Gå til innhold

Har noen medfødt godt immunforsvar? (barnehagebarn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja vår var syk første gang når han var ca 15 måneder og kun en neste gang fførste året i bhg, det var forkjølelse som ikke var så alvorlig. Når nesten alle barn i bhg var hjemme med omgangssyke var han frisk til tross for at et annet barn bokstavelig talt kastet opp på han i bhg 🙈 Faren er heller aldri syk og var ekstremt lite syk som barn, og ikke heller han var syk i første levnadsår - men han fikk  akut leukemi som ung voksen og det skyldes trolig et ekstremt sterkt immunforsvar i kombinasjon med en fosterskade. Man må ha begge delene for å få den uheldige konsekvensen og fosterskaden er ikke arvelig (men immunforsvaret er) men likevel synes jeg nå det er ubehagelig å tenke på at mini har iaf 50% av forutsetningen for detsamme. Med der sagt vore det en veldig liten risiko å også ha fosterskaden. Likevel håper jeg lillesøster i magen blir litt mer normal syk 🙈

Anonymkode: 39a18...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri ammet. Eldste var aldri syk fra bhg,  ingen ting bet på.

Nr 2 hadde omgangsyken 2 ganger iløpet av 4 år.

Nr 3 har hatt to febersyke dager på 1 år.

Litt snørrete innimellom, men ikke av typen ser de ikke kan gå i bhg.

Aldri hatt ørebetennelser i hus, enda ikke noen barnesykdommer til tross for utsatt for smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født prematur (uke 28) for 30 år siden. Jeg møtte mange alvorlige sykdoms hinder første leverår.  Flere ganger fikk foreldrene mine beskjed om at dette trolig ble å gå gale veien, men jeg klarte meg gang likevel . Var det flaks? Eller godt immunforsvar  ?

Det kan også være det at jeg bare ble herdet. Fordi etter 2 års alder har jeg nesten aldri blitt syk. Hatt influensa en gang da da jeg vært 13 år. Ellers alltid sluppet unna omgangsyke utbrudd og annen smitte .

Endret av Cyndaquil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Litt flaks og litt gener.  Hos oss er det ikke tvil om at minste har dårligere immunforsvar enn broren. Minste har etter 3 mnd i barnehagen vært mer hjemme enn broren var på 3 år.

Anonymkode: 6506d...ff0

Helt likt hos oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uvaksinerte har det. Alle undersøkelser som er blitt gjort av uvaksinerte vs. vaksinerte viser at de uvaksinerte er friskere. Har sett det med venners barn, og også med dyra mine ser jeg denne tendensen.

Anonymkode: 9641c...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall store forskjeller på barn. Mine to eldste var syke "hele tiden" da de var små, og det var lett å se i forhold til venninners barn at mine var mye syke mens noen av deres knapt hadde sykedager ila. et år. Det ble heldigvis mye bedre etter at de fylte 3, og nå som de er 8 og 6 er de sjelden syke. Den eldste hadde også store mandler som etter hvert ble operert bort, og det hjalp mye. Nr. to hadde også noe rusk med lungene, og det ble for så vidt snakket om astma med begge barna uten at de fikk diagnosen. Barn nr tre har så langt vært veldig mye mindre syk enn de to eldste den første barnehagehøsten. Nå er han den eneste jeg har ammet så lenge, så det kan kanskje være en forklaring. Alle barna er født vaginalt, og de to eldste hadde et normalt og godt kosthold fra de begynte i barnehage. Den yngste derimot, brukte laang tid på å klare å innta fast føde og hadde lav jernstatus, men var likevel stort sett frisk også i den perioden.

Selv var jeg som barn lite syk, mens min bror visstnok fikk alt mulig og hadde mye bronkitt og den type ting. Så jeg antar det må være noe med enkelte barn, som mandler, følsomme bronkier (?, husker ikke om det var det legen kalte det) astma osv. og sikkert bare dårligere immunforsvar. Nå er det jo helt vanlig at små barn er mye syke, men jeg har ingen tro på at det er noe spesielt bra eller styrkende å være mye syk vs. lite syk som barn. Tror bare noen er heldigere enn andre, og at barn er født med ulikt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble alene med tre barn da yngste var 10 mnd. Så for meg at det ble mye sykdomsfravær på meg de neste årene, med tre barn fra 10 mnd - 5 år. Nå er yngste 10 år, og jeg har hatt ca 1-2 dager pr år, tilsammen på alle tre! De har knapt vært syke! Jeg er svært sjelden syk selv, og ingen har noen allergier. Min søsters barn har vært ofte syke. Noen har vel bare bedre immunforsvar enn andre?

Anonymkode: 768c7...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja uvaksinerte har det. Alle undersøkelser som er blitt gjort av uvaksinerte vs. vaksinerte viser at de uvaksinerte er friskere. Har sett det med venners barn, og også med dyra mine ser jeg denne tendensen.

Anonymkode: 9641c...e0a

Da kan jeg informere om at både barnet mitt og jeg har fått alle vaksiner i vaksinasjonsprogrammet, pluss et par til. Jeg har som nevnt knapt vært syk i oppveksten og voksen alder. 

Anonymkode: 2ab39...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...