Gå til innhold

Har noen medfødt godt immunforsvar? (barnehagebarn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn startet i barnehagen nå i desember. Da var hun 13 mnd. Barnet har 80% plass og har 6-timersdager.

Før barnehagestart hadde barnet vært forkjølet og snørrete i et par dager ved en anledning, fikk en reaksjon med diaré og feber etter rotavirusvaksinen, og fikk troligvis hånd, fot og munnsyken, men uten utslett. Noe jeg vil anslå er «normal» sykdomsmengde på et år. Vi har venninner med barn som jeg føler er syk «hele tiden», og atter andre vi ikke hører så mye om.

Så kom barnehagestart, og barnet har nå gått der i snart 2 mnd. Ikke én dag har barnet vært verken snørrete, hatt hoste eller feber. I barnehagen florerer det med forskjølelse, nesten samtlige barn på avdelingen har vært hjemme med influensa (også to av personellet - inkludert mitt barns hovedkontakt under tilvenningen), og det har vært vannkopper på en annen avdeling. Mitt barn er frisk som en fisk.

Jeg hører overalt at det er bra å være syk, for det bygger opp immunforsvaret. Mitt barn har ikke vært så mye syk, men det virker som hun har ganske godt immunforsvar likevel. Kan det være medfødt? Jeg har selv veldig godt immunforsvar og blir «aldri» syk. Jeg har ikke hatt omgangssyken siden jeg var ni, jeg er knapt forkjølet, og har aldri hatt influensa. Ifølge min mor har jeg fått alle barnesykdommene, men jeg fikk flere ikke før i skolealder da mitt småsøsken fikk dem og vi tilbragte mye tid inne sammen. Min mor sa at hun av og til «holdt meg hjemme fra skolen for at jeg også skulle vite hvordan det var å ha en sykedag».

Dette høres jo litt ut som (merkelig) selvskryt, men jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg tenker at det er en kjempefordel om barnet mitt har like bra immunforsvar som jeg, men hvorfor er det egentlig sånn. Og er det en fordel, eller burde man være mer syk for å bygge immunforsvaret?

Anonymkode: 2ab39...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter hadde første sykedag da hun gikk siste året i barnehagen. Da fikk hun skarlsgensfeber. 

Hadde omgangssyke første gang i 2.klasse og influensa i 4.klasse.

Tror mye handler om flaks;) 

Anonymkode: 93f5e...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er litt på samme måte, de er begge lite syke (de er 13 og 😎. Begge har hatt vannkopper, men fikk bare noen få prikker. Eldste har noen raptuser med kvalme/hodepine, men det går over på en dag. Da «hele» skolen var syk med rota og influensa i vinter slapp begge unna. I 2019 brukte jeg én sykt barn dag (eldste er for gammel til at jeg får), har aldri brukt opp alle. Husker ikke sist jeg målte feber på noen av dem. Jeg vet ikke om det er medfødt, men det er uansett bra.

Jeg var syk flere ganger i året frem til jeg var rundt 25 (UVI, halsbetennelse, bihulebetennelse, forkjølelser ol.), men de siste årene, og spesielt etter at jeg fikk barn, har jeg knapt vært syk. 

Anonymkode: 2ea8f...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flaks og litt gener.  Hos oss er det ikke tvil om at minste har dårligere immunforsvar enn broren. Minste har etter 3 mnd i barnehagen vært mer hjemme enn broren var på 3 år.

Anonymkode: 6506d...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg absolutt. Mitt barn har gått i barnehage i 2,5 år og har vært forkjølet to ganger. Det har gått vannkopper to ganger uten at hun har fått det. 

Anonymkode: 65e9b...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har nok det ja! Så er det også greit å være nøye med håndhygiene. Mange som slurver og ikke vasker hender når de kommer hjem, før måltider osv. Da er det ikke så rart at man blir syk. 🤮

Anonymkode: 10319...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært streng med kosthold til barnet i tillegg gikk han i utebarnehage frem til skolestart, vet ikke om det har noe å si. Aldri vært ordentlig syk bortsett fra en gang med influensa i skolealder da ble han ordentlig dårlig, men ellers når han er syk så er han bare litt pjysk, men masse energi imellom litt avslapning. Han er 12 i dag, aldri hatt omgangssyke og kun noen småforkjølelser (inkl ene gangen med influensa). 

Anonymkode: 12c02...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen barn er mindre syk enn andre, ja. Om det er gener eller hva det er er jo ikke så godt å si. Mine to er syke nesten hele tiden, med forkjølelse og hoste konstant. Inn i mellom feber også. Eldste er 14 og aldri hatt omgangssyke da, så virker som han er "immun" mot akkurat det. Alltid vært nøye på håndhygiene, godt kosthold, tran og vitaminer. Jeg og far er syk maks en gang i året, men de ungene får jammen gjennomgå... 

Anonymkode: e36e7...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være stor forskjell på immunforsvar. Jeg var selv nesten aldri borte fra skolen som ung, mens en venninne av meg var konstant forkjølet/syk. 
Mitt eldste barn har nesten aldri vært syk. Hadde en til to runder med feber ila barnehagetiden. Litt småforkjølet av og til, men ikke så han måtte være hjemme noe særlig. Så fikk han en lillebror... Lillebror har vært konstant syk siden høsten 2018 da han begynte i barnehagen. Han får alt av sykdommer, forkjølelse, dro inn omgangssyken for første gang i vårt liv (mange ganger), vært flere ganger på sykehus (når han blir syk så blir han forferdelig syk), virus, ALT. Han er alltid syk! Har aldri brukt en eneste sykt barn dag før han begynte i barnehagen, mens nå har vi makset ut alt vi hadde de to siste årene.
Vi er og har alltid vært nøye på håndhygiene og hygiene generelt, begge ungene vokser opp i samme miljø, men ja.. Er nok bare forskjell på folk! 

Anonymkode: e699d...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært velsignet med barn som sjelden er syke «bank i bordet»

Det er vel litt flaks og kanskje også amming kan være med på å forebygge.

Så er det nok gener med i spillet, pluss at vi kanskje gjør noe riktig med kosthold (variasjon).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en blanding av gener og flaks. Både jeg og barna mine er veldig sjelden syke. Ungene hadde omgangssyke to eller tre ganger mens de gikk i barnehagen, og det var vel egentlig det (bortsett fra litt snufsing og snørring innimellom). Når det gjelder voksne, tror jeg også det er forskjell på hvor høy terskel man har for å være hjemme fra jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er veldig forskjell på immunforsvar. Er jo det hos voksne også. Noen er aldri syke uansett (mannen min...) noen blir lett syke (meg...). Barna våres er sånn midt på treet helt normale. Blir forkjøla innimellom men kommer seg raskt. Vært hos legen en eneste gang med hun på straks 4 og da fordi bhg sa vi måtte få legen til å si at hun kunne komme i bhg med øyekattar. Så aldri pådratt seg noe særlig utover litt snørr og hoste ila vinteren. Nå fikk jeg vite at det gikk omgangssyke på en avdeling minstemor på 1,5 er på hver morgen rett før jul. Hvordan i all verden hun ikke ble syk kan man lure ganske mye på. Til tillegg fikk nesten hele avdelingen hennes hånd-munn-fot eller vannkopper i november, hun  ble litt forkjøla liksom. Forstå det den som kan. Man kan jo alltids snakke om håndhygiene etc, men det gjelder neppe for barn under 2 på småbarnsavdelingene der alle spiser på ALT. Haha. 

Anonymkode: 3fa5c...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mødrene som ikke gikk på p-pille da de fant barnefar har jevnt over barn med bedre immunforsvar enn kvinner som brukte hormonforstyrrende prevensjon.

Anonymkode: 30b86...748

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt har, takk Gud, vært veldig lite syk siden hun begynte i barnehagen i høst. Første mnd var hun borte en uke. Og vi har måttet ta fri pga sykdom ca to ganger etter det. Jeg synes det er lite:) 

Anonymkode: 57b49...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi eldste var så og si aldri syk. Vannkopper siste året i bhg. Yngstemann har vært mye syk. Tror det bare er individuelle forskjeller 🤷‍♀️

Anonymkode: ce4e9...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for erfaringene deres, alle sammen. Veldig spennende å lese hvor forskjellige man kan være. 
 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De mødrene som ikke gikk på p-pille da de fant barnefar har jevnt over barn med bedre immunforsvar enn kvinner som brukte hormonforstyrrende prevensjon.

Anonymkode: 30b86...748

Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva mener du med det? 

Anonymkode: 2ab39...664

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som flere sier nok en blanding av flaks, gener og også ytre faktorer. Vi har tre barn og de har så godt som aldri vært syke. Alle tre var borte da de hadde vannkopper (samtidig), men med unntak av det har de kanskje vært borte fra skole/barnehage maks 3-4 dager hver (de er 7, 9 og 11). Jeg kan ikke huske sist noen hadde omgangssyke, det er nok flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De mødrene som ikke gikk på p-pille da de fant barnefar har jevnt over barn med bedre immunforsvar enn kvinner som brukte hormonforstyrrende prevensjon.

Anonymkode: 30b86...748

Det vil jeg se dokumentasjon på.

Anonymkode: c81f2...695

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være store forskjeller på immunforsvar. Det vet jeg av erfaring. Har to barn. Storebror på 5 har knspt vært syk. Hadde vannkopper for et par år siden. Aldri vært hos legen. Var frisk i hele fjor. Lillesøster på 3 får alt. I fjor: hyppige ørebetennelser, omgangssyke og hånd fot og munnsykdom for å nevne noe. De går i samme barnehage og er tett på hverandre hver dag 

Anonymkode: ab231...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...