Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God jul Ciara :nisse:

Ville Svaner ligger og venter i bokhylla. Håper jeg rekker å lese den i jula. Har vært på biblioteket og lånt et lite lass :) Leser Helene Uri nå, Honningtunger. Har ikke lest noe av henne tidligere, så langt liker jeg den. Er jo selv medlem av en "syforening" må vite, og lo godt av de første to-tre sidene. Snakk om å kjenne seg igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara og alle dere andre.

Det er lenge siden jeg har vært på KG nå. Grunnen er vel en kombinasjon av mye jobbing, en laptop som holder på å ta kvelden og slår seg av i tide og utide, juleforberedelser og et aktivt sosialt liv. Nå er jeg vel hjemme hos mamma for å slappe av noen dager. Det skal bli ordentlig koselig. Gleder meg til å synke ned i sofaen, spise godteri og lese bøker!

Jeg ønsker alle dere bokdamer en riktig god jul!

:nissekonekyss:

Endret av Anneli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle juleønsker! Håper dere har hatt det strålende selv også :)

Ville Svaner ligger og venter i bokhylla. Håper jeg rekker å lese den i jula. Har vært på biblioteket og lånt et lite lass  :)  Leser Helene Uri nå, Honningtunger. Har ikke lest noe av henne tidligere, så langt liker jeg den. Er jo selv medlem av en "syforening" må vite, og lo godt av de første to-tre sidene. Snakk om å kjenne seg igjen  :ler:

Jeg håper ikke du kjenner deg så veldig igjen i syklubben etterhvert... :ler:

Hei Ciara og alle dere andre.

Det er lenge siden jeg har vært på KG nå. Grunnen er vel en kombinasjon av mye jobbing, en laptop som holder på å ta kvelden og slår seg av i tide og utide, juleforberedelser og et aktivt sosialt liv. Nå er jeg vel hjemme hos mamma for å slappe av noen dager. Det skal bli ordentlig koselig. Gleder meg til å synke ned i sofaen, spise godteri og lese bøker!

Det hørtes deilig ut å slappe av :) Jeg har hatt en førjulstid som deg (og mange andre, vil jeg tro), og det var utrolig deilig da det endelig ble jul. Håper du får lest en del og spist mye god mat :)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :vinke:

Jeg har hatt en veldig fin jul så langt. Vi har spist mye god mat (føler det som jeg har spist noe hele tiden :ler:), kaker og godis, og ellers bare slappet av. Sett et par filmer på TV, lest litt, snakket sammen, sovet lenge. Og jeg fikk veldig mye fine gaver også, blir helt overveldet hvert år over alt jeg får. Det er godt å tenke på at det tydeligvis er mange som bryr seg om meg, og som legger omtanke i gavene sine. Fikk mange tilbakemeldinger på at gavene jeg har gitt falt i smak også, og det er alltid hyggelig. Det er morsomt å handle når man ser en ting som man VET er midt i blinken for noen :)

I dag er en typisk romjulsdag. Har sovet lenge, men er litt småtrøtt og sløv likevel, og jeg leser og ser på TV. Føler som om tiden har stått litt stille i dag, det er godt. Da får man muligheten til å hente seg litt inn igjen, og det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Romjulsdager er slappe greier.... Utrolig deilig! Men jeg har så langt ikke rukket å lese så mye som jeg hadde planer om... I morgen skal jeg få gjort noe med det!

Holder fremdeles på med Jeg er Charlotte Simmons. Du hadde rett i din skepsis, Nigo. Den er så langt dritt-dårlig og jeg kunne ønske jeg hadde evnen til å legge bort bøker. Men..... det har jeg ikke. Hjelp, jeg er helt håpløs!

Fikk forresten en god del bøker til jul. Jippi :hoppe: Paul Auster - Illusjonenes bok, Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve, Tomm Kristiansen - Afrika - en vakker dag, Gert Nygårdshaug - Rødsonen, Morten Ramsland - Hundehode, Amanda Eyre Ward - Min søster Ellie + flere kokebøker. Så jeg kommer ikke til å gå tom for lesestoff på en stund....

Tror rett og slett jeg skal kjøpe Løvekvinnen selv.

Ha en fortsatt fin jul, bokdamer.

Endret av Prinsesse på erten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late dager her skjønner jeg-deilig! jeg pakker sekk for fire ukers ferie på den sørlige halvkule. Det er mer sol der, men en skikkelig dårlig sommer visst, men det er en god følelse å pakke solbriller og bikini :-) Har pakka lite bøker, planen er å tråle boksjapper der og lese det som er poppis der . En del av reisen det også tenker jeg. De bøkene finner jeg kanskje her om et par år eller så. Godt nyttår til deg Ciara og alle andre bokdamer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late dager her skjønner jeg-deilig! jeg pakker sekk for fire ukers ferie på den sørlige halvkule. Det er mer sol der, men en skikkelig dårlig sommer visst, men det er en god følelse å pakke solbriller og bikini :-) Har pakka lite bøker, planen er å tråle boksjapper der og lese det som er poppis der . En del av reisen det også tenker jeg. De bøkene finner jeg kanskje her om et par år eller så. Godt nyttår til deg Ciara og alle andre bokdamer!

Høres deilig ut, Irma! Heldiggris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romjulsdager er slappe greier.... Utrolig deilig! Men jeg har så langt ikke rukket å lese så mye som jeg hadde planer om... I morgen skal jeg få gjort noe med det!

Holder fremdeles på med Jeg er Charlotte Simmons. Du hadde rett i din skepsis, Nigo. Den er så langt dritt-dårlig og jeg kunne ønske jeg hadde evnen til å legge bort bøker. Men..... det har jeg ikke. Hjelp, jeg er helt håpløs!

Fikk forresten en god del bøker til jul. Jippi  :hoppe: Paul Auster - Illusjonenes bok, Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve, Tomm Kristiansen - Afrika - en vakker dag, Gert Nygårdshaug - Rødsonen, Morten Ramsland - Hundehode, Amanda Eyre Ward - Min søster Ellie + flere kokebøker. Så jeg kommer ikke til å gå tom for lesestoff på en stund....

Tror rett og slett jeg skal kjøpe Løvekvinnen selv.

Så heldig du var som fikk bøker! Jeg kan nok en gang konstatere at ingen tør å kjøpe bøker til meg - jeg, som leser det meste! Men ikke en eneste bok altså. Jaja, jeg skal nok klare å kjøpe meg bøker på egenhånd ;)

Har lest en del av bøkene du fikk, og liker dem godt. Mannen som elsket Yngve, Illusjonenes bok og Rødsonen var veldig bra. Rødsonen gir en ekstra bonus om du har lest de tidligere Nygårdshaug-krimmene, men går fint å lese uavhengig av de andre også.

Og jeg skal også gå og kjøpe Løvekvinnen. Det bare ergrer meg å bruke så mye penger på en så stygg bok :ler: Men det synes heldigvis ikke når den står i hylla med bare bokryggen synlig ;)

Ah, du er så heldig! :) Du må kose deg så mye og oppleve masse! Misunner deg ikke den lange flyturen, du får sørge å ha en bok til den, i det minste. Ellers er jeg enig med deg i at litt av sjarmen er å kjøpe bøker på reise - for sikkerhets skyld gjør jeg alltid begge deler, dvs har med meg lesestoff hjemmefra OG kjøper bøker i utlandet :sjenert:

Ha en fantastisk tur! :)

Høres ut som du har hatt en fin jul, Ciara. Godt med litt late dager :)

Ha en riktig god tur og godt nyttår, irma! :)

Ja, det er deilig å være lat! :) Hva med deg? Var julen koselig? Fikk du noe fint? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest to bøker den siste tiden:

Margaret Atwood: Moral Disorder

Dette er en nydelig novellesamling. Novellene spenner vidt, fra å handle om barn, til gamle mennesker, til mennesker midt i livet. Gammel kjærlighet, ny kjærlighet. Likevel har alle historiene noe felles ved at historiene handler om de samme personene. Det er som om dette opprinnelig var tenkt som en roman, men at Atwood lagde noveller av høydepunktene i stedet. Jeg synes historiene er svært gode, som vanlig skriver Atwood med høy gjenkjennelsesfaktor. Særlig én novelle gjorde inntrykk fordi jeg kjente meg så enormt igjen. Og alle historiene er tankevekkende og har noe viktig å si. I denne samlingen minner Atwood veldig om Alice Munro, en annen av mine favoritter. Anbefales! :)

og

Thorvald Steen: Vekten av snøkrystaller

En unggutt drømmer om å bli skihopper. Han er et talent og elsker sporten. Etter et fall i skibakken får han imidlertid vite av legen at han har en sjelden muskelsykdom som vil gjøre ham lam. Han får ikke lov av legen til å hoppe på ski mer, det kan bli hans død. Gutten bestemmer seg for å la være å fortelle om diagnosen til sine foreldre, på den måten kan han kanskje få sneket seg til flere hopp. Hjemme oppfører moren seg underlig, og det er som om faren prøver å skjule noe.

Denne romanen likte jeg godt. Det er en litt langsom og ettertenksom roman om et ungt menneske som må ta voksne valg. Språket blir tidvis litt traust for meg, litt for typisk norsk samtidsforfatter, men jeg anbefaler likevel boka. Problemstillingen er interessant nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kyss: Snuppa er tilbake etter en sånn passe engasjerende julefeiring. Fint å treffe familie og venner, men det kunne vært en hvilken som helst helg, egentlig. Men deilig å slappe av noen dager. Jeg fikk Løvekvinnen (enig med deg; skrekkelig cover) og den er allerede lest, og da sier jeg ikke mere om det foreløpig...

Ha fortsatt fin romjul, Ciara og bokdamene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg godt over halvveis i "Jeg er Charlotte Simmons" og jeg kan trygt si at jeg har lest bedre bøker, jeg lar meg irritere hele tiden av overdrevne beskrivelser og gjentagelser. Men, jeg får vel gjøre meg ferdig hvis jeg vil vite hvordan det går med Charlotte..

Ha en fortsatt fin jul alle sammen :)

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, har ikke fått lest så mye i det siste. Har vært nesen i pensumbøkene frem til siste eksamen, og etter det har det vært å spurte rundt og gjøre alle juleinnkjøpene i ellevte time, i tillegg til jobb.

Så nå håper jeg det roer seg. Driver og leser Umberto Ecos "Rosens Navn", nå. Den sammenfaller med mitt pensum og ble anbefalt av faglærer. Nå har jeg alltid vært veldig fascinert av munkevesenet, så boka passer meg utmerket.

Flott du har hatt en bra jul, Ciara! En bokløs en, men dog. Selv fikk jeg èn bok - "City Watch Trilogy" i Discworld-serien av Terry Pratchett. Gleder meg til å lese den! :ler:

Og gleder meg enda mer til å høre hva folk synes om "Ville svaner"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrer rundt og har en sosialt aktiv jul, man må benytte de muligheter man har ;)

Så sært at ingen tør å gi deg bøker -de er jo det enkelste av alt å bytte, og det er maange å velge mellom. jeg fikk to -Agner Mykles Lasso rundt fru Luna og Orhan Pamuks Snø. Er omtrent halvveis i Snø -ganske interessant, han skriver bra.

Vekten av snøkrystaller har jeg store planer om å lese -er jo ikke så ofte det kommer romaner om skihopping ;)

Nå skal jeg jeg snart ut på tur -skal til en venninne og sløve på hennes sofa i stedet for min egen :ler: Og i kveld skal vi på teater :hoppe: (og ja, jeg har sett stykket to ganger før og neida, det gjør meg på ingen måte sær ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, det er deilig å være lat! :) Hva med deg? Var julen koselig? Fikk du noe fint? :)

Har hatt en rolig og fin jul jeg :) Fikk mye fint ja :) Men, kun en bok, Døren av Magda Szabò. Den ser bra ut, gleder meg til å begynne på den :)

Thorvald Steen: Vekten av snøkrystaller

En unggutt drømmer om å bli skihopper. Han er et talent og elsker sporten. Etter et fall i skibakken får han imidlertid vite av legen at han har en sjelden muskelsykdom som vil gjøre ham lam. Han får ikke lov av legen til å hoppe på ski mer, det kan bli hans død. Gutten bestemmer seg for å la være å fortelle om diagnosen til sine foreldre, på den måten kan han kanskje få sneket seg til flere hopp. Hjemme oppfører moren seg underlig, og det er som om faren prøver å skjule noe.

Denne romanen likte jeg godt. Det er en litt langsom og ettertenksom roman om et ungt menneske som må ta voksne valg. Språket blir tidvis litt traust for meg, litt for typisk norsk samtidsforfatter, men jeg anbefaler likevel boka. Problemstillingen er interessant nok til det.

Denne har jeg kjempelyst til å lese! *skriver opp* :)

Jeg har ikke fått lest Ville svaner ennå.

Jeg tror jeg (igjen) tar meg en lengre pause fra bokringen. Sliter med motivasjon for tiden. Men, jeg forsvinner ikke, kommer innom og hilser på :) Og kanskje kan jeg også slenge meg på en bok av og til? :)

Ønsker alle bokdamer en fabelaktig nyttårshelg og alt godt for det nye året som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har jeg lest Juleevangeliet, av Lukas Evangelium.

Fin fortelling, forsåvidt, men litt skjemmet av i overkant magisk realisme (fødende jomfruer etc). Jeg synes englene snakker et ganske oppstyltet, gammelmodig språk ("Hosianna" er ikke en del av dagligtalen der vi bor, i hvert fall), og at de tre vise menn (bare menn, altså) burde tatt med seg mer barnevennlige gaver enn gull, røkelse og myrra. Hva med bleier, bodyer og rumpesalve? Var mennene ikke så vise som historien ellers påstår?

Men til tross for disse manglene har fortellingen en veldig klar kraft og retning, og jeg vil gi den terningkast fire. Dessuten er Herodes en type med potensiale, han tror jeg vi vil få høre mer om!

Endret av Alfhild K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kyss: Snuppa er tilbake etter en sånn passe engasjerende julefeiring. Fint å treffe familie og venner, men det kunne vært en hvilken som helst helg, egentlig. Men deilig å slappe av noen dager. Jeg fikk Løvekvinnen (enig med deg; skrekkelig cover) og den er allerede lest, og da sier jeg ikke mere om det foreløpig...

Ha fortsatt fin romjul, Ciara og bokdamene :)

:ler:

Du høres akkurat like engasjert ut som meg, Blanca :ler: Så juleblasfemiske vi er :ler:

Spent på hva du synes om Løvekvinnen :)

Nå er jeg godt over halvveis i "Jeg er Charlotte Simmons" og jeg kan trygt si at jeg har lest bedre bøker, jeg lar meg irritere hele tiden av overdrevne beskrivelser og gjentagelser. Men, jeg får vel gjøre meg ferdig hvis jeg vil vite hvordan det går med Charlotte..

Ha en fortsatt fin jul alle sammen :)

Ok, denne boken skriver jeg ikke opp på lista mi ;)

Ha en fortsatt god jul, du også Talula :)

Puh, har ikke fått lest så mye i det siste. Har vært nesen i pensumbøkene frem til siste eksamen, og etter det har det vært å spurte rundt og gjøre alle juleinnkjøpene i ellevte time, i tillegg til jobb.

Så nå håper jeg det roer seg. Driver og leser Umberto Ecos "Rosens Navn", nå. Den sammenfaller med mitt pensum og ble anbefalt av faglærer. Nå har jeg alltid vært veldig fascinert av munkevesenet, så boka passer meg utmerket.

Flott du har hatt en bra jul, Ciara! En bokløs en, men dog. Selv fikk jeg èn bok - "City Watch Trilogy" i Discworld-serien av Terry Pratchett. Gleder meg til å lese den!  :ler:

Og gleder meg enda mer til å høre hva folk synes om "Ville svaner"!

Så hyggelig å se deg, Tabris :)

Skjønner godt du har hatt det travelt. Det blir stress med eksamen og juleforberedelser samtidig. Men godt det er over nå!

Jeg gleder meg også til å høre om hva folk synes om Ville svaner. Jeg har få sider igjen av den, og kommer til å lese ut boka nå før middag, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrer rundt og har en sosialt aktiv jul, man må benytte de muligheter man har ;)

Så sært at ingen tør å gi deg bøker -de er jo det enkelste av alt å bytte, og det er maange å velge mellom. jeg fikk to -Agner Mykles Lasso rundt fru Luna og Orhan Pamuks Snø. Er omtrent halvveis i Snø -ganske interessant, han skriver bra.

Vekten av snøkrystaller har jeg store planer om å lese -er jo ikke så ofte det kommer romaner om skihopping ;)

Nå skal jeg jeg snart ut på tur -skal til en venninne og sløve på hennes sofa i stedet for min egen :ler: Og i kveld skal vi på teater :hoppe: (og ja, jeg har sett stykket to ganger før og neida, det gjør meg på ingen måte sær ;) )

:ler:

Du er ikke sann, altså! Jeg for min del var overrasket over at jeg leste boka, TIL TROSS FOR at den handlet om skihopping ;)

Så gøy å gå på teater! Det må jo være morsomt hvis det er et stykke du liker veldig godt. Da kan du jo sammenligne forskjellige oppsetninger? Og det er ikke sært, men litt nerdete, kanskje? Nå skal det sies at jeg synes det å være nerdete er en bra, i hvert fall interessant ;), egenskap.

Ha en fin kveld! :vinke:

Har hatt en rolig og fin jul jeg :) Fikk mye fint ja :) Men, kun en bok, Døren av Magda Szabò. Den ser bra ut, gleder meg til å begynne på den :)

Jeg har ikke fått lest Ville svaner ennå.

Jeg tror jeg (igjen) tar meg en lengre pause fra bokringen. Sliter med motivasjon for tiden. Men, jeg forsvinner ikke, kommer innom og hilser på :) Og kanskje kan jeg også slenge meg på en bok av og til? :)

Ønsker alle bokdamer en fabelaktig nyttårshelg og alt godt for det nye året som kommer :)

Døren var veldig bra, jeg skrev en anmeldelse her for et par uker siden :) Du kan glede deg til den.

Alt i orden at du tar pause, her er ingen tvang. Bare les det du føler for om du orker. Det blir ikke morsomt om man føler at man må. Men godt du kommer innom en gang i blant, det er så hyggelig - du har liksom hørt hjemme her fra starten av :)

Ha en strålende nyttårsfeiring - ønsker deg alt det beste i året som kommer :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...