Little Diva Skrevet 28. februar 2020 #681 Del Skrevet 28. februar 2020 Flere her inne burde sjekke sine kilder. Og diskutere saklig. Unødvendig personangrep kommer man ikke langt med (sikter ikke til deg i innlegget jeg siterer.) 5 timer siden, MadameDeRosa skrev: Du må gå utenom norske medier, skal du få ordentlig innblikk. https://www.google.no/amp/s/www.the-sun.com/news/310833/coronavirus-disturbing-video-shows-patient-writhing-and-fitting-on-hospital-trolley-in-ground-zero-wuhan/amp/ The first two patients to die at Jinyintan Hospital, detailed in the Lancet Medical journal , were seemingly healthy, although they were long-term smokers and that would have weakened their lungs. The first, a 61-year-old man, had severe pneumonia when he arrived at hospital. He was in acute respiratory distress, meaning his lungs were unable to provide enough oxygen to his organs to keep his body alive. Despite being put on a ventilator, his lungs failed and his heart stopped beating. He died 11 days after he was admitted. The second patient, a 69-year-old man, also had acute respiratory distress syndrome. He was attached to an artificial lung or ECMO (extra-corporeal membrane oxygenation) machine but this wasn't enough. He died of severe pneumonia and septic shock when his blood pressure collapsed. Bare noe. Rart at folk ikke forstår at Corona ikke er som influensa. Influensa gir ikke organsvikt, indre blødninger, slag og sepsis som Corona gjør. Det der er helt feil. Influensa kan nemlig gi organsvikt og sepsis. Nettopp fordi influensa er en infeksjon som rammer luftveiene. Så ja, influensa er alvorlig nok, men på grunn av vaksiner og kroppens evne til å tåle en slik sykdom så rammer den ikke på verst tenkelig måte hos folk flest. Men gjerne de med nedsatt immunforsvar. Slik som de fleste sykdommer. Så man kan ikke sammenligne influensa eller corona. Isåfall er de likestilt bortsett fra at det enda ikke er noen vaksine for det nye corona-viruset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker3 Skrevet 28. februar 2020 #682 Del Skrevet 28. februar 2020 29 minutter siden, Chizue said: https://antibac.no/om-antibac/hvordan-virker-antibac/ Men såpe og vann er jo best ^_^ Det beste er begge deler, først vask med såpe, tørk hendene, og så alkohol. Såpe og vann alene fjerner ikke alle bakterier og virus, og alkohol virker dårligere hvis man er skitten eller svett på hendene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 28. februar 2020 #683 Del Skrevet 28. februar 2020 11 minutter siden, Anonymbruker3 skrev: Det beste er begge deler, først vask med såpe, tørk hendene, og så alkohol. Såpe og vann alene fjerner ikke alle bakterier og virus, og alkohol virker dårligere hvis man er skitten eller svett på hendene. Ja, det vet jeg 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 28. februar 2020 #684 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 22 minutter siden, Anonymbruker3 skrev: Det beste er begge deler, først vask med såpe, tørk hendene, og så alkohol. Såpe og vann alene fjerner ikke alle bakterier og virus, og alkohol virker dårligere hvis man er skitten eller svett på hendene. Man skal ikke gjøre begge deler samtidig, altså håndvask og hånddesinfeksjon. Dette medfører redusert effekt av desinfeksjonen: Sitat Alkoholen virker uttørkende og ved restfuktighet i huden vil huden kunne tørkes ekstra ut, og dermatitt oppstå.1,7,43 Hånddesinfeksjon bør derfor som hovedregel ikke utføres rett i etterkant av håndvask.4 Fuktighet i huden vil også kunne føre til utvanning av alkoholen og redusert effekt av middelet for hånddesinfeksjon.6 https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/anbefalinger/handdesinfeksjon/ Såpe og vann er faktisk det beste til å fjerne mikrober, også virus og sporedannende bakterier. Mens alkoholbaserte midler ikke tar knekken på alle virus eller sporedannende bakterier. Utfordringen er å utføre håndvask godt nok og lenge nok. Det er enklere å få til riktig hånddesinfeksjon med sprit enn med såpe og vann. Det er riktig det du skriver at ved synlig skitne/tilsølte hender skal man velge såpe og vann, da biologisk materiale reduserer effekten av sprit. Men da bør man heller vaske seg godt og droppe spriten etterpå. Jeg jobber i helsevesenet og vi blir anbefalt å primært bruke desinfeksjon med sprit da vi ofte utfører håndhygiene i løpet av arbeidsdagen, og det er mindre uttørrende for huden enn vask med såpe og vann. Og det er enklere å få folk til å bruke den metoden som er kjappest. Jeg vasker kun når hendene er tilsølt eller føles skitne/klissete. Det viktigste er nok likevel at folk faktisk utfører håndhygiene jevnlig! (Og ikke to metoder samtidig) Endret 28. februar 2020 av ella morax 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. februar 2020 #685 Del Skrevet 28. februar 2020 7 timer siden, Sprettballen skrev: Det har jeg dessverre ikke kilde på, fordi det ble sagt under et intervju med en representant fra folkehelseinstituttet (tror jeg. Det var i alle fall på onsdag) Om det var en bevisst feilinformasjon, eller en glipp, vet jeg ikke, men det ble sagt at den smittede ikke kunne ha smittet andre fordi hun var frisk. Det hørtes rart ut. Men finn gjerne en kilde på det, for det fant ikke jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 28. februar 2020 #686 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 9 minutter siden, Example skrev: Det hørtes rart ut. Men finn gjerne en kilde på det, for det fant ikke jeg. Det nærmeste jeg kommer kilde er artikkelen som det er henvist til tidligere i tråden ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nGp1M/fhi-coronavirus-paavist-i-norge-ikke-grunn-til-aa-engste-seg ) hvor det står at kvinnen føler seg frisk, og at de mener hun ikke er smitteførende (til tross for positiv test). Det er ikke helt samme ordlyden som under intervjuet, men begge deler sier at hun har avlagt positiv prøve, men er symptomfri, og ikke smittebærer. Endret 28. februar 2020 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. februar 2020 #687 Del Skrevet 28. februar 2020 6 timer siden, Camlon skrev: Aksjemarkedet kollapser fordi kloke hodet forstår at dette vil føre til en global krise. Aksjemarkedet gir blaffen i hvor mange som dør, men de forstår at når folk i Kina og i fremtiden resten av verden holder seg hjemme så skjer det lite økonomisk aktivitet. Og hva slags scenario forestiller du deg egentlig, jeg kan bare se 2 scenarioer 1. De hindrer ikke spredning. Rundt 25 - 60% av alle nordmenn får sykdommen. På det verste så er det flere hundre tusen nordmenn som trenger helsehjelp. Sykehusene har ikke kapisitet og folk må være hjemme uten å få hjelp. Folk holder seg hjemme og økonomisk aktivitet kollapser. 2. De hindrer spredning ved å stenge ned økonomien. Helsesystemene klarer seg, men økonomisk aktivitet kollapser. Begge scenarioer er en krise for Norges økonomi. Scenarioet jeg ser for meg er at ikke så mange blir smittet, og at dødsraten blir lavere i de vestlige landene enn det har vært i Kina. Wuhan er en by som er dobbelt så stor som Norge i innbyggere, og selv der er spredningen relativt moderat, og går til og med ned. Selvfølgelig har visse tiltak hjulpet, men hadde smittsomheten vært så stor som enkelte ser for seg ville det vært langt flere syke. Det er best case scenario. Så finnes det verre scenarioer også, men slike ting som dette er et en magnet for dommedagsprofetier og selvutnevnte eksperter som bruker anledningen til å få sin tid i rampelyset. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 28. februar 2020 #688 Del Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, Example skrev: Scenarioet jeg ser for meg er at ikke så mange blir smittet, og at dødsraten blir lavere i de vestlige landene enn det har vært i Kina. Wuhan er en by som er dobbelt så stor som Norge i innbyggere, og selv der er spredningen relativt moderat, og går til og med ned. Selvfølgelig har visse tiltak hjulpet, men hadde smittsomheten vært så stor som enkelte ser for seg ville det vært langt flere syke. Det er best case scenario. Så finnes det verre scenarioer også, men slike ting som dette er et en magnet for dommedagsprofetier og selvutnevnte eksperter som bruker anledningen til å få sin tid i rampelyset. 👏 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. februar 2020 #689 Del Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, Sprettballen skrev: Det nærmeste jeg kommer kilde er artikkelen som det er henvist til tidligere i tråden ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nGp1M/fhi-coronavirus-paavist-i-norge-ikke-grunn-til-aa-engste-seg ) hvor det står at kvinnen føler seg frisk, og at de mener hun ikke er smitteførende (til tross for positiv test). Det er ikke helt samme ordlyden som under intervjuet, men begge deler sier at hun har avlagt positiv prøve, men er symptomfri, og ikke smittebærer. Et svakt positivt resultat står det også, uten at jeg vet hva det innebærer. Jeg vil påstå at dette ikke er noe bevis på at de prøver å tone ned det som skjer, og føre folk bak lyset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. februar 2020 #690 Del Skrevet 28. februar 2020 4 timer siden, Amananas skrev: Jeg er på ingen som helst måte bekymret for min egen helse, da jeg er frisk og ung. Men jeg har flere i familien min som absolutt er utsatt, både gamle og syke, og som jeg ikke har råd til å miste. Forstår dermed ikke de som mener at vi unge kan ta det med knusende ro. Har dere ikke familie selv? Jeg krysser alle fingre for at dette skal gå bra til slutt! Det hjelper lite at jeg bekymrer meg over dette. Om utbruddet blir så stort som enkelte frykter, så blir jeg nok snittet uansett, da jeg jobber på skole. Jeg har også familie i faresonen, men jeg klarer ikke freake ut for dette uansett. Mest av alt fordi jeg tror dette viruset vil kreve svært få liv i Norge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 28. februar 2020 #691 Del Skrevet 28. februar 2020 3 timer siden, Peanut skrev: Interessant dog at apotektekniker sa at det har ingen effekt mot virus da det er mot bakterier. Det eneste som hjelper er såpe og vann. Hvorfor kommer i så fall ikke dette mer frem? Det er feil. Ethanol (som er hva som er i antibach og andre hånddisinfiksjons midder) i 70% konsentrasjon er effektivt mot blant annet corona virus og noen andre virus i tillegg til bakterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. februar 2020 #692 Del Skrevet 28. februar 2020 6 minutter siden, ForumBrukeren said: Det er feil. Ethanol (som er hva som er i antibach og andre hånddisinfiksjons midder) i 70% konsentrasjon er effektivt mot blant annet corona virus og noen andre virus i tillegg til bakterier. Ja, jeg har jo selv brukt den typen til slikt før så lurte bitt. I disse tider bruker jeg nok personlig helst såpe og vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForumBrukeren Skrevet 28. februar 2020 #693 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 33 minutter siden, Example skrev: Scenarioet jeg ser for meg er at ikke så mange blir smittet, og at dødsraten blir lavere i de vestlige landene enn det har vært i Kina. Wuhan er en by som er dobbelt så stor som Norge i innbyggere, og selv der er spredningen relativt moderat, og går til og med ned. Selvfølgelig har visse tiltak hjulpet, men hadde smittsomheten vært så stor som enkelte ser for seg ville det vært langt flere syke. Det er best case scenario. Så finnes det verre scenarioer også, men slike ting som dette er et en magnet for dommedagsprofetier og selvutnevnte eksperter som bruker anledningen til å få sin tid i rampelyset. Smittsomheten vil jo være mye større i et ikke-totalitært land som ikke kan stenge ned hele byen, og sveise igjen dørene til folk... Og du vil nok heller ikke se slike desinfiserings "tåkemaskiner" som de går rundt i gatene i Kina med i noen vestlige land. Kina har gjort mye mer tiltak enn noe annet land kan gjøre (kanskje med unntak av Nord-Korea, men de har nok ikke økonomi og resurser nok til å gjøre slike tiltak). Vil du se hvor ekstremt smittsomt dette er så se på cruise skipet hvor det altså var en smittet som var ombord. Og etter dette ble hele skipet satt i karantene med alle sperret inne på lugarene sine i 14 dager, men likevel ble altså hele 25% av skipet smittet i løpet av karantenen, og det er kommet til enda flere tilfeller etter karantenen blant folkene som har reist hjem. Og her er det også i motsetning til i Kina ganske pålitelige tall siden det er kontrollerte forhold og mye testing. Endret 28. februar 2020 av ForumBrukeren 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 28. februar 2020 #694 Del Skrevet 28. februar 2020 Lege på Ullevål sykehus som har det påvist. Pressekonferanse nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 28. februar 2020 #695 Del Skrevet 28. februar 2020 11 minutter siden, Ludo12 skrev: Lege på Ullevål sykehus som har det påvist. Pressekonferanse nå. * ansatt, ikke nødvendigvis lege Men er det rart dette sprer seg.. Dette mennesket hadde altså vært på ferie i Italia og drar rett på jobb. På et sykehus. Uten å teste seg. Uten å ofre det en tanke. Er det mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 28. februar 2020 #696 Del Skrevet 28. februar 2020 Fire andre på avdelingen med luftveissymptomer🤦 Vedkommende hadde vært i Nord Italia og hadde symptomer på søndag kveld, men valgte å gå på jobb på mandag....... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy02 Skrevet 28. februar 2020 #697 Del Skrevet 28. februar 2020 Hva i helvete feiler det den personen som har vert i smittet område, har symptomer og drar på jobb på ett sykehus???????? Altså jeg er seriøst sjokkert over noen altså!!!! 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zikkzakk Skrevet 28. februar 2020 #698 Del Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Peanut skrev: Ja, jeg har jo selv brukt den typen til slikt før så lurte bitt. I disse tider bruker jeg nok personlig helst såpe og vann. Såpe og vann er mindre effektivt enn antibac med mindre du vasker hendene i minst 40 sekunder, noe de færreste gjør etter det jeg observerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 28. februar 2020 #699 Del Skrevet 28. februar 2020 (endret) 1 hour ago, Example said: Scenarioet jeg ser for meg er at ikke så mange blir smittet, og at dødsraten blir lavere i de vestlige landene enn det har vært i Kina. Wuhan er en by som er dobbelt så stor som Norge i innbyggere, og selv der er spredningen relativt moderat, og går til og med ned. Selvfølgelig har visse tiltak hjulpet, men hadde smittsomheten vært så stor som enkelte ser for seg ville det vært langt flere syke. Det er best case scenario. Så finnes det verre scenarioer også, men slike ting som dette er et en magnet for dommedagsprofetier og selvutnevnte eksperter som bruker anledningen til å få sin tid i rampelyset. Det er denne tankegangen som kommer til å gjøre situasjonen mye verre. I Wuhan så måtte alle være hjemme, de fløy inn 30000 helsearbeidere, de plasserte de syke i karantene, satte opp temperaturkontroller overalt. Og allikavel, så tok det ca 20 dager fra de gjennomførte tiltakene til vi så resultater. Men allikavel så tror nordmenn at problemet vil forsvinne av seg selv uten å stenge ned noe som helst. At det går til helvete i Italia på tross av tiltak og Norge gjør ingenting for å hindre at saker kommer fra resten av Europa til Norge er heller ikke noe man bryr seg om. Det handler ikke om dommedagsteorier, det handler om å ikke stikke hodet ned i sanden og tro at problemet vil forsvinne av seg selv. Endret 28. februar 2020 av Camlon 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 28. februar 2020 #700 Del Skrevet 28. februar 2020 Dette er en farse🤦🤦🤦🤦🤦🤦🤦 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg