Nilma Skrevet 22. januar 2007 #3441 Del Skrevet 22. januar 2007 Hvilken dessertvin da? Er det noe suverent jeg har gått glipp av? ← Denne! Veldig søt og god, men likevel ikke slik at den blir kvalmende. Skikkelig kosevin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #3442 Del Skrevet 22. januar 2007 Usj, jeg var trøtt da klokka ringte i dag morges. Sov så lenge i går, så døgnrytmen var litt i ubalanse. Men siden jeg var så trøtt i dag tidlig sovner jeg garantert tidlig i dag. Det skal bli deilig. Nå skal jeg sløve litt foran TVen. Orker ikke noe mer krevende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3443 Del Skrevet 23. januar 2007 Oi, her overså jeg visst en del! Definitivt mye å tak i som diskusjonstema der ja. Hvis du skulle skjønne mer enn meg, tar jeg imot forklaring med glede ← Kan ikke tenke meg jeg ville skjønne mer enn deg Men jeg skal uansett si fra hvis jeg får lest boka! Husker jeg ikke helt feil var det registrert 31 forskjellige versjoner bare i Troms på tidlig 1800-tall. Dreide seg stort sett om kreativ plassering av e/æ, t og/eller h. ← Hænriættæ? (hører for meg H.W. Steinfeldt ) Denne! Veldig søt og god, men likevel ikke slik at den blir kvalmende. Skikkelig kosevin! ← Oooh, takk! Må testes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3444 Del Skrevet 23. januar 2007 Nå skal jeg legge meg på sofaen med en bok Det har jeg gledet meg til i hele dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 23. januar 2007 #3445 Del Skrevet 23. januar 2007 Høres deilig ut Er det Løvekvinnen som skal til pers? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3446 Del Skrevet 23. januar 2007 Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal begynne på Løvekvinnen, lese videre i Alice Munros siste eller begynne på en ny Paul Auster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 23. januar 2007 #3447 Del Skrevet 23. januar 2007 Luksusproblem, altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3448 Del Skrevet 23. januar 2007 Ja Har dere forresten må dere diskusjonen om Frid Ingulstad som nektes medlemskap i forfatterforeningen? Les her. Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg synes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 23. januar 2007 #3449 Del Skrevet 23. januar 2007 Har lest det, og er spent på hva de sier om det på Bokprogrammet (som endelig er tilbake ) i kveld. Er også litt uenig med meg selv -på en side er det jo snobberi, på den annen side synes jeg ikke helt man kan sammenligne og sidestille masseprodusert formellitteratur med "vanlig" skjønnlitteratur. Spørsmålet er jo hvem som skal avgjøre hva som er verdig medlemsskap og hvor grensen skal gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 23. januar 2007 #3450 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Ja Har dere forresten må dere diskusjonen om Frid Ingulstad som nektes medlemskap i forfatterforeningen? Les her. Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg synes. ← Jeg har lest det. Jeg vet ikke helt jeg heller. Hun selger jo masse, men det må vel være en viss litterær kvalitet for å bli medlem av forfatterforeningen. Jeg har ikke lest noe av henne, så jeg skal ikke uttale meg om den litterære kvaliteten på akkurat hennes bøker, men jeg kan vel tenke meg at den er omtrent som i andre serie - bøker. Samtidig er det klart at folket liker det hun skriver, hun er jo veldig populær. Nå har jeg lest "Løvekvinnen", og skal snart begynne på "The Brooklyn Follies" av Paul Auster, han har jo fått så mye skryt her inne, så nå vil jeg også prøve Gjorde et kupp på Norli og kjøpte "The Brooklyn Follies" i innbundet utgave til 49 kroner, det er en fin pris på bøker.. Dessuten har jeg lest "Parfymen - historien om en morder"; det var litt av en historie må jeg si, har aldri lest noe lignende. Endret 23. januar 2007 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 24. januar 2007 #3451 Del Skrevet 24. januar 2007 Har lest det, og er spent på hva de sier om det på Bokprogrammet (som endelig er tilbake ) i kveld. Er også litt uenig med meg selv -på en side er det jo snobberi, på den annen side synes jeg ikke helt man kan sammenligne og sidestille masseprodusert formellitteratur med "vanlig" skjønnlitteratur. Spørsmålet er jo hvem som skal avgjøre hva som er verdig medlemsskap og hvor grensen skal gå. ← Fikk med meg litt av programmet i går. Må ærlig innrømme at jeg synes det er håpløst at denne damen ikke får være med i forfatterforeningen. "Litterær verdi"??? Hvem er det som skal bestemme hva som har det? Det blir rett og slett for subjektivt! Det blir som når VG lista ikke tar med det som selges på bensinstasjoner i salgstallene. Kan jo ikke ha artister som Ole Ivars og Liv Marit Wedvik tronende på toppen! Nei, fysjom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #3452 Del Skrevet 24. januar 2007 Fikk med meg litt av programmet i går. Må ærlig innrømme at jeg synes det er håpløst at denne damen ikke får være med i forfatterforeningen. "Litterær verdi"??? Hvem er det som skal bestemme hva som har det? Det blir rett og slett for subjektivt! Det blir som når VG lista ikke tar med det som selges på bensinstasjoner i salgstallene. Kan jo ikke ha artister som Ole Ivars og Liv Marit Wedvik tronende på toppen! Nei, fysjom. ← Det er vel slik at forfatterforeningen selv definerer dette, og dermed bestemmer hvem som får være med. Dermed kan de effektivt klare å holde ute av foreningen de som ikke passer inn. Selv vet jeg ikke helt når det gjelder disse serieforfatterne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 24. januar 2007 #3453 Del Skrevet 24. januar 2007 Det er vel slik at forfatterforeningen selv definerer dette, og dermed bestemmer hvem som får være med. Dermed kan de effektivt klare å holde ute av foreningen de som ikke passer inn. Selv vet jeg ikke helt når det gjelder disse serieforfatterne. ← Men har forfatterforeningen en presis definisjon av hva de mener er litterær verdi? Eller avgjør de medlemskap fra søknad til søknad? Jeg kan ikke forstå hvordan forfatterforeningen kan påberope seg å vite sanneheten i forhold til hva som gir folk litterær verdi. Faktum er at for noen mennesker er ikke Ibsen stor litteratur - de forstår ikke et døyt av det. Og hva med grensetilfellene - der en forfatter kan sies å ha et snev at "kiosklitterære kjennetegn" i sine bøker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #3454 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Men har forfatterforeningen en presis definisjon av hva de mener er litterær verdi? Eller avgjør de medlemskap fra søknad til søknad? Jeg kan ikke forstå hvordan forfatterforeningen kan påberope seg å vite sanneheten i forhold til hva som gir folk litterær verdi. Faktum er at for noen mennesker er ikke Ibsen stor litteratur - de forstår ikke et døyt av det. Og hva med grensetilfellene - der en forfatter kan sies å ha et snev at "kiosklitterære kjennetegn" i sine bøker? ← Jeg vet ikke om de har noen presis definisjon. Fra det som har stått i avisene så virker det som det avgjøres for den enkelte søknad. De må vel ha en form for definisjon eller måte å avgjøre litterær kvalitet på en objektiv måte skulle man tro. De grensetilfellene du nevner, med "kiosklitterære kjennetegn", må være vanskelige å vurdere. Jeg tror at litterær verdi må være et mer objektiv begrep; ikke hva den enkelte leser mener er litterær verdi, f.eks hvis jeg skulle foretrekke Ingulstad fremfor Ibsen så er det hva jeg liker(ikke det at jeg gjør det), men det betyr ikke nødvendigvis at Ingulstad er bedre enn Ibsen. Litteraturvitenskapen har vel antakelig noen måter for å avgjøre om noe er god litteratur eller ikke. Endret 24. januar 2007 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 24. januar 2007 #3455 Del Skrevet 24. januar 2007 For meg er god litteratur noe som får meg til å stoppe opp og tenke. Noe som blir sittende i hodet, og som kanskje også virker provoserende på mine etablerte tankemønstre. Den må trigge fantasien, den kan ikke gi meg noen fasitsvar eller være for forutsigbar. Jeg må ha noen biter å fylle ut selv, noe som stimulerer fantasien min. Språket er en viktig bit for meg, det må ikke være for platt og hverdagslig, men samtidig ikke for "blomstrende". Men god litteratur er ikke nødvendigvis ensbetydende med om jeg liker boken eller ikke, bøker har ulike funksjoner for meg. Men jeg har i alle fall erfart at jeg kan underholdes av en bok uten at jeg nødvendigvis vil kalle det for god litteratur. Jeg tror ikke litteraturvitenskapen har et fasitsvar på god litteratur, selv om visse kriterier nok må være oppfyllt. Og det er vel her, som i andre vitenskaper, ulike oppfatninger om temaet litterær kvalitet. Men det er en veldig spennende diskusjon Jeg vet heller ikke hva jeg synes akkurat om den spesielle diskusjonen, ikke har jeg lest noe av Ingulstad heller. Men jeg tror at serielitteraturen har en misjon når det gjelder å fremme lesegleden hos folk flest. Leseglede er viktig, hvis det kan få flere til å lese såkalt god litteratur, så mener jeg at den har sin helt klare verdi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #3456 Del Skrevet 24. januar 2007 Er veldig enig med deg Lavinia. Jeg synes at god litteratur bør få meg til å tenke i nye baner, eller få et litt annet perspektiv på ting. Det at man liker noe har ikke nødvendigvis noe mer kvalitet å gjøre. Jeg ser også verdien i at serielitteratur kanskje kan få folk til å like å lese, og kanskje bevege seg over på annen litteratur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 24. januar 2007 #3457 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg tror også at holdbarhet er et kriterie for god litteratur. At en bok er leseverdig mange år etter at den ble skrevet, gjør at den må inneha en viss kvalitet . Og jeg må innrømme at jeg håper at ikke alle forlagene lar seg kommersialisere, at ikke salgtall og penger skal styre hvilke forfattere som blir utgitt. Det må være en lite ønsket utvikling å miste bredden i norsk litteratur. God litteratur er en viktig del av vår kulturarv. Kan det være derfor forfatterforeningen holder igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #3458 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Holdbarhet er sikkert et godt kriterium å bruke. Er det fremdeles interessant i mange år fremover så må det jo holde en viss kvalitet. Jeg synes heller ikke at salgstall og penger skal styre hvilke bøker som blir utgitt, og jeg håper ikke det er i den retningen ting beveger seg. Det kan nok godt være at forfatterforeningen holder igjen av slike grunner, det vil jo i tilfelle være meget gode grunner spør du meg Selv må jeg nok antakelig si meg enig med forfatterforeningen når de ikke tar opp de typiske serieforfatterne som medlemmer, men jeg synes det er vanskelig å skulle si hva som er god litteratur. Endret 24. januar 2007 av Talula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #3459 Del Skrevet 26. januar 2007 Travle dager! Debatten om forfatterforeningen er interessant, og jeg er som sagt delt. På den ene side er det ingen menneskerett å få være med i en slik forening, og foreninger bestemmer jo selv hvilke opptakskriterier de skal ha. På den annen side virker det jo noe arrogant, dette her. Særlig siden de tydeligvis mener de sitter på fasiten for hva god litteratur er. Det er absurd, i og med at forfattere som søker medlemskap tross alt har fått utgitt noe tidligere og dermed gått gjennom en sensurinstans allerede (og fått forlagets godkjennelse). Det er også absurd at flere forfattere som har fått avslått søknad om medlemskap siden blir medlemmer og avviser nye, yngre forfattere. Jeg tror dette handler om makt, om at forfatterne innenfor posisjonerer seg som "bedre" enn de som er utenfor. Og forfatterne som står utenfor protesterer høylytt helt til de blir medlemmer selv, da drar de stigen opp etter seg. Forfatterforeningen motsier også seg selv: på den ene siden sier de at litterær kvalitet er en objektiv størrelse, samtidig som uenigheter i det litterære rådet ("opptakskomiteen") illustrerer det motsatte. Uansett må jeg si meg enig med de som ikke skjønner hvorfor Frid Ingulstad ønsker å være med i det hele tatt. Hun har sett foreningens negative side, hun tjener svært godt (og det er altså ikke poeng å bli med for stipendenes del) og godt salg er jo en anerkjennelse i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #3460 Del Skrevet 26. januar 2007 Samboeren min er borte i helgen, og jeg har leiligheten for meg selv. Det er faktisk veldig deilig Nå skal jeg rydde og ordne her, og resten av helgen skal jeg gjøre akkurat som jeg føler for (ikke at jeg ikke gjør det når sambo er her ), i ro og mak. Har kjøpt inn godis og potetgull og planlegger å ligge på sofaen i flere timer i kveld. I morgen aner jeg ikke hva jeg skal finne på. Det er deilig, det også. God helg, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå