Ciara Skrevet 28. desember 2006 Forfatter #3321 Del Skrevet 28. desember 2006 Siden sist har jeg lest Juleevangeliet, av Lukas Evangelium. Fin fortelling, forsåvidt, men litt skjemmet av i overkant magisk realisme (fødende jomfruer etc). Jeg synes englene snakker et ganske oppstyltet, gammelmodig språk ("Hosianna" er ikke en del av dagligtalen der vi bor, i hvert fall), og at de tre vise menn (bare menn, altså) burde tatt med seg mer barnevennlige gaver enn gull, røkelse og myrra. Hva med bleier, bodyer og rumpesalve? Var mennene ikke så vise som historien ellers påstår? Men til tross for disse manglene har fortellingen en veldig klar kraft og retning, og jeg vil gi den terningkast fire. Dessuten er Herodes en type med potensiale, han tror jeg vi vil få høre mer om! ← Det var dagens! Takk for at du får meg til å le, Alfhild! Du har en intelligent form for humør som jeg vet å sette pris på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2006 #3322 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Apropos magisk realisme, frelsere, vise menn og oppstyltet språk; jeg har faktisk lest boken til Kjell Magne Bondevik også. Han når definitivt ikke opp til Lukas Evangelium eller noen av de andre forfatterne (regner med at det er det de er, selv om jeg ikke kjenner navnene) som diskuteres og dissekeres her, for å si det pent. Å komme gjennom 750 sider der en bedrevitende moralist titter ut av medisinskapet og onanerer til sitt eget politiske og medmenneskelige selvbilde er sannsynligvis den største prestasjonen jeg har gjort i år. Dårlig språk (i betydningen "utrolig uengasjerende skrivestil"), kvalmende selvrettferdighet, lite refleksjon, masse urteite trivialiteter... - det er nesten så det hadde vært mer fristende med boken til Eli. Men et sted går tross alt grensen. Endret 28. desember 2006 av Alfhild K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 29. desember 2006 #3323 Del Skrevet 29. desember 2006 Du er ikke sann, altså! Jeg for min del var overrasket over at jeg leste boka, TIL TROSS FOR at den handlet om skihopping ← Så gøy å gå på teater! Det må jo være morsomt hvis det er et stykke du liker veldig godt. Da kan du jo sammenligne forskjellige oppsetninger? Og det er ikke sært, men litt nerdete, kanskje? Nå skal det sies at jeg synes det å være nerdete er en bra, i hvert fall interessant , egenskap. ← Strengt tatt var det vel tredje gang med samme oppsetning... Men det er fortsatt spennende å sammenligne, ting blir jo uansett forskjellig fra gang til gang, ikke minst fordi det er et stykke med mye improvisasjon. Og forrige gang jeg så det, var i september, så de hadde blitt mye varmere i trøya og slo seg mer løs, både fysisk og verbalt. Vi satt også mye nærmere scenen denne gangen, og opplevde det oå en helt annet måte, vi fikk med oss mye mer av ansiktsuttrykk og detaljer Nerdete, jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #3324 Del Skrevet 29. desember 2006 Apropos magisk realisme, frelsere, vise menn og oppstyltet språk; jeg har faktisk lest boken til Kjell Magne Bondevik også. Han når definitivt ikke opp til Lukas Evangelium eller noen av de andre forfatterne (regner med at det er det de er, selv om jeg ikke kjenner navnene) som diskuteres og dissekeres her, for å si det pent. Å komme gjennom 750 sider der en bedrevitende moralist titter ut av medisinskapet og onanerer til sitt eget politiske og medmenneskelige selvbilde er sannsynligvis den største prestasjonen jeg har gjort i år. Dårlig språk (i betydningen "utrolig uengasjerende skrivestil"), kvalmende selvrettferdighet, lite refleksjon, masse urteite trivialiteter... - det er nesten så det hadde vært mer fristende med boken til Eli. Men et sted går tross alt grensen. ← Orket du å lese Bondeviks memoarer, altså? Har du vært selvdestruktiv i jula, eller? Uansett er jeg virkelig imponert over deg, og ikke så rent lite fornøyd med at det høres ut som om boka stemmer på en prikk med fordommene mine. Det er alltid tilfredsstillende, særlig når det er Bondevik det er snakk om Strengt tatt var det vel tredje gang med samme oppsetning... Men det er fortsatt spennende å sammenligne, ting blir jo uansett forskjellig fra gang til gang, ikke minst fordi det er et stykke med mye improvisasjon. Og forrige gang jeg så det, var i september, så de hadde blitt mye varmere i trøya og slo seg mer løs, både fysisk og verbalt. Vi satt også mye nærmere scenen denne gangen, og opplevde det oå en helt annet måte, vi fikk med oss mye mer av ansiktsuttrykk og detaljer Nerdete, jeg? ← Jeg syntes det hørtes spennende ut, jeg. Hvilket stykke var det, eller vil du ikke si det? Jeg blir jo nysgjerrig på hvilken teaterperle jeg åpenbart må ha gått glipp av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #3325 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Deilig med fri. Har sullet rundt hjemme og gjespet i hele dag, uten å gjøre det minste fornuftig. I morgen skal jeg derimot være flinkere, må ordne litt her fordi vi får besøk på nyttårsaften. Blir koselig Leste ut Ville svaner i går. Og så har jeg kommet ganske langt i Paul Austers Music of Chance. Er spent på hvordan det går. Lurer på om ikke jeg skal ta meg et glass portvin eller tre. Jeg har drukket alkohol hver dag i over en uke nå Men det er tidsnok tilbake til den puritanske dagliglivet Endret 29. desember 2006 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #3326 Del Skrevet 29. desember 2006 Orket du å lese Bondeviks memoarer, altså? Har du vært selvdestruktiv i jula, eller? ← Minstemann har vært på sykehus noen uker. Blir endel dødtid, og jeg hadde lest alle utgavene av Foreldre og Barn allerede... *fossror* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 29. desember 2006 #3327 Del Skrevet 29. desember 2006 Er snart ferdig med Rosens navn, Nå er den både spennende og gripende på samme tid. Har dessuten lest Ensomhetens grunn i julen. Takk til Blanca for godt tips. Jeg har ikke lest Bondevik, heller ikke Eli Hagens bok. Men jeg så at det var den store bytteboken i romjulen Ellers så hører jo portvin julen til, og ellers i året også forsåvidt. Her er det også både vin og annet godt omtrent hver kveld. Men snart er det hverdag igjen. Ha en fortsatt fin jul, Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #3328 Del Skrevet 30. desember 2006 Minstemann har vært på sykehus noen uker. Blir endel dødtid, og jeg hadde lest alle utgavene av Foreldre og Barn allerede... *fossror* ← Er ikke helt sikker på om det var tøys at sønnen din har vært på sykehus, men om han har vært det, så håper jeg det går fint med ham. Det må være tungt å ha noen på sykehus over lengre tid Er snart ferdig med Rosens navn, Nå er den både spennende og gripende på samme tid. Har dessuten lest Ensomhetens grunn i julen. Takk til Blanca for godt tips. Jeg har ikke lest Bondevik, heller ikke Eli Hagens bok. Men jeg så at det var den store bytteboken i romjulen Ellers så hører jo portvin julen til, og ellers i året også forsåvidt. Her er det også både vin og annet godt omtrent hver kveld. Men snart er det hverdag igjen. Ha en fortsatt fin jul, Ciara ← Jeg elsker Rosens navn, og blir glad for alle som liker den romanen Jeg synes den er enormt kunnskapsrik, lærerik, finurlig, spennende og morsom (!). Virkelig en perle av en bok Ensomhetens grunn har jeg ikke lest, men will do Ha en strålende nyttårsfeiring, Lavinia. Jeg ser jo nå at du har dagbok, jeg skal snart ta meg en tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #3329 Del Skrevet 30. desember 2006 Paul Auster: Music of Chance Dette er den beste boka jeg har lest av Paul Auster så langt. Det sier ikke så rent lite, for jeg har kost meg med alle de fire andre jeg har lest av ham også. Språket hans er en nytelse, og han er en mester til å etablere urovekkende stemninger som hele tiden holder leseren på pinebenken. Denne gangen handler det om Jim Nashe, som etter et samlivsbrudd arver mye penger, og bestemmer seg for å slutte i jobben og heller kjøre rundt i landet. Dette gjør han i flere måneder, flakker fra sted til sted, bor på motell, leser bøker alene om kveldene. Det er et ensomt (men lykkelig) liv helt til han møter unggutten Jack Pozzi. Pozzi er et pokertalent, og Nashe aner en mulighet til å investere det lille han har igjen av arven sin, og på denne måten kunne leve et fritt liv en stund til. Nashe låner Pozzi ti tusen dollar, som han skal legge i potten i et pokerspill med millionærene Stone og Flower. Overskuddet skal de dele femti-femti. Men pokerspillet blir annerledes enn Nashe og Pozzi har sett for seg, og historien tar en brå og uventet vending. Når jeg synes denne boka er den beste Auster har skrevet (av de jeg har lest så langt, kan godt hende det er flere uleste perler av ham), så er det fordi denne er den strammeste i komposisjonen. Romanen er tynn og fortettet, ikke et ord er overflødig. Og jeg elsker slike bøker, føler stort sett at de fleste romaner kunne vært strammet inn. Men denne boka er ren perfeksjon i så måte. Jeg elsker også at denne romanen tar enda mer uventede vendinger enn de andre, denne pirrer meg og gjør meg nervøs når jeg leser. Jeg skjønner aldri hva som kommer til å skje, og dette er numero uno for at en bok skal være virkelig god: Boka må være smartere enn meg. Og det er denne. Jeg synes personene er herlige, og satt og tenkte over det mens jeg leste. Hvordan Nashe gir meg et utrolig godt inntrykk, samtidig som han er en mann med uante dybder som jeg ikke helt begriper. Han er uforutsigbar og kompleks, er fornuftig, men gjør ofte uberegnelige ting. Det gjør ham ekte for meg. En annen ting jeg tenker på er hvor mye felles Austers bøker har. Alle har en mannlig hovedperson som oppløser livet sitt slik han har kjent det, og søker ensomheten. Jeg har aldri lest noen annen forfatter som nevner ordet "solitude" så ofte. Hovedpersonene avviser det etablerte til fordel for et usikkert og omflakkende liv, tilsynelatende uten særlig retning. Men selv om dette er et likt utgangspunkt, virker også hver bok veldig forskjellig, eller som hovedpersonen er den samme, men i forskjellige stadier av livet. Uansett: Jeg er svært fascinert, og denne boka kommer jeg til å anbefale alle jeg kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #3330 Del Skrevet 30. desember 2006 En annen tanke om Paul Auster: Han gjør seg egentlig best for mennesker som har lest en del, tror jeg, han passer for litterære feinschmeckere. Det fikk jo meg til å høres uvanlig snobbete ut, men skitt la gå Han nevner stadig så mange andre litterære referanser, både eksplisitt og ved å være generelt intertekstuell. Og det gir jo bøkene hans en ekstra interessant dimensjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 30. desember 2006 #3331 Del Skrevet 30. desember 2006 Strålende anmeldelse av Music Of Chance, Ciara. Du er rett og slett superflink til å fange essensen i dine anmeldelser, de er en sann fryd å lese. Utrolig gøy å se at du er blitt så begeistret for Auster. Jeg skjønner det du sier om at han passer best for folk som har lest en del tidligere. Jeg har også møtt flere gutter enn jenter som liker ham, og det synes jeg i grunnen er litt forståelig. Den litt nedstrippede stilen er litt maskulin og brunstig. Jeg kjenner nesten lukten av Whisky, svette og sigarer når jeg leser Auster. Ha en fin lørdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 30. desember 2006 #3332 Del Skrevet 30. desember 2006 Deilig med fri. Har sullet rundt hjemme og gjespet i hele dag, uten å gjøre det minste fornuftig.Da er vi to. Dvs. jeg har laget litt mat, men det kan knapt kalles arbeid. Ellers har jeg sovet 9 timer i natt og to timers middagshvil, så jeg bør jo være relativt uthvilt. Lurer på om ikke jeg skal ta meg et glass portvin eller tre. Jeg har drukket alkohol hver dag i over en uke nå Men det er tidsnok tilbake til den puritanske dagliglivet ← *stemmer for portvin* Er det jul, så er det jul. Romanen er tynn og fortettet, ikke et ord er overflødig. Og jeg elsker slike bøker, føler stort sett at de fleste romaner kunne vært strammet inn. Men denne boka er ren perfeksjon i så måte.← Rent faglig sett har du sikkert rett i at mange romaner kunne vært strammet inn, men jeg elsker laaaange romaner. De må selvsagt være gode da, men når jeg virkelig lever meg inn i en bok og blir glad i personene vil jeg at opplevelsen skal vare lengst mulig, så da ser jeg glatt gjennom fingrene med litt "tomprat". Strålende anmeldelse av Music Of Chance, Ciara. Du er rett og slett superflink til å fange essensen i dine anmeldelser, de er en sann fryd å lese. ←Enig! Må si at jeg misunner deg litt, Ciara, skulle ønske jeg kunne sånt. Jeg for min del har lest så lite i det siste at jeg nesten ikke tør vise meg her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2006 Forfatter #3333 Del Skrevet 30. desember 2006 Strålende anmeldelse av Music Of Chance, Ciara. Du er rett og slett superflink til å fange essensen i dine anmeldelser, de er en sann fryd å lese. Utrolig gøy å se at du er blitt så begeistret for Auster. Jeg skjønner det du sier om at han passer best for folk som har lest en del tidligere. Jeg har også møtt flere gutter enn jenter som liker ham, og det synes jeg i grunnen er litt forståelig. Den litt nedstrippede stilen er litt maskulin og brunstig. Jeg kjenner nesten lukten av Whisky, svette og sigarer når jeg leser Auster. Ha en fin lørdag ← Også hjalp det vel at du er helt enig? Men tusen takk skal du ha - hyggelig at du synes anmeldelsene mine duger. Og at jeg liker Auster er jo mye takket være deg! Jeg kan også forstå at flere menn liker Auster, men det er synd, egentlig. Tror mange kvinner ville likt ham også, om de fikk lest ham. Auster er jo også en ganske følsom forteller, slik jeg ser det, og har mange kvaliteter som kvinner også vil like. Men jeg aldri helt forstått hva det er som gjør at kvinner ofte leser noe og menn leser noe annet. Tror jeg er en ganske kjønnsløs (!) leser, sånn sett. Håper du har det fint! Rent faglig sett har du sikkert rett i at mange romaner kunne vært strammet inn, men jeg elsker laaaange romaner. De må selvsagt være gode da, men når jeg virkelig lever meg inn i en bok og blir glad i personene vil jeg at opplevelsen skal vare lengst mulig, så da ser jeg glatt gjennom fingrene med litt "tomprat". Enig! Må si at jeg misunner deg litt, Ciara, skulle ønske jeg kunne sånt. Jeg for min del har lest så lite i det siste at jeg nesten ikke tør vise meg her inne. ← Jeg er veldig enig med deg også, det er fantastisk med bøker som varer og varer (dersom du da kjøper grunnkonseptet). Noen bøker vil man ikke skal ende. Men for mange forfattere passer ikke i mursteinsformat. Men når det lykkes er det altså fantastisk Det er ikke noe å misunne, egentlig, husk jeg har som fag å lese og vurdere bøker. Ganske interessant, egentlig, å bli oppfordret til å finne ut hvorfor man føler som man gjør. Noen synes tolkningsaspektet er kjedelig, jeg synes det er uendelig spennende. Og du må absolutt vise deg her, samme hvor mye eller lite du har lest. Bokhjørnet ville tape på at du forsvant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #3334 Del Skrevet 30. desember 2006 Er ikke helt sikker på om det var tøys at sønnen din har vært på sykehus, men om han har vært det, så håper jeg det går fint med ham. Det må være tungt å ha noen på sykehus over lengre tid ← Det burde selvsagt vært tøys, men til tross for at jeg gjentatte ganger har bedt ham skjerpe seg er vi på fjerde uken pendlere mellom huset og sykehuset. Ser ut til at det tar sin tid, men nå vet vi i hvert fall hva som feiler ham og at det kommer til å gå bra. Bedre julegave kunne vi ikke fått (inkludert boken til Bondevik). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 31. desember 2006 Forfatter #3335 Del Skrevet 31. desember 2006 Det burde selvsagt vært tøys, men til tross for at jeg gjentatte ganger har bedt ham skjerpe seg er vi på fjerde uken pendlere mellom huset og sykehuset. Ser ut til at det tar sin tid, men nå vet vi i hvert fall hva som feiler ham og at det kommer til å gå bra. Bedre julegave kunne vi ikke fått (inkludert boken til Bondevik). ← Du får banke litt vett inn i ham, vet du, så kanskje han slutter med dette sykehustullet Spøk til side - flott at det går fint med ham Ønsker ham snarlig bedring! Innom for å ønske det et godt og lesverdig nyttår, Ciara! ← Takk i like måte, Nigo Gleder meg til flere sterke meninger i 2007! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 31. desember 2006 Forfatter #3336 Del Skrevet 31. desember 2006 GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 31. desember 2006 #3337 Del Skrevet 31. desember 2006 Ha en fin kveld, Ciara. Vi sees utover i 2007, snuppa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 31. desember 2006 #3338 Del Skrevet 31. desember 2006 Godt nyttår, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 1. januar 2007 #3339 Del Skrevet 1. januar 2007 Godt nyttår, Ciara, og tusen takk for ditt inspirerende bokhjørne og alle gode boktips i 2006 Jeg håper virkelig at 2007 blir det året hvor du finner drømmejobben! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 1. januar 2007 #3340 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg syntes det hørtes spennende ut, jeg. Hvilket stykke var det, eller vil du ikke si det? Jeg blir jo nysgjerrig på hvilken teaterperle jeg åpenbart må ha gått glipp av ← Oisann, var ikke meningen å være så hemmelighetsfull, har lagt ut om det i det vide og det brede i min egen bok Det er "Hair" som er høstens store teaterslager hos meg Minstemann har vært på sykehus noen uker. Blir endel dødtid, og jeg hadde lest alle utgavene av Foreldre og Barn allerede... ← Uffda, det var ikke bra God bedring til lillegutt. Rent faglig sett har du sikkert rett i at mange romaner kunne vært strammet inn, men jeg elsker laaaange romaner. De må selvsagt være gode da, men når jeg virkelig lever meg inn i en bok og blir glad i personene vil jeg at opplevelsen skal vare lengst mulig, så da ser jeg glatt gjennom fingrene med litt "tomprat". ← Lange bøker er tingen. Hender jeg er ferdig med en bok og blar febrilsk i de siste blanke sidene -den kan da ikke være slutt ennå?` Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå