Gå til innhold

Hei, er så utrolig fortvilet og skuffet over meg selv, jeg er 176 cm og veier 142 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjørt meg helt fast i mitt egen flesk og får ikke gjort noe med det men jeg bare må gjøre noe nå... 

Jeg er en mann på 33 år, singel og ingen venner, sitter for det meste kun inne i sofaen foran tv eller foran pc skjermen, har et utrolig trist liv og har med det bare spist og spist så og si hele dagen, må alltid tygge på noe, får da en lykkefølelse. Men nå har jeg hatt flere innleggelser på sykehuset det siste året og har fått klar beskjed om at jeg ikke har lenge igjen å leve om jeg ikke gjør noe med min vekt. Så jeg må nå prøve på å snu dette faenskapet og starte et mer Sundt og aktivt liv, men mine helseskader tilsier at jeg ikke kan være særlig aktiv enda, vil ikke gå nøyaktig inn på hva dette er, men er alvorlig. 

Er det noen steder jeg kan melde meg inn hvor jeg får hjelp til kosthold og etter hvert trening? Har ikke så mye penger så kan ikke skaffe meg en dyr personlig trener osv, men om det er et sted jeg kan melde meg inn hvor det ikke er så dyrt så setter jeg pris på å få tips om det. Og om dere her inne også har tips om forskjellige ting så setter jeg utrolig pris på det. 

Er det f. Eks andre forum som kvinneguiden som kan være fint for meg å melde meg inn i? 

Anonymkode: a90c7...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektklubb for eksempel kan jo være bra, men vil tro også at du kan bli henvist av fastlegen til klinisk ernæringsfysiolog? 

Kan du gå litt turer for eksempel selv om du ikke kan være veldig fysisk aktiv? Tenker også i forhold til psyken, det å bare komme seg ut litt. Jobber du? 

Anonymkode: 22610...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg har kjørt meg helt fast i mitt egen flesk og får ikke gjort noe med det men jeg bare må gjøre noe nå... 

Jeg er en mann på 33 år, singel og ingen venner, sitter for det meste kun inne i sofaen foran tv eller foran pc skjermen, har et utrolig trist liv og har med det bare spist og spist så og si hele dagen, må alltid tygge på noe, får da en lykkefølelse. Men nå har jeg hatt flere innleggelser på sykehuset det siste året og har fått klar beskjed om at jeg ikke har lenge igjen å leve om jeg ikke gjør noe med min vekt. Så jeg må nå prøve på å snu dette faenskapet og starte et mer Sundt og aktivt liv, men mine helseskader tilsier at jeg ikke kan være særlig aktiv enda, vil ikke gå nøyaktig inn på hva dette er, men er alvorlig. 

Er det noen steder jeg kan melde meg inn hvor jeg får hjelp til kosthold og etter hvert trening? Har ikke så mye penger så kan ikke skaffe meg en dyr personlig trener osv, men om det er et sted jeg kan melde meg inn hvor det ikke er så dyrt så setter jeg pris på å få tips om det. Og om dere her inne også har tips om forskjellige ting så setter jeg utrolig pris på det. 

Er det f. Eks andre forum som kvinneguiden som kan være fint for meg å melde meg inn i? 

Anonymkode: a90c7...09d

De fleste kommuner har Frisklivsentral. Det er lavterskeltilbud (gratis eller nesten gratis) som har fokus på å hjelpe folk til en bedre helse. Søk på Friskliv og navnet på kommunen du bor i, så finner du sikkert ut om det finnes der du bor, og om det er noe for deg. 🙂

Det sagt, så ville jeg også anbefalt å få fastlege til å henvise deg til nærmeste fedmepoliklinikk (del av spesialisthelsetjenesten, der betales egenandel som hos fastlegen) der er de dyktige på å hjelpe folk til å bl.a. finne ut hva som er beste måten å gå ned i vekt på. Noen ganger finner de en biologisk årsak som bidrar til overvekten, som kan behandles med mer enn bl.a. skreddersydde livsstilsendringer.

Lykke til 👍 og klem til deg. 😊

Endret av Cerasus
La til info om kostnad + fiks av skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å operere deg? En god kamerat av meg slet med det samme og tok en bypass operasjon og har gått ned 50 kg og er i dag normalvektig, fått seg samboer og har funnet en helt annen livsglede. Det er ingen quick fix da du må legge om kostholdet for å ikke gå opp igjen etter noen år. Han sier selv han føler han fikk en re-start på livet. Ellers last ned my fitness pal, begynn på en lavkaloridiett med masse proteiner og gode mengder mat som det Ikke er så mye energi i. For meg funket det fint å delfaste, spiste kun 8 timer i løpet av døgnet, f.eks fra 12-20 og ingenting før og etter og tre måltider i løpet av denne tiden. Det er mange overvektgrupper på f eks Facebook. Ta en titt på www.fitnessbloggen.no der er det mange gode tips/oppskrifter både ifht trening og mat.                   Du må rett og slett bestemme deg for å prioritere og ta vare på deg selv. Det er ingen lett løsning uansett og du tar operasjon eller bare legger om lovstilen. Ta kontakt med fastlegen din og få henvisning til overvektklinikk på ett sykehus i nærheten. Der kan de være behjelpelig med både ernæringskurs og/eller vurdere om du er en kandidat til operasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med legen din om å gå ned i vekt? Som minimum bør du få noen timer hos ernæringsfysiolog.

Ellers vil jeg si at du bør finne en form for oppfølging over tid. Dvs. sikkert to år, for du må først ned i vekt og så tar det tid å stabilisere og innarbeide nye vaner. Har sett noen reportasjer herfra: https://www.evjeklinikken.no. Kan det være et alternativ? Ellers anbefaler jeg Roede, men det koster jo litt over tid.

Det er mulig å gå ned i vekt og selv om det er krevende kan det likevel hende det vil være lettere enn du tror om du får riktig oppfølging. 😊

Anonymkode: a98b6...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om kommunen din har Frisklivssentral. Med grønn resept fra legen din vil du kunne få hjelp og veiledning fra ekte personer og ikke bare via app eller nettside. Det er kurs, møter og trening. 

Har brukt det selv og det er sosialt og jeg har fått venner gjennom kursene. 

Lykke til. 

Anonymkode: 911c7...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale å ta kontakt med fastlegen. Han kan henvise deg til ditt nærmeste senter for sykelig overvekt. Der vil du kunne få oppfølging. Det er og livsstilssentre du kan henvises til deg du får opphold  På 2-4 uker over flere år og oppfølging. Det finnes mye hjelp å få, har selv gått ned 40kg, og vet det er mulig. 
 

begynn med en tur i løpet av dagen. Klarer du å gå 15 min? Utvid med 5 min hver uke. Jeg brukte en app som het my fitnesspal og logget det jeg spiste. På YouTube har Obese to beast og fat meets fire inspirerende videoer med mye info om hvordan du kommer i gang. 
 

lykke til!

Anonymkode: 85f3f...ff0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt andre typer råd da 😊 men jeg tenker litt på hjemmet ditt 😊 nå når du er inne i en tid for endring og si skal starte å ta vare på deg selv, må du skape en atmosfære rundt deg som gjør deg lett til sinns! Nå vet jeg ikke hvordan du har det hjemme, men kanskje få hjelp av venner/familie om du har til å vaske, trekke fra gardiner, rydde i ledninger, kjøpe noen fine ting på Nille å pynte litt med... Alt for at du skal bli glad når du står opp om morgenen 😊 slike ting er viktige for fokus 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nok teit ut, men for meg hjalp det faktisk å tenke positivt. Jeg måtte tvinge meg selv til det i nesten en måned før det kom litt av seg selv. Jeg innså hvor mye jeg faktisk fikk til, at kroppen min ikke var helt ubrukelig. Jeg prøvde mye ny rar mat og fikk tilbake gleden ved hjemmelaga måltid (som jeg på nærmest mirakuløst vis etterhvert fikk til ganske bra). Prøv nye ting hele tiden så du ikke havner i gamle mønstre. I tillegg vil jeg varmt anbefale hjelpetilbud, lær deg å ikke skamme deg over å få drahjelp. Jeg ville ikke på langtidsopphold selv fordi det virka for "medisinsk" for meg, men jeg ble henvist til fysioterapeut som hjalp meg mye. Tankemønstre setter seg i kroppen og hvordan du beveger deg på, og er en kjempegod ting å ta tak i tidlig i prosessen(e!). Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har kjørt meg helt fast i mitt egen flesk og får ikke gjort noe med det men jeg bare må gjøre noe nå... 

Jeg er en mann på 33 år, singel og ingen venner, sitter for det meste kun inne i sofaen foran tv eller foran pc skjermen, har et utrolig trist liv og har med det bare spist og spist så og si hele dagen, må alltid tygge på noe, får da en lykkefølelse. Men nå har jeg hatt flere innleggelser på sykehuset det siste året og har fått klar beskjed om at jeg ikke har lenge igjen å leve om jeg ikke gjør noe med min vekt. Så jeg må nå prøve på å snu dette faenskapet og starte et mer Sundt og aktivt liv, men mine helseskader tilsier at jeg ikke kan være særlig aktiv enda, vil ikke gå nøyaktig inn på hva dette er, men er alvorlig. 

Er det noen steder jeg kan melde meg inn hvor jeg får hjelp til kosthold og etter hvert trening? Har ikke så mye penger så kan ikke skaffe meg en dyr personlig trener osv, men om det er et sted jeg kan melde meg inn hvor det ikke er så dyrt så setter jeg pris på å få tips om det. Og om dere her inne også har tips om forskjellige ting så setter jeg utrolig pris på det. 

Er det f. Eks andre forum som kvinneguiden som kan være fint for meg å melde meg inn i? 

Anonymkode: a90c7...09d

Jeg vil foreslå at du setter deg ned og leser http://www.tjukkasbloggen.no/ først. 

Så bestemmer du deg for DIN vei, og overvinner dørstokkmila. 

Anonymkode: 38667...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips i tråden. Men hemmeligheten bak å gå ned i vekt er egentlig ikke så vanskelig. Det er færre kalorier inn enn ut. Hvis du syns det blir dyrt og tungt med en masse veiledere og opplegg, er et enkelt grep å melde seg inn i VG sin vektklubb og føre matdagbok der. Da ser du hvilke "matsynder" du gjør. Det blir en bevisstgjøring av hva du faktisk putter i deg. Og det er ofte der problemet ligger, man tror ikke man spiser så mye som man gjør. Eller man tror at "dette er jo sunn mat," og så er det helt feil. 

Men det aller, aller viktigste er å bestemme seg for å gå ned i vekt, og å gjøre noe. Forplikte seg. Ikke sitt å vent på at motivasjonen skal komme. Det gjør den nemlig ikke.

Anonymkode: 56752...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på veien mot bedre fysisk form med å bevege deg litt mer enn du pleier, og gjør det hver dag. Ikke trening, men litt aktivitet. Å gå er supert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har temmelig nøyaktig lik høyde og vekt som deg. Du har allerede fått mange tips om hvor du kan melde deg inn osv, så jeg vil bare anbefale lavkarbo. 

Du må begynne med kostholdet, og for en som «må spise noe hele tiden» vil lavkarbo sannsynligvis fungere best. Fastlegen din kan sikkert hjelpe deg med kontakt med en ernæringsfysiolog om du trenger det. 

Egentlig vil jeg også anbefale psykolog, for å ta litt tak i det som ligger bak. Men du må jo se selv hvor mye du orker på en gang. 

Lykke til. 

Anonymkode: 88449...27f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Om det er hjertesykdom som er årsaken så har LHL supre rehabiliterings opphold med kostholdsveiledning og tilpasset trening. Har ikke vært der men hørt mye bra om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, moroklompen skrev:

Hva med å operere deg? En god kamerat av meg slet med det samme og tok en bypass operasjon og har gått ned 50 kg og er i dag normalvektig, fått seg samboer og har funnet en helt annen livsglede. Det er ingen quick fix da du må legge om kostholdet for å ikke gå opp igjen etter noen år. Han sier selv han føler han fikk en re-start på livet. Ellers last ned my fitness pal, begynn på en lavkaloridiett med masse proteiner og gode mengder mat som det Ikke er så mye energi i. For meg funket det fint å delfaste, spiste kun 8 timer i løpet av døgnet, f.eks fra 12-20 og ingenting før og etter og tre måltider i løpet av denne tiden. Det er mange overvektgrupper på f eks Facebook. Ta en titt på www.fitnessbloggen.no der er det mange gode tips/oppskrifter både ifht trening og mat.                   Du må rett og slett bestemme deg for å prioritere og ta vare på deg selv. Det er ingen lett løsning uansett og du tar operasjon eller bare legger om lovstilen. Ta kontakt med fastlegen din og få henvisning til overvektklinikk på ett sykehus i nærheten. Der kan de være behjelpelig med både ernæringskurs og/eller vurdere om du er en kandidat til operasjon. 

For å få slankeoperasjon må man allikevel gå ned et visst antall kilo først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har temmelig nøyaktig lik høyde og vekt som deg. Du har allerede fått mange tips om hvor du kan melde deg inn osv, så jeg vil bare anbefale lavkarbo. 

Du må begynne med kostholdet, og for en som «må spise noe hele tiden» vil lavkarbo sannsynligvis fungere best. Fastlegen din kan sikkert hjelpe deg med kontakt med en ernæringsfysiolog om du trenger det. 

Egentlig vil jeg også anbefale psykolog, for å ta litt tak i det som ligger bak. Men du må jo se selv hvor mye du orker på en gang. 

Lykke til. 

Anonymkode: 88449...27f

Lavkarbo er ihvertfall veien å gå hvis man vil ha hjerteproblemer og tette blodårer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville bare si at du alt har gjort den viktigste jobben... Du har innsett du har et problem og har et sterkt ønske om å endre det. Det er faktisk det første skrittet, og det første skrittet er det viktigste. Hurra for det. Jeg har fått ned mine kg uten å øke mosjonen, så det går fint. Jeg har lest at mat er 80% trening 20%... (Har også lest 90/10). Så den viktigste jobben gjør du på kjøkkenet.

Utover de mange gode rådene du har fått her, har jeg også noe jeg ønsker å formidle. Jeg vil gjerne at du setter deg ned å åpner YouTube :) Det er i allefall en Ted talk om emosjonell spising. Jeg tror de fleste har hatt godt av å se den. Det er mange om vektnedgang, men jeg tror du skal holde deg unna de mest ekstreme med mindre du avtaler det med legen. I tillegg vil jeg du skal begynne å begrense skjerm tid. Sett på radioen i stedet for og gjør noe i boligen din. Jeg tror det vil øke aktivitetsnivået noe og også være bra mentalt. 

De som har overvekt (i så stor grad) vil gå ned i vekt om de spiser normale mengder (til de går ned en del). Slik er du faktisk litt heldig. Du kan gå ned en mengde i løpet av en måned som vil ta betydelig lengre tid for andre. Les litt om hva som er normalt kosthold og slutt å spise sent om kvelden. Spis 5 frukt/grønnsaker om dagen. Ikke drikk kalorier (brus juice etc). Forsyn deg bare en gang. Og har du noe du spiser oftere enn andre ting, finn ut hvor mye kalorier det er og hvor stor en porsjon er. Eks Grandiosa. 

Kjøp en Fitbit eller en annen sak som registrerer bevegelse og søvn. Får en av hemmelighetene til vektnedgang er faktisk søvn. Kom i gode rutiner, kropp og sjel har så inderlig godt av det.

Lykke til! Forresten, Kvinneguiden er topp for meg når det kommer til motivasjon.

Anonymkode: 1d4d1...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Med din høyde og vekt har du en Bmi på 46. Dette gjør at du oppfyller kravene for rett på helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Jeg ville kontaktet fastlege for henvisning til pakkeforløp for dette. Det er også mulig at fastlegen kan henvise deg til en form for kurbad, eks. Evjeklinikken dersom kommunen din har en avtale med et slikt sted. Fastlegen kan sikkert også fikse henvisning til nærmeste friSklivssentral. 

Jeg ville altså startet med en time hos fastlegen. Kanskje en dobbelttime.

 

Edit: manglet en s

Endret av studerende
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tenke mer livsstilsendring en slanking, finne en hobby som engasjerer mer på kvelden en det å sitte foran skjermen, kutte i sukkerforbruket, spise mindre prosessert mat og det å gå i motbakker er snilt for leddene og dermed kjenne hjertet slår litt raskere. 

Edit: Tenker det er viktig å få fastlegen med på teamet, så du har kontroll på helsa.

Endret av Apis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge om livsstilen, innenfor dine vaner, så vri om litt og litt. Du skal ikke slanke deg (en periode), du skal legge om hvordan du lever (for alltid).

Hvis du liker å småspise, så kan det iallefall i starten være enklere å endre HVA du småspiser, enn å kutte småspising. Så spis et måltid rett før du drar på butikken, det er enklere å være fornuftig når du er mett. La være å kjøpe usunn snacks, du må kutte mye i sukker. Så kjøp grønnsaker som snacks istedet. Det er OK å knaske på paprika, salatblader, sukkererter osv.

Og så må du jobbe med å putte mer innhold i livet, da vil du bry deg mer, og ha mindre behov for å trøstespise. Mennesker er sosiale vesener, og trenger å være med andre iblandt. 

Anonymkode: 832f1...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...