Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi

Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Rullerusk skrev:

Frem til nå har jeg hatt inntrykk av at det var @likestilling, meg og et par andre som faktisk har skjønt hvordan situasjonen kom til å utvikle seg. Det har vært en treig tråd. Lite debatt og få deltakere. Skikkelig lunken. 

Men nå gikk det visst opp for mange at dette ikke var tull......

skal vi si we told you so om noen dager, eller hva sier du @likestilling

Do iiit, doo iiit, har ikke nevnt mye i tråden, en ting tror jeg (er i risikogruppe) og har egentlig blitt fortalt av venner akkurat det som har blitt skrevet her "er ikke så farlig, er som en influensa blabla" Vel, de er alle urolig nå 😅 Og spør meg om de burde ta ut ekstra medisiner, mer mat osv i tilfelle noe skulle skje... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som alltid er noe fascinerende er at det hver eneste gang dukker opp folk med diverse konspirasjonsteorier. I følge kristenfundamentalister står det i Bibelen diverse  bibelkoder («The Bible Code»- Michael Brosnin) der dette har blitt spådd og at det er bare forspillet til verdens endelikt. 
«The Eyes of Darkness» (1981) av Dean Koontz nevner et Wuhan-400-virus, som var et lablaget biovåpen med 100% dødelighet. Nå spekuleres det i om Koontz var fremsynt. 

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. 

Endret av Peanut
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drizzt said:

Jeg er litt lei dette hysteriet for å være helt ærlig. Det er ikke verre enn en influensa og de aller, aller fleste blir helt friske av det. Det ser ut som at journalistene ikke har viktigere ting å snakke om.

Og jeg er lei av folk som snakker om ting de ikke vet noe om. En vanlig influensa gjør ikke at opp mot 20% må legges inn på sykehus og 2% dør.

2 hours ago, Trykksjakta said:

Nå må fader meg folk slappe av her. Coronaviruset er for de aller aller fleste en kraftig forkjølelse. Om 2-3 måneder er det nok utviklet vaksine, og vi er tilbake som før. Selvsagt er det folk som kommer til å dø av Corona, men de ville dødd av influensaviruset også. Og lungebetennelse etc.

900 personer dør i Norge HVERT år som følge av influensa.

Alle som har en normalt god helse kan med andre ord bare slappe helt av.

Kilde:
https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/import-og-tropesykdommer/sars-og-mers/

Du skjønner ikke lenken, og den er muligens ment å misforstås. Det finnes allerede 4 coronavirus i omløp blandt mennesker. Disse gir bare en lett forkjølelse. Coronaviruset som forårsaker COVID-19 er et annet virus, som for mange gir mye mer alvorlige konsekvenser.

I følge offisielle tall er COVID-19 ca 20 ganger så dødelig som en gjennomsnittlig influensa, så bare 5% av de som dør av COVID-19 ville dødd av influensa. Hvis like mange får COVID-19 som det er som får influensa i løpet av ett år vil ca 18 000 mennesker dø i Norge og opptil 100 000 trenge sykehusbehandling. Det er nok at 1% av Norges befolkning blir smittet samtidig for at sykehusene ikke skal kunne takle pågangen. Siden ingen har antistoffer mot det kan mange flere bli smittet. Alle over 50 har god grunn til å frykte dette, og de under er heller ikke trygge.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som har spilt Plague inc? Minner litt om hvordan man går frem for å vinne der. (virke ufarlig/symptomfri før det smeller)

Makabert å diskutere kanskje, men hvis man har spilt det så gjenkjenner man hvordan samfunnet reagerer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, brukerdebatt, avsporinger, brudd på opphavsretten og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder dødeligheten er det jo en tankefeil. Enn så lenge dør det få fordi alle som er rammet og blir veldig dårlig får intensiv behandling på sykehus med medisiner og pustemaskin hvis nødvendig. Tenk nå at alle senger med slik tett oppfølging er opptatt og så kommer mange nye som rett og slett ikke kan tas inn. Da blir sannsynligheten at de ikke klarer seg mye større.

Så det viktigste er å stanse spredning men akkurat her har jo europeiske myndigheter sviktet totalt. Estimert smitter hver infisert opptil 6,6 andre. Det betyr en dobling hver tredje dag hvis man ikke klarer begrense det. Dette her er som et gammelt tog, svært treig i starten og så tar den opp fart.

At man ikke hører om noen smittede i Afrika skyldes vel at de mangler utstyr. Tenker man på land som har en sterk økonomisk kinesisk interesse er det etter min mening umulig at det er ikke noen infiserte der.

At folk hamstrer er en helt vanlig reaksjon, og når man ser på DSB sin side finner man en liste over ting ALLE norske husholdninger skal ha i huset til enhver tid. Riktignok for bare 3 dager men de kalles egenberedskap. Så å kjefte på folk nå at de faktisk gjør det skjønner jeg ikke. Jeg tviler på at det finnes så mange "preppers" som kan forsørge seg selv i mange måneder eller år og slike har gjort det uansett allerede.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Hatsumomo skrev:

Det som egentlig er mest interessant er forøvrig når smitten når Afrika. Da kan vi snakke antall døde som overstiger alt annet. :(

Den har nådd Afrika.  En i Kairo og en i Algerie iflg. denne oversikten:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Og jeg er lei av folk som snakker om ting de ikke vet noe om. En vanlig influensa gjør ikke at opp mot 20% må legges inn på sykehus og 2% dør.

Jo, en vanlig influensa kan også ramme hardt så man må legges inn på sykehus, spesielt hvis man har svekket immunforsvar. Man dør ikke av influensaviruset, men av komplikasjonene som oppstår i etterkant. 

Fra FHI: Det nye koronaviruset fører til luftveisinfeksjon og kan gi alt fra milde symptomer til mer alvorlig sykdom. Feber har vært rapportert som et vanlig symptom på infeksjon. Sår hals er rapportert hos personer med mild sykdom. En del har blitt diagnostisert med lungebetennelse med pustevansker og/eller hoste, eventuelt med lungeinfiltrater på røntgen. Alvorlig lungesvikt og dødsfall forekommer. Informasjon om risikofaktorer hos de syke er foreløpig begrenset, men alvorlig sykdom og dødsfall er oftest sett hos eldre og personer med underliggende sykdommer. 

Det høres ut som en helt vanlig influensa for meg. Igjen er det spesifikke grupper som er mer utsatt for alvorlige komplikasjoner. 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
10 timer siden, Rullerusk skrev:

Frem til nå har jeg hatt inntrykk av at det var @likestilling, meg og et par andre som faktisk har skjønt hvordan situasjonen kom til å utvikle seg. Det har vært en treig tråd. Lite debatt og få deltakere. Skikkelig lunken. 

Men nå gikk det visst opp for mange at dette ikke var tull......

skal vi si we told you so om noen dager, eller hva sier du @likestilling

Selvgodhet er vel ikke akkurat en særlig attraktiv egenskap, så jeg tror ikke du vinner noe særlig på det, hvis målet er å informere.  😉

Den faglige usikkerheten og uenigheten mellom legene synes jeg faktisk er det mest foruroligende i denne situasjonen. 

Som jeg skrev tidligere i tråden er det den tilsynelatende avdramatiseringen som får meg til å stusse.

Under pressekonferansen i går uttalte fhi at de var sikre på at den smittede kvinnen ikke har smittet andre, og på spørsmål om videre tiltak kom de med samme svar.

I dag kommer det frem at reisende på samme fly blir informert om at de har reist med den smittede, implisitt at de må være oppmerksomme på symptomer.

To spørsmål reiser da seg:

1: hvis de er så sikre på at hun ikke har smittet andre som de ga uttrykk for, hvorfor går de da til det skritt at de informerer medreisende?

2: hvorfor opplyste de ikke om dette på pressekonferansen?

Som jeg også skrev tidligere i tråden, det virker som om de benytter seg av tåkelegging som bevisst strategi, hvorfor? 

Det er jo så lett gjennomskuelig. 

Dette er et veldig nytt virus, og det er naturlig at de ikke vet så mye om det som de skulle ønsket, men bagatellisering av situasjonen tror jeg ikke er riktige veien å gå.  Jeg tror de vinner mer på åpen, nøktern og saklig kommunikasjon.

Hvis de tror at tilbakeholdenhet og tåkelegging bidrar til å forhindre panikk tror jeg de tar feil, jeg tror det vil bidra til økt usikkerhet hos en stor del av befolkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Drizzt skrev:

Jo, en vanlig influensa kan også ramme hardt så man må legges inn på sykehus, spesielt hvis man har svekket immunforsvar. Man dør ikke av influensaviruset, men av komplikasjonene som oppstår i etterkant. 

Fra FHI: Det nye koronaviruset fører til luftveisinfeksjon og kan gi alt fra milde symptomer til mer alvorlig sykdom. Feber har vært rapportert som et vanlig symptom på infeksjon. Sår hals er rapportert hos personer med mild sykdom. En del har blitt diagnostisert med lungebetennelse med pustevansker og/eller hoste, eventuelt med lungeinfiltrater på røntgen. Alvorlig lungesvikt og dødsfall forekommer. Informasjon om risikofaktorer hos de syke er foreløpig begrenset, men alvorlig sykdom og dødsfall er oftest sett hos eldre og personer med underliggende sykdommer. 

Det høres ut som en helt vanlig influensa for meg. Igjen er det spesifikke grupper som er mer utsatt for alvorlige komplikasjoner. 

Les kommentaren igjen uten å utelate nøkkeltallene. Det er jo nettopp den høye andelen av syke som blir i kritisk tilstand og evt dør som skiller det fra influensa - ikke hvordan sykdomsforløpet er for de som blir friske. Antallet er nøkkel her. 0,1% smittede dør av influensa, mot i alle fall 2% av corona. Klarer du å skjønne at det er en alvorlig forskjell? I tillegg er coronaviruset estimert to-tre ganger mer smittsomt enn vanlig influensa. Og hele 20% av coronasmittede vil ha behov for intensivbehandling, dvs pustehjelp. 20%! Aner du hvor mye det er om det blir et utbrudd her til lands? Det er ikke sikkert at helsevesenet vil kunne takle så mange kritisk syke. 

Jeg er så møkklei de som nedspiller dette til å være det samme som influensa. Du tar feil, les deg opp i stedet for å spre misinformasjon. Det er flott å gjøre det man kan for å unngå panikk, men det er viktig at folk er svært bevisste over smittefaren og kan ta forholdsregler! Jeg er ikke interessert i å se min kreftsyke far bli smittet med corona fordi allslags idioter skal gå rundt og si at folk skal drite i å bry seg om viruset. Skjerpings! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ludo12 skrev:

Hvorfor dør det så mange i Iran? De har 22 døde nå😳

Fordi deres helsevesen er ikke akkkurat 21. århundre. Det er det som gjelder også oss, uten ressurser eller oppbrukte ressurser blir utfallet verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hatsumomo skrev:

Det som kommer til å skje nå, i Norges veldige land, er at folk kommer til å få panikk. Og når folk får panikk, så hamstrer de mat og medisiner. Og der ligger endel av problemet fremover.

Og dette, min venn, er det som er det farligste. Derfor er det temmelig irriterende med alle som er irriterte for at hvermansen ikke er hysterisk nok. Hysteri og massepanikk er det desidert farligste for oss som lokalsamfunn og verdenssamfunn. Ro ned!!! Hold deg hjemme hvis du kjenner deg panisk, men ikke tving andre til å føle på den samme panikken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt nysgjerrig på hva det menes med de som har nedsatt immunforsvar når det gjelder denne typen virus. Vet bare at hvert år anbefaler legen min meg om å vaksinere meg og min eldste sønn for influensa.  Jeg har astma og min sønn har diabetes 1.

Noen som vet om dette går under "nedsatt immunforsvar" med tanke på denne sykdommen ? Er ikke den som er bekymra for sånt men begynner å tenke litt siden det første som slår meg i ansiktet når jeg åpner Dagbladet i dag er at nordmenn er satt i karantene rundtomkring i landet nå.... 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, janeikanskje said:

Og dette, min venn, er det som er det farligste. Derfor er det temmelig irriterende med alle som er irriterte for at hvermansen ikke er hysterisk nok. Hysteri og massepanikk er det desidert farligste for oss som lokalsamfunn og verdenssamfunn. Ro ned!!! Hold deg hjemme hvis du kjenner deg panisk, men ikke tving andre til å føle på den samme panikken.

Det finnes et ganske langt spenn mellom panikk og det å hevde at man ikke syns myndighetene har vært på ballen fra dag 1.

La meg gi ett eksempel;

Da dette først begynte, vrimlet det av kinesiske turister i byen Tromsø. Jeg var der selv så det kan jeg dokumentere.

Likevel var det overhode ingen tiltak man anså som nødvendig. Turister og lokalbefolkning reiste med vanlige rutefly og på spørsmål fikk vi ingen klare svar utover at dette var som en vanlig influensa. Dette visste de selv ikle var sant.

Ikke engang skjerpede hygienetiltak var det behov for! 

Jeg har lest en rekke mikrobiologiske studier som forteller oss hva som lever på en slik dunk som brukes i sikkerhetskontrollen på alle flyplasser. Ikke engang disse ble ansett som nødvendig å desinfisere.Å sette inn mannskap som gjorde denne jobben var helt unødvendig. 

Og nå, er det visst fortsatt unødvendig med skjerpet hygiene på f.ex steder der mange folk fra hele verden møtes og der man kan overføre smittestoffer direkte og indirekte. Det får være lov å påpeke at man syns det er tafatt og lite handlekraftig? 

hadde man vært mye tydeligere på at dette er et NYTT virus, og klar på at det er mye man ikke vet fordi viruset kan endre seg, i begge retninger, samt at vi ikke har sett enden på utbrudd noe sted i verden, hadde det vært ærligere.

skjerpede hygienetiltak på offentlige steder, tror jeg faktisk hadde gjort folk mindre hysteriske, fordi det koster lite og er et effektivt tiltak på et stadium der man ikke visste hvor lenge viruset kan overleve på ulike overflater i miljøet.

Hadde myndighetene vist handlekraft i en tidlig, fase og vist til konkrete tiltak, om enn små, tror jeg folk hadde blitt mindre hysteriske. 

I tillegg; Hadde FHI  stilt med fagpersoner som var tydelig, klare og med en holdning som utstrålte at de hadde et ønske om å informere befolkningen på et ærlig vis, tror jeg folk hadde blitt mindre hysteriske.

Istede opplever man en gammel professortype som i hovedsak har forsket på magesår, stå og stotre og motvillig ta imot spørsmål, sammen med en overlege som mer enn noe annet utstråler «dette ønsker vi overhode ikle å svare på» Med en nesten fiendtlig holdning til journalister.

også

Når viruset først er her, kommer de beroligende meldingene i form av «svakt positiv». Samtidig leser vi i andre nyhetskanaler  om mennesker som har testet negativt 17 ganger på rad ( med en helt ny laboratorietest- vi har ingen tester for å påvise antistoffer), for så å bli syke, samt ha smittet andre i løpet av tiden de testet negativt. Hvorfor skal vi i større grad tro på fagperson fra FHI om sitter med en fiendtlig kroppsholdning og snakker inn i et papir, enn en publikasjon som sier det totalt motsatte? 

Det finnes mange nyanser imellom i formasjon, føre var og hysteri. 

Men MÅTEN og strategien myndighetene har valgt for å roe ned befolkningen på er iallefall slik jeg ser det totalt feilslått. Herunder alle disse skråsikre definisjonene. 

Endret av Rullerusk
Skrivefeil
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, Rullerusk skrev:

Det finnes et ganske langt spenn mellom panikk og det å hevde at man ikke syns myndighetene har vært på ballen fra dag 1.

La meg gi ett eksempel;

Da dette først begynte, vrimlet det av kinesiske turister i byen Tromsø. Jeg var der selv så det kan jeg dokumentere.

Likevel var det overhode ingen tiltak man anså som nødvendig. Turister og lokalbefolkning reiste med vanlige rutefly og på spørsmål fikk vi ingen klare svar utover at dette var som en vanlig influensa. Dette visste de selv ikle var sant.

Ikke engang skjerpede hygienetiltak var det behov for! 

Jeg har lest en rekke mikrobiologiske studier som forteller oss hva som lever på en slik dunk som brukes i sikkerhetskontrollen på alle flyplasser. Ikke engang disse ble ansett som nødvendig å desinfisere.Å sette inn mannskap som gjorde denne jobben var helt unødvendig. 

Og nå, er det visst fortsatt unødvendig med skjerpet hygiene på f.ex steder der mange folk fra hele verden møtes og der man kan overføre smittestoffer direkte og indirekte. Det får være lov å påpeke at man syns det er tafatt og lite handlekraftig? 

hadde man vært mye tydeligere på at dette er et NYTT virus, og klar på at det er mye man ikke vet fordi viruset kan endre seg, i begge retninger, samt at vi ikke har sett enden på utbrudd noe sted i verden, hadde det vært ærligere.

skjerpede hygienetiltak på offentlige steder, tror jeg faktisk hadde gjort folk mindre hysteriske, fordi det koster lite og er et effektivt tiltak på et stadium der man ikke visste hvor lenge viruset kan overleve på ulike overflater i miljøet.

Hadde myndighetene vist handlekraft i en tidlig, fase og vist til konkrete tiltak, om enn små, tror jeg folk hadde blitt mindre hysteriske. 

I tillegg; Hadde FHI  stilt med fagpersoner som var tydelig, klare og med en holdning som utstrålte at de hadde et ønske om å informere befolkningen på et ærlig vis, tror jeg folk hadde blitt mindre hysteriske.

Istede opplever man en gammel professortype som i hovedsak har forsket på magesår, stå og stotre og motvillig ta imot spørsmål, sammen med en overlege som mer enn noe annet utstråler «dette ønsker vi overhode ikle å svare på» Med en nesten fiendtlig holdning til journalister.

også

Når viruset først er her, kommer de beroligende meldingene i form av «svakt positiv». Samtidig leser vi i andre nyhetskanaler  om mennesker som har testet negativt 17 ganger på rad ( med en helt ny laboratorietest- vi har ingen tester for å påvise antistoffer), for så å bli syke, samt ha smittet andre i løpet av tiden de testet negativt. Hvorfor skal vi i større grad tro på fagperson fra FHI om sitter med en fiendtlig kroppsholdning og snakker inn i et papir, enn en publikasjon som sier det totalt motsatte? 

Det finnes mange nyanser imellom i formasjon, føre var og hysteri. 

Men MÅTEN og strategien myndighetene har valgt for å roe ned befolkningen på er iallefall slik jeg ser det totalt feilslått. Herunder alle disse skråsikre definisjonene. 

Jeg kommenterte egentlig mer det jeg oppfatter som en gjenganger her på KG om dagen; at vi (vanlige folk) ikke er redde nok. Hvordan staten har håndtert det hele har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om (og det har nok de færreste av oss hobbyspesialister her inne), og antakelig vet vi ikke før om noen måneder hva som ville vært det "riktige" å gjøre. At massepanikk i et samfunn er svært, svært negativt, står jeg ved. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehelseinstituttet bør kanskje gå ut og advare folk å reise rundt i Europa / Asia nå. Så lenge de ikke går ut, så får vi ikke tilbake noe på reiseforsikringen. Kunn til Kina og noen områder i Italia. Jeg jobber med veldig syke folk, og kollegaer kommer på jobb etter å ha fartet rundt. Selv har vi også bestilt reise som er nær forestående. Vi kommer jo heller i karantene sånn uten vi hver vi har vært i kontakt med smitte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Joni123 skrev:

Folkehelseinstituttet bør kanskje gå ut og advare folk å reise rundt i Europa / Asia nå. Så lenge de ikke går ut, så får vi ikke tilbake noe på reiseforsikringen. Kunn til Kina og noen områder i Italia. Jeg jobber med veldig syke folk, og kollegaer kommer på jobb etter å ha fartet rundt. Selv har vi også bestilt reise som er nær forestående. Vi kommer jo heller i karantene sånn uten vi hver vi har vært i kontakt med smitte. 

Ikke i karantene skulle det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Drizzt said:

Det er en helt vanlig influensa på samme måte som spanskesyken og SARS var helt vanlige influensaer, bortsett fra at SARS og COVID-19 ikke er forårsaket av influensaviruset. Derfor blir det riktigere å si at SARS og COVID-19 er helt vanlige forkjølelser, siden det finnes 4 andre coronaviruser som bare gir forkjølelse. Jeg tror ikke folk flest synes dette er en riktig bruk av uttrykket "helt vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...