missmcbeal Skrevet 27. februar 2020 #581 Del Skrevet 27. februar 2020 3 nye bekreftede tilfeller i Norge melder NRK. 2 av de har nettopp vært på ferie i Italia. Innen helgen er over er nok tallet mangledoblet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 27. februar 2020 #582 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) På 26.2.2020 den 22.31, Hatsumomo skrev: Jeg tipper du kan vente noen mnd før du tror dere hadde rett i dommedag. Pr nå snakker vi 1 mulig smittetelle (kanskje 8). Hvis vi om noen mnd er i total lockdown, folk dør på gata og vi snakker tusenvis av smittede, så kan dere "feire" i å ha rett. Selvfølgelig "feirer" vi ikke at vi hadde rett?! Jeg kan egentlig bare snakke for meg selv, men jeg renger med det er det samme for de andre som har prøvd å si at dette viruset ER noe å bekymre seg for, og at denne "slapp av, influensa er farligere!" er den dummeste holdningen man kan ha! Selvfølgelig er ikke dette noe å feire! Norske myndigheter har feilet fullstendig, og det har ikke vært mye bedre i resten av Europa. Nå har Italia vært først ute, og det ganske katastrofe der. 650 smittede høres kanskje ikke så ille ut, men det er 180 nye bare i dag. Problemet er ikke at 650 har en alvorlig sykdom, men at 650 har en alvorlig sykdom som er farlig og i mange tilfeller krever sykehusbehandling for å ha noen sjanse om å overleve, og at dette er utrolig smittsomt. Innlegget er ryddet for innhold med opphavsrett. 650 smittede, 17 er døde allerede (2.6% bare der). 248 (~40%) er på sykehus, og da selvfølgelig i isolasjon med 56 (~9%) på ICU. Hvordan tror du det kommer til å gå her til lands om vi skal ah 40% av et stort antall på sykehus samtidig, og 9% på ICU med alt det innebærer? Den ekstra måneden Norske myndigheter fikk til å forberede seg på har blitt brukt til bagatellisering og det siste jeg har hørt fra dem er at "de aller fleste får "mild sykdom" (en liten snue) og at under 1% dør, og ikke minst at det ikke smitter asymptomatisk, som vi vet er feil. Definisjonen på "mild sykdom" har de fra den største studien som er gjort, men det ser ut som om de bare har lest overskriftene til et sammendrag i CNN eller noe, for "mild" her betyr at de ikke havner i kategorien "alvorlig" eller "kritisk", som betyr at de ikke fikk en av de veldig få plassene på sykehus på grunn av pustesvikt. Omtrent 100% av de "milde" hadde fortsatt lungebetennelse og det var helt sikkert mange av dem som døde også. Da de i går "avdekket" beredskapen og de ikke engang hadde verneutstyr eller ressurser til et "lavt antall" smittetilfeller skjønte jeg hvor ille det sto til. Selvfølgelig feirer jeg ikke dette, det er helt krise! Livet mitt kommer til å endres og vi snakker 18 måneder før en eventuelt vaksine er på plass. I mellomtiden skal jeg prøve å ikke bli en av de som blir smittet og sprer dette videre, mens 90% av Norge fortsatt er overbeviste om at det bare er en "lei forkjølelse" eller "influensa". Jeg sier det samme som jeg har sagt hele tiden: de aller fleste undervurderer dette enormt mye (og det eneste myndighetene har gjort er å bidra til dette og gi folk en falsk trygghetsfølelse). Nå er det selvfølgelig her. Jeg anbefaler fortsatt å ikke bli smittet. Ikke dra på skiferie til Italia nå. Hvis dere blir smittet vil dere utsette mange andre for smittefare, og muligens ta opp en del av de svært knappe helseressursene vi har her i landet nå. Nå har vi allerede tre nye tilfeller i Norge og fem i Sverige. Endret 6. mars 2020 av Elaine Marley 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trykksjakta Skrevet 27. februar 2020 #583 Del Skrevet 27. februar 2020 Ser at folk holdes "fengslet" i eget hus når det er mistanke om eller påvist corona. Det er vel fornuftig, men jeg lurer på om det faktisk er lovhjemlet et sted? Ja, de kan anbefale, men kan de tvinge folk til å holde seg innendørs? Og hva skjer om de bryter "forbudet"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magrat Skrevet 27. februar 2020 #584 Del Skrevet 27. februar 2020 https://www.nrk.no/norge/sitter-i-hjemmekarantene-_-blir-ikke-testet-1.14920811 Og er det ikke litt rart at han her sitter i karantene i samme leilighet som moren sin, og hun går ut i butikken og handler? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 27. februar 2020 #585 Del Skrevet 27. februar 2020 10 timer siden, Ludo12 skrev: Hvorfor dør det så mange i Iran? De har 22 døde nå😳 Det er MYE verre i Iran enn de innrømmer. En av grunnene til å at de det dør så mange er at de nekter å stenge de "hellige stedene" og at de har et dårlig helsevesen, men man kan lure, for det er veldig mange som dør der, langt flere enn de innrømmer. Antallet syke tør jeg ikke å anslå en gang, men statistikken derfra er en vits. Dette kan man si uten å være noe geni når man ser hvor mange som har blitt smittet i Iran. Hvis tallene deres hadde rett er mirakel at så mange har dratt til Iran og blitt smittet. Det er snart flere som har blitt smittet i Iran og testet positivt hjemme, enn de som offisielt er smittet i Iran. I alle fall var det slik i begynnelsen. Det dukker også opp videoer fra Iran fra fortvilede helsearbeidere, og John Campbell, som er en "youtube-lege" som holder seg til fakta og følger situasjonen, får tilsendt mye informsjon fra leger og annet som alle sier det samme. Inkompetansen fra myndighetene våre er det som skremmer meg mest. Da jeg delte deler av en intern e-post fra OUS (de som i går sa at de ikke har verneutstyr) der de snakker om at de ikke har verneutstyr fra begynnelsen av februar ble jeg fortalt at de heeeelt sikkert hadde alt under kontroll og blabla, verdens beste land og verdens beste helsevesen! I realiteten har de sløst bort all tid på tull og tøys og nå er tiden over. Vi har fire smittede, og det er bare å håpe på et mirakel... Fra Iran: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 27. februar 2020 #586 Del Skrevet 27. februar 2020 13 minutter siden, Ludo12 skrev: https://www.nrk.no/norge/sitter-i-hjemmekarantene-_-blir-ikke-testet-1.14920811 Og er det ikke litt rart at han her sitter i karantene i samme leilighet som moren sin, og hun går ut i butikken og handler? 😐 Her må vi bare krysse fingre og stole på høyere makter, for AS Norge er så inkompetente at jeg fortsatt har vanskelig for å tro det jeg ser. Hvorfor er ikke disse i karantene på et hotell, med smittevernspesialister i verneutstyr som kan sørge for at de ikke smitter hverandre? Ja, kjipt for dem, men det kan spare mange, mange liv på sikt. Hva er det klovnene som styrer tenker med? Se hvordan det spredte seg på "Diamond Princess" ETTER at de havnet i karantene. Smittevernspesialisten fra Japan som har jobbet på steder med utbrudd av SARS og Ebola tidligere fortalte at han aldri hadde vært redd før, men nå var han livredd og satte seg selv i karantene da han kom hjem. Myndightene våre kommer til å lage en katastrofe av dimensjoner med denne arrogansen og inkompetansen de viser. Land som Sør-Korea som er MYE bedre forberedt enn oss har satt inn store tiltak og klarer fortsatt ikke å stoppe dette viruset, mens norske myndigheter fortsatt tror at det bare er snakk om litt forkjølelse (eventuelt lyver de til oss, jeg vet ikke hva som er verst). 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 27. februar 2020 #587 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) De som er bekreftet smittet her til lands er etter sigende ikke veldig dårlige. Så det er jo heldigvis ikke sånn at enten får du verdens verste lungebetennelse eller så dauer du. Det sagt så syns jeg opplegget med hjemmekarantene ikke er veldig tillitsvekkende. Skulle gjerne sett at helsemyndighetene satte "litt" mer trykk på ting, de virker veldig avslappet til det hele. Også sett i lys av oppfordringen fra WHO i dag. Endret 27. februar 2020 av Guile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 27. februar 2020 #588 Del Skrevet 27. februar 2020 27 minutter siden, likestilling skrev: 😐 Her må vi bare krysse fingre og stole på høyere makter, for AS Norge er så inkompetente at jeg fortsatt har vanskelig for å tro det jeg ser. Hvorfor er ikke disse i karantene på et hotell, med smittevernspesialister i verneutstyr som kan sørge for at de ikke smitter hverandre? Ja, kjipt for dem, men det kan spare mange, mange liv på sikt. Hva er det klovnene som styrer tenker med? Se hvordan det spredte seg på "Diamond Princess" ETTER at de havnet i karantene. Smittevernspesialisten fra Japan som har jobbet på steder med utbrudd av SARS og Ebola tidligere fortalte at han aldri hadde vært redd før, men nå var han livredd og satte seg selv i karantene da han kom hjem. Myndightene våre kommer til å lage en katastrofe av dimensjoner med denne arrogansen og inkompetansen de viser. Land som Sør-Korea som er MYE bedre forberedt enn oss har satt inn store tiltak og klarer fortsatt ikke å stoppe dette viruset, mens norske myndigheter fortsatt tror at det bare er snakk om litt forkjølelse (eventuelt lyver de til oss, jeg vet ikke hva som er verst). Det er det samme som SARS. Indre blødninger, sepsis og slag er noe av komplikasjonene man får av Corona. Lungene får ikke inn mer luft og man kveles raskt. Er ikke som «vanlig influensa» Bare fatter ikke at norske helsemyndigheter er så ignorante... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 27. februar 2020 #589 Del Skrevet 27. februar 2020 40 minutter siden, likestilling skrev: Se hvordan det spredte seg på "Diamond Princess" ETTER at de havnet i karantene. Smittevernspesialisten fra Japan som har jobbet på steder med utbrudd av SARS og Ebola tidligere fortalte at han aldri hadde vært redd før, men nå var han livredd og satte seg selv i karantene da han kom hjem Hvor har du dette fra? Er interessert inn lese eller se det om det finnes noen steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 27. februar 2020 #590 Del Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, MadameDeRosa skrev: Det er det samme som SARS. Indre blødninger, sepsis og slag er noe av komplikasjonene man får av Corona. Lungene får ikke inn mer luft og man kveles raskt. Er ikke som «vanlig influensa» Bare fatter ikke at norske helsemyndigheter er så ignorante... Jeg siterer deg her i stedet for å bare gi deg en like, for du har rett. Det er ikke helt det samme som SARS, men veldig likt. Selve viruset er 80% likt, men det smitter mye, mye mer, som gjør at det effektivt sett er mye verre. Det er helt riktig at lungene ikke får luft. I Kina har de endret diagnostisering fra PCR (swab) til klinisk nå, fordi PCR så ofte gir falsk negativ og CT-scans viser lungeinfiltrasjoner hos "alle" smittede. https://www.rsna.org/news/2020/February/COVID-19-CT-Diagnosis-Study Sitat CT Provides Best Diagnosis for COVID-19 Study from China shows chest CT demonstrates better sensitivity than RT-PCR technique [...] Recent research found that the sensitivity of CT for COVID-19 infection was 98% compared to RT-PCR sensitivity of 71%. Med andre ord; nesten 100% av de som blir smittet vil få alvorlige luftveisinfeksjoner, ifølge kinesisk forskning. Scan av lunger vil gi 98% sjanse for riktig diagnose, mot bare 71% for "swabs" (altså sjekke for virus). De som tror at dette er "influensa" eller "forkjølelse" vil få seg en skikkelig kjip overraskelse om de får det. Norge feiler totalt og man kan virkelig lure på hva de bruker tiden sin på, siden de ikke får med seg NOE oppdatert informasjon. Selv dette med asymptomatisk smitte påstår de ikke skjer, selv om all forskning tilsier det. Det er en grunn til at selve viruset heter "SAR-CoV-2" (viruset som ga SARS heter SARS-CoV). Forskjellene sitter i hovedsak på S-proteinet som er det som står for selve infiseringen. Det ser riktignok ut til at SARS-CoV-2 gir mindre nekrose i lungevev, men til gjengjeld har det noen andre stygge egenskaper. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 27. februar 2020 #591 Del Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, parmanoia skrev: Hvor har du dette fra? Er interessert inn lese eller se det om det finnes noen steder. Han ble bedt om å slette videoen han la ut fra YouTube av japanske myndigheter, men jeg tror den finnes enda. Gi meg et øyeblikk... https://www.dailymail.co.uk/news/article-8019623/Chaotic-cruise-ship-quarantine-major-failure-expert-says.html Sitat A Japanese disease expert has branded the Diamond Princess quarantine a 'major failure', 'completely inadequate' and a 'mistake' as he slammed the 'bureaucrats' in charge. Kentaro Iwata said the situation on board the vessel was worse than outbreaks he had dealt with in the past, such as Ebola in Africa and the 2003 SARS crisis in China, as he feared he would also be infected. The professor said in a YouTube video that on board the Diamond Princess was the only time he feared getting disease himself. He placed himself in a 14-day quarantine for fear of infecting his family after a brief visit on board the ship yesterday. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 27. februar 2020 #592 Del Skrevet 27. februar 2020 6 minutter siden, likestilling skrev: Jeg siterer deg her i stedet for å bare gi deg en like, for du har rett. Det er ikke helt det samme som SARS, men veldig likt. Selve viruset er 80% likt, men det smitter mye, mye mer, som gjør at det effektivt sett er mye verre. Det er helt riktig at lungene ikke får luft. I Kina har de endret diagnostisering fra PCR (swab) til klinisk nå, fordi PCR så ofte gir falsk negativ og CT-scans viser lungeinfiltrasjoner hos "alle" smittede. https://www.rsna.org/news/2020/February/COVID-19-CT-Diagnosis-Study Med andre ord; nesten 100% av de som blir smittet vil få alvorlige luftveisinfeksjoner, ifølge kinesisk forskning. Scan av lunger vil gi 98% sjanse for riktig diagnose, mot bare 71% for "swabs" (altså sjekke for virus). De som tror at dette er "influensa" eller "forkjølelse" vil få seg en skikkelig kjip overraskelse om de får det. Norge feiler totalt og man kan virkelig lure på hva de bruker tiden sin på, siden de ikke får med seg NOE oppdatert informasjon. Selv dette med asymptomatisk smitte påstår de ikke skjer, selv om all forskning tilsier det. Det er en grunn til at selve viruset heter "SAR-CoV-2" (viruset som ga SARS heter SARS-CoV). Forskjellene sitter i hovedsak på S-proteinet som er det som står for selve infiseringen. Det ser riktignok ut til at SARS-CoV-2 gir mindre nekrose i lungevev, men til gjengjeld har det noen andre stygge egenskaper. Skjønner ikke at Norge ikke stenger skoler etc allerede. Dette er jo helt krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 27. februar 2020 #593 Del Skrevet 27. februar 2020 æsj altså, jeg blir litt nervøs. Jobber med reisende som kommer fra overalt i verden og har vært bortpå mye rart. Har selv godt immunforsvar men det har ikke nærmeste familie. Tror det skal gå greit, men skremmer meg nesten mer at kollegaer bare trekker på skuldrene og tat den der 'influensa er verre" 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 27. februar 2020 #594 Del Skrevet 27. februar 2020 Hjemmekarantene i fjorten dager ifølge «ekspertene» på NRK nå, men inkubasjonstid er en mnd. 🙄 er helt latterlig debatten på NRK nå. De har jo ikke peiling i det hele tatt. Bare synsing... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 27. februar 2020 #595 Del Skrevet 27. februar 2020 Sitat Du er mer utsatt enn din sønn vil jeg tro, da dette viruset angriper lungene ganske hardt. Sitat Begge deler gjør dere mer utsatt. Les på FHIs nettsider, og ta forholdsregler. Takker for svar Får ta en telefon til legen etterhvert om ting rundt her utvikler seg noe mere ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mummu Skrevet 27. februar 2020 #596 Del Skrevet 27. februar 2020 For de som må være i karantene...Hvordan blir dette for arbeidsgiver da? Skal man sykmeldes da eller hva? Permisjon uten lønn? Velferdspermisjon? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 27. februar 2020 #597 Del Skrevet 27. februar 2020 32 minutter siden, likestilling skrev: Jeg siterer deg her i stedet for å bare gi deg en like, for du har rett. Det er ikke helt det samme som SARS, men veldig likt. Selve viruset er 80% likt, men det smitter mye, mye mer, som gjør at det effektivt sett er mye verre. Det er helt riktig at lungene ikke får luft. I Kina har de endret diagnostisering fra PCR (swab) til klinisk nå, fordi PCR så ofte gir falsk negativ og CT-scans viser lungeinfiltrasjoner hos "alle" smittede. https://www.rsna.org/news/2020/February/COVID-19-CT-Diagnosis-Study Med andre ord; nesten 100% av de som blir smittet vil få alvorlige luftveisinfeksjoner, ifølge kinesisk forskning. Scan av lunger vil gi 98% sjanse for riktig diagnose, mot bare 71% for "swabs" (altså sjekke for virus). De som tror at dette er "influensa" eller "forkjølelse" vil få seg en skikkelig kjip overraskelse om de får det. Norge feiler totalt og man kan virkelig lure på hva de bruker tiden sin på, siden de ikke får med seg NOE oppdatert informasjon. Selv dette med asymptomatisk smitte påstår de ikke skjer, selv om all forskning tilsier det. Det er en grunn til at selve viruset heter "SAR-CoV-2" (viruset som ga SARS heter SARS-CoV). Forskjellene sitter i hovedsak på S-proteinet som er det som står for selve infiseringen. Det ser riktignok ut til at SARS-CoV-2 gir mindre nekrose i lungevev, men til gjengjeld har det noen andre stygge egenskaper. Hvordan trekker du konklusjonen med "nesten 100%"? At 98% får riktig diagnose ved scan av lunger er ikke det samme som at 98% får alvorlig luftveissykdom. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 27. februar 2020 #598 Del Skrevet 27. februar 2020 De stod helt seriøst på Debatten på nrk og påstod at reduseringen av nye smittetilfeller i Kina var et tegn på tilbakegang. Det er jo helt blåst. Kina har klart å bremse det på grunn av total lockdown og karantene som har vart i flere uker. Norge er jo ikke i NÆRHETEN av å vurdere noe slikt, så det blir jo helt latterlig å sammenligne det. Det var lite fornuftig som kom fram i debatten, bortsett fra oppfordring til alle om å ha god håndhygiene. Jeg er til nå utrolig skuffet over den norske stats behandling av virustrusselen. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 27. februar 2020 #599 Del Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, Amananas skrev: De stod helt seriøst på Debatten på nrk og påstod at reduseringen av nye smittetilfeller i Kina var et tegn på tilbakegang. Det er jo helt blåst. Kina har klart å bremse det på grunn av total lockdown og karantene som har vart i flere uker. Norge er jo ikke i NÆRHETEN av å vurdere noe slikt, så det blir jo helt latterlig å sammenligne det. Det var lite fornuftig som kom fram i debatten, bortsett fra oppfordring til alle om å ha god håndhygiene. Jeg er til nå utrolig skuffet over den norske stats behandling av virustrusselen. Er direkte pinlig at så uopplyste folk får være med i en debatt på nasjonal TV om en så alvorlig sak som Corona. Helt latterlig hele greia. De har ikke skjønt hva Corona er engang. To uker karantene når inkubasjonstiden er på en måned... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
etnavn Skrevet 27. februar 2020 #600 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) Her er bug-out utstyret tatt fram og klargjort, og matrasjonene er fylt på. Ser an situasjonen gjennom helgen, og hvis utviklingen fortsetter i den retningen det nå er på vei, går jeg under jorden. Oppfordrer andre til å gjøre det samme. Så kan dere som er mest redde for panikken, bare fortsette å løpe i hamsterhjulet så lenge det går. Lykke til. Endret 27. februar 2020 av etnavn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg