Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går var jeg ute, og det merkes på formen. Det gikk overraskende greit å komme seg opp på skole i dag, men i stad sovnet jeg som en stein på sofaen... Men det var verdt det, hadde det utrolig morsomt ute i går, har ikke ledd så mye på en kveld på lenge :ler:

I går så jeg forresten Capote på kino, og det var en fantastisk film. Utrolig bra rolletolkning av Philip Seymour Hoffman - han fortjente virkelig oscar! Filmen kan passe veldig mange, tror jeg, den er både spennende, rørende og sjokkerende. Løp og se!

Nå har jeg en kveld for meg selv her, så jeg har leid film - Closer. Har ikke forhåpninger om at den er fantastisk, bare det er avslappende er det greit :ler: Og så skal jeg spise popcorn og drikke en ganske god drikk (rusbrus-aktig) som heter Royal Duck. Den smaker champagne og jordbær, og det er jo slettes ikke vondt ;) Men klok av skade fra i går har jeg altså bare kjøpt én av den, skal trene i morgen tidlig og kan ikke tenke meg noe verre enn å trene i bakfylla :ler:

Ønsker alle en super helg og god påske til dere som reiser på ferie nå! Selv tar jeg ikke ferie før i midten av neste uke. Men altså, god ferie, folkens! :)

:klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Og Så fint, Kira! :) Det er så gøy med engasjementet ditt! Det virker som om du er i en forelsket-i-bøker-fase ;) Man kan jo bli helt svimmel av å tenke på alle bøkene der ute man burde ha lest... Da må jeg tydeligvis lese The Mermaid Chair! :)

Jeg har nok alltid vært forelsket-i-bøker, det er mere det at jeg er forelsket-i-livet, og alle de mulighetene som har åpnet seg for meg etter å ha kommet ut av "The mousetrap". Tenk deg en situasjon hvor man løper fortere og fortere inne i et hjul man ikke kommer ut av, og man hater det, og har ikke tid til å gjøre det man liker, eller ønsker. Og så plutselig blir man kastet ut av hjulet i fart, og etter en stund så våkner man opp og ser en verden man ikke husket eksisterte. En verden av familie, venner, bøker og videreutdanning. Man ser at himmelen er blå, at sola skinner midt på dagen om vinteren, fuglene synger. Er det rart at jeg blir nesten yr av glede, og noen ganger paralysert av skrekk?

Og så finner jeg alle disse bøkene da, som jeg ikke har fått med meg, nå må jeg gjøre som Nivea :hoppe::hoppe::hoppe:

Så derfor :rosasmil:

Jeg fortsetter å lese...........

Gjest gjest1
Skrevet

Hei Ciara, vil få ønske deg en riktig god påske.

:klem1:

Skrevet
Ok, da skal jeg få lest boka snart. Må kjøpe den først, så det blir nok ikke før etter påske :)

Du får ikke lov til å tie stille! :ler:

God helg og god påske til deg også! :) Tur til Irland? I wish! Det hadde vært noe... Men jeg elsker påskefjellet, så jeg føler meg heldig uansett :)

Neida, jeg skal ikke tie stille jeg... :ler: Jeg er da bergenser må vite!! ;)

Håper du får en riktig flott helg, Ciara :)

Vi snakkes sikkert før du reiser på påskeferie, så jeg sier ikke god påske ennå :)

Men riktig god påske til alle bokdamer som skal reise bort nå :):klem:

Gjest Sabia
Skrevet

Du finner statistikken på mine innlegg. Hvis du klikker på det tallet som står i kolonnen "svar" på den tråden du vil se statistikken på, så kommer det opp.

Fåkke mere morro enn man lager sjøl...... :ler:

Skrevet
Jeg har nok alltid vært  forelsket-i-bøker, det er mere det at jeg er forelsket-i-livet, og alle de mulighetene som har åpnet seg for meg etter å ha kommet ut av "The mousetrap". Tenk deg en situasjon hvor man løper fortere og fortere inne i et hjul man ikke kommer ut av, og man hater det, og har ikke tid til å gjøre det man liker, eller ønsker. Og så plutselig blir man kastet ut av hjulet i fart, og etter en stund så våkner man opp og ser en verden man ikke husket eksisterte. En verden av familie, venner, bøker og videreutdanning. Man ser at himmelen er blå, at sola skinner midt på dagen om vinteren, fuglene synger. Er det rart at jeg blir nesten yr av glede, og noen ganger paralysert av skrekk?

Og så finner jeg alle disse bøkene da, som jeg ikke har fått med meg, nå må jeg gjøre som Nivea  :hoppe:  :hoppe:  :hoppe:

Så derfor  :rosasmil:

Jeg fortsetter å lese...........

Så nydelig skrevet! Du har en smittsom entusiasme :) Og du går nok en fantastisk vår og sommer i møte! Likte du ikke jobben du hadde før? Eller er det hoppet fra rutine til lettere å kunne definere din egen hverdag som gjør deg så glad? Studenttilværelsen er absolutt veldig positiv - stress også, må jeg si - men i det store og det hele er det veldig fint å få studere :)

Hei Ciara, vil få ønske deg en riktig god påske.

:klem1:

Hei Heidi! :) Ønsker deg en super påske også! :) Jeg har ikke påskeferie riktig ennå, men det har kanskje du? Skal rusle innom dagbøkene i løpet av dagen og få oppdatert meg litt :)

Skrevet
Neida, jeg skal ikke tie stille jeg... :ler: Jeg er da bergenser må vite!! ;)

Håper du får en riktig flott helg, Ciara :)

Vi snakkes sikkert før du reiser på påskeferie, så jeg sier ikke god påske ennå :)

Men riktig god påske til alle bokdamer som skal reise bort nå :):klem:

Nei, bergensere er vel ikke akkurat kjent for å holde munn :ler: Hvilke fordommer finnes mot Oslofolk, forresten? Det må jo være tonnevis av fordommer mot oss ;)

Vi snakkes vel mer før påsken vi, Anette :) Det håper jeg i hvert fall! :klem:

Du finner statistikken på mine innlegg. Hvis du klikker på det tallet som står i kolonnen "svar" på den tråden du vil se statistikken på, så kommer det opp.

Fåkke mere morro enn man lager sjøl......  :ler:

Takk! :) Det skal jeg teste med jevne mellomrom ;) Målet nå må jo bli å slå Anette, så vi får starte en postekrig her inne :ler:

Skrevet

I går hadde vi en veldig koselig kveld. Sambo og jeg lagde biff og fløtegratinerte poteter og drakk veldig god rødvin til. Etterpå lå vi på sofaen og leste bok og bare latet oss og spiste snop :ler: Utrolig avslappende. Jeg leste veldig mye i hele går, og har derfor hele to anmeldelser å komme med:

Gerd Brantenberg: Egalias døtre

I landet Egalia er kvinner samfunnets herskere, og mennene blir undertrykt. Mennene må, som det svake kjønn, ta vare på ungene. De kan ikke bli hva de vil (har du hørt om noe så absurd som en mannlig sjøkvinne??), og det er viktig at de finner en kvinne som kan ta vare på dem. I Egalia går menn med PH, penisholder, og de bruker timesvis på badet for å pleie skjegget slik at kvinnene skal synes de er attraktive. Petronius vokser opp med en mektig direktør-mor og en ettergivende far, og blir etterhvert mektig provosert over at menn har færre rettigheter. Derfor starter han maskulinistbevegelsen.

Dette er en utrolig morsom og tankevekkende roman der forhold vi tar for gitt er snudd på hodet. Dette viser seg også i språket: Mennesker=kvinnesker, man=dam, fedreland=mødreland, frøken=herken. Denne språkbruken gjør at jeg som leser blir mer bevisst på hvor mange ord i språket vårt som faktisk er patriarkalske. Veldig fascinerende lesning.

Og så neste bok...

Hanne Ørstavik: Hakk/Entropi

Dette er egentlig to bøker, men de er satt sammen i samme bok, så derfor skriver jeg om dem samlet. De har også en del fellestrekk som gjør at de lett beskrives som en enhet. Hakk handler om en sommer i en kvinnes liv. En mann flytter inn i etasjen over henne og et forhold oppstår mellom dem. Vi får historien brokkvis blandet med gamle minner fra kvinnens synsvinkel. Entropi handler også om forholdet kvinne-mann, en kvinne våkner opp med en mann i leiligheten. Resten av boka er forvirrig, det er vanskelig å finne ut hva som skjer i virkeligheten og hva som kun skjer i kvinnens hode. Sikkert er det i hvert fall at kvinnen gjennomlever en krise.

Det er tydelig at dette er de to første bøkene i Ørstaviks forfatterskap. For der de senere bøkene hennes har en stram komposisjon, er strukturen i disse historiene mye mer flytende. Sannsynligvis skal dette tekstlige kaoset illustrere et kaotisk indre, men Ørstavik gjør det samtidig vanskelig for leseren. Dette blir for uryddig, og det går på bekostning av denne leserens innlevelse. Men språket til Ørstavik er likevel svært godt og presist. Hun har en måte å skildre sjelelig uro ved hjelp av kroppslige metaforer på, som er tankevekkende og opprørende. Dette synes jeg er en flott kvalitet ved henne. Men det er ikke tvil om at hun har utviklet seg mye som forfatter de siste årene, les heller Uke 43 eller Presten. Her er språket hennes enda mer presist, og historiene langt bedre komponert.

Det kan hende at jeg blir ferdig med neste bok i dag også. Har lenge holdt på med Michael K av Coetzee, men det er en bok jeg har trengt pauser i lesningen av.

Skrevet

Sånn, nå har jeg skrevet et lass anmeldelser på www.bokkilden.no, så om noen uker blir det nye bøker på meg :hoppe:

Gjest gjest1
Skrevet
Så nydelig skrevet! Du har en smittsom entusiasme :) Og du går nok en fantastisk vår og sommer i møte! Likte du ikke jobben du hadde før? Eller er det hoppet fra rutine til lettere å kunne definere din egen hverdag som gjør deg så glad? Studenttilværelsen er absolutt veldig positiv - stress også, må jeg si - men i det store og det hele er det veldig fint å få studere :)

Tusen takk :bukke: . Jeg tror ikke jeg visste hvor lite jeg likte jobben min, dvs deler av arbeidsfeltet mitt. Og jeg følte meg fanget, ute av stand til å bestemme over mitt eget liv. Og ute av stand til å gjøre noe med det. Det er nok følelsen av frihet og det å ha muligheten til å gjøre noe med det, som gjør meg glad. Og skremt.

Har nå startet på Niagara, av Joyce Carol Oates. Ganske fengslende så langt. Enda en ny bok på leselisten min :tommel:

Gjest gjest1
Skrevet
Hei Heidi! :) Ønsker deg en super påske også! :) Jeg har ikke påskeferie riktig ennå, men det har kanskje du? Skal rusle innom dagbøkene i løpet av dagen og få oppdatert meg litt :)

Nei, har ikke tatt ferie enda jeg heller. Jobber tirsdag og onsdag til uken. På onsdag drar jeg til fjells. :hoppe:

Skrevet
Tusen takk  :bukke: . Jeg tror ikke jeg visste hvor lite jeg likte jobben min, dvs deler av arbeidsfeltet mitt. Og jeg følte meg fanget, ute av stand til å bestemme over mitt eget liv. Og ute av stand til å gjøre noe med det. Det er nok følelsen av frihet og det å ha muligheten til å gjøre noe med det, som gjør meg glad. Og skremt.

Har nå startet på Niagara, av Joyce Carol Oates. Ganske fengslende så langt. Enda en ny bok på leselisten min  :tommel:

Forstår godt at det må være skremmende å endre kurs så drastisk, skal begynne å søke jobb etterhvert og synes bare tanken er skremmende! Skal bli deilig å jobbe, men samtidig kunne jeg gjerne studert en stund til, jeg klarer ikke å bli enig med meg selv. Så kommer det jo an på hva slags jobb jeg får. Jeg får hoppe i det og håpe det beste! Det kommer forhåpentligvis mye godt ut av å gjøre noe helt annet!

Jeg har aldri lest noe av Joyce Carol Oates - sier du fra om du likte den eller ikke når du er ferdig? :)

Nei, har ikke tatt ferie enda jeg heller. Jobber tirsdag og onsdag til uken. På onsdag drar jeg til fjells. :hoppe:

Jeg skal også på fjellet! På onsdag! Og jeg gleder meg sånn! :hoppe: Så fint vi skal ha det på påskefjellet, Heidi! Skitur og solvegg og Irish Coffee og påskeegg og god mat og brettspill. Dette blir nesten årets høydepunkt for meg! ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Høres ut som min påske det. :ler:

Også lammelår da med hvitløk og nydelig rødvin til :sikle:

Åhh som jeg gleeeder meg!!

Skrevet
Høres ut som min påske det. :ler:

Også lammelår da med hvitløk og nydelig rødvin til :sikle:

Åhh som jeg gleeeder meg!!

Ja, lammelår er absolutt et must i påsken. Drakk forresten en veldig god rødvin i går, en sør-afrikansk som heter Bain's Way og koster 89 kr. Det er jo billig for god vin :) Jeg er forresten veldig glad i sør-afrikanske viner (pinotage), lurer på om jeg skal kjøpe med meg et par flasker til middagen på påskeaften.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei på deg på morgenkvisten Ciara! Tusen takk for hyggelig besøk i dagboka mi igjen! Har en god start på dagen, og du fikk meg i enda bedre humør! :) Nå skal jeg på jobben mens resten av familien sover, men det gjør ikke så mye, det er en slags påskestemning på jobben også! Noterer meg vinforslaget ditt, mannen min er glad i sørafrikanske viner han også! (Og jeg er glad i det meste innen rødvin :sjarmor: ). Ha en fin dag! ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Hei! Er innom for å ønske en riktig god påske! Jeg drar på ferie ved sjøen i morgen, og pakker ned en liten bunke med bøker. Jeg er med på Balansekunst; har allerede begynt på den. Elsker slike mursteinsromaner..

Kos deg i ferien Ciara. Høres ut som du har lagt planer for en avslappende og livsnytende ferie. Bra!

Vi sees :)

Lily

Skrevet
Hei på deg på morgenkvisten Ciara! Tusen takk for hyggelig besøk i dagboka mi igjen! Har en god start på dagen, og du fikk meg i enda bedre humør! :) Nå skal jeg på jobben mens resten av familien sover, men det gjør ikke så mye, det er en slags påskestemning på jobben også! Noterer meg vinforslaget ditt, mannen min er glad i sørafrikanske viner han også! (Og jeg er glad i det meste innen rødvin :sjarmor: ). Ha en fin dag! ;)

:vinke: Hei Wendy! :)

Så hyggelig at jeg fikk deg i enda bedre humør! Du er litt av en humørspreder selv, du er stadig i så godt humør :)

Det var påskestemning på jobben i dag også. Halvtomt i korridorene og søvnig stemning, folk mer pratesyke enn vanlig. Det føltes som en naturlig nedtrapping til ferie, egentlig.

Ha en fortsatt fin dag, Wendy! :)

Hei! Er innom for å ønske en riktig god påske! Jeg drar på ferie ved sjøen i morgen, og pakker ned en liten bunke med bøker. Jeg er med på Balansekunst; har allerede begynt på den. Elsker slike mursteinsromaner..

Kos deg i ferien Ciara. Høres ut som du har lagt planer for en avslappende og livsnytende ferie. Bra!

Vi sees :)

Lily

:vinke: Hei Lily! :)

Det høres ut som det ligger an til en super påske for deg også - en bunke bøker med sjøen hørtes fabelaktig ut :) Kos deg masse i ferien din, så sees vi over påske! Stor :klem:

Skrevet

I dag har jeg jobbet og shoppet litt til påske. Det er alltid litt styr før man reiser på ferie, med pakking av klær, utstyr og katter, lessing inn i bilen, stopp på butikken for å handle for alle dagene etc. Når man har kommet fram skal alt fraktes på ski til hytta, og det er noen ganger lettere strabasiøst :ler: Men alt slitet er på mystisk vis glemt når man endelig har fått rigget seg til i solveggen med en øl og potetgull :ler:

Nemi og Nalle er virkelig bajaser i dag. Jeg skal i hvert fall huske og slite dem skikkelig ut i morgen, så de har lyst til å ta det med ro i bilen til fjellet. De er forresten kjempeflinke til å kjøre bil, en gang kjørte vi fra Oslo til Bergen med dem uten at det kom et pip. Men da tok vi kosepauser og dopauser, da. Men de er så flinke :hjerte: Så hvis jeg smisker litt med dem (les: kattegodis) og koser, så går det nok som smurt å komme seg på fjellet også :)

Samboeren min har også begynt å glede seg skikkelig her til noen dager med gode venner i fred og ro. Jepp, nå gleder hele min lille familie seg!

Bare en jobbedag igjen :hoppe:

Skrevet

Takk i like måte, LoisLane! :) Håper du får en super ferie! :)

Apropos lesing, jeg leste ut Michael K i går:

J.M. Coetzee: Michael K - hans liv og tid

Nok en perle fra Coetzee etter min mening. Michael blir født med hareskår, og moren hans plasserer ham på barnehjem. Han vokser opp på denne institusjonen, og først i voksen alder kommer an seg ut og prøver å starte et eget liv. Så bryter krig ut i Sør-Afrika, og Michael K får kontakt med sin mor igjen. Hun er gammel og syk og ønsker å dra tilbake til sin fødeby før hun dør. Men for å kunne reise fra Cape Town må de ha reisetillatelse, og den er umulig å få. Michael og moren starter flukten fra Cape Town i et apokalyptisk land.

Denne boken var forholdsvis tung i starten, men den belønnet meg da jeg kom inn i den. Som vanlig er språket nydelig og presist. Boken er etter min mening en allegori over apartheid-systemet i Sør-Afrika - en svært innsiktsfull sådan. Nå gleder jeg meg bare til å ta fatt på neste Coetzee-bok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...