Gå til innhold

Sende baby på overnatting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår baby sov fra 20-08 fra hun var 1mnd gammel så vi kunne fint hatt barnevakt da.. 

Anonymkode: 8dd02...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Mye eldre. Synes i alle fall baby må passere 6 mnd, helst enda eldre. 

Hvis det kun er for å få fri selv og det ikke er nødvendig barnepass, synes jeg de er umodne og egoistiske. Burde ikke ha barn når de ikke gidder å ta seg av dem. En baby på to mnd klarer ikke å forstå at mamma kommer tilbake, de tror hun er vekke for alltid. 

Min var 10 mnd første gang, fordi jeg var begynt i turnusjobb, pappaen var på reisejobb og min mor var dagmamma. Fant da ut at det var best han sov der da jeg hadde sein-tidlig skift siden han var der om ettermiddagen. Brukte da ammefri til å komme hjem Dit å legge han (og amme selvsagt), Stakk innom etter jobb og tok første mating rundt kl 22 før jeg dro hjem å la meg. Kom så tilbake og spiste frokost sammen med barnet og tok han med meg i bhg morgenen etter. Jeg syntes det var for tidlig, men hadde ikke noe valg. Baby takler det fint, men han kjente mormora veldig godt og var helt trygg på henne samtidig som det bare ble én oppvåkning uten meg (stort sett). 

Første gang han sov borte uten oss hele kvelden og natta bare for at vi skulle få litt fri, var han 15 mnd.

Anonymkode: cddc2...aa5

Hva er "nødvendig"? Og hvorfor er det forskjell? Babyen vet jo ikke hvorfor du trenger barnepass... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånt man ikke kan få svar på fra fremmede på et forum. 

Det kommer helt an på dere, barnet og barnevaktene.

Mine foreldre hadde ansvar for babyene våre om natten et par ganger da de var veldig små, men da i samme hus som oss. De kjente barna godt og barna våre var trygge på dem og sov godt, så det var ikke så viktig hvem som var tilstede om natta uansett. 

Jeg tenker lite om folks valg rundt barna deres, med mindre det er åpenbart skadelig (som å droppe belte, ha teppe over bilsetet, slå og sånne ting), for det vet stort sett foreldre best sjøl. 

Jeg reagerer imidlertid på at folk kaller foreldre som har barnevakt for å få alenetid (helt alene eller som par) for egoistiske, og at de ikke burde få barn om de ikke vil være sammen med dem 24 timer i døgnet... Helt ærlig tror jeg mangel på partid er en stor medvirkning til alle bruddene og skilsmissene. Og det er jo bra for barna også om mamma og pappa kan få en kveld sammen i ny og ne for å ta vare på hverandre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Krok1 skrev:

Hva er "nødvendig"? Og hvorfor er det forskjell? Babyen vet jo ikke hvorfor du trenger barnepass... 

Ved alvorlig sykdom kan det være nødvendig med barnevakt. 

Anonymkode: 703cc...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicco skrev:

Hun var 6uker når hun var hos besteforeldre i 3 døgn. Gikk veldig fint.

Og hva var grunnen til at en så liten baby ble plassert bort over flere døgn? 

Anonymkode: 73f30...f3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var han litt over 10 mnd. Var hos bestemor som han hadde møtt flere ganger i uka hele sitt liv. Hadde avsluttet nattamming og han tok flaske. Var meget vellykket for alle parter.

Anonymkode: e9c12...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Krok1 skrev:

Hva er "nødvendig"? Og hvorfor er det forskjell? Babyen vet jo ikke hvorfor du trenger barnepass... 

Det er en moralsk forskjell. Babyen forstår ikke forskjellen nei, men sånn generelt bør ikke foreldre utsette babyene sine for mer stress enn nødvendig. Så er det opp til hver enkelt å bedømme hva nødvendig er. For noen er det nødvendig med kjærestekveld etter 6 måneder for å bevare forholdet, mens andre synes ikke overnatting er nødvendig før det skjer noe for eksempel.

Anonymkode: e79ad...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva var grunnen til at en så liten baby ble plassert bort over flere døgn? 

Anonymkode: 73f30...f3c

Jeg på sykehus, isolat, far på plattform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en moralsk forskjell. Babyen forstår ikke forskjellen nei, men sånn generelt bør ikke foreldre utsette babyene sine for mer stress enn nødvendig. Så er det opp til hver enkelt å bedømme hva nødvendig er. For noen er det nødvendig med kjærestekveld etter 6 måneder for å bevare forholdet, mens andre synes ikke overnatting er nødvendig før det skjer noe for eksempel.

Anonymkode: e79ad...7dd

Ja, det mener jeg også. For den som skrev det virket det som om kjærestekveld var fullstendig utelukket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent, du kommer til å gjøre det selv når tiden er inne!

Anonymkode: 22d5b...8a7

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakkes når babyen din begynner å gå når den er 17 mnd, begynner å snakke når den er 20 mnd osv 😉

Anonymkode: f11ef...928

Har tre barn, alltid brukt begreper som "rundt ett år", "halvannet" osv. Kjenner ærlig talt ingen i virkeligheten heller som snakker om måneder, dager og timer på den måten folk gjør her inne. 

Endret av Nerine_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ved alvorlig sykdom kan det være nødvendig med barnevakt. 

Anonymkode: 703cc...a3c

Ja. Man kan jo argumentere for at det også er alenetid...

Jeg hadde stort behov for alenetid da jeg hadde nyfødte barn, pga helse. Heldigvis klarte vi å ordne det så barnefar var sammen med barna, enten hos sine foreldre, eller hjemme mens jeg dro bort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 mnd og har enda ikke overnattet borte uten en av oss

Anonymkode: 64b80...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om foreldre som sender barnet bort før 2 mnd alder?

Anonymkode: 457f1...0f4

Jeg tenker at her er det foreldre som sliter veldig, at det feks. er alvorlig kolikk og foreldrene er på randen. Og da er det mye viktigere at de voksne får hvile ut. Jeg vet kun om et par som hadde barnevakt på en en måned gammel baby for å gå i bryllup, og det synes jeg var så sykt, at jeg ikke helt klarer å tro på at det er sant. 

Egen erfaring: 

Første barnet bodde vi nærme besteforeldre, og før overnatting da barnet var 5,5 måneder, så traff vi de daglig i to uker. De kjente alle rutiner, babyen sov natten gjennom, og var vant til flaske med utpumpet mm på kvelden fra før.  

Andre barnet har ikke sovet borte enda, bor lenger unna besteforeldre nå, og det føles ikke komfortabelt overhode. Barnet er nå halvannet år. 

Anonymkode: bbf92...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De eventuelle konsekvensene av så lang atskillelse fra mor vil først vise seg senere. Kryss fingrene for at det går like fint.

Anonymkode: 7cdef...6ef

Du må gjerne komme med noen kilder, som beviser at man utelukkende kan gi en overnatting hos bestemor for 17 år siden skyld i psykiske lidelser hos et menneske. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krok1 said:

Hva er "nødvendig"? Og hvorfor er det forskjell? Babyen vet jo ikke hvorfor du trenger barnepass... 

Jeg valgte å være sammen med den av ungene mine som lå på intensiven. Den andre på 5  mnd kunne fint være hos besteforeldrene.

Anonymkode: 08fe4...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg valgte å være sammen med den av ungene mine som lå på intensiven. Den andre på 5  mnd kunne fint være hos besteforeldrene.

Anonymkode: 08fe4...b16

Ja, spørsmålet var mest til den som sa at det måtte være "nødvendig", for det virket som om det betydde veldig konkrete ting, men det er jo veldig subjektivt, og det vet jo folk best selv. 

Jeg ville definitivt prioritert som deg. Og jeg mener at alenetid, kjærestetid og kanskje til og med vennetid kan være nødvendig for noen, uten at andre skal begynne å slenge rundt seg med kallenavn og skjellsord for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var ca 8 mnd tror jeg, da var han nesten et døgn hos mormor som han kjente godt. Det gikk helt knirkefritt. Yngste er 18 mnd nå og det drøyer enda før hun kan sove noe sted. Før pga amming, flaskenekt og utallige oppvåkninger. Nå mest fordi hun er veldig veldig vanskelig å legge. 

Anonymkode: 849ce...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet barnebarnet mitt 3 netter allerede og han er straks 5 uker. Det har gått så fint. Skal passe han en natt til uka igjen og hjelpes meg som jeg gleder meg 😊

Min første var 3 uker første gang vi hadde pass over en natt. Deretter ble det mye pass av mine foreldre. Det var hele tiden de som ønsket å passe og vi sa med glede ja, så vi kunne sove en hel natt.

Anonymkode: 34633...2d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De eventuelle konsekvensene av så lang atskillelse fra mor vil først vise seg senere. Kryss fingrene for at det går like fint.

Anonymkode: 7cdef...6ef

For noe tull. Mine barn har vært mye hos besteforeldre fra de var 1 mnd gammel og de sliter ikke med noe som helst ogs det. Det eneste som skjedde var ett børsting godt forhold til besteforeldrene sine, noe de har idag også.

Jeg er helt sikker på at barn har godt sv dette helt fra de er små. Tilvenning til andre enn foreldrene er viktig. 
 

Da mine skulle begynne i bhg var det helt greit. De hadde ikke tid til å få av seg klærne engang, de ville bare begynne å leke med de andre barna med en gang. Ikke en eneste tåre ble felt da jeg skulle dra.

Anonymkode: 34633...2d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...