Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Example said:

Det er også fordi det har tatt noe tid fra begynnelsen av virusutbruddet til man faktisk har reagert på det og satt inn tiltak. Ikke så rart at tallene stiger en del da mange går rundt med smitte før man får det påvist. Hvor effektivt det er med en del av tiltakene som Kina har satt inn, kan også diskuteres. Dette handler også om politikk. For Kina gjelder det å vise styrke og gjennomføringskraft. Å vise at man gjør noe kan på mange måter være viktigere enn effektiviteten i selve tiltakene i et land som Kina. 

Effektive tiltak mot spredning er 
1. Alle har på seg maske. Da har også syke på seg maske.
2. Karantene for alle de som har vært i kontakt med en syk person. 
3. Karantene for alle som har vært i et høyrisikoområde.
4. Kansellere alle sosiale arrangementer.
5. Kansellere skole og barnehage.
6. Unngå at folk reiser rundt. Det gjør det enklere å isolere et utbrudd.
7. Bruk eksisterende overvåkningsystemer for å finne ut hvem folk har vært i kontakt med. 
8. Bruke medier til å informere befolkningen om god håndhygiene og hvordan unngå smitte.

Dette er nøyaktig hva Kina har gjort. Kina kom ikke frem til sine tiltak ved å vise styrke, de kom frem til tiltakene ved å spørre sine forskere hva som er de mest effektive tiltakene.

Og hva er det Norge gjør av de 8 tiltakene? De gjør 2 og 7 til en viss grad, ellers ingenting. Det holder ikke for å unngå spredning.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg
25 minutter siden, Amananas skrev:

Det er et svik mot nordmenn slik FHI og staten sitter på gjerdet uten å ta tak nå. 

Jeg hadde aldri sett for meg et scenario hvor Norge var blant landa som beskyttet innbyggerne sine dårligst under et alvorlig sykdomsutbrudd. Fy søren. 

Jeg er enig, de instansene som skal være til hjelp svikter gang på gang.

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristina S. skrev:

Hvorfor driver du og sprer sånne ting, prøver du å få folk drept? Et eks.: Da Turistforeningen var rammet av en magesyke-greie, husker ikke når - du kan google, ble de fremdeles syke etter å ha flittig brukt antibac. En lege sa da at de burde vaske hendene istedet. Og hvorfor tror du myndighetene anbefaler å vaske hendene fremfor å smure seg med antibac? Hvorfor tror du det var historisk revolusjonerende da man begynte å vaske seg med såpe rundt kirurgiske operasjoner? 

Du er vel en av dem som argumenterer heftig for at såpe ikke er bakteriedrepende/desinfiserende rundt omkring? Hva vil du oppnå med dette?

Antibac dør ikke av norovirus og clostridium difficile. I de tilfellene må man bruke både håndsprit og såpe og vann :)Det er likevel sånn at det er så få typer som ikke dør av håndsprit at man anbefaler at det brukes. Om man vasker hendene i 5 sekunder i kaldt vann og ikke vasker dem ordentlig overalt så har såpe og vann veldig liten nytte dessverre. 

Leger og operasjonspersonell bruker preoperativ hånddesinfeksjon tilsatt klorheksidin og kirurgisk håndvask med antimikrobiell såpe, så her er det ingen vanlig håndsåpe i bruk. Det er litt interessant at du derfor sier at det er jeg som sprer feilinformasjon når du tilsynelatende ikke har noe kunnskap om preoperativ håndhygiene. 

Det er synd du tror at jeg prøver å få folk drept 😄

Det jeg vil oppnå er forøvrig at folk blir opplyst om håndhygiene, og jeg håper derfor at du også setter deg litt inn i dette da det er tydelig at du trenger mer kunnskap.

Endret av Zikkzakk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristina S. skrev:

Flott hersketeknikk. Det er lov å bruke hue også, og ikke briljere med "forskning" sier ditt og datt. Det viktigste er å ikke hindre folk i å vaske hendene pga alskens tullete detaljkunnskap. 

Jeg vil si at det å bruke empiri som grunnlag i håndhygiene er å bruke hodet. Hvis man gjør noe fordi "sånn har det alltid vært" eller "jeg føler bare at det er mer rett" som grunnlag for håndhygiene så bruker man faktisk ikke hodet.

Jeg tviler på at folk unngår å vaske hendene fordi jeg skreiv det jeg gjorde. Folk vil nok fortsatt i like stor (eller liten) grad vaske hendene etter toalettbesøk for eksempel (noe vi vet mange ikke gjør i det hele tatt), men det blir helt feil av deg å prøve å få det til at jeg liksom prøver å drepe folk fordi jeg sier det som sant er, at det ikke har så mye for seg å vaske hendene i 5 sekund i kaldt vann. Det er tvert i mot en opplysning som kan gjøre at folk er mer bevisst på at hendene må faktisk vaskes i 40 sekunder og over alt på hendene om det skal være effektivt. Og så er faktisk antibac effektivt og dreper coronavirus og de aller fleste andre mikrober. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korona-hamstringen er i gang: – Helt unødvendig

Jeg lurer på hvordan folk i dag ville ha greid seg da Spanskesyken drev på mellom 1918 og 1920. Med tanke på hvor paranoide og hysteriske de er så hadde de vel alle fått et totalt mentalt sammenbrudd. 

Det er ingen grunn til å være paranoide og hysteriske enda. Jeg hadde forestått paranoia og hysteri om det var hundretusen vis av nordmenn som var smittet av Korona. Og da bare om de alle var virkelig alvorlige syke slik som de fleste ble da Spanskesyken drev på.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg blir mer og mer irritert på den episoden på Ullevål. Over hundre personer er eksponert for smitte og kan ha smittet folk rundt seg igjen. Antallet potensielt smittede er jo helt vilt. 

Alt på grunn av ett forbaska stabeis som drar på jobb uansett, og som ikke klarer å koble verdens mest åpenbare 1+1 i disse tider. 

Sukk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
4 timer siden, Example skrev:

Et svakt positivt resultat står det også, uten at jeg vet hva det innebærer. 

Jeg vil påstå at dette ikke er noe bevis på at de prøver å tone ned det som skjer, og føre folk bak lyset. 

Kanskje ikke, men de fortsetter å si at det er liten risiko for smitte fra asymptomatiske smittede. 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=28054

Sitat

Anbefalingene går på at det er svært liten risiko for at du er smitteførende om du ikke har symptomer, og at du da skal møte på jobb, sier direktøren til Dagbladet.

Det stemmer dårlig med tanke på det som erfart tidligere, blant annet eksempelet med den britiske supersmitteren som smittet et dusin mennesker fordi han selv ikke visste at han var syk. 

Lagt til: to timer etter dette overnevnte sitat ble lagt inn, ble fhi sitert på det samme:

Sitat

Det gjelder å være på hugget og plukke opp tilfeller før de smitter andre, sier hun.

(klippet) 

- Er det aktuelt med tiltak mot de som kommer fra utsatte områder?

- Foreløpig kan de leve som normalt om de ikke har symptomer. Om de får dette, må de gå hjem og ringe lege.

Det er ikke tvil om at helsemyndighetene (fhi) mener at den første smittede ikke var smittefarlig fordi hun ikke hadde symptomer.  (svar til bruker som etterlyste kilde på dette) 

Endret av Sprettballen
La til ekstra sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Example skrev:

Scenarioet jeg ser for meg er at ikke så mange blir smittet, og at dødsraten blir lavere i de vestlige landene enn det har vært i Kina. Wuhan er en by som er dobbelt så stor som Norge i innbyggere, og selv der er spredningen relativt moderat, og går til og med ned. Selvfølgelig har visse tiltak hjulpet, men hadde smittsomheten vært så stor som enkelte ser for seg ville det vært langt flere syke. 

Det er best case scenario. Så finnes det verre scenarioer også, men slike ting som dette er et en magnet for dommedagsprofetier og selvutnevnte eksperter som bruker anledningen til å få sin tid i rampelyset. 

Tallene i Kina går ned fordi de har isolert hele befolknigen så godt de kan og sperret folk inne 🙄

Det er også ganske usikre tall derfra, dessverre, men de har vel høyere andel døde/smittede (altså døde delt på smittede, 2.4%) i Italia allerede... hvorfor skulle Norge være bedre? Og bare det at Italia har klart å smitte mer eller mindre hele Europa nå, på et tidspunkt da de selv trodde de hadde 200 syke,forteller jo litt...

Jeg vet ikke når legen som har vært på jobb på Ullevål kom hjem fra Italia og bestemte seg for å dra på jobb, men de hadde nok offisielt veldig få smittet da. Enten er dette ekstremt smittsomt, eller så har Italia enorme mørketall, for nesten alle de som har dratt med seg smitte til alle deler av Europa har vært i Italia. Noen har vært i Iran, men det er ikke så mange...

Endret av likestilling
Dårlig ordlegging
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen skrev:
Sitat

Anbefalingene går på at det er svært liten risiko for at du er smitteførende om du ikke har symptomer, og at du da skal møte på jobb, sier direktøren til Dagbladet.

Hjelpe meg. Dersom dette virkelig er det de jobber etter, så blir det sykehuset som skulle ta seg av smittevern det farligste stedet å være i landet om man er redd for smitte fremover. Nå skal alle ansatte som ikke har symptomer fortsette å gå på jobb til de eventuelt får symptomer?

Bare det at en LEGE gikk på jobb etter å ha blitt syk etter ITALIATUR (av alle steder, hvorfor var ikke personen i karanetene?) forteller jo alt...

Jaja, vi får i alle fall en kjempemulighet til å toppe statistikken i Skandinavia og kanskje bli først ute med dødsfall også, avhengig av hva legen jobber med...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lillesnøfnugg skrev:

Det går faktisk Ann å bruke hodet. Om ikke hen må gå så må Folkehelseinstituttet få konsekvenser for dette. Hvis hen hadde symptomer så burde hen ha holdt seg hjemme. 

FHI bør definitivt få kollektivt sparken etter dette. Helst før, men nå er det for sent.

Makan til ubrukelig supperåd. Det eneste de har gjort er å samkjøre galskapen sin og presse den på andre fordi de ennå ikke "tror på" at viruset smitter uten symptomer, selv om alle andre sier det. "Ikke bevist godt nok" sier FHI, og kjører på i beste klovnestil.

I tillegg kommer de med bare feilinformasjon og kriseminimering. Typisk norsk byråkrati. De vet best, og skal virkelig vise Kina hvordan det skal gjøres.

Kina er det eneste landet som har vært i nærheten av å få kontroll på dette, og de måtte stenge hele landet sitt i over en måned og gi alle husarrest før det ga resultater. Italia, Sør-Korea og Japan gjør noe rett, mens Norges supperåd kjører "vi håper på det beste, vi håper at alle andre tar feil, og så forholder vi oss til erfaringer fra influensa".

... og de har allerede sagt at de ikke har nok beskyttelsesutstyr til selv et lavt antall smittede. Hva hadde det kostet å la denne ansatte være hjemme i et par uker etter å ha vært på ferie i ITALIA fremfor å ha legen på jobb i kontakt med pasienter?

Inkompetansen burde slutte å overraske meg, men de klarer det likevel. Vi er jo helt på u-lands-nivå, og knapt det, men de har bestemt seg. Nå kan de jo ikke endre sine egne retningslinjer og "tape ansikt".

Endret av likestilling
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balettsko

Denne legen burde bli sparket øyeblikkelig. Jeg har nå mistet alt håp for Norge når det gjelder dette viruset. Jeg vedder på at det ikke er noe annet land i Europa som håndterer denne faren verre enn hva Norge gjør. Finnes det NOEN andre land som påstår at man ikke smitter asymptomatisk? Dette er jo allmennkunnskap nå. Det verste er jo at det ser ut som at det er i den asymptomatiske fasen at man er MEST smittefarlig..... Jeg blir forbannet. Så mange kommer til å dø, helt unødvendig. Vi har vel alle foreldre, besteforeldre eller venner i risikogruppen (folk med astma, diabetes, hjertesykdommer).. Ikke minst kommer det til å føre til at veldig mange dør av andre årsaker enn viruset når det ikke er noen plasser igjen på sykehuset, i lang tid fremover..

Jeg trodde vi var så heldig som bodde i Norge. Frem til dette viruset. Inkompetent dritt-land.☠️

Endret av balettsko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Zikkzakk said:

Såpe og vann er mindre effektivt enn antibac med mindre du vasker hendene i minst 40 sekunder, noe de færreste gjør etter det jeg observerer. 

Jeg gjør det. Så mange ganger om dagen som det er nødvendig. Hos meg er dette innarbeidet :3  

I Frankrike frarådes nå å håndhilse. Det burde man kanskje la være med å gjøre her og. 

Her er det for øvrig vist i nummer: https://www.straitstimes.com/multimedia/graphics/2020/02/wuhan-virus-numbers/index.html 

(Føler at grunnen til at det spres nå er pga kronidioter >_< )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGbEvx/ullevaal-ansatt-spurte-om-test-var-noedvendig-fikk-nei

Sitat

Ullevål-ansatt spurte om test var nødvendig – fikk nei

Den Ullevål-ansatte som nå har testet positivt for coronavirus, spurte tirsdag morgen om det var nødvendig å bli testet, men fikk nei og gikk på jobb.

🙄

Herre min hatt. Det er MINST ett år (+++) til vi har noen vaksine eller lignende, så de eneste "våpnene" vi har nå er smittevern og symptomlindring i form av pustehjelp og smertestillende.

Smittevernet har de klart å kjøre i grøfta før det startet. Her bør FHI få en enorm takk for å ha underdrevet alvorlighet og ikke klart å skjønne hva de har med å gjløre, selv med den ekstra måneden de fikk fra Kinas enorme offer og tiltak.

Det er så ille at man nesten ikke kan tro det.

Endret av likestilling
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, balettsko said:

Denne inkompetente legen burde bli sparket øyeblikkelig. Jeg har nå mistet alt håp for Norge når det gjelder dette viruset. Jeg vedder på at det ikke er noe annet land i Europa som håndterer denne faren verre enn hva Norge gjør. Finnes det NOEN andre land som påstår at man ikke smitter asymptomatisk? Dette er jo allmennkunnskap nå. Det verste er jo at det ser ut som at det er i den asymptomatiske fasen at man er MEST smittefarlig..... Jeg blir forbannet. Så mange kommer til å dø, helt unødvendig. Vi har vel alle foreldre, besteforeldre eller venner i risikogruppen (folk med astma, diabetes, hjertesykdommer).. Ikke minst kommer det til å føre til at veldig mange dør av andre årsaker enn viruset når det ikke er noen plasser igjen på sykehuset, i lang tid fremover..

Jeg trodde vi var så heldig som bodde i Norge. Frem til dette viruset. Inkompetent dritt-land.☠️

Enig, er sjokkert over at en lege syns det var verdt å evt ta liv for å måtte dra på jobb med sykdom, bare fordi han ikke var 100% sikker på om det var corona eller ikke. Sykepenger hadde han fått, men nei, må på død og liv dra på jobb likevel. Men han får neppe sparken, dessverre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er komisk er at det vises på en frisk helseansatt i media hvordan en prøve blir tatt. Så det har de råd til. Jeg har sett to demonstrasjoner av hvordan prøver blir tatt. Vet ikke om den andre virkelig trengte den testen eller om det bare var for å vise. Sannsynligvis var hun også frisk. Galskap at de kan viser hvordan testene tas på friske, men har ikke råd til å overforbruke en test på en helseansatt som har symptomer!!! 
https://www.vgtv.no/video/193126/slik-tester-de-for-corona-i-norge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rA122K/slik-blir-man-testet-for-coronaviruset

Endret av himmeloghav
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke denne mangelen på testutstyr nå, vi har knapt testet noen i det hele tatt foreløpig! I Italia har de testet over 15000 og de holder på kontinuerlig. Når det gjelder sykehus er risikoen så stor ved feil at dette skulle blitt tatt mye mer seriøst fra retningslinjene til FHI og nedover systemet, helsepersonell burde selvsagt ha 14 dagers karantene om de nettopp har vært i smittesoner selv uten noen symptomer for å være på den sikre siden.  Mye tyder på at utbruddet i Italia ble så stort nettopp fordi alvorlige feil ble begått med den første pasienten på sykehus i Codogno hvor både personalet og andre pasienter ble smittet. To av de er nå døde.

(Totalt er det nå 888 bekreftet smittet i Italia og 21 døde)

Endret av Frøkensina
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...