Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Dessuten har jeg lest "Parfymen - historien om en morder"; det var litt av en historie må jeg si, har aldri lest noe lignende.

Hvordan var den? Den har kommet på kino nå og jeg er litt nyskjerrig. Jeg har vanligvis ikke sansen for skrekkfilmer, men har hört at denne skal vaere veldig annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan var den? Den har kommet på kino nå og jeg er litt nyskjerrig. Jeg har vanligvis ikke sansen for skrekkfilmer, men har hört at denne skal vaere veldig annerledes.

"Parfymen" handler om Jean Baptiste Grenouille, født og oppvokst i fattigdom i Paris på 1700 - tallet, med en fantastisk luktesans. Han lukter alt, men selv har han ingen duft, ikke i det hele tatt. Han er en person uten moral og er totalt kaldblodig, han er villig til å gjøre hva som helst for å oppnå sine mål. Genial men ond. Boken handler videre om hans liv, og søken etter den perfekte parfyme, som får en del groteske følger, uten at jeg skal si noe særlig mer i tilfelle noen skal lese den ;)

Oppfattet den ikke som spesielt skummel, mer ekkel og ondskapsfull egentlig.

Boken har veldig gode beskrivelser av Paris på 1700 - tallet synes jeg, og spesielt gode beskrivelser av alle typer lukter/dufter man kan tenke seg. Ble plutselig veldig bevisst på lukter da jeg leste den..

Skal se filmen i morgen, gleder meg :)

Har imidlertid lest anmeldelsene der det virker som filmen ikke er helt tro mot boken, men det er jo filmer omtrent aldri.

God helg Ciara :)

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest Parfymen, og likte den godt. Ikke så genial som "alle" skal ha det til, men likevel en god bok :) Og den skiller seg ut fra det meste annet man har lest, bortsett fra at jeg synes Nicolai Frobenius' Latours katalog og Parfymen -har en del felles (groteske trekk, 1700-talls Frankrike, hovedpersoner med avvikende personlighetstrekk og følelseskulde).

God helg Ciara!

Höres ut som en fin plan du har.

Ja, veldig fornøyd med den ;) Har du noen fine helgeplaner? :)

"Parfymen" handler om Jean Baptiste Grenouille, født og oppvokst i fattigdom i Paris på 1700 - tallet, med en fantastisk luktesans. Han lukter alt, men selv har han ingen duft, ikke i det hele tatt. Han er en person uten moral og er totalt  kaldblodig, han er villig til å gjøre hva som helst for å oppnå sine mål. Genial men ond. Boken handler videre om hans liv, og søken etter den perfekte parfyme, som får en del groteske følger, uten at jeg skal si noe særlig mer i tilfelle noen skal lese den ;)

Oppfattet den ikke som spesielt skummel, mer ekkel og ondskapsfull egentlig.

Boken har veldig gode beskrivelser av Paris på 1700 - tallet synes jeg, og spesielt gode beskrivelser av alle typer lukter/dufter man kan tenke seg. Ble plutselig veldig bevisst på lukter da jeg leste den..

Skal se filmen i morgen, gleder meg :)

Har imidlertid lest anmeldelsene der det virker som filmen ikke er helt tro mot boken, men det er jo filmer omtrent aldri.

God helg Ciara :)

Si fra hvordan filmen var, da :) Jeg synes - ikke for ødelegge dine forventninger - at filmen ser dårlig ut. Jeg har en følelse at mye som fungerte i boken vil se latterlig ut på film, og for meg beviste traileren dette. Men kanskje var det bare en dårlig trailer.

Du får uansett ha en flott kinotur - det er så hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest Parfymen, og likte den godt. Ikke så genial som "alle" skal ha det til, men likevel en god bok :) Og den skiller seg ut fra det meste annet man har lest, bortsett fra at jeg synes Nicolai Frobenius' Latours katalog og Parfymen -har en del felles (groteske trekk, 1700-talls Frankrike, hovedpersoner med avvikende personlighetstrekk og følelseskulde).

Si fra hvordan filmen var, da :) Jeg synes - ikke for ødelegge dine forventninger - at filmen ser dårlig ut. Jeg har en følelse at mye som fungerte i boken vil se latterlig ut på film, og for meg beviste traileren dette. Men kanskje var det bare en dårlig trailer.

Du får uansett ha en flott kinotur - det er så hyggelig! :)

Takk takk, kino er hyggelig ja :)

Vil heller ikke si at "Parfymen" er en genial bok, men den er veldig annerledes synes jeg, en hel bok som konsentrerer seg om lukt. Jeg er er redd jeg blir skuffet av filmen, lurer på hvordan de klarer å overføre lukt til film. Jeg har også sett traileren, og er en smule skeptisk. Får håpe det er en dårlig trailer. Men jeg er så nysgjerrig, så jeg må se den likevel ;) Skal rapportere når filmen er sett.

Er "Latours katalog" god forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går satt jeg alene og drakk en flaske vin. Og jeg kom til å tenke på fordommene som finnes om det å drikke alene - det er det liksom bare tapere som gjør :ler: Ja, jeg kjenner meg litt igjen i det - å drikke en halvflaske vodka alene blir temmelig fjernt for meg, men en flaske vin, derimot ;) Veldig deilig. Leste litt Paul Auster, så litt på TV og slappet av på sofaen. Jeg liker hjemmelivet - kanskje jeg begynner å bli kjedelig? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk, kino er hyggelig ja :)

Vil heller ikke si at "Parfymen" er en genial bok, men den er veldig annerledes synes jeg, en hel bok som konsentrerer seg om lukt. Jeg er er redd jeg blir skuffet av filmen, lurer på hvordan de klarer å overføre lukt til film. Jeg har også sett traileren, og er en smule skeptisk. Får håpe det er en dårlig trailer. Men jeg er så nysgjerrig, så jeg må se den likevel ;) Skal rapportere når filmen er sett.

Er "Latours katalog" god forresten?

Men dette med å overføre lukt til film - bøker lukter jo egentlig heller ikke? :ler: Med dyktige filmskapere tror jeg det burde gå fint :)

Latours katalog er bra, ja. Den er fascinerende, grotesk og ubehagelig, men absolutt vel verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med å overføre lukt til film - bøker lukter jo egentlig heller ikke? :ler: Med dyktige filmskapere tror jeg det burde gå fint :)

Latours katalog er bra, ja. Den er fascinerende, grotesk og ubehagelig, men absolutt vel verdt å lese.

Nei bøker lukter jo ikke, men jeg synes jeg kjente lukten likevel jeg, svært godt beskrevet synes jeg. ;) Setter "Latours katalog" på boklisten min :lese:. Liker bøker som er litt spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har lest "L" av Erlend Loe? Fikk et spontant innfall en kveld for noen dager siden og tok den ut av hyllen og begynte å lese. Var fascinert og hektet fra første side - en veldig bra og morsom bok etter min mening. Jeg har ikke lest noe av Erlend Loe før (jeg leser veldig lite skjønnlitteratur), men jeg falt umiddelbart for den humoristiske og naive skrivestilen hans. Så jeg skal definitvt lese flere bøker av ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett slappa av i helgen jeg. Det har vaert deilig! Ikke har vi så mange planer for resten av helga heller. Har fått låne en film av en venninne av meg som jeg tenkte vi kanskje kunne se i kveld. Den heter Balzac og den unge, kinesiske syersken (litt usikker på om det er riktig oversatt til norsk). Handlingen er fra Kina under kulturrevolusjonen så den kan kanskje passe for dere som likte Ville svaner godt? Skal si i fra om den er å anbefale jeg! I morgen skal vi til svigers på middag og kanskje vi får tid til å dra på kino etterpå? Lurte litt på å se Parfyme da... Vi får se.

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen jenter!

Jeg limer inn anmeldelsen jeg skrev i dagboka mi av filmen vi så i går kveld:

Balzac og den unge kinesiske syersken

Handlingen foregår i Kina på begynnelsen av 70-tallet da landet enda befinner seg under det som ble kalt kulturrevolusjonen. Luo og Ma er to unge gutter fra intelektuelle familier. Faren til Luo, som var tannlege, har gjort den store synd å trekke ut tanna til en anti-revolusjonaer og familien til Ma er musikere. Det er usikkert hva som har skjedd med foreldrene, men sönnene blir sendt på "omskolering" i fjellene naer Tibet. Denne omskoleringen er i realitet tvangsarbeid på markene og i gruvene.

En dag blir Mao og Lu kjent med barnebarnet til skredderen i nabolandsbyen. Hun blir kalt den lille syersken. Den lille syersken forteller at en av de andre guttene på omskoleringsprogrammet gjemmer en koffert under senga, full av utenlandske, forbudte böker. De tre stjeler kofferten og oppdager en skatt; Victor Hugo, Tolstoi, Dickens, Dumas og Balzac. Bökene er en kjaer oppdagelse for de to byguttene og de hjelper den lille syersken til å åpne öynene.

Denne filmen er i seg selv en skatt! Den blander et fantastisk flott landskap, moderne kinesisk historie, tidlöst ungdomsopprör, klassik musikk og litteratur. Spenningen er dessuten til å ta og föle på i filmen da begge de to unge vennene blir forelsket i den vakre, lille syersken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har lest "L" av Erlend Loe? Fikk et spontant innfall en kveld for noen dager siden og tok den ut av hyllen og begynte å lese. Var fascinert og hektet fra første side - en veldig bra og morsom bok etter min mening. Jeg har ikke lest noe av Erlend Loe før (jeg leser veldig lite skjønnlitteratur), men jeg falt umiddelbart for den humoristiske og naive skrivestilen hans. Så jeg skal definitvt lese flere bøker av ham.  :)

Jeg har lest den (for lenge siden), og likte den ikke like godt som andre romaner av Loe, som Tatt av kvinnen og Naiv. Super. Disse var morsommere. Men det er et par episoder i L som jeg skratter litt av ennå, fra tid til annen :ler:

Har stort sett slappa av i helgen jeg. Det har vaert deilig! Ikke har vi så mange planer for resten av helga heller. Har fått låne en film av en venninne av meg som jeg tenkte vi kanskje kunne se i kveld. Den heter Balzac og den unge, kinesiske syersken (litt usikker på om det er riktig oversatt til norsk). Handlingen er fra Kina under kulturrevolusjonen så den kan kanskje passe for dere som likte Ville svaner godt? Skal si i fra om den er å anbefale jeg! I morgen skal vi til svigers på middag og kanskje vi får tid til å dra på kino etterpå? Lurte litt på å se Parfyme da... Vi får se.

Balzac og den unge kinesiske syersken har jeg her som bok, men jeg har ikke fått lest den ennå. Nå skal jeg jammen få opp farten og få lest den snart! :)

Høres ut som om du har hatt en behagelig helg så langt! :)

God morgen jenter!

Jeg limer inn anmeldelsen jeg skrev i dagboka mi av filmen vi så i går kveld:

Tusen takk! :) Jeg fikk veldig lyst til å se filmen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg sett "Parfymen". Jeg synes ikke den var like dårlig som noen av anmelderne skal ha det til, får en 4 av meg iallefall :)

Ganske tro mot boken, selv om noe er lagt til og noe fjernet. Synes Ben Whishaw var overbevisende som Jean Baptiste Grenouille, og jeg likte Dustin Hoffman i rollen som Guiseppe Baldini. Synes filmskaperen har klart på en god måte å beskrive lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: jeg visste ikke at filmen Balzac og den unge, kinesiske syersken var basert på en bok jeg! Håper ikke jeg gikk for langt i anmeldelsen så jeg ödela leseopplevelsen for deg!

Nå fikk jeg lyst til å se Parfyme også! Får pröve på det i kveld. Hvis kjaeresten er enig da...

Ha en fortsatt fin söndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Nicole Krauss, C (eller noen andre her inne)? Jeg holder på med Mann går inn i et rom, og jeg er ikke spesielt imponert halvveis ut i boken. Romanen handler om Samson, en mann midt i 30-årene som mister alt minne fra tiden mellom han var 12 år frem til i dag etter en hjerneoperasjon. Temaet var det som trigget min nysgjerrighet, men jeg synes ikke romanen fenger, den er ikke spennende, har ingen brodd og språket er så som så (muligens bedre på engelsk).

Jeg har også Rohinton Mistry - Familieanliggender liggende klar til fortæring, og den har jeg store forventninger til. Håper den innfrir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I går satt jeg alene og drakk en flaske vin. Og jeg kom til å tenke på fordommene som finnes om det å drikke alene - det er det liksom bare tapere som gjør :ler: Ja, jeg kjenner meg litt igjen i det - å drikke en halvflaske vodka alene blir temmelig fjernt for meg, men en flaske vin, derimot ;) Veldig deilig. Leste litt Paul Auster, så litt på TV og slappet av på sofaen. Jeg liker hjemmelivet - kanskje jeg begynner å bli kjedelig? :sjenert:

Å drikke vin alene er jo en av livets store gleder. :) (Men litt enig i at grensen går ved å supe vodka, da begynner det å bli litt...tvilsomt?)

Neida, å like hjemmelivet er ikke å bli kjedelig, det er bare et tegn på at man setter pris på sitt eget selskap, og det er jo en fin ting. Det er i hvertfall det jeg prøver å trøste meg selv med. :sjenert:

Balzac og den unge, kinesiske syersken

Åh, det er sånn en fantastisk flott film! Skjønner godt at du synes den er en skatt. :) Jeg måtte jo bare kjøpe boken etter at jeg så filmen, men jeg har ikke lest den enda.

Både Balzac... og Familieanliggender som Blanca nevnte dukket faktisk opp da jeg satte noen av mine nedpakkede bøker opp i den nye bokhyllen min. ;) Men til tross for ny bokhylle fikk jeg fremdeles ikke plass til alle bøkene mine :overrasket:, så nå har jeg ilagt meg selv en veldig streng kjøpestopp. :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

*Sprengleser frem til første februar...* :ler:

Samme her. Har hatt mye å gjøre på jobb denne måneden, og da blir det gjerne sånn at jeg ikke orker å lese så mye når jeg kommer hjem. Så det har gått litt treigt.

Men jeg blir ferdig. Og jeg gleder meg veldig til å diskutere denne boken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett "Parfymen". Jeg synes ikke den var like dårlig som noen av anmelderne skal ha det til, får en 4 av meg iallefall :)

Ganske tro mot boken, selv om noe er lagt til og noe fjernet. Synes Ben Whishaw var overbevisende som Jean Baptiste Grenouille, og jeg likte Dustin Hoffman i rollen som Guiseppe Baldini. Synes filmskaperen har klart på en god måte å beskrive lukter.

Så bra du likte filmen. Det er så nedtur å bli skuffet på kino, da er liksom kvelden ødelagt. Tror jeg skal leie denne filmen når den kommer på dvd :)

:ler: jeg visste ikke at filmen Balzac og den unge, kinesiske syersken var basert på en bok jeg! Håper ikke jeg gikk for langt i anmeldelsen så jeg ödela leseopplevelsen for deg!

Nå fikk jeg lyst til å se Parfyme også! Får pröve på det i kveld. Hvis kjaeresten er enig da...

Ha en fortsatt fin söndag!

Du ødela ingen leseopplevelse :)

Ble det kino på det også?

Har du lest Nicole Krauss, C (eller noen andre her inne)? Jeg holder på med Mann går inn i et rom, og jeg er ikke spesielt imponert halvveis ut i boken. Romanen handler om Samson, en mann midt i 30-årene som mister alt minne fra tiden mellom han var 12 år frem til i dag etter en hjerneoperasjon. Temaet var det som trigget min nysgjerrighet, men jeg synes ikke romanen fenger, den er ikke spennende, har ingen brodd og språket er så som så (muligens bedre på engelsk).

Jeg har også Rohinton Mistry - Familieanliggender liggende klar til fortæring, og den har jeg store forventninger til. Håper den innfrir :)

Jeg har lest Kjærlighetens historie, og den likte jeg veldig godt. Syntes språket var godt også. Og så liker jeg New York-romaner. Noen som kommer på flere romaner som foregår i New York, forresten?

Familieanliggender har jeg også lyst til å lese, særlig etter at Nostalgia roste den opp i skyene og mente den var bedre enn Balansekunst. Husk å fortelle meg hva du synes om den når den er ferdiglest! :)

Å drikke vin alene er jo en av livets store gleder. :) (Men litt enig i at grensen går ved å supe vodka, da begynner det å bli litt...tvilsomt?)

Neida, å like hjemmelivet er ikke å bli kjedelig, det er bare et tegn på at man setter pris på sitt eget selskap, og det er jo en fin ting. Det er i hvertfall det jeg prøver å trøste meg selv med. :sjenert:

Både Balzac... og Familieanliggender som Blanca nevnte dukket faktisk opp da jeg satte noen av mine nedpakkede bøker opp i den nye bokhyllen min. ;) Men til tross for ny bokhylle fikk jeg fremdeles ikke plass til alle bøkene mine :overrasket:, så nå har jeg ilagt meg selv en veldig streng kjøpestopp. :fy_fy:

Bra du er enig med meg, Nilma :)

Så du har fortsatt ikke plass til alle bøkene? Likevel - veldig kjedelig med kjøpestopp. Jeg spår at du holder ut en måned, toppen. Det blir mammutsalg snart, vet du! ;)

*Sprengleser frem til første februar...* :ler:

Jeg har en tilståelse å komme med :sjenert:

Jeg rekker ikke å bli ferdig med boken. Jeg har stressa så fælt i det siste, og jeg kommer ikke mål med halvparten av det jeg skulle. Men jeg gleder meg til å følge med på diskusjonen :)

Samme her. Har hatt mye å gjøre på jobb denne måneden, og da blir det gjerne sånn at jeg ikke orker å lese så mye når jeg kommer hjem. Så det har gått litt treigt.

Men jeg blir ferdig. Og jeg gleder meg veldig til å diskutere denne boken  :)

Blir spennende å høre hva du synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt grinete i dag. Det er så mye på en gang nå, og aller mest kunne jeg ønske meg en ferie på, la oss si... Maldivene? Mauritius? Seychellene? Et paradis med mest mulig avslapningsmuligheter og minst mulig annen sightseeing å la seg friste av. Og paraplydrinker! :ler:

I stedet er jeg litt småfrossen, selv innendørs, og har en gigaoppvask som må tas og en (kjedelig) middag som snart må lages. Jippi :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...