Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, lillesnøfnugg said:

Jeg håper hen får sparken, hvor j... idiot går det Ann å bli? Også på et sykehus.

Han/hun har gjort slik Folkehelseinstituttet har anbefalt, som så mange her har forsvart. Ikke noen testing hvis ikke man har symptomer. Tut og kjør.

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke til å fatte at en sykehusansatt har dratt på jobb etter å ha vært i Nord-Italia, og etter at vedkommende fikk symptomer. På min arbeidsplass skal alle som ha vært i risikoutsatte områder ha hjemmekarantene i 14 dager. Og dette er en helsearbeider....

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
4 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Han/hun har gjort slik Folkehelseinstituttet har anbefalt, som så mange her har forsvart. Ikke noen testing hvis ikke man har symptomer. Tut og kjør.

Det går faktisk Ann å bruke hodet. Om ikke hen må gå så må Folkehelseinstituttet få konsekvenser for dette. Hvis hen hadde symptomer så burde hen ha holdt seg hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillesnøfnugg said:

Det går faktisk Ann å bruke hodet. Om ikke hen må gå så må Folkehelseinstituttet få konsekvenser for dette. Hvis hen hadde symptomer så burde hen ha holdt seg hjemme. 

Personen fikk ikke symptomer før på onsdag, og gikk da ikke på jobb. Vi får håpe FHI har rett i at de som sier det kan smitte før man får symptomer tar feil, men jeg er glad jeg ikke ble forsøkskanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Nei, personen hadde symptomer, og fulgte dermed ikke anbefalingene. "Vedkommende fikk symptomer på søndag, men gikk likevel på jobb på sykehuset på mandag og tirsdag" https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=28067

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XaoS said:

Nei, personen hadde symptomer, og fulgte dermed ikke anbefalingene. "Vedkommende fikk symptomer på søndag, men gikk likevel på jobb på sykehuset på mandag og tirsdag" https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=28067

På NRK står det "Bjørnbeth sier den ansatte fikk symptomer på onsdag, og holdt seg hjemme etter det."

https://www.nrk.no/vestland/over-hundre-kan-ha-hatt-kontakt-med-koronasmittet-ulleval-ansatt-1.14922358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ti.09 said:

Uansvarlig av den ansatte....

Det kan kanskje si, men som jeg og flere andre påpekte allerede forrige helg, var det kriterier fra FHI som var så rigide at selv en helsearbeider (som kanskje har brukt opp alle sykedagene sine allerede, og kanskje har en sjef som fremmer gå til du stuper holdninger) ikke hadde blitt testet selv om vedkommende hadde oppholdt seg i Italia. Han hadde fått beskjed, som meg, om å gå på jobb mandag. Akkurat samme beskjed fikk jeg på legevakten. Jeg hadde ikke vært i Wuhan, men sammen med kinesere og vietnamesere her i norge....

Man kan selvsagt anse den ansatte her som ansvarlig. Men LIKE ansvarlig er jammen meg helsemyndighetene som, rett etter vinterferien, overhode ikke anså det som nødvendig å ta noen andre forhåndsregler enn å teste personer som hadde vært i kontakt med personer med BEKREFTET smitte. 

Til og med Tromsøkvinnen var flere dager i Oslo før hun dro til Tromsø i karantene. Som godeste typhoid Mary fikk hun vandre fritt rundt. En ung kvinne, smitteførende, hvor tipper dere hun var disse dagene? Hjemme på hotellrommet sitt og strikket eller på butikker, barer og nattklubber? 

Nå bør de stilles til ansvar for den elendige naive beredskapasplanen de har kokt sammen. Systemet har hele veien vært å vente og se. Istedefor «det har nettopp vært vinterferie og folk har reist overalt, la oss handle raskt. La oss søke opp alle mulige smittede og lære litt om testmetoden på veien.

Dette kan man takke helseministeren og hans soldater for. De politiske føringene hadde passet om det var snakk om «en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu.»Ikke store byer i Norge....

Endret av Rullerusk
Skrivefeil
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et svik mot nordmenn slik FHI og staten sitter på gjerdet uten å ta tak nå. 

Jeg hadde aldri sett for meg et scenario hvor Norge var blant landa som beskyttet innbyggerne sine dårligst under et alvorlig sykdomsutbrudd. Fy søren. 

Endret av Amananas
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lillemy02 said:

I presse konferansen ble dette retter på!

Ok, da er det enda mer håpløst enn jeg trodde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Smittsomheten vil jo være mye større i et ikke-totalitært land som ikke kan stenge ned hele byen, og sveise igjen dørene til folk... Og du vil nok heller ikke se slike desinfiserings "tåkemaskiner" som de går rundt i gatene i Kina med i noen vestlige land. Kina har gjort mye mer tiltak enn noe annet land kan gjøre (kanskje med unntak av Nord-Korea, men de har nok ikke økonomi og resurser nok til å gjøre slike tiltak).

Vil du se hvor ekstremt smittsomt dette er så se på cruise skipet hvor det altså var en smittet som var ombord. Og etter dette ble hele skipet satt i karantene med alle sperret inne på lugarene sine i 14 dager, men likevel ble altså hele 25% av skipet smittet i løpet av karantenen, og det er kommet til enda flere tilfeller etter karantenen blant folkene som har reist hjem. Og her er det også i motsetning til i Kina ganske pålitelige tall siden det er kontrollerte forhold og mye testing.

På en cruisebåt, hvor smitte sprer seg ekstremt fort, og karantene ved sykdom er ganske vanlig. Hvilke tiltak man gjør etter man oppdager dette er én ting, men det er ganske åpenbart at smittingen har skjedd før man oppdager det, og gjør tiltak. 

Kina har tydd til kraftige tiltak, men det også etter at smitten først er i gang. Hvis viruset hadde vært ustoppelig, ville langt flere blitt utsatt før dette skjer. Vi snakker altså om en tiden fra sykdommen utvikles, til en eller flere personer får symptomer, går til lege og legene finner en sammenheng og slår alarm og myndighetene reagerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymbruker3 skrev:

Ok, da er det enda mer håpløst enn jeg trodde.

Det er rett og slett så ille at jeg hadde sparket vedkommende herifra til månen og rett ut! Jeg ser rett og slett ingenting som kunne ha endret meningen min i dette tilfellet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonymbruker3 said:

På NRK står det "Bjørnbeth sier den ansatte fikk symptomer på onsdag, og holdt seg hjemme etter det."

https://www.nrk.no/vestland/over-hundre-kan-ha-hatt-kontakt-med-koronasmittet-ulleval-ansatt-1.14922358

Jeg sier ikke at det har skjedd, men det er mulig at de forandret historien for å unngå kritikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Rullerusk said:

Se bort fra denne posten *

Endret av Rullerusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example said:

Kina har tydd til kraftige tiltak, men det også etter at smitten først er i gang. Hvis viruset hadde vært ustoppelig, ville langt flere blitt utsatt før dette skjer. Vi snakker altså om en tiden fra sykdommen utvikles, til en eller flere personer får symptomer, går til lege og legene finner en sammenheng og slår alarm og myndighetene reagerer. 

Kina kan sammenlignes med Schengen området. Begge steder har fri bevegelse av folk.

Det er 1000 saker i Schengen, og det er bare sakene som er oppdaget. Smitten er allerede igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Camlon skrev:

Det er denne tankegangen som kommer til å gjøre situasjonen mye verre. I Wuhan så måtte alle være hjemme, de fløy inn 30000 helsearbeidere, de plasserte de syke i karantene, satte opp temperaturkontroller overalt. Og allikavel, så tok det ca 20 dager fra de gjennomførte tiltakene til vi så resultater. 

Men allikavel så tror nordmenn at problemet vil forsvinne av seg selv uten å stenge ned noe som helst. At det går til helvete i Italia på tross av tiltak og Norge gjør ingenting for å hindre at saker kommer fra resten av Europa til Norge er heller ikke noe man bryr seg om.

Det handler ikke om dommedagsteorier, det handler om å ikke stikke hodet ned i sanden og tro at problemet vil forsvinne av seg selv.

Det er også fordi det har tatt noe tid fra begynnelsen av virusutbruddet til man faktisk har reagert på det og satt inn tiltak. Ikke så rart at tallene stiger en del da mange går rundt med smitte før man får det påvist. Hvor effektivt det er med en del av tiltakene som Kina har satt inn, kan også diskuteres. Dette handler også om politikk. For Kina gjelder det å vise styrke og gjennomføringskraft. Å vise at man gjør noe kan på mange måter være viktigere enn effektiviteten i selve tiltakene i et land som Kina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Camlon skrev:

Kina kan sammenlignes med Schengen området. Begge steder har fri bevegelse av folk.

Det er 1000 saker i Schengen, og det er bare sakene som er oppdaget. Smitten er allerede igang.

Det er det grunn til å tro, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...