Gå til innhold

Har ingen til å passe barnet når jeg skal føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en vanskelig situasjon. Er gravid i uke 37, og skal med andre ord føde innen få uker. Problemet er hvor vi skal gjøre av ettåringen vår mens fødselen pågår. Vi har absolutt ingen vi kjenner som vi kan spørre om å passe han. Og er dermed redd det ender med at min samboer må være hjemme med ettåringen mens jeg er på sykehuset. Ønsker jo at han skal være tilstede, men vet ikke hvor vi kan få tak i en barnevakt på kort varsel? 

Vi har akkurat flyttet til kommunen vi bor i, og kjenner dermed ikke naboene. Har heller ikke rukket å bli kjent med noen andre. Barnet går heller ikke i bhg, så er ingen der vi kunne spurt heller. Ingen familie, venner eller bekjente. 

 

Tror dere det er mulig å ta barnet med på sykehuset, og "overlate" det til noen ansatte der, eller må vi rett og slett legge ut en annonse på nettet hvor vi søker etter en veldig fleksibel person som kan kontaktes uansett tid på døgnet? Vi har forresten ikke bil, men bor heldigvis veldig nærme sykehuset. 

Anonymkode: 33a26...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har dere satt dere i en vanskelig situasjon. Hvorfor har dere ikke tenkt på dette tidligere, slik at dere kunne funnet en barnet kunne blitt trygg på? 

Dere kan på ingen måte ta med barnet når du skal føde. Dere må begynne å se etter barnevakt i dag, og ettårigen må få tid på å bli trygg på personen. 

Anonymkode: e9dce...bcf

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt ut annonse og prøvd å bli god kjent på den korte tiden dere har, slik at dere har noen å ringe til når fødselen starter. De som jobber på sykehuset har nok av arbeidsoppgaver og dette er vel strengt talt noe dere har vært forberedt på i en stund. 

Anonymkode: 2ebd5...170

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at dere ikke har tenkt på det før nå. Kan dere forklare situasjonen for noen naboer, slik at gutten kan bli kjent med dem (en fordel at de bor nærme og dere kan treffe dem hyppig). Worse case er at du føder «alene», dvs kun jordmor, ev at du får tak i en doula, ville selv heller valgt det enn å sette bort ett-åringen til vilt fremmede.

Anonymkode: 0d3be...455

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg ut annonse! Evnt gjør som vi; gå på besøksrunde til de nærmeste naboene og vis hvem dere er, kanskje rekker de å bli litt kjent med dere og kan se etter barnet deres når dere skal på fødestua. Sykehuset kan ikke ta seg av barnet deres, det er iallegall sikkert.

Anonymkode: 87f5e...649

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville lagt ut annonse og prøvd å bli god kjent på den korte tiden dere har, slik at dere har noen å ringe til når fødselen starter. De som jobber på sykehuset har nok av arbeidsoppgaver og dette er vel strengt talt noe dere har vært forberedt på i en stund. 

Anonymkode: 2ebd5...170

Nei, det har vi ikke  vært forberedt på. Hadde et familiemedlem som skulle stille opp, men der har det helt skjært seg, og vedkommende kan ikke lengre hjelpe oss. Derfor denne plutselige situasjonen. 

 

Takk for svar fra dere alle, da legger jeg ut annonse sporenstreks, og satser på at noen svarer og vi kan bli kjent med personen :)

Anonymkode: 33a26...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye det er som kan gå galt og hvor lang tid en fødsel kan ta så kan dere da ikke ta med barnet på sykehuset. De som jobber der har knapt nok tid til pasientene. Moren min fødte lillesøster (siste i flokken) uten han som var far, det gikk så fint så. De hadde ikke tilgang på barnevakt så det måtte bare bli sånn. 
 

dere får bare legge ut annonse eller noe og prøve iherdig med å skaffe barnevakt og prøve å la barnet bli så godt kjent med vedkommende som mulig. 

Anonymkode: 62479...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere? Kan hjelpe hvis dere er i Grenlandsområdet.

Anonymkode: 87f5e...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner sikkert barnevakt ein plass i nabolaget. Kva med å prøva få familie til å reisa til dere?

Anonymkode: ac173...bbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre familiemedlemmer som kan ev ta seg fri og hjelpe?

Anonymkode: 738be...dfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bor dere? Kan hjelpe til hvis det er i nærheten 

Anonymkode: 8892f...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skjønner dette er en kjedelig situasjon. Det er ikke sånn at alle har familie/venner som kan passe, betyr ikke at man er korttenkt. Anbefaler som andre å legge ut annonse. Dere kan jo også ta med barnet på sykehuset (far må selvfølgelig være den som passer ettåringen) men da er han hvertfall tilstede. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk om Home-start familiekontakten finnes der dere bor, de har vi veldig god erfaring med :) frivillige, godt voksne, som stiller opp for barnefamilier med lite nettverk. 

 

Anonymkode: ee5c5...471

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan ikke ta med ettåringen på sykehuset og satse på at ansatte har tid til å passe! De er såvidt bemannet til å ta vare på pasientene. 

Anonymkode: 6d174...909

Det spørs hvor man føder. Vi ble tilbudt akkurat det ts spør om.

Anonymkode: ad872...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, snorkfrk skrev:

Hei, skjønner dette er en kjedelig situasjon. Det er ikke sånn at alle har familie/venner som kan passe, betyr ikke at man er korttenkt. Anbefaler som andre å legge ut annonse. Dere kan jo også ta med barnet på sykehuset (far må selvfølgelig være den som passer ettåringen) men da er han hvertfall tilstede. 

Jo, da er man korttenkt. Man har tross alt nesten 9 måneder på å finne en ok løsning. 

Å ta med en ettårig på sykehuset er ingen løsning. 

Anonymkode: e9dce...bcf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen blir hjemme med barnet. Barnet kommer først, og du klarer deg helt fint på sjukehuset uten mann. Kjenner mange som har gjort det sånn, fordi barnet deres er viktigst og det har gått helt fint, det er ikke sånn at du føder i et u-land.

Anonymkode: 2ea52...a1b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, da er man korttenkt. Man har tross alt nesten 9 måneder på å finne en ok løsning. 

Å ta med en ettårig på sykehuset er ingen løsning. 

Anonymkode: e9dce...bcf

Beklager at jeg skaper dårlig stemning, men her må jeg være enig å si det er korttenkt. Selv om du, TS, sier at dere hadde en annen løsning inntill nylig så er det litt spesielt å kun ha denne ene som løsning. Jeg føder snart selv og har alliert meg med to naboer (tilfelle denne ene ikke skulle være tilgjengelig likevel, du vet ting kan skje) og i værste fall må barn nr 1 være med på sykehuset hvor jeg er helt forberedt på å klare meg alene dersom uhellet skulle skje. Håper uansett det løser seg for dere og at begge får være med på fødsel og at førstemann har det trygt et annet sted 😊

Anonymkode: 2ebd5...170

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...