Miami Skrevet 17. januar 2007 #3421 Del Skrevet 17. januar 2007 Doris Lessing har jeg lest noe (eller en del) av. Er så lenge siden at jeg ikke husker hvor mange eller hvilke bøker . Huff, begynner visst å bli gammel. Har i hvert fall lest Det Femte Barnet for den står i bokhylla, men ikke for mitt bare liv kan jeg huske noe av handlingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 17. januar 2007 #3422 Del Skrevet 17. januar 2007 Tore Renbergs Farmor har kabel-tv og Videogutten er også ute i pocket. ← Takk for tips, Ciara. De har jeg også lyst til å lese Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 17. januar 2007 #3423 Del Skrevet 17. januar 2007 Interessant! Jeg liker skrifttegn og mysterier Amadea - hvor bor du? Ikke i Norge? Lovpålagt blindeskrift hadde vært morsomt, men dessverre sikkert ikke lønnsomt. Slike idealistiske prosjekter drukner ofte i profittjaget, dessverre. Men jeg syntes ideen var morsom Særlig siden jeg ikke liker lydbøker, og også gjerne ville unne blinde sin egen bokfortolkning i stedet for en lydbokstemme. ← Hei Ciara! Jeg bor i Spania. Der vi jobber er vi igang med å implementere blindeskrift på produktene våre. Det er derfor jeg fant ut at det finnes forskjellige språk. Dvs, braille er jo egentlig et alfabet, men så finnes det altså forskjellige blindeskriftspråk. Ganske forvirrende det der! Det jobbes visstnok med å standardisere dette og å bruke såkalt "unicode". Dere kan lese mer om blindeskrift her: http://en.wikipedia.org/wiki/Braille I blindeskrift er altså hvert tegn sammensatt av flere prikker. Ingen streker der i gården. Ganske ullikt fra nedskrevet morse med andre ord. Må bare legge til at ikke jeg selv jobber med denne implementeringen altså! Det finnes jo böker på blindeskrift, men ikke så mange sikkert. Forresten finnes det visst også mange forskjellige typer tegnspråk. Ganske fascinerende og ganske komplisert! For én gangs skyld er jeg ferdig med månedens bok för tiden! :D Jeg gleder meg til å diskutere Lövekvinnen! Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #3424 Del Skrevet 19. januar 2007 Doris Lessing har jeg lest noe (eller en del) av. Er så lenge siden at jeg ikke husker hvor mange eller hvilke bøker . Huff, begynner visst å bli gammel. Har i hvert fall lest Det Femte Barnet for den står i bokhylla, men ikke for mitt bare liv kan jeg huske noe av handlingen ← Den har ikke jeg lest. Husker du om du likte den eller ikke? Jeg har bare lest The Grass is Singing av Lessing tidligere. Den gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg leste den for noen år tilbake. Takk for tips, Ciara. De har jeg også lyst til å lese ← Bare hyggelig Hei Ciara! Jeg bor i Spania. Der vi jobber er vi igang med å implementere blindeskrift på produktene våre. Det er derfor jeg fant ut at det finnes forskjellige språk. Dvs, braille er jo egentlig et alfabet, men så finnes det altså forskjellige blindeskriftspråk. Ganske forvirrende det der! Det jobbes visstnok med å standardisere dette og å bruke såkalt "unicode". Dere kan lese mer om blindeskrift her: http://en.wikipedia.org/wiki/Braille I blindeskrift er altså hvert tegn sammensatt av flere prikker. Ingen streker der i gården. Ganske ullikt fra nedskrevet morse med andre ord. Må bare legge til at ikke jeg selv jobber med denne implementeringen altså! Det finnes jo böker på blindeskrift, men ikke så mange sikkert. Forresten finnes det visst også mange forskjellige typer tegnspråk. Ganske fascinerende og ganske komplisert! For én gangs skyld er jeg ferdig med månedens bok för tiden! :D Jeg gleder meg til å diskutere Lövekvinnen! Ha en fin kveld! ← Heldige du som bor i Spania! Jeg visste ikke at det fantes flere språk for blinde. Det finnes bøker på blindeskrift, men de er veldig få. Og jeg vet at ingen av de største bokhandlene i Oslo har bøker på blindeskrift. Så dersom blinde bruker annet lydbøker vil jeg tippe de får tak i bøker via Blindeforbundet e.l. Synd, egentlig, at det skal være sånn, men i bokhandlene er det jo tross alt markedet som råder. Jeg har ikke fått begynt på Løvekvinnen ennå Men nå er det helg, og hvem vet hva jeg rekker i løpet av disse dagene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. januar 2007 Forfatter #3425 Del Skrevet 19. januar 2007 Uka går fort, det må jeg si. Nå er det helg, og jeg er ikke sliten engang. Deilig! Skal nok likevel klare å slappe godt av Skal leie en film, tror jeg, og lese en del. I kveld skal jeg møte en venn av meg over en øl eller tre. Alltid koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #3426 Del Skrevet 20. januar 2007 Hei Nigo! Hyggelig å se deg her, som alltid Jeg har ikke fått lest Hermanas ennå. Den har stått i hylla noen måneder Men gleder meg til å begynne, det har bare vært en del andre bøker i mellomtiden. Det er jo ikke sikkert du synes Inés er så ille, men jeg holder vel en knapp på at du ikke blir fan Men hvem vet! Ellers leste jeg gjennom de siste meningene dine i går, og jeg var veldig enig med det du skrev, nok en gang. Det er så moro å lese når folk har like fornuftige meninger som meg selv Ha en strålende helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #3427 Del Skrevet 20. januar 2007 I dag er det kosedag. Jeg skal rydde og vaske her og gjøre det fint til kvelden. Så skal jeg stikke ut og kjøpe et par kakestykker på Deli de Luca, for så å bure meg inne resten av kvelden. Sambo og jeg har planlagt biffmiddag med rødvin til - jeg er vanligvis ikke overbegeistret for rødt kjøtt, men ingenting slår en blodig biff en sjelden gang. Så skal vi spise kake og kanskje leie en DVD. Hjemmekos i dag altså. Det føles veldig på sin plass, har jobbet full uke og hatt avtaler på kveldene. Så i dag føler jeg for å gjøre absolutt ingenting. Lese litt videre i Alice Munro. Surfe litt på nettet. Kose med kattene. Sånne små ting som føles nødvendig for å bli klar for ny uke. God helg, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 20. januar 2007 #3428 Del Skrevet 20. januar 2007 Den har ikke jeg lest. Husker du om du likte den eller ikke? Jeg har bare lest The Grass is Singing av Lessing tidligere. Den gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg leste den for noen år tilbake. ← Jeg likte den ja. Tok den ned fra bokhylla for å lese på omslaget (i tilfelle jeg skulle huske bedre). Endte med at jeg begynte å lese den igjen. Ser ut som du har planlagt en riktig kosedag. God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. januar 2007 Forfatter #3429 Del Skrevet 20. januar 2007 Kos deg med lesingen, Miami Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. januar 2007 #3430 Del Skrevet 20. januar 2007 Jeg har ikke fått begynt på Løvekvinnen ennå Men nå er det helg, og hvem vet hva jeg rekker i løpet av disse dagene ←Jeg har en date med Løvekvinnen og muligens et par glass portvin i løpet av ettermiddagen. I dag er det kosedag. Jeg skal rydde og vaske her og gjøre det fint til kvelden. Så skal jeg stikke ut og kjøpe et par kakestykker på Deli de Luca, for så å bure meg inne resten av kvelden. Sambo og jeg har planlagt biffmiddag med rødvin til - jeg er vanligvis ikke overbegeistret for rødt kjøtt, men ingenting slår en blodig biff en sjelden gang. Så skal vi spise kake og kanskje leie en DVD. Hjemmekos i dag altså. Det føles veldig på sin plass, har jobbet full uke og hatt avtaler på kveldene. Så i dag føler jeg for å gjøre absolutt ingenting. Lese litt videre i Alice Munro. Surfe litt på nettet. Kose med kattene. Sånne små ting som føles nødvendig for å bli klar for ny uke. God helg, alle sammen! ←Høres ut som en veldig bra plan for kvelden! Ha en fortsatt fin helg, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 20. januar 2007 #3431 Del Skrevet 20. januar 2007 Det høres ut som en fin lørdagskveld, Ciara. Jeg har frisknet veldig til, og gleder meg til å komme tilbake på jobb mandag. Jeg er litt kontrollfreak og får litt hetta når jeg ikke har oversikten Jeg skal også vaske og rydde litt nå, i går rimet jeg faktisk av fryseboksen og det var på tide. Nå er det masse plass der inne. Deilig å få gjort slike ting som man utsetter og utsetter. God helg til alle her inne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #3432 Del Skrevet 21. januar 2007 Jeg har en date med Løvekvinnen og muligens et par glass portvin i løpet av ettermiddagen. ← Fikk du lest noe, Nilma? Og ikke minst, fikk du drukket portvin? Det høres ut som en fin lørdagskveld, Ciara. Jeg har frisknet veldig til, og gleder meg til å komme tilbake på jobb mandag. Jeg er litt kontrollfreak og får litt hetta når jeg ikke har oversikten Jeg skal også vaske og rydde litt nå, i går rimet jeg faktisk av fryseboksen og det var på tide. Nå er det masse plass der inne. Deilig å få gjort slike ting som man utsetter og utsetter. God helg til alle her inne ← Så bra du er frisk og kan gå på jobb igjen i morgen. Jeg er også kontrollfreak, så jeg vet godt hvordan du har det. Riktignok er det sjelden de helt store jobbkrisene har oppstått mens man har vært borte, men det er noe med å vite nøyaktig hva som skjer. Satser på at du ikke har altfor mye å ta igjen Å rime av fryseboksen er muligens det kjedeligste jeg vet om! Heldigvis fikk vi ny fryser sent i fjor, så behovet er der ikke ennå. Men jeg fikk ordnet en del andre ting her, men det tok ikke lang tid. Hadde en ordentlig sjauerunde her forrige helg, så i går var det bare vedlikehold Det hadde vært deilig å kunne slappe litt mer av med husarbeidet i blant, men jeg er så fornøyd når alt ser strøkent ut at det er verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #3433 Del Skrevet 21. januar 2007 Sambo og jeg hadde det koselig i går. Middagen ble veldig god, men jeg ble dessverre også minnet på hvorfor jeg spiser rødt kjøtt så sjelden. Jeg ble fikk vondt i magen utover kvelden, tydelig at kroppen syntes det var vel tungt fordøyelig. Ikke så rart kanskje, når jeg ikke kan huske sist jeg spise rødt kjøtt, og har holdt meg til kylling, sjømat og vegetar i stedet. Vi leide film i går, The Squid and the Whale. Det er en oppvekstskildring fra Brooklyn på midten av åtti-tallet. To gutter opplever at foreldrene skilles. Konflikten mellom foreldrene blir større av at faren er forfatter som ikke lenger får utgitt noe, mens moren er nyoppdaget forfatter hvis roman skal utgis. Denne spenningen mellom foreldrene går utover sønnene, som slites mellom dem i forhold til hvem de skal være lojale mot. På mange måter likte jeg filmen godt, skuespillerne var gode, miljøet interessant. Men den hadde noen ekle detaljer jeg kunne vært foruten. Minte svakt om Happiness, hvis noen har sett den (bare ikke på langt nær så ille, selvfølgelig). Jeg anbefaler filmen under tvil Resten av kvelden spilte vi Scrabble, lenge siden sist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irie Skrevet 21. januar 2007 #3434 Del Skrevet 21. januar 2007 Jeg visste ikke at det fantes flere språk for blinde. Det finnes bøker på blindeskrift, men de er veldig få. Og jeg vet at ingen av de største bokhandlene i Oslo har bøker på blindeskrift. Så dersom blinde bruker annet lydbøker vil jeg tippe de får tak i bøker via Blindeforbundet e.l. Synd, egentlig, at det skal være sånn, men i bokhandlene er det jo tross alt markedet som råder. ← En annen grunn til at det er lybøker som er mest "i vinden" for blinde er jo det at bøker i braille er svære. Og i og med at flere og flere bøker blir tykkere, så blir braillebøker litt uoverkommelig i mengde å lese. Harry Potter og Føniksordenen for eksempel (som jo er pop his både store og små) er på 13 bind i engelsk utgave. Den er minst like stor på norsk, og det sier seg jo nesten selv at det er mer jobb å lese denne i braille enn det er å høre den på lydbok. Selvfølgelig kommer jo også prisen inn som et faktum, det er dyrere å produsere og dermed kan det bli en dyr affære å kjøpe mange bøker på braille. Jeg synes det er viktig at blinde lærer braille, og at det tilrettelegges for braillelesende i samfunnet, men jeg tror at braille mer og mer vil være mest aktuelt for kortere tekster, småbarnsbøker, blader og så videre. Sånn... det var dagens engasjement Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. januar 2007 #3435 Del Skrevet 21. januar 2007 Fikk du lest noe, Nilma? Og ikke minst, fikk du drukket portvin? ← Jeg har faktisk lest en hel del, er kommet over halvveis i Løvekvinnen. Det ble ikke portvin akkurat, men en annen portugisisk dessertvin som er nærmest godteri på flaske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. januar 2007 #3436 Del Skrevet 21. januar 2007 Kan jo legge inn denne her også: Agota Kristof: Beviset og Den tredje løgnen Dette er altså oppfølgerne til "Tvillingenes dagbok". "Beviset" begynner der dagboken sluttet. Krigen er over, og tvillingene er spilttet. Vi følger den ene tvillingen i størstedelen av boka, i de første 7-8 årene etter krigen. Livet er fortsatt hardt, men litt mindre brutalt, selv om det også her er enkelte scener som gjør at man bråstopper. Språket er fortsatt enkelt og usentmentalt, den største språklige forskjellen er at alle har fått navn, det hadde ingen i første bok, og at tvillingen omtaker seg som "jeg", det skjedde aldri i første bok. Akkurat det gjør at jeg sitter og har vondt av ham fordi han er blitt alene, i første bok var de nærmest en person, og nå er de delt... I "Den tredje løgnen" dukker den andre tvillingen opp og forteller sin historie, og forvirringen kan begynne... Hans historie om barndom og oppvekst er nemlig fundamentalt forskjellig fra den vi har fått høre i de to andre bøkene. Etterhvert kommer også den første tvillingen til orde, og han forteller en tredje historie, som innimellom sammenfaller med den andre historien, men sjelden med den første. Hva er sannhet og hva er løgn, hva er fakta og hva er fiksjon? Boka gir ingen svar, det blir opp til leseren å avgjøre... Jeg ble mer og mer forvirra jo lenger jeg kom ut i siste bok, og føler meg egentlig litt snytt over at det ikke kom noen "løsning". Det er godt skrevet, og en spennende lek med sannhet og fiksjon, men jeg vil jo vite hvordan det egentlig var... Ikke minst fordi den første boka var såpass gripende og er det som legger grunnlaget for hvordan jeg oppfatter personer og hendelser i de to neste, da blir det nesten som en fornærmelse at det plutselig antydes at historien egentlig var en helt annen. Definitivt verdt å lese, men to dager etter at jeg er ferdig, føler jeg meg fortsatt som et spørsmålstegn og lurer på hva som egentlig skjedde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #3437 Del Skrevet 22. januar 2007 For de av oss som er belemret med barn, er Typisk norsk en genial bok å lese. Uansett hvor man leser rekker man å lese notisen ferdig før man blir avbrutt av "Pappa, jeg må tisse" og andre ting som følger med. Dessuten er jeg fascinert av hvor mange måter det er/var mulig å skrive Henriette på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #3438 Del Skrevet 22. januar 2007 En annen grunn til at det er lybøker som er mest "i vinden" for blinde er jo det at bøker i braille er svære. Og i og med at flere og flere bøker blir tykkere, så blir braillebøker litt uoverkommelig i mengde å lese. Harry Potter og Føniksordenen for eksempel (som jo er pop his både store og små) er på 13 bind i engelsk utgave. Den er minst like stor på norsk, og det sier seg jo nesten selv at det er mer jobb å lese denne i braille enn det er å høre den på lydbok. Selvfølgelig kommer jo også prisen inn som et faktum, det er dyrere å produsere og dermed kan det bli en dyr affære å kjøpe mange bøker på braille. Jeg synes det er viktig at blinde lærer braille, og at det tilrettelegges for braillelesende i samfunnet, men jeg tror at braille mer og mer vil være mest aktuelt for kortere tekster, småbarnsbøker, blader og så videre. Sånn... det var dagens engasjement ← 13 bind! Shit! Tror bøkene mine ville fylt ti rom da Har ikke tenkt på hvor mye tykkere bøker på braille blir, selv om det selvfølgelig må være sånn. Moro Jeg har faktisk lest en hel del, er kommet over halvveis i Løvekvinnen. Det ble ikke portvin akkurat, men en annen portugisisk dessertvin som er nærmest godteri på flaske. ← Hvilken dessertvin da? Er det noe suverent jeg har gått glipp av? Kan jo legge inn denne her også: Agota Kristof: Beviset og Den tredje løgnen Dette er altså oppfølgerne til "Tvillingenes dagbok". "Beviset" begynner der dagboken sluttet. Krigen er over, og tvillingene er spilttet. Vi følger den ene tvillingen i størstedelen av boka, i de første 7-8 årene etter krigen. Livet er fortsatt hardt, men litt mindre brutalt, selv om det også her er enkelte scener som gjør at man bråstopper. Språket er fortsatt enkelt og usentmentalt, den største språklige forskjellen er at alle har fått navn, det hadde ingen i første bok, og at tvillingen omtaker seg som "jeg", det skjedde aldri i første bok. Akkurat det gjør at jeg sitter og har vondt av ham fordi han er blitt alene, i første bok var de nærmest en person, og nå er de delt... I "Den tredje løgnen" dukker den andre tvillingen opp og forteller sin historie, og forvirringen kan begynne... Hans historie om barndom og oppvekst er nemlig fundamentalt forskjellig fra den vi har fått høre i de to andre bøkene. Etterhvert kommer også den første tvillingen til orde, og han forteller en tredje historie, som innimellom sammenfaller med den andre historien, men sjelden med den første. Hva er sannhet og hva er løgn, hva er fakta og hva er fiksjon? Boka gir ingen svar, det blir opp til leseren å avgjøre... Jeg ble mer og mer forvirra jo lenger jeg kom ut i siste bok, og føler meg egentlig litt snytt over at det ikke kom noen "løsning". Det er godt skrevet, og en spennende lek med sannhet og fiksjon, men jeg vil jo vite hvordan det egentlig var... Ikke minst fordi den første boka var såpass gripende og er det som legger grunnlaget for hvordan jeg oppfatter personer og hendelser i de to neste, da blir det nesten som en fornærmelse at det plutselig antydes at historien egentlig var en helt annen. Definitivt verdt å lese, men to dager etter at jeg er ferdig, føler jeg meg fortsatt som et spørsmålstegn og lurer på hva som egentlig skjedde... ← Dette hørtes frustrerende ut. Det er en kunst å forklare nok til at leseren blir fornøyd samtidig som man ikke overforklarer og forenkler alt for leseren. Her høres det ut som om forfatteren godt kunne gitt mer. Og jeg ble veldig nysgjerrig på disse bøkene, og hvordan jeg ville forstått dem. Det høres ut som bøker som ville gjøre seg godt som diskusjonsemne For de av oss som er belemret med barn, er Typisk norsk en genial bok å lese. Uansett hvor man leser rekker man å lese notisen ferdig før man blir avbrutt av "Pappa, jeg må tisse" og andre ting som følger med. Dessuten er jeg fascinert av hvor mange måter det er/var mulig å skrive Henriette på. ← Jeg kan godt tenke meg at lesefreden er ikke-eksisterende med små barn. Men du må nesten forklare Henriette-saken - hvor mange måter kan det staves på? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. januar 2007 #3439 Del Skrevet 22. januar 2007 Dette hørtes frustrerende ut. Det er en kunst å forklare nok til at leseren blir fornøyd samtidig som man ikke overforklarer og forenkler alt for leseren. Her høres det ut som om forfatteren godt kunne gitt mer. Og jeg ble veldig nysgjerrig på disse bøkene, og hvordan jeg ville forstått dem. Det høres ut som bøker som ville gjøre seg godt som diskusjonsemne ← Definitivt mye å tak i som diskusjonstema der ja. Hvis du skulle skjønne mer enn meg, tar jeg imot forklaring med glede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #3440 Del Skrevet 22. januar 2007 Men du må nesten forklare Henriette-saken - hvor mange måter kan det staves på? :klø: ← Husker jeg ikke helt feil var det registrert 31 forskjellige versjoner bare i Troms på tidlig 1800-tall. Dreide seg stort sett om kreativ plassering av e/æ, t og/eller h. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå