svakt! Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke følger WHO nå :sukk:Dessuten finnes det rapporter om smittede uten symptomer har vært smittsomme, samtidig som man vet at folk er mest smittsomme med symptomer. Det går dermed ikke an å utelukke at man er smittsom før symptomene melder seg slik FHI gjør! Hvor smittsomme eller hvor stor andel er smittsomme før symptomer vet man rett og slett ikke enda.

Ting tyder på at man kan bli smittsom i løpet av ~12 timer. Det er mulig det blandes der. Man blir smittsom før man blir syk.

Norge og FHI har funnet på sin egen versjon av hvordan dette fungerer, der det ikke smitter før man har blitt alvorlig syk, og der man trygt kan dra på jobb selv om man har vært i Italia nylig, selv om man er lege på et sykehus, så lenge man ikke har hatt nærkontakt med en påvist smittet italiener eller kineser. Da er man trygg, helt til man plutselig ikke er det, som vi fant ut i dag da en LEGE hadde vært i Italia og blitt syk og dro på jobb likevel!

Og fortsatt mener folk i at de beste rådene man kan forholde seg til er de fra leger og FHI.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om dette i et tidligere innlegg også, men jeg mener FHI utviser arroganse. De går ut med at dødsraten trolig er mye lavere enn det WHO opererer med. De har også definert en egen metode for å bekjempe smittespredning som avviker fra andre land. FHI vet liksom bedre enn resten av verden.

Hvor mange har egentlig vært på ferie og hvor mye koster det å ha disse i hjemmekarantene i 14 dager? Det er jo peanuts i forhold til kostnad på sikt.

Spare seg til fant i et tidlig stadige og ikke foreta testing. «Individuelle vurderinger». Det er dyrt å være fattig...

Dette er en skandale. Håper at noen politikere begynner å stille spørsmålstegn til hva som skjer.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lille pille said:

Jeg skrev om dette i et tidligere innlegg også, men jeg mener FHI utviser arroganse. De går ut med at dødsraten trolig er mye lavere enn det WHO opererer med. De har også definert en egen metode for å bekjempe smittespredning som avviker fra andre land. FHI vet liksom bedre enn resten av verden.

Slik er hele det norske helsevesenet. De vet  MYE bedre enn resten av verden. Hele det norske systemet er arrogant. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 new case in Japan: a 70-year-old male in Sendai City (Tohoku region) who, having tested negative to the virus, got off the Diamond Princess cruise ship on Feb. 20. On Feb. 28, however, he complained of low-grade fever and sore throat. On Feb. 29, he tested positive to Covid-19. Kilde: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jeg er på ingen måte ekspert, men synes det er skremmende lesing. En mann har satt i karantene og tester negativt, så blir han syk 8 dager senere. Selvsagt kan han ha blitt utsatt for smitte igjen, etc. Men det er skikkelig ille hvis ikke. Det kan jo bety at negativt test og hjemmekarantene bare senker sprednings hastighet. 

I samme link er der en pasient som har blitt syk etter reise i Egypt. Min bekymring er da, har han blitt smittet i transitt, eller i Egypt? For Egypt skal jo kun ha hatt et tilfelle og det skal være avklart. Fryktelig om Egypt ikke har tilfeller, fordi de mangler ressurser til å teste (f.eks), om sannheten er at de har aktivt utbrudd de ikke har kontroll over.

I linken ser man også en ung Amerikaner som ikke har reist til risikoområder. Han hadde ikke blitt testet i Norge (antar jeg). Hadde det skjedd her har skolen ikke blitt stengt for grundig rengjøring, og hva konsekvensene har blitt her er ikke engang verd å nevne.

Håper bare vi har mer flaks enn vett... Fram til vi faktisk tar dette på alvor. Jeg har ikke panikk eller helseangst, men vil oppfordre til å ta så mye forholdsregler som mulig hos privatpersoner. Her må vi ta ansvar på individnivå, for systemet har ikke våknet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
2 timer siden, lille pille skrev:

Jeg vil sammenligne det med meg selv, som tenåring.

Jeg visste alt bedre enn de som hadde gått veien før meg, jeg var sta og insisterte på å få lære av mine egne feil,  jeg ville ikke lytte på deres råd, og jeg gikk på trynet så det sang!

Første innlegg jeg skrev i denne tråden ble skrevet 4.februar.  Det er 4 uker siden.  Da lurte jeg på hvorfor den norske informasjonen om viruset var så ulik den som kom fra Kina og WHO om alvorlighetsgraden av covid-19, og hvordan kunne de trekke slike konklusjoner med så lite kunnskap som det var etter kun en måneds forskning/erfaring.

Den samme undringen sitter jeg med i dag.  Hvorfor tar de ikke til seg lærdom fra andre lands erfaringer?  Hvorfor leter de etter ulikheter for å forklare hvorfor spredning og sykdom vil arte seg annerledes her?  

Hvorfor går de ut med beviselig feil informasjon?

I et slikt scenario har vi alltid et utfall.  Noen ganger er utfallet "på grunn av", andre ganger er utfallet "til tross for ".

Tiden vil vise hvordan utfallet blir i Norge.   Vil det gå bra til tross for myndighetenes unnfallenhet, vil det gå bra på grunn av myndighetenes "alternative tiltaksplan" sammenlignet med andre land, eller vil vi gå på trynet på grunn av helsemyndighetenes unnfallenhet?  

Jeg vet ikke.   Det eneste jeg er sikker på er at de ikke går på trynet til tross for alle iverksatte tiltak, for tiltakene som er iverksatt virker ikke tilstrekkelige basert på andre lands erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, RoNo skrev:

1 new case in Japan: a 70-year-old male in Sendai City (Tohoku region) who, having tested negative to the virus, got off the Diamond Princess cruise ship on Feb. 20. On Feb. 28, however, he complained of low-grade fever and sore throat. On Feb. 29, he tested positive to Covid-19. Kilde: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jeg er på ingen måte ekspert, men synes det er skremmende lesing. En mann har satt i karantene og tester negativt, så blir han syk 8 dager senere. Selvsagt kan han ha blitt utsatt for smitte igjen, etc. Men det er skikkelig ille hvis ikke. Det kan jo bety at negativt test og hjemmekarantene bare senker sprednings hastighet. 

Han kan jo fint ha blitt smittet de siste dagene han satt i karantene på skipet. Kanskje han delte lugar med noen som var smittet, men at han ikke ble smittet før på slutten.

Jeg har ikke helt forstått dette med 14 dagers karantene. La oss si en familie på fire som sitter i karantene. Det kan jo være at en tester positivt, men at et annet familiemedlem ikke blir smittet før på dag 10, og at neste medlem blir smittet to uker etter dette igjen. I mitt hode burde en familie på fire sitte i karantene 4 * Max inkubasjonstid hvis flere blir smittet underveis.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lille pille skrev:

Han kan jo fint ha blitt smittet de siste dagene han satt i karantene på skipet. Kanskje han delte lugar med noen som var smittet, men at han ikke ble smittet før på slutten.

Jeg har ikke helt forstått dette med 14 dagers karantene. La oss si en familie på fire som sitter i karantene. Det kan jo være at en tester positivt, men at et annet familiemedlem ikke blir smittet før på dag 10, og at neste medlem blir smittet to uker etter dette igjen. I mitt hode burde en familie på fire sitte i karantene 4 * Max inkubasjonstid hvis flere blir smittet underveis.

Det har du rett i, allikevel er det noe av det som er så skremmende hvor lang tid det tar fra enkelte blir smittet til de tester positivt eller får symptomer. Dette er jo det som er mest skremmende ved smittefare. Andre sykdommen der folk blir syk og dør innen tre dager f. Eks vil ikke spres i samme grad fordi man blir så raskt syk. Selv ved lav dødelighet vil mange dø, om store andeler av befolkninger blir smittet. At så få er bekymret vil gi dette viruset mulighet til å spre seg i det skjulte, kamuflert mellom forkjølelse og influensa. Synd er det, når det ser ut til at 20 prosent trenger medisinsk hjelp og ca 5 % dør. Jeg føler meg stadig mindre trygg på at vi ikke alt har smitte stor grad på grunn av manglende testing av syke. De fleste vil ikke være syke nok til å se en sammenheng, og tester blir ikke gjort med mindre det er skikkelig grunn til mistanke. Jeg bekymrer meg av solidaritet, som familie skal vi overleve.

Også kan vi huske at oljefondet var smart i tiden svineinfluensa herjet. De solgte unna og kjøpte smart, visstnok. Så som nasjon kommer vi kanskje til å komme styrket ut av det, om vi har litt lenger perspektiv. Og reduseres pensjonsforpliktelser og de mest økonomiske krevende pasientene, så blir jo det en faktor også. Men på individnivå frykter jeg en krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, likestilling said:

Tallene i Kina går ned fordi de har isolert hele befolknigen så godt de kan og sperret folk inne 🙄

Det er også ganske usikre tall derfra, dessverre, men de har vel høyere andel døde/smittede (altså døde delt på smittede, 2.4%) i Italia allerede... hvorfor skulle Norge være bedre? Og bare det at Italia har klart å smitte mer eller mindre hele Europa nå, på et tidspunkt da de selv trodde de hadde 200 syke,forteller jo litt...

Jeg vet ikke når legen som har vært på jobb på Ullevål kom hjem fra Italia og bestemte seg for å dra på jobb, men de hadde nok offisielt veldig få smittet da. Enten er dette ekstremt smittsomt, eller så har Italia enorme mørketall, for nesten alle de som har dratt med seg smitte til alle deler av Europa har vært i Italia. Noen har vært i Iran, men det er ikke så mange...

I provinsene utenfor Hubei så har de en dødsrate på 0.9% og når veksten var ekponentiell så var dødsraten mye lavere. Italias dødsrate på 2.4% er altfor høy, så de må ha enorme mørketall. Jeg mistenker derfor at det er rundt 10000 som er smittet i Italia.

Det som er spesielt med FHI er at de forstår at det er enorme mørketall, og bruker det til å berolige befolkningen. Men store mørketall fra Italia betyr også at det er store mørketall i Norge og situasjonen er på vei til å gå ut av kontroll.

Det verste er at den lave dødsraten gjelder bare når helsevesenet har kontroll. Uten kontroll så får ikke folk helsehjelp og da dør mange flere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 9.42, RoNo skrev:

I samme link er der en pasient som har blitt syk etter reise i Egypt. Min bekymring er da, har han blitt smittet i transitt, eller i Egypt? For Egypt skal jo kun ha hatt et tilfelle og det skal være avklart. Fryktelig om Egypt ikke har tilfeller, fordi de mangler ressurser til å teste (f.eks), om sannheten er at de har aktivt utbrudd de ikke har kontroll over.

I linken ser man også en ung Amerikaner som ikke har reist til risikoområder. Han hadde ikke blitt testet i Norge (antar jeg). Hadde det skjedd her har skolen ikke blitt stengt for grundig rengjøring, og hva konsekvensene har blitt her er ikke engang verd å nevne.

Håper bare vi har mer flaks enn vett... Fram til vi faktisk tar dette på alvor. Jeg har ikke panikk eller helseangst, men vil oppfordre til å ta så mye forholdsregler som mulig hos privatpersoner. Her må vi ta ansvar på individnivå, for systemet har ikke våknet ennå.

Han kan ha blitt smittet "lenge" før den 20. februar også. De ble jo egentlig satt i karantene 2. februar.

Nei, det fungerte ikke og nesten alle som ble smittet ble smittet i karantene vil jeg tro, men det er ikke sikkert at han ble smittet på vei ut av skipet, for å si det på den måten. Forholdene i karantenen bedret seg mye mot slutten etter at de skjønte hvor dårlig det fungerte. 

Spørsmålet om når han er smittet vet vi ikke, men ja, det er en av tingene som gjør dette umulig å kontrollere. Negativ test betyr ikke at du ikke har smitte, og ingen symptomer betyr ikke at du ikke smitter. Testen er bare 71% riktig også, i slike tilfeller, mens CT-scan av lungene viser infiltrater i 98% av tilfellene (i forksning fra Kina)

Jeg tror jeg har postet en lignende historie om en japansk dame som satt i karantene i 12 dager før hun ble syk, og hun hadde testet negativt 8 (!?) ganger eller noe slikt i mellomtiden...

Nå har vi vårt første tilfelle av "person til person innad i Norge også, fra en lege på Ullevål som gikk på jobb i tråd med FHI's instrukser, Kjempestart!

De andre som tok testen ble negative og kan fortsette å jobbe med vanlige friske pasienter fremover, selv om testen bare er 70% riktig i snitt. Med andre ord, med tre negative tester er det ganske stor sannsynlighet for at minst én kan være falsk negativ.

Et eksempel på dette er det ekteparet fra Cruiseskipet.

Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett.

De testet først positivt, så nå i isolasjon i Japan testet plutselig hun negativt. Noen dager etter testet hun positivt igjen. Falsk negativ.

Hadde de sjekket CT av lungene skulle det vært mer nøyaktig (i alle fall om kineserne har rett), men neppe før man får de første symptomene. Den testen i Kina var gjort på folk som allerede hadde symptomer, ikke som akkurat hadde blitt smittet av en lege-kollega på jobb et par dager tidiligere.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, RoNo skrev:

Det har du rett i, allikevel er det noe av det som er så skremmende hvor lang tid det tar fra enkelte blir smittet til de tester positivt eller får symptomer. Dette er jo det som er mest skremmende ved smittefare. Andre sykdommen der folk blir syk og dør innen tre dager f. Eks vil ikke spres i samme grad fordi man blir så raskt syk. Selv ved lav dødelighet vil mange dø, om store andeler av befolkninger blir smittet. At så få er bekymret vil gi dette viruset mulighet til å spre seg i det skjulte, kamuflert mellom forkjølelse og influensa. Synd er det, når det ser ut til at 20 prosent trenger medisinsk hjelp og ca 5 % dør. Jeg føler meg stadig mindre trygg på at vi ikke alt har smitte stor grad på grunn av manglende testing av syke. De fleste vil ikke være syke nok til å se en sammenheng, og tester blir ikke gjort med mindre det er skikkelig grunn til mistanke. Jeg bekymrer meg av solidaritet, som familie skal vi overleve.

Også kan vi huske at oljefondet var smart i tiden svineinfluensa herjet. De solgte unna og kjøpte smart, visstnok. Så som nasjon kommer vi kanskje til å komme styrket ut av det, om vi har litt lenger perspektiv. Og reduseres pensjonsforpliktelser og de mest økonomiske krevende pasientene, så blir jo det en faktor også. Men på individnivå frykter jeg en krise.

Myndighetene har jo vært så stresset over eldrebølgen og hvordan vi skal håndtere den. Kanskje det er derfor de er så dårlige på tiltak nå!

#galgenhumor 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg skjønner jo ønsket om at befolkningen ikke skal få panikk og gå bananas og ringe 113 over en lav sko fordi de er så engstelige, men det er som han i denne ytringen skriver: hva med å være litt føre var uansett om man tror det ikke blir så ille. Det er bare logisk, og å dysse ned alt og ikke ta noen hensyn virker arrogant. Kanskje det er økonomien og frykt for nedgang i økonomien som styrer? 

https://www.nrk.no/ytring/vaer-beredt-1.14918924

En annen ting jeg synes er spesielt er den ansatte på Ullevål, EN av kollegaene har fått påvist smitte, men tre andre har lignende luftveissymptom. Når vi vet at testingen ofte gir feil resultat er det ikke bare logisk å anta at de andre kollegaene på den avdelingen har det samme når deres symptom lommer samtidig? For meg er det bare logisk, men i følge NRK anses bare de med påvist snitte som smittet og bare deres pasienter blir kontaktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Camlon skrev:

I provinsene utenfor Hubei så har de en dødsrate på 0.9% og når veksten var ekponentiell så var dødsraten mye lavere. Italias dødsrate på 2.4% er altfor høy, så de må ha enorme mørketall. Jeg mistenker derfor at det er rundt 10000 som er smittet i Italia.

Det som er spesielt med FHI er at de forstår at det er enorme mørketall, og bruker det til å berolige befolkningen. Men store mørketall fra Italia betyr også at det er store mørketall i Norge og situasjonen er på vei til å gå ut av kontroll.

Det verste er at den lave dødsraten gjelder bare når helsevesenet har kontroll. Uten kontroll så får ikke folk helsehjelp og da dør mange flere.

Så vidt jeg blir/ble vet ble man ikke testet for COVID i Kina i provinsene utenfor dersom man ikke hadde hatt kontakt med noen fra Hubei ...? Det er mulig at de har endret, men det var i alle fall noe som kom frem tidlig.

Det er selvfølgelig ikke noen fullverdig forklaring, men jeg stoler ikke helt på Kina sine tall, dessverre. Jeg tror de gjorde så godt de kunne mot slutten i Hubei, men jeg "vet" (de har vel innrømmet det og) at de som døde hjemme uten diagnose tidlig (det var ganske mange) ikke ble testet før de ble brent. De havnet ikke på statistikkene...

For øvrig så har WHO selv, etter å ha vært der, sagt at det er ingenting som tyder på mørketall. Jeg prøvde å finne kilde nå men det var ikke så lett å google frem.

En annen ting er at dødsraten kun blir et estimat før alle saker er enten friske eller døde. F.eks. har det lagt fra 10-15% i Hubei etter at tallene begynte å gå ned, så mot slutten vil dødsratene gå opp, og i starten vil den være for lav. Det er en sykdom det kan ta lang tid å dø av. Det er en pasient som fortsatt er "i live" men har hatt intubator og mekanisk ventilering i USA siden den 20. minst nå, etter et langt sykeleie før det igjen, så for de som blir alvorlig syke kan de leve lenge før de til slutt dør.

Kina har gjort veldig mye riktig, men akkurat tallene er kanskje ikke deres sterkeste side (dessverre) av ulike årsaker, selv om jeg tror på de siste fra Hubei. Nå har de trolig fått testet de siste som ikke fikk bli lagt inn, men det var mange som ikke ble telt i starten.

Vi har rett og slett ikke gode tall ennå, men som du sier så avhenger alt av helsehjelp. De som får "alvorlige forløp" som CDC i går sa var 25% er helt avhengige av sykehusinnleggelse. Selv om det skulle være 15% så er de i alle fall avhengige av det. Jeg vet ikke hvor mye oksygen det gikk i døgnet på det verste i Hubei, men det var ikke rent få som fikk oksygen eller måtte ha intubering.

I Iran har jeg hørt "fra leger" (via mellommann) at de regner CFR til å være ca 5% nå, og det er folk som får hjelp på sykehus, men kanskje ikke "hjelp i verdensklasse".

FHI finner bare på sine egne tall virker det som. De finner i alle fall på egne fakta, Nå kan de ikke motbevise seg selv siden h*n legen var så dum å gå på jobb med symptomer også, så om hun smittet før eller etter blir umulig å vite.

Tenk at en LEGE går på jobb og smitter andre etter en tur i Italia av alle steder!

Når det gjelder mørketall tror jeg nok at det kan være det i Italia, men da mørketall som i "folk som er smittet, men som ikke har fått symptomer enda". Det kan jo gå en uke fra de blir smittet før de får tegn til sykdom, der de er smittet. Det er det eneste som forklarer hvordan "hele Europa" har blitt smittet der. Om de virkelig bare hadde 50 smittede da hun legen var der (og de andre) har de hatt UTROLIG uflaks alle sammen, statistisk sett umulig uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Camlon skrev:

Problemet er at man ser på antall døde opp mot antall bekreftet smittede. Får du plutselig mange nye bekreftede så vil dødsraten se mye lavere ut for det tar jo tid før folk dør. 

WHO hadde jo en delegasjon i Kina for de hadde en hypotese om at antall smittede var mye større enn man trodde, men når man testet folk så fant de ikke noe som støttet denne hypotesen. Folk som ikke var særlig syke hadde heller ikke viruset.

Jeg skjønner ikke hvorfor FHI konstruerer sine egne fakta og handler ut fra det. WHO estimerer dødsrate på 2-3%, hvorfor skal vi forholde oss til noe annet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rainstorm skrev:

Jeg skjønner jo ønsket om at befolkningen ikke skal få panikk og gå bananas og ringe 113 over en lav sko fordi de er så engstelige, men det er som han i denne ytringen skriver: hva med å være litt føre var uansett om man tror det ikke blir så ille. Det er bare logisk, og å dysse ned alt og ikke ta noen hensyn virker arrogant. Kanskje det er økonomien og frykt for nedgang i økonomien som styrer? 

https://www.nrk.no/ytring/vaer-beredt-1.14918924

En annen ting jeg synes er spesielt er den ansatte på Ullevål, EN av kollegaene har fått påvist smitte, men tre andre har lignende luftveissymptom. Når vi vet at testingen ofte gir feil resultat er det ikke bare logisk å anta at de andre kollegaene på den avdelingen har det samme når deres symptom lommer samtidig? For meg er det bare logisk, men i følge NRK anses bare de med påvist snitte som smittet og bare deres pasienter blir kontaktet. 

Jeg var inne på dette i innlegget over. Med 70% sjanse for "positiv" selv for positive blir det romslig sjanse for at en av de tre "negative" er falsk negativ. Ergo har vi allerede muligens en smittekrise foran oss på det sykehuset. De burde i det aller minste bli satt i karantene noen dager og så måtte ta en test til.

Hvis man for enkelhets skyld antar at alle faktisk er smittet, så er det 65% sjanse for at minst én av dem er smittet til tross for negative tester.

Edit:

Det jeg mener er selvfølgelig at det statistisk sett er 65% sjanse for minst én falsk negativ når man tester tre personer. Det er selvfølgelig et mer komplisert regnestykke, med alle forbehold, men hver test har 71% pålitelighet, som ikke er veeeldig bra.

Endret av likestilling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer de å "pinpointe" akkurat når legen (kan ha) smittet kollegaen sin? Hvis ikke bør de skjønne at de allerede mer eller mindre har mistet kontrollen.

Altså, har de tatt hverandre i hendene, eller snakker vi om at de har passert hverandre i gangen en dag? Vi vet jo ikke noe, og vi kommer neppe til å få vite mer heller. Om personen ble smittet ved kyssing eller ved å bare å puste i samme luft vil være av ganske stor betydning.

Endret av likestilling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med de som har vært i kontakt med den smittede personen på Ullevål? Ringe hvis de begynner å føle seg dårlig? «Individuell vurdering» basert på subjektive forklaringer med tilhørende subjektiv tolkning av det som blir forklart?

Jeg var optimistisk lenge. Tenkte at hvis det kom hit så ville man klare å stoppe det fort. Nå tror jeg oppriktig at vi har mislyktes før det har begynt. Man har undervurdert situasjonen og man har ikke bemannet opp nok ressurser til å hanskes med dette. Feberpatruljen i Oslo havnet allerede på etterskudd med testing på dag to fordi femti personer ønsket å teste seg. Det viktigste er å ikke frarøve folk sitt vanlige liv.  Om 2 uker så er vi det nye Italia. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lille pille skrev:

Hva skjer med de som har vært i kontakt med den smittede personen på Ullevål? Ringe hvis de begynner å føle seg dårlig? «Individuell vurdering» basert på subjektive forklaringer med tilhørende subjektiv tolkning av det som blir forklart?

Jeg var optimistisk lenge. Tenkte at hvis det kom hit så ville man klare å stoppe det fort. Nå tror jeg oppriktig at vi har mislyktes før det har begynt. Man har undervurdert situasjonen og man har ikke bemannet opp nok ressurser til å hanskes med dette. Feberpatruljen i Oslo havnet allerede på etterskudd med testing på dag to fordi femti personer ønsket å teste seg. Det viktigste er å ikke frarøve folk sitt vanlige liv.  Om 2 uker så er vi det nye Italia. 

Det er så utrolig dårlig at selv i Norsk skala er det katastrofe.

De har null kontroll, og utenom legen selv har vi bare noen få tilfeller. Det er ikke mange dagene til det spretter opp overalt siden de følger sine egne regler og tror at DE kommer til å klare dette som ingen andre har klart. Det er bare de andre som har vært dårlige...

Kapasiteten er allerede sprengt og folk sitter i "isolasjon" hjemme med familien som er prisgitt egen sunn fornuft for å ikke smitte andre når de flyr rundt på butikken etc.

Jeg så at Nigeria sa at de var forberedt da de var smittet. Jeg er helt sikker på at selv Nigeria vil gjøre en laaangt bedre jobb enn Norge.

Når de som skal ha kontrollen her er så talentløse som de er, så fører det bare til at folk (med rette) kan tro at de nå er smittet av noen på bussen og en haug med ekstraarbeid som de lager seg ved å ikke være transparente og ikke ha kontroll i det hele tatt. F.eks. her jeg bor aner jeg ikke om noen er i karantene (det kan man kanskje finne ut), men om noen ER det så betyr det at de kan ha syke familiemedlemmer som jeg møter på butikken uten retningslinjer. Hva om de er smittet? Det smitter som ild i tørt gress.

Jeg mener helt oppriktig at bare det som har skjedd hittil krever en alvorlig oppvask (der folk mister jobben), for jeg har ikke sett makan til elendig håndtering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at legen smittet kollegaen sin på mandag eller tirsdag...så har kollegaen vært smittsom uten å vite det  i tre dager. Da blir det fort mye mulig smitte i omløp.

Det hadde jo vært typisk Norge om det var slik "brannen startet", fordi en lege på Ullevål som har vært i Italia ikke klarer å tenke selv når personen begynner å hoste litt.

Hvis jeg hadde sett en film om en pandemi og denne scenen skjedde i starten av filmen hadde jeg bare skrudd av siden det er så usannsynlig og uhørt. En lege som har vært i et smittet område som drar på jobb til tross for symptomer etter å ha vært i et av de største utbruddsområdene, og dette etter at vi har hatt en måned til å skjønne hvor lett dette smitter? Yeah right.

... men her skjedde det altså i virkeligheten. FHI har virkelig fått vist seg frem, og hadde det ikke vært for at resten av verden også står i full fyr, hadde nok dette fått internasjonal oppmerksomhet.

Endret av likestilling
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...