Gå til innhold

Husarbeid- hvordan diskutere det uten å krangle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker vi hadde mye kranling om dette tidligere. Jeg (mannen) stod for de typiske "mannetingene". Ikke fordi jeg mener det er slik det MÅ være, men hun er rett og slett ikke interessert i det, og synes det er greit at jeg tar meg av det. Hun aksepterer at hun tar mer av husarbeidet, men mente likevel at jeg gjorde alt for lite, fordi mesteparten av det jeg gjør er "sesongarbeid". Duskifter jo dekke bare to ganger i året! Du klipper jo plena bare 1 gang i uka! etc. etc.

Jeg argumenterte hele tiden at det totale arbeidet med alt av forefallende arbeid faktisk var veldig mye arbeid totalt over året. Hun var uenig. Til slutt tilbød jeg meg å "bytte roller" i to uker. Hun gikk med på det.

For å gjøre en lang historie kort; det gikk 3 dager, så krøp hun til korset og ba om å gå tilbake til vår tidligere ordning :) Hun kan fortsatt kjefte på meg, men det er med et glimt i øyet, og hun skjønte faktisk at det arbeidet som faktisk må gjøres i hus og hjem ikke er småtterier.

Jeg kan jo for ordens skyld liste opp typiske arbeidsoppgaver jeg gjør, såkalte "manneting":

- Alt arbeid som har med våre 2 biler å gjøre; dekkskift, bilvask, polering, EU-kontroll, kontakt med verksted når det er reparasjoner.
- Klipping av plena om sommeren, fresing av snø om vinteren + håndmåking av veranda og tak når det behøves. Pluss service og velikehold av gressklipper og snøfreser og øvrig verktøy.
- Alt av forefallende snekker-, rørlegger- og elektikerarbeid innendørs og utendørs, herunder rensking av sluker, vannlåser og rengjøring av oppvaskmaskin, filtre i vaskemaskin og tørketrommel. Når det blir feil på en av husholdningsmaskinene, er det jeg som først prøver å fikse det, og kontakter reparatør om det er nødvendig.
- Vedarbeid som inkluderer: 1. Hugging av ved i skogen på senvinteren (februar/mars) og kvisting. 2. Frakting av ved hjem til eiendommen vår. 3. Kapping og klyving av ved. 4. Stabling av ved for tørking 5. Bære ved inn i uthuset på høsten når den er tørr.
Dette er bare noe av det som jeg gjør. Nei jeg vasker ikke veldig mye klær. Faktum er at jeg har fått forbud mot det, fordi jeg har prøvd så mange ganger og dritt meg ut med feil program og blandet klær som ikke skal blandes.

I ukedagene lager kona mat, jeg står for søndagsmiddagen.

Vi har hund, og jeg lufter bikkja ca. 1 time hver ettermiddag. Hun er med og lufter bikkja maks 2 ganger i uka.

Jeg setter selvsagt inn brukte kopper i oppvaskmaskina etter alle måltid, og tømmer den ved behov.

Så ja, jeg "snylter" kanskje når det kommer til klassisk husarbeid som vasking og matlaging etc, men jeg synes faktisk jeg bidrar minst like mye som henne til familien vår. Vi lever i et harmonisk forhold, og vi har som sagt sluttet å krangle om dette etter "testprosjektet" vårt.

Det viktigste er jo at familier selv bestemmer hva som er best for dem, ikke hva kvinnene på KG mener, og slett ikke hva damene i SV og Ottar måtte mene.
 

Anonymkode: fcad5...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært alene og hatt hus og stor hage i 12 år. Har dermed gjort både «mannejobber» og «kvinnejobber» alene.

Hvis noen tilbød meg å slippe en av dem er jeg ikke et sekund i tvil om hva jeg ville valgt. Den daglige matlagingen, vaskingen, klesvasken, innkjøpene... ansvaret for alt med barna. Jeg tar mye heller et dekkskift i halvåret og annet med bilen,  snømåking, plenklipping og forefallende vedlikehold.

Anonymkode: 3df6e...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...