Gå til innhold

Coronaviruset: Er blitt til en verdensomspennende epidemi


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at Kinas drastiske tiltak mot videre spredning som å stenge byer og trafikk ut og inn har gitt resultater. Håper andre land følger etter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Cleopatra70 skrev:

Skapt i laboratorium? Problem - reaction - solution? Blir løsningen en utestet vaksine slik som med svineinfluensaen?

"The scientists say they have found genomic evidence that the seafood market is not the actual source of the outbreak. Instead, they point the source of the virus outbreak to a laboratory that studies potent viruses."
https://www.news-medical.net/news/20200224/Coronavirus-may-have-leaked-from-Chinas-highest-biosafety-lab-next-door-to-market.aspx?fbclid=IwAR0AZAf6dcZFYqLGjdGv09XvU2Nf_3HzW0B3gze-3tOa_SHa2AUdfbHLDJE

Bilderesultater for bsl-4 lab

Jeg kjenner / har litt kontakt med en som virkelig er ekspert på slike virus. Han har fortalt meg at han ikke tror eller ser noen grunn til å tro at dette viruset skal være "menneskeskapt". Han er ikke positiv til utviklingen ellers, eller minimerer dette på noen måte, men han har fortalt meg dette. Etter å ha diskutert litt frem og tilbake har jeg landet på det samme, selv om jeg selvfølgelig ikke kan utelukke noe. I så fall er det "avlet frem" av en eller annen grunn, men hvis de virkelig hadde tenkt å bruke det som et våpen kunne de nok gjort en bedre jobb. For all del, viruset er virkelig ille.

Jeg er enig i at det er veldig mye rart / ubesvart rundt opprinnelsen, men jeg stoler såpass på vedkommende at jeg stoler på det han sier her.

Når det gjelder vaksine er det mange problemer. De har fortsatt ikke klart å lage noen fungerende vaksine mot verken SARS eller MERS enda, så det er skumle tider 😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som likevel er tankevekkende er forholdet til viruset her i Norge; 31. januar - ikke engang 30 dager siden - skrev Aftenposten dette:

Quote

Årlig dør rundt 900 personer av influensa i Norge. – Jeg tviler på at Wuhan-viruset blir like farlig, sier forsker og epidemiekspert Svenn-Erik Mamelund.

Og til slutt:

Quote

– For meg er det likevel ikke opplagt at spredningen blir veldig mye større enn i 2002 og 2003, sier Mamelund.

Idag - med offisielt over 80.000 smittede, et tall som antagelig kan mangedobles, og minst 37 land berørt av dette med Nord-Italia i krisetilstand, virker det som om holdningen stort sett er den samme hva større norske medier angår - kanskje med unntak av Resett og Document.no som ser ut til å ta dette litt mer seriøst; her er vi så trygge at vi er immune mot det som skjer i resten av verden. Kos deg og slapp av.

Og folk reiser på ferie. I fly fullstappet av andre mennesker fra steder som i løpet av kort tid kan oppleve samme situasjon som man nå ser i land der man har hatt vent-og-se-holdningen.

Nå kjenner man jo ikke fremtiden, men jeg undres virkelig på hva Aftenposten vil skrive 31. mars - to måneder etter intervjuet med forskeren og epidemieksperten fra Oslo Met.

Endret av Bix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Bix skrev:

Nå kjenner man jo ikke fremtiden, men jeg undres virkelig på hva Aftenposten vil skrive 31. mars - to måneder etter intervjuet med forskeren og epidemieksperten fra Oslo Met.

Ingen ting. Ingen stilles noen sinne til ansvar for det de tidligere har uttalt i media. Spesielt ikke hvis de har blitt fremhentet for å uttale seg som eksperter innen et emne. Det er derfor f.eks økonomer kan si i avisa at "nå vil boligbobla vil sprekke" år etter år uten at de konfronteres med sine tidligere feilede prediksjoner. Eller geologer kan bastant si at nå raser "mannen" fjellpartiet innen timer gang på gang, år etter år uten å bli konfrontert med sine tidligere feilede prediksjoner.

Fjellet Mannen beveger seg nå mer enn noen gang tidligere. - Det er sannsynlig at vi får et skred i løpet av kvelden, sier sjefgeolog.

Publisert Publisert 28. oktober 2014

Endret av ForumBrukeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, ForumBrukeren said:

Ingen ting. Ingen stilles noen sinne til ansvar for det de tidligere har uttalt i media. Spesielt ikke hvis de har blitt fremhentet for å uttale seg som eksperter innen et emne. Det er derfor f.eks økonomer kan si i avisa at "nå vil boligbobla vil sprekke" år etter år uten at de konfronteres med sine tidligere feilede prediksjoner. Eller geologer kan bastant si at nå raser "mannen" fjellpartiet innen timer gang på gang, år etter år uten å bli konfrontert med sine tidligere feilede prediksjoner.

Helt korrekt, men det jeg først og fremst hadde i tankene var hvordan situasjonen i Norge vil være 31. mars nå som man ser hva som har skjedd i Italia i løpet av få dager; har på følelsen av at redaksjonen i avisen kanskje vil ha en annen innstilling dersom Oslo-området i mellomtiden blir utsatt for smittefaren.

Med tanke på det du skrev, gjelder dette i stor grad også norske politikere - riktignok kan det oppstå litt støy iblant, men stort sett kan man gjøre hva man vil som politiker uten å bli stilt til ansvar. I verste fall kan man alltids be om unnskyldning og legge seg flat. Skulle dette viruset få fotfeste i Norge og ende i en større katastrofe, har jeg vanskelig for å forestille meg at de som har det politiske ansvaret vil gå særlig lenger: Å, jeg er så lei meg. Men vi visste jo ikke bla bla bla, og ekspertene sa bla bla bla, og så er det forventet at alt blir bra igjen.

Men neppe for dem som må besøke gravene til sine kjære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne voldsomme sammenlikningen med influensa provoserer meg igrunnen litt. Dette benyttes nemmelig strategisk for å roe ned befolkningen. Man trekker frem en sykdom  de fleste kjenner godt og har følt på kroppen, også bruker man det for å forklare at det er ikke så farlig. Det man virker å glemme er faktum at ved influensa danner man immunitet etter smitte og har dermed liten risiko for å bli syk av det samme viruset på nytt. Dette er ikke tilfelle for dette koronaviruset. Man danner ikke god immunitet om man blir syk, og konsekvensene av å bli smittet på nytt vil være at man faktisk kan bli mye sykere andre gangen man smittes. Når man ikke har noen effektiv vaksine, og heller ikke får aktivt inn med aggressive tiltak på nåværende tidspunkt, risikerer man derfor at smitten går og går og går i en evig runddans. På toppen av alle andre sykdommer folk måtte ha i bunnen. 

I tillegg vil ikke influensa være like ødeleggende som coronavirus. Immunresponsen på disse virusene i den siste gruppen vil føre til større skader på organer slik jeg kjenner virusene i denne gruppen fra før. Ergo sammenlikner man epler og pærer og håper folk ikle skal forstå omfanget her til lands.

Dette er noe som kommer svært dårlig frem i media. Faktisk er det nesten litt sånn at man kan lure på om media bevisst toner det ned etter ordre fra høyere hold. 

Jeg er mer eller mindre overbevist om at viruset er her allerede og at det kun er et spørsmål om tid før vi nå får demonstrert hvordan Norske myndigheter nå skal Bortforklare en situasjon de kunne ha gått inn for å aktivt bekjempe skulle oppstå. At det befinner seg personer i landet med sykdom som, når symptomene trer frem de neste 14 dagene vil forklares som Mycoplasma, RS virus, influensa osv osv, egentlig er smittet med corona er mer sannsynlig enn det motsatte. 

Når situasjonen er som den er Italia, vil det være naivt å tro at vi ikke allerede har smittede personer her. 

Når man ikke leter, finner man heller ikke noe.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rullerusk skrev:

Denne voldsomme sammenlikningen med influensa provoserer meg igrunnen litt. Dette benyttes nemmelig strategisk for å roe ned befolkningen. Man trekker frem en sykdom  de fleste kjenner godt og har følt på kroppen, også bruker man det for å forklare at det er ikke så farlig. Det man virker å glemme er faktum at ved influensa danner man immunitet etter smitte og har dermed liten risiko for å bli syk av det samme viruset på nytt. Dette er ikke tilfelle for dette koronaviruset. Man danner ikke god immunitet om man blir syk, og konsekvensene av å bli smittet på nytt vil være at man faktisk kan bli mye sykere andre gangen man smittes. Når man ikke har noen effektiv vaksine, og heller ikke får aktivt inn med aggressive tiltak på nåværende tidspunkt, risikerer man derfor at smitten går og går og går i en evig runddans. På toppen av alle andre sykdommer folk måtte ha i bunnen. 

Jeg vil gjerne ha en kilde på akkurat dette. Av hva jeg forstod var kilden en shady taiwansk nyhetsside. Om det er noe oppdatert faglitteratur så hadde jeg sittet pris på en link.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, trist21 said:

Jeg vil gjerne ha en kilde på akkurat dette. Av hva jeg forstod var kilden en shady taiwansk nyhetsside. Om det er noe oppdatert faglitteratur så hadde jeg sittet pris på en link.

Dette er ren kverulering og det vet du mest sannsynlig selv! 

Du forstår at du ikke kan basere hele din forståelse av host-virus interaction mot coronavirus på en enkelt artikkel, men at du faktisk må gå i dybden og sette deg inn i både medfødt og humoral respons på viruset.

Jeg anbefaler at du starter med et litt søk også kommer du tilbake til diskusjonen når du kan dokumentere solid kunnskap om viralt RNA -TLR-7/8 signalisering.

fordelaktig for din forståelse er en komparativ approach der du også ser på hvordan dette foregår hos andre arter. 

Hvis du ikke allerede er klar over det kan du jo holde deg videre oppdatert her. 

https://www.elsevier.com/connect/coronavirus-information-center?dgcid=_SD_banner#research

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i er stort kjøpesenter i går, i dag er jeg syk som en hund (overdriver ikke!)... Selvfølgelig er det størst sannsynlighet for at det ikke er C. Virus. Men tror faktisk jeg skal oppføre meg litt føre var allikevel, i det minste være ekstra påpasselig med råd for vanlig influensa. Har ikke masker, men håndsprit, klor og får holde meg hjemme. Her er sykt mange turister... Så hvem vet? Litt flaut å tenke slik og skulle helst vært anonym. Men, men, vi har alle våre greier og jeg er kanskje litt mer katastrofe planlegger enn den vanlige nordmann. Ganske sikker på at jeg kommer til å overleve, så helt sprø er jeg ikke. Har til og med noen kilo å tære på. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rullerusk skrev:

 

Dette er noe som kommer svært dårlig frem i media. Faktisk er det nesten litt sånn at man kan lure på om media bevisst toner det ned etter ordre fra høyere hold. 

Hvem er disse i høyere hold som gir ordre til media igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
1 time siden, RoNo skrev:

Var i er stort kjøpesenter i går, i dag er jeg syk som en hund (overdriver ikke!)... Selvfølgelig er det størst sannsynlighet for at det ikke er C. Virus. Men tror faktisk jeg skal oppføre meg litt føre var allikevel, i det minste være ekstra påpasselig med råd for vanlig influensa. Har ikke masker, men håndsprit, klor og får holde meg hjemme. Her er sykt mange turister... Så hvem vet? Litt flaut å tenke slik og skulle helst vært anonym. Men, men, vi har alle våre greier og jeg er kanskje litt mer katastrofe planlegger enn den vanlige nordmann. Ganske sikker på at jeg kommer til å overleve, så helt sprø er jeg ikke. Har til og med noen kilo å tære på. 😊

Ush,  så kjedelig å bli syk.  Som du sier er det nok ikke covid-19 du har fått, men det er godt for deg og familien din om du tar noen dager hjemme likevel. En skikkelig  influensa er ikke en spøk det heller.  

Men angående det å være en katastofeplanlegger: jeg ser ikke noe galt i å planlegge for verste scenario, og samtidig håpe og tro på det beste.

For egen del er jeg en planleggingsfreak.  

Viruset kan jeg ikke gjøre noe med.  Det kommer når det kommer, og hvis jeg blir syk, ja så blir jeg syk.  Den bekymringen får jeg ta når den kommer.  Men i mellomtiden er det godt å vite at jeg har gjort alt jeg kan for å være forberedt på det som kan komme.  Det gir meg sinnsro.

God bedring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ush,  så kjedelig å bli syk.  Som du sier er det nok ikke covid-19 du har fått, men det er godt for deg og familien din om du tar noen dager hjemme likevel. En skikkelig  influensa er ikke en spøk det heller.  

Men angående det å være en katastofeplanlegger: jeg ser ikke noe galt i å planlegge for verste scenario, og samtidig håpe og tro på det beste.

For egen del er jeg en planleggingsfreak.  

Viruset kan jeg ikke gjøre noe med.  Det kommer når det kommer, og hvis jeg blir syk, ja så blir jeg syk.  Den bekymringen får jeg ta når den kommer.  Men i mellomtiden er det godt å vite at jeg har gjort alt jeg kan for å være forberedt på det som kan komme.  Det gir meg sinnsro.

God bedring 😊

Tusen takk ♥️

Ja, skikkelig trassig å bli syk. Egentlig godt å vite jeg er såpass forberedt nå. Når jeg tenker etter har vi nok en uke med frossen middag/minimalt tidsbruk mat, så vi skal klare oss greit selv med meg på sofaen ei uke eller to. Må nesten flire av meg selv, nesten som det har gått troll i ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trist21 skrev:

Jeg vil gjerne ha en kilde på akkurat dette. Av hva jeg forstod var kilden en shady taiwansk nyhetsside. Om det er noe oppdatert faglitteratur så hadde jeg sittet pris på en link.

Jeg vet ikke om dette stemmer, men...

https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2?r=US&IR=T

Sitat

Zhan Qingyuan, director of pneumonia prevention and treatment at the China-Japan Friendship Hospital, said even people who have recovered may not be immune to the virus.

"For those patients who have been cured, there is a likelihood of a relapse," he said in a briefing on Friday. "The antibody will be generated; however, in certain individuals, the antibody cannot last that long."

Det jeg "vet" er at sykdommen og viruset er veldig nært beslektet med SARS, som også har noen "spesielle" immunologiske egenskaper. Første fase i denne sykdommen er å slå ut immunforsvaret, mer eller mindre. Dette er grunnen til at folk kollapser uten å engang vite at de er syke. Viruset får lymfocyttene til å dø (se studier) og klarer å gjemme seg for immunforsvaret på et vis. Mange får ikke feber før et stykke ut i forløpet, og lenge etter at viruset har begynt å ta knekken på lungene.

https://www.purdue.edu/newsroom/releases/2014/Q2/purdue-researchers-shut-down-a-sars-cloaking-system-findings-could-pave-the-way-to-vaccines-for-sars-virus,-mers.html

Det er også en risiko med ADE, som vil spille inn om man blir infisert igjen og ikke har nok antistoffer.

image.png.0c9eae348ba77ef9fee106d6b50cca85.png

En sammenligning av klinisk prognose ved SARS-CoV og SARS-CoV-2.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at enkelte skoler i England holdes stengt fordi elever ved skolen nylig kan ha feriert i nord Italia, og fordi de ikke har oversikt over dette. Syns det virker som en fornuftig tilnærming. 

Norge derimot oppfører seg som en passiv tilskuer til det hele. Ingen råd og ingen tiltak. Ingen informasjon rettet mot oss. Når det først har brutt ut slik som i Italia nå så er det bare et tidsspørsmål før vi får de første tilfellene her til lands. Lurer på hva som skjer da. Hva skjer med bedrifter hvis mange må holde seg hjemme fra jobb? Konkurser, boligprisfall? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10% alvorlig syke av smittede betyr at også norsk helsevesen kan få store problemer med å få kapasitet til å behandle så mange alvorlig syke. Er jo begrenset med respiratormaskiner. 
Bare 2000 smittede vil jo gi 200 alvorlig syke og da er mye av kapasiteten brukt opp på de fleste sykehus....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fonda skrev:

10% alvorlig syke av smittede betyr at også norsk helsevesen kan få store problemer med å få kapasitet til å behandle så mange alvorlig syke. Er jo begrenset med respiratormaskiner. 
Bare 2000 smittede vil jo gi 200 alvorlig syke og da er mye av kapasiteten brukt opp på de fleste sykehus....

FHI har funnet egne tall så de mener at under 1% vil dø, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg for, ifølge myndighetene...

De har det under kontroll!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...