Gå til innhold

Sende baby på overnatting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Krok1 skrev:

Ja. Man kan jo argumentere for at det også er alenetid...

Jeg hadde stort behov for alenetid da jeg hadde nyfødte barn, pga helse. Heldigvis klarte vi å ordne det så barnefar var sammen med barna, enten hos sine foreldre, eller hjemme mens jeg dro bort. 

Men det er jo ikke barnevakt når barnefar har baby. 

Anonymkode: 703cc...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nesten merkelig at det har blitt folk av de som ble født da mor hadde krav på 18 uker lønnet permisjon etter fødsel. Først i 1990 ble det 28 uker med lønn for mor.
Så mange av dere som mener barn ikke skal overnatte borte før de er 1 år eller eldre, hadde ikke klart å gå tilbake til jobb den gangen. Regner med at mange som skriver her inne, har foreldre som ble "satt bort" tidlig så mor kunne gå tilbake til jobb.
Hvis dere orker, så sjekk denne siden jeg viser til hvor lite permisjon mødre hadde i gamle dager. Ble folk av disse ungene også. Se på venstre side og gå inn på nr 2. Var 8 uker i 1931, så mødre i dag har det mye bedre enn generasjonene hadde tidligere.

https://www.ssb.no/a/histstat/in/in_9117.pdf


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig gammel, 1-2 måneder. Ved 3 måneder var barnet hos besteforeldre i en uke ca. 

Jeg er verdens største egoistiske drittsekk, tenker dere. I samme kategori som dem som slår og voldtar barna sine. 

Det dere ikke vet, er grunnen til at barnet var borte fra meg. Og grunnen er ikke moro å komme med, på grunn av nedlatende og - ironisk nok - omsorgsLØSE - holdninger hos mammamafiaen. 

Grunnen var at det var rett før jeg hoppa fra balkongen, jeg drømte hver dag om å bare stikke av. Lenge etter fødsel fikk jeg flashbacks av en misfornøyd og gråtende baby. Jeg dør heller enn å få et barn til. 

Men kom igjen, fortell meg hvilket rasshøl jeg er, for å ikke være sammen med babyen, og fordi jeg følte LETTELSE av å ikke være rundt babyen

Anonymkode: f7522...3a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke barnevakt når barnefar har baby. 

Anonymkode: 703cc...a3c

Nei, det sa jeg ikke heller. Det var en tilleggskommentar rundt det med alenetid (fordi noen her kommenterer at det er entydig egoistisk med alenetid, og at folk som har behov for det ikke bør få barn).

Kunne utdypet med at barnevakt kan bli nødvendig dersom begge foreldre trenger alenetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at dersom man må ha barnevakt av ulike grunner når barna er under året at man prøver å ha etterstrebe at passer skjer i babyens eget hjem og ikke borte. 

Anonymkode: b46bf...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke veldig gammel, 1-2 måneder. Ved 3 måneder var barnet hos besteforeldre i en uke ca. 

Jeg er verdens største egoistiske drittsekk, tenker dere. I samme kategori som dem som slår og voldtar barna sine. 

Det dere ikke vet, er grunnen til at barnet var borte fra meg. Og grunnen er ikke moro å komme med, på grunn av nedlatende og - ironisk nok - omsorgsLØSE - holdninger hos mammamafiaen. 

Grunnen var at det var rett før jeg hoppa fra balkongen, jeg drømte hver dag om å bare stikke av. Lenge etter fødsel fikk jeg flashbacks av en misfornøyd og gråtende baby. Jeg dør heller enn å få et barn til. 

Men kom igjen, fortell meg hvilket rasshøl jeg er, for å ikke være sammen med babyen, og fordi jeg følte LETTELSE av å ikke være rundt babyen

Anonymkode: f7522...3a0

Jeg er sjeleglad for at jeg fikk møte profesjonelle som gjentok og gjentok til jeg klarte å glimter det selv, at jeg faktisk var en god mor som innrømte at jeg trengte hjelp, og å være borte fra babyen min litt. 

Det burde ikke være lov å si at mødre er egoistiske om de tilbringer tid borte fra barnet sitt. Stadig flere pådrar seg psykiske plager og møter veggen fordi man setter seg selv for langt ned på listen. Ta først på din egen maske før du hjelper andre, barna har det bedre med foreldre som har det bra

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Krok1 said:

Ja, spørsmålet var mest til den som sa at det måtte være "nødvendig", for det virket som om det betydde veldig konkrete ting, men det er jo veldig subjektivt, og det vet jo folk best selv. 

Jeg ville definitivt prioritert som deg. Og jeg mener at alenetid, kjærestetid og kanskje til og med vennetid kan være nødvendig for noen, uten at andre skal begynne å slenge rundt seg med kallenavn og skjellsord for det. 

Enig med deg. Sa det mest for å vise at det finnes grunner 

Anonymkode: 08fe4...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 mnd første gang. Så besteforeldrene 1-2 ganger i uken fra fødsel og kjente dem godt. Jeg ammet fortsatt men han ville ikke ha noe på flaske, så han klarte seg uten den natten. Det gikk fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Belima skrev:

Det er nesten merkelig at det har blitt folk av de som ble født da mor hadde krav på 18 uker lønnet permisjon etter fødsel. Først i 1990 ble det 28 uker med lønn for mor.
Så mange av dere som mener barn ikke skal overnatte borte før de er 1 år eller eldre, hadde ikke klart å gå tilbake til jobb den gangen. Regner med at mange som skriver her inne, har foreldre som ble "satt bort" tidlig så mor kunne gå tilbake til jobb.
Hvis dere orker, så sjekk denne siden jeg viser til hvor lite permisjon mødre hadde i gamle dager. Ble folk av disse ungene også. Se på venstre side og gå inn på nr 2. Var 8 uker i 1931, så mødre i dag har det mye bedre enn generasjonene hadde tidligere.

https://www.ssb.no/a/histstat/in/in_9117.pdf


 

Nå var de jo mer vanlig med en inntekt (far) før, der mor gjerne gikk hjemme eller jobbet redusert. Varierer sikkert litt fra sted til sted, men der jeg kom fra var det bare et par tre mødre til de i klassen (inkl min alenemor) som jobbet. 

Anonymkode: 1d95f...40f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes at dersom man må ha barnevakt av ulike grunner når barna er under året at man prøver å ha etterstrebe at passer skjer i babyens eget hjem og ikke borte. 

Anonymkode: b46bf...c9e

Og at man ansetter nanny som kommer hjem, istedenfor å sende i bhg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende barn på 9-10 måneder i 100% plass i barnehage med vilt fremmede mennesker, er helt greit, men overnatting hos kjente og trygge familiemedlemmer før 1 år, er helt grusomt. Forklar meg gjerne logikken.

Min eldste var hos mine foreldre en uke da han var 3 måneder. Årsak er irrelevant, da det overhodet ikke betød noe for for han hvor vi var. Nå er han voksen og har faktisk ingen traumer pga den uka hos dem, gitt. Jeg er sjeleglad og lykkelig over at mine barn har et nært og godt forhold til sine besteforeldre, og har det fortsatt, i voksen alder. Og ikke minst, så har jeg fått barn som er selvstendige. En av grunnene til at de har blitt det, er at de faktisk har overnattet borte, de har vært med besteforeldre/tanter/onkler/venner på turer uten foreldre, og de har fått prøve seg uten mor eller far konstant ved siden av dem.

Anonymkode: d2e33...550

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har passet barnebarnet mitt 3 netter allerede og han er straks 5 uker. Det har gått så fint. Skal passe han en natt til uka igjen og hjelpes meg som jeg gleder meg 😊

Min første var 3 uker første gang vi hadde pass over en natt. Deretter ble det mye pass av mine foreldre. Det var hele tiden de som ønsket å passe og vi sa med glede ja, så vi kunne sove en hel natt.

Anonymkode: 34633...2d3

Er bv inne i bildet så er dette utrolig dumt av deg som bestemor å hjelpe barnet over i bv sin favn.

Anonymkode: 457f1...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er bv inne i bildet så er dette utrolig dumt av deg som bestemor å hjelpe barnet over i bv sin favn.

Anonymkode: 457f1...0f4

Hvorfor skal BV inn i bildet her? Babyen får alt den trenger både hos foreldrene og hos meg. Du høres fanatisk.

Anonymkode: 34633...2d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om foreldre som sender barnet bort før 2 mnd alder?

Anonymkode: 457f1...0f4

Grusomt 

Anonymkode: 51990...10a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av barn har vært 1,5 år - 2 år. Syns overhodet ikke noe om at små barn skal bort fra foreldrene med mindre de må. 
 

Ene barnet var 10,5 mnd, men da skulle vi føde ett nytt barn langt unna så kunne ikke ha barnet med. Far reiste hjem etter fødsel.

Anonymkode: 51990...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal BV inn i bildet her? Babyen får alt den trenger både hos foreldrene og hos meg. Du høres fanatisk.

Anonymkode: 34633...2d3

Ligner alt for mye på et tilfelle jeg vet om. Bv er i bildet og foreldrene viser kun sin egen inkompetanse ved å la andre ta seg av et friskt barn.  

Anonymkode: 457f1...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke veldig gammel, 1-2 måneder. Ved 3 måneder var barnet hos besteforeldre i en uke ca. 

Jeg er verdens største egoistiske drittsekk, tenker dere. I samme kategori som dem som slår og voldtar barna sine. 

Det dere ikke vet, er grunnen til at barnet var borte fra meg. Og grunnen er ikke moro å komme med, på grunn av nedlatende og - ironisk nok - omsorgsLØSE - holdninger hos mammamafiaen. 

Grunnen var at det var rett før jeg hoppa fra balkongen, jeg drømte hver dag om å bare stikke av. Lenge etter fødsel fikk jeg flashbacks av en misfornøyd og gråtende baby. Jeg dør heller enn å få et barn til. 

Men kom igjen, fortell meg hvilket rasshøl jeg er, for å ikke være sammen med babyen, og fordi jeg følte LETTELSE av å ikke være rundt babyen

Anonymkode: f7522...3a0

Har mine meninger om slike som deg. Alenemor? 

Anonymkode: 703cc...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ligner alt for mye på et tilfelle jeg vet om. Bv er i bildet og foreldrene viser kun sin egen inkompetanse ved å la andre ta seg av et friskt barn.  

Anonymkode: 457f1...0f4

Jeg kan forsikre deg om at BV ikke er inne i bildet her. Har ikke vært tenkt engang å blande de inn. Barnet får ikke hatt det bedre.

Anonymkode: 34633...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var de jo mer vanlig med en inntekt (far) før, der mor gjerne gikk hjemme eller jobbet redusert. Varierer sikkert litt fra sted til sted, men der jeg kom fra var det bare et par tre mødre til de i klassen (inkl min alenemor) som jobbet. 

Anonymkode: 1d95f...40f

Nå vokste jeg opp i Oslo på sekstitallet og det var vanlig at mange mødre jobbet deltid, selvfølgelig var mange i full jobb også. Det var den gangen at to venninner kunne dele en jobb. Den ene var hjemme og passet begges unger, den andre dro på jobb. De få skilte mødrene jobbet selvfølgelig i hele stillinger. Husker det godt, for jeg hentet ofte naboens barn i barnehagen. De mødrene som oftest ikke jobbet, var de som hadde 3 eller 4 barn. Ei i klassen min hadde tre søstre ellers var det stort sett bare 2 barn i familiene der jeg vokste opp.
Vi må også huske på at barn som vokste på gårder, ofte tidlig ble overlatt til besteforeldre, så den yngre generasjonen kunne jobbe i fred ute.
Det jeg lurer på nå er, hvorfor tåler ikke dagens mødre å være borte fra barna sine. Jeg tror nemlig ikke at barna har vondt av at andre også gir omsorg i tillegg til foreldene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...