Gå til innhold

Hei, er så utrolig fortvilet og skuffet over meg selv, jeg er 176 cm og veier 142 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, OPIgirl skrev:

For å få slankeoperasjon må man allikevel gå ned et visst antall kilo først.

Ja 10 % av kroppsvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er et stort skritt at du har laget denne tråden, TS! Jeg ville også bestilt en legetime og diskutert der. 

Eller er det jo mindre mat, mer aktivitet. Mer aktivitet vil gi deg mer glede også. Om det er gåtur i skogen, svømming (bra for å ikke belaste knær), sykling, eller kanskje få deg en PT, det må du finne ut av. Men sett deg et mål om å bevege deg hver dag, og øk mengden. 

Anonymkode: 8d140...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, OPIgirl skrev:

Lavkarbo er ihvertfall veien å gå hvis man vil ha hjerteproblemer og tette blodårer.

Veldig feil konklusjon! Da hører du på myter ang lavkarbo og ikke fakta. 

Anonymkode: 7638a...db8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse rådene noen her gir deg om å "spise mindre enn du bruker" er like nyttig råd som å si til en alkoholiker at "du må bare drikke mindre alkohol". Ja, det er riktig at man må det, men det er jo slettes ikke så enkelt som det.

Sannsynligheten for at du er kraftig insulinresistent er veldig, veldig høy. Så godt som alle overvektige er insulinresistente. Dette betyr at kroppen produserer for mye insulin som respons til karbohydrater. Insulin sender så signal om å bruke sukker som energi og lagre fett. Dette er jo det motsatte av hva man vil når man vil forbrenne fett. For å sette kroppen i fettforbrenningsmodus må du spise lite karbohydrater. Å spise mye karbohydrater og forvente å forbrenne fett gir like mye mening som å sette på håndbrekket på bilen før du kjører.

Du må altså kutte karbohydrater. Jo mer overvektig man er (altså jo mer insulinresistent man er), jo lavere må man på karbohydratene. Her er en generell liste over hva man kan spise på LCHF, men jeg anbefaler deg å gå så lavt på karbohydratene som du klarer. Gjerne tilnærmet null, altså carnivore. Her er en norsk facebook-gruppe om det kostholdet og her er en internasjonal facebook-gruppe

 

Det er ganske ironisk at @OPIgirl sier at lavkarbo er veien å gå hvis man vil ha hjerteproblemer og tette årer når vi nå vet at det som tetter årene er karbohydrater. ;)  Karbohydrater øker inflamasjon, som er det som faktisk gir hjertesykdom. Dessverre mange som ikke har klart å holde seg oppdater og henger igjen i gamle teorier om at mettet fett og kolesterol øker risikoen for hjertesykdom. Så TS, du kan kutte ned på karbohydratene og erstatte det med naturlig fett med god samvittighet.

Anonymkode: 5193b...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil foreslå at du setter deg ned og leser http://www.tjukkasbloggen.no/ først. 

Så bestemmer du deg for DIN vei, og overvinner dørstokkmila. 

Anonymkode: 38667...17c

Vil også anbefale tjukkasbloggen. Ikke bare mtp kosthold og trening, men like mye for ærligheten hans når det gjelder hans eget bidrag til at ting ble som de ble. Det tror jeg er essensielt for å endre på ting.

Anonymkode: 477df...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse rådene noen her gir deg om å "spise mindre enn du bruker" er like nyttig råd som å si til en alkoholiker at "du må bare drikke mindre alkohol". Ja, det er riktig at man må det, men det er jo slettes ikke så enkelt som det.

Sannsynligheten for at du er kraftig insulinresistent er veldig, veldig høy. Så godt som alle overvektige er insulinresistente. Dette betyr at kroppen produserer for mye insulin som respons til karbohydrater. Insulin sender så signal om å bruke sukker som energi og lagre fett. Dette er jo det motsatte av hva man vil når man vil forbrenne fett. For å sette kroppen i fettforbrenningsmodus må du spise lite karbohydrater. Å spise mye karbohydrater og forvente å forbrenne fett gir like mye mening som å sette på håndbrekket på bilen før du kjører.

Du må altså kutte karbohydrater. Jo mer overvektig man er (altså jo mer insulinresistent man er), jo lavere må man på karbohydratene. Her er en generell liste over hva man kan spise på LCHF, men jeg anbefaler deg å gå så lavt på karbohydratene som du klarer. Gjerne tilnærmet null, altså carnivore. Her er en norsk facebook-gruppe om det kostholdet og her er en internasjonal facebook-gruppe

 

Det er ganske ironisk at @OPIgirl sier at lavkarbo er veien å gå hvis man vil ha hjerteproblemer og tette årer når vi nå vet at det som tetter årene er karbohydrater. ;)  Karbohydrater øker inflamasjon, som er det som faktisk gir hjertesykdom. Dessverre mange som ikke har klart å holde seg oppdater og henger igjen i gamle teorier om at mettet fett og kolesterol øker risikoen for hjertesykdom. Så TS, du kan kutte ned på karbohydratene og erstatte det med naturlig fett med god samvittighet.

Anonymkode: 5193b...15e

Bare Google:lavkarbo farlig så vil du finne flere studier og artikler om at lavkarbo kan føre til hjerte og karsykdommer. Det sier seg seg at høyt fettinntak ikke er bra.

Endret av OPIgirl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at du bør oppsøke fastlegen din og få profesjonell hjelp.

Hvis du likevel ikke (foreløpig) ønsker dette, vil jeg anbefale en nettside/app brukt av NHS i Storbritannia. ourpath.co.uk. 

Jeg syns den er langt bedre enn vektklubb.no, fordi den jobber med tankegangen din, og er ikke bare et sted du kan notere kalorierer. Jeg har greid å endre kostholdsvanene mine gjennom en del enkle grep i den gruppen, og man har en ernæringsfysiolog som veileder deg de første 12 ukene og en gruppe medlivsstilsendrere å støtte seg på. 

Jeg syns ikke det var spesielt dyrt, men det vil jo variere fra person til person. Det er iallfall noe å se på :)

 

Masse lykke til! Du har alt tatt første steg ved å skrive her inne. Dette klarer du!

Anonymkode: a6224...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, OPIgirl skrev:

For å få slankeoperasjon må man allikevel gå ned et visst antall kilo først.

Nei det er ikke alle som må det 😊

Anonymkode: 09bc8...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd her, jeg skal også gi deg et: Begynn med noe nytt. Det kan være å gå til postkassen, lee deg 10 min. i løpet av en dag etc. Det trenger ikke å være mye, men begynn med noe nytt. 

Utrolig hvilken effekt det å begynne med noe nytt i stedet for å fokusere på endringer kan ha. Men du må ha som mål at det du begynner med skal gjøres hver dag. Til slutt blir det en vane som ofte gir mange ringvirkninger.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 7.30, OPIgirl skrev:

Bare Google:lavkarbo farlig så vil du finne flere studier og artikler om at lavkarbo kan føre til hjerte og karsykdommer. Det sier seg seg at høyt fettinntak ikke er bra.

Jeg googlet flat earth og fant mange resultater på at jorda er flat med "fakta" og alt. Etter din logikk er jorda da flat. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i nyere forskning som viser at teorien om at mettet fett er usunt er feil. Det var aldri mer enn det; en teori. De hadde ikke grunnlag for å si at mettet fett var usunt. De bare tippet fordi "noe måtte gjøres".

"Mettet fett er ikke forbundet med økt risiko for verken hjertesykdom, slag, diabetes eller død generelt."

"Høyt inntak av karbohydrater var koblet til høyere risiko for en tidlig død. Fett – også mettet fett – var derimot knyttet til lavere risiko. Mer fett i kosten hadde ingen sammenheng med økt risiko for hjertesykdom."

 

Anonymkode: 5193b...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg googlet flat earth og fant mange resultater på at jorda er flat med "fakta" og alt. Etter din logikk er jorda da flat. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i nyere forskning som viser at teorien om at mettet fett er usunt er feil. Det var aldri mer enn det; en teori. De hadde ikke grunnlag for å si at mettet fett var usunt. De bare tippet fordi "noe måtte gjøres".

"Mettet fett er ikke forbundet med økt risiko for verken hjertesykdom, slag, diabetes eller død generelt."

"Høyt inntak av karbohydrater var koblet til høyere risiko for en tidlig død. Fett – også mettet fett – var derimot knyttet til lavere risiko. Mer fett i kosten hadde ingen sammenheng med økt risiko for hjertesykdom."

 

Anonymkode: 5193b...15e

F.eks. palmeolje, derimot...

Anonymkode: 64d3d...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...