Gå til innhold

Husarbeid- hvordan diskutere det uten å krangle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går og irriterer meg grønn over min manns manglende evne til å se eller gjøre husarbeid. Tenker at vi burde hatt en ordentlig prat om det, men er redd for at det bare blir krangel, fordi at han føler seg anklaget, og for at jeg faktisk anklager.

Ser for meg at vi kunne satt oss ned og fordelt ansvarsområder en gang for alle. Feks du tar oppvaskmaskina, jeg tar vaskemaskina. Jeg må også få ham til å forstå hvor j.. mye rot og ekstraarbeid det blir for meg, fordi han ikke rydder etter seg.

Vi er godt voksne og har vært sammen i mange år, så jeg mener vi burde kunne få det til!

Gode tips og erfaringer anyone?

Anonymkode: 4e038...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke at dette er noe å krangle om.

Hvis du har så mye høyere krav til standard enn det han har, så er det jo logisk at du burde stå for arbeidet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Forbanna skrev:

Skjønner ikke at dette er noe å krangle om.

Hvis du har så mye høyere krav til standard enn det han har, så er det jo logisk at du burde stå for arbeidet. 

Så det er bare å late som man har ekstremt lav standard for husarbeid så må partneren gjøre alt selv? Man må jo komme til en felles enighet om hva som skal gjøres og hvor ofte det skal gjøres og holde seg til det. 

Anonymkode: 2e786...af8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er bare å late som man har ekstremt lav standard for husarbeid så må partneren gjøre alt selv? Man må jo komme til en felles enighet om hva som skal gjøres og hvor ofte det skal gjøres og holde seg til det. 

Anonymkode: 2e786...af8

Jeg er ikke enig.

Hvis for eksempel jeg har en mye høyere standard når det kommer til å re senga, så er det jo naturlig at jeg gjør det. Er jo ikke mannen sin skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. 

Jeg kan alltids gå med på at vi har ulik standard, og hvis noe er veldig mye viktigere for meg enn for ham, så lan jeg gjøre det selv. Men en del ting må man jo bare gjøre som voksne, feks sørge for mat på bordet, at barna har reine klær, eller at ikke alle ytterklærne er våte mandag morgen. Og jeg tror ikke han merker at jeg sørger for alt det der.

Anonymkode: 4e038...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

HI her. 

Jeg kan alltids gå med på at vi har ulik standard, og hvis noe er veldig mye viktigere for meg enn for ham, så lan jeg gjøre det selv. Men en del ting må man jo bare gjøre som voksne, feks sørge for mat på bordet, at barna har reine klær, eller at ikke alle ytterklærne er våte mandag morgen. Og jeg tror ikke han merker at jeg sørger for alt det der.

Anonymkode: 4e038...b9d

Hvorfor har du holdt på med dette i alle år da? 

Anonymkode: 3ed4e...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Forbanna skrev:

Jeg er ikke enig.

Hvis for eksempel jeg har en mye høyere standard når det kommer til å re senga, så er det jo naturlig at jeg gjør det. Er jo ikke mannen sin skyld. 

Derav felles enigheit... Er det ikkje felles enigheit så får det vere den som bryr seg sitt ansvar. Det sagt, minste standard må vere innafor ok hygiene. Så ein kan seie at senga ikkje treng å verte redd, men ein kan ikkje seie at sengetøyet ikkje skal byttast på med jamne mellomrom. Så må ein diskutere kor stort dette jamne mellomromet skal vere... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

HI her. 

Jeg kan alltids gå med på at vi har ulik standard, og hvis noe er veldig mye viktigere for meg enn for ham, så lan jeg gjøre det selv. Men en del ting må man jo bare gjøre som voksne, feks sørge for mat på bordet, at barna har reine klær, eller at ikke alle ytterklærne er våte mandag morgen. Og jeg tror ikke han merker at jeg sørger for alt det der.

Anonymkode: 4e038...b9d

Der er jo ganske vesentlig at det er barn inni bildet da, det burde du fått med i HI. Du sier jo bare vaskemaskin, rydding og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DMS said:

Derav felles enigheit... Er det ikkje felles enigheit så får det vere den som bryr seg sitt ansvar. Det sagt, minste standard må vere innafor ok hygiene. Så ein kan seie at senga ikkje treng å verte redd, men ein kan ikkje seie at sengetøyet ikkje skal byttast på med jamne mellomrom. Så må ein diskutere kor stort dette jamne mellomromet skal vere... 

 

Det finnes andre måter å løse det på da. Man mååå jo ikke organisere seg på samme måte som deg.

Hvis jeg synes det er på tide å bytte på senga, så gjør jeg det. Noen ganger synes samboer det er på tide, så da bytter han. Verre er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å sette seg ned og skrive opp alt som må gjerast og kor ofte det må gjerast. Han kan kome med det han typisk gjer (t.d. Om det er han som slår plen og måkar snø, så skriv han det på lista). Du kjem med alt ditt.  
 

Plenklipping er lett å vurdere kor ofte det må gjerast på somarhalvåret, men snømåking kan vere litt meir tricky. Ved mykje snøfall kan ein kanskje ha at då tek du t.d. oppvasken så lenge det er snø, eller noko slikt? 
 

Men, for å vere heilt ærleg, så veit ikkje eg kor godt det fungerar. Hugsar vi brukte å ha fordelinga at eg hadde ansvar for soverom, kjøken og klesvask, medan mannen min hadde bad og stue. Det var opp til den enkelte å avgjere når det var naudsynt. I månadane etter vi gifta oss så vaska eg mine rom 5 gongar før han tok nokon av sine rom... og eg er ikkje ein sann som vaskar kvar veke... menn er berre håplause 🤷‍♀️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Forbanna skrev:

Det finnes andre måter å løse det på da. Man mååå jo ikke organisere seg på samme måte som deg.

Hvis jeg synes det er på tide å bytte på senga, så gjør jeg det. Noen ganger synes samboer det er på tide, så da bytter han. Verre er det ikke. 

Eg sit overhode ikkje på fasit. For tida så gjer eg så godt som alt husarbeid. Elles hadde det ikkje vorte gjort. Nokre menn vert late på heimefronten etter dei får seg kone/sambuar verkar det som.

Og når er det på tide å skifte swngetøy? Kja, når sengetøyet kan stå av seg sjølv og er ein heilt annen farge? Trur det er der standarden til mannen min tidvis kan vere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DMS said:

Eg sit overhode ikkje på fasit. For tida så gjer eg så godt som alt husarbeid. Elles hadde det ikkje vorte gjort. Nokre menn vert late på heimefronten etter dei får seg kone/sambuar verkar det som.

Og når er det på tide å skifte swngetøy? Kja, når sengetøyet kan stå av seg sjølv og er ein heilt annen farge? Trur det er der standarden til mannen min tidvis kan vere. 

Hvis sengetøyet voldsomt viktig for deg, så kan jo du ta ansvar der. Så er det sikkert noe annet du kan la gå til mannen tar det, noe du ikke bryr deg like mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare fungert så fint. Her i huset syntes ikke mannen at noenting er viktig, inkl å rydde opp etter seg selv. Tallerkner står igjen på bordet etter han har spist, håndkleer ligger overalt på badet etter at han har dusjet og skittentøy hvor enn han  føler for å kle av seg. Han gjør ikke en eneste ting hjemme. Er det da min jobb å rydde opp etter han for jeg har en «høyere» standard enn han sin (ikke-eksisterende)? 

Anonymkode: 6a6da...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I starten av forholdet vårt sa jeg alltid «åh, jeg har tenkt litt, og jeg synes vi må bli flinkere til» å rydde opp etter middag, ta ut av maskina når den er ferdig, vaske klær to ganger i uka, sette skoene i stativet, ha orden på matboksene, ukeshandle, etc.

Da følte han seg ikke anklaget. Jeg passet på å si det når det faktisk var rotete av en eller annen grunn, sånn at han så problemet selv. Med tiden ble han like oppmerksom på det som måtte gjøres som jeg. 

Anonymkode: d13ad...ea3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det bare fungert så fint. Her i huset syntes ikke mannen at noenting er viktig, inkl å rydde opp etter seg selv. Tallerkner står igjen på bordet etter han har spist, håndkleer ligger overalt på badet etter at han har dusjet og skittentøy hvor enn han  føler for å kle av seg. Han gjør ikke en eneste ting hjemme. Er det da min jobb å rydde opp etter han for jeg har en «høyere» standard enn han sin (ikke-eksisterende)? 

Anonymkode: 6a6da...3af

Enter rydde opp, eller la han gjøre det selv. For noen er det sikkert en «innkjøringsperiode» frem til han skjønner tegninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke tåler å gjøre voksenoppgaver så får han flytte til et bokollektiv med andre mannebabyer. 

Kan ikke skjønne hvorfor han skal bli sur. Noen menn blir det men det er jo ikke ordentlige menn, men babymenn. 

Du skal ikke se på deg selv som anklageren, men se på han som en teammate og om han jobber i mot deg når du kommer med løsninger så spark han ut av laget. 

Anonymkode: 2ce25...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg går og irriterer meg grønn over min manns manglende evne til å se eller gjøre husarbeid. Tenker at vi burde hatt en ordentlig prat om det, men er redd for at det bare blir krangel, fordi at han føler seg anklaget, og for at jeg faktisk anklager.

Ser for meg at vi kunne satt oss ned og fordelt ansvarsområder en gang for alle. Feks du tar oppvaskmaskina, jeg tar vaskemaskina. Jeg må også få ham til å forstå hvor j.. mye rot og ekstraarbeid det blir for meg, fordi han ikke rydder etter seg.

Vi er godt voksne og har vært sammen i mange år, så jeg mener vi burde kunne få det til!

Gode tips og erfaringer anyone?

Anonymkode: 4e038...b9d

Lykke til med å få til det.

Første steg på veien er å finne ut hvor ofte ting bør gjøres. Jeg kan tenke meg at han syntes du styrer for mye og gjør ting unødvendig ofte. Det beste er om han får ansvar for oppvaskmaskinen for her er det ingen tvil om hva som bør gjøres. Stø tørking ser han vel ikke engang poenget med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare rydda opp etter deg sjølv?

Anonymkode: 4e35c...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i om det blir krangel, bare si det som det er. Med mindre han er evneveik vet han godt at oppvaskmaskiner må fylles og tømmes, klær vaskes, gulv støvsuges og bad vaskes. Likevel gjør han det ikke, og grunnen er at han prioriterer sin egen velferd og makelige tilværelse over din velferd. Han synes det er bedre at du er sliten enn at han er det. Han er rett og slett ikke omtenksom, og selv om du klager synes han fremdeles at det viktigste er at han har det komfortabelt. Det er jo kjipt å innse, men jeg tror det er viktig at du gjør det. Og så konfronterer ham med hva han gjør, direkte, uten å tenke på om konfrontasjonen blir komfortabel for ham eller ikke. Hans komfort har dere tatt nok hensyn til nå, det er på tide at dere begge tenker mer på din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for klesvask, hater hvordan han vasker alt på 30 grader!

han står for rensing av sluker og annet ekkelt, begge støvsuger, jeg vasker mest gulv, men han gjør det om jeg spør, han og mange menn ser ikke ting som oss og han sier han er definitivt ikke tankeleser, så å si i fra er nok best, man trenger jo ikke si det på hakkemåten eller hintemåten «(ååå skulle ønske du gadd å hjelpe til!!!) slår nok neppe på motivasjonen

Anonymkode: 23ef6...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...