Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

*setter frem pepperkaker til den flittige studenten*

:)

Stjeler en pepperkake :sjenert:, før jeg tusler ut igjen... Jeg vil òg ha tid til å lese bøker... morsomme, spennende, fine, gode, skumle bøker, altså... Ikke kjedelig pensum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Ja, det var nå også en fase... men det beviser jo at ganske mange som er litteraturinteresserte som voksne startet med litt skikkelig kiosk. Nå er det ikke alle som kommer seg forbi det stadiet, da *arrogant*

Jeg ser at dere har en runde med bekjennelse av gamle synder mens jeg har vært vekk..... Vel, da er det vel min tur :sjenert:

Jeg har som mange andre lest HELE sagaen om Isfolket. Utrolig hvordan den fengte da jeg var 13. Om ikke noe annet fikk jeg iallefall noe historiekunnskap inn med disse 47 bindene.

Og her kommer den virkelige bekjennelsen: En sommer på ungsomskolen ble jeg kjent med Victoria Holt :rodme: Leste vel en fem stk av hennes askepott-aktige romaner om fattig, ung, vakker kvinne som blir ansatt som guvernante til barna av kjekk, rik adelsmann. Fantastisk :ler:

Sånn, det føles godt å ikke bære på denne tunge hemmeligheten lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Godt du får det ut. ;) Vi har en del av henne på biblioteket, du mener de er verdt et forsøk? :ler:

Har forøvrig en Danielle Steel-bok i hylla (julegave fra mormor etter at hun ved et uhell hadde lest min enda mer kiosk og adskillig mindre anstendige bok :rodme:), den var så dørgende kjedelig at jeg aldri fullførte den. Men man kan jo ikke kaste bøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende forresten at du leste boka på spansk, jeg snakker også litt spansk, men hadde aldri i verden orket å lese en sånn bok. Det hadde tatt meg måneder og år.

Tror jeg leser spansk omtrent som engelsk. Det er nok noen ting jeg ikke får med meg (uten at jeg egentlig legger merke til det...), men det er nok flere ting jeg går glipp av ved å lese en dårlig oversatt bok. :forvirret:

Ikke så veldig imponerende egentlig da! Har ikke turt å pröve meg på Don Quijote enda! :ler:

Da kan jeg takke biblioteket for at jeg aldri fikk begynt på "Ines...". Har en enerverende evne til å ikke klare å legge vekk bøker jeg misliker. MÅ liksom gjennom alt. Tenker at "Å, det kan være at den tar seg opp sånn helt mot slutten". Håpløs... Nå vet jeg at jeg IKKE skal begynne på denne.

Men noen ganger så ER det jo sånn da! Vanskelig det der. Desverre var ikke dette tilfellet med Inés (for min del), selvom jeg synes den tok seg litt opp mot slutten. Det ble litt mere struktur på siste del av boka fordi forfatteren tar opp noen löse tråder. Men det var ikke nok til å rette opp helhetsinntrykket. :forvirret:

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Quijote ....noen kommentarer/meninger ? har den i hylla...

Ang å tilstå sine tidligere lesesynder...jeg har ikke lest noe av Sandemose. Begrunnelsen min , dengang, var som den var for øl- jeg syns det var simpelt. Det ler jeg godt og mye av idag ja !(at jeg syns øl var simpelt....) Morgan Kane derimot ! Klassens kjekkeste hadde ham som særemne i norsk på gymnset, festlig! (sikkert mest på ert, han er av det mer akademiske slaget). Og min første kjæreste gav meg en Morgan Kane bok i gave når vi hadde vært sammen i tre uker og jeg skulle ta toget helt fra Oslo til Bergen (jeg var 19) så jeg skulle lese noe som han hadde lest mye av ( selvsagt en kamerat av han andre her) , syns det var veldig romantisk og morsomt jeg. Det er snart 20 år siden-hjelp....! :ler: Har ikke lest noe mer Kane etter det nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sær bok, men finurlig underholdende. Verd å lese, egner seg ypperlig på sengekanten da den har passe korte kapitler sånn at man kan ta et hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den også i hylla..... Men har liksom aldri helt fått ånden over meg til å begynne på den. Kanskje jeg skal prøve meg på den nå som Mannen har stjålet Moon Palace?

Men er den ikke fryktelig tung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Quijote anbefales! Kanskje litt sær til tider, men morsom og trist på samme tid. Og full av underfundigheter og latterlige episoder.

Leser nå Paul Austers Ensomhetens grunn. Og jeg skal kjøpe New York trilogien til meg selv til jul.

Ha en fin helg, Ciara og bokdamene :)

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Quijote er kanskje den romanen jeg ville valgt å ta med meg til en øde øy. :) Den er så full av lag og historier og hendelser og pussigheter at den fint kan overraske selv om man har lest den før, og den er både komisk og tragisk og intelligent og tåpelig på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Nå fikk jeg lyst til å lese Don Quijote her! Ble ikke den kåret til verdens(historiens) beste bok for noen år siden da? :klø:

Hadde også fått for meg at den var veldig tung, men nå får jeg kanskje pröve meg på den da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Nå fikk jeg lyst til å lese Don Quijote her! Ble ikke den kåret til verdens(historiens) beste bok for noen år siden da?  :klø:

Ja. :)Her er et utdrag fra Ben Okris innledning som ble skrevet i den anledning!

Det er en skikkelig klisjé å si det, men du er heldig som ikke har lest den enda, for da har du noe fint foran deg! (Forhåpentligvis da, jeg kjenner jo ikke smaken din, så jeg skal kanskje ikke være helt påståelig her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, da er jeg tilbake etter tre uker i Sør Afrika. Hatt det veeeeldig fint  :sjarmor:

Siden sist har jeg lest ferdig "Den vidunderlige kjærlighetens historie" og nesten hele "Ville svaner". Har bare et par sider igjen av sistnevnte. Gleder meg til å diskutere denne. Har mange sterke meninger.....

Den vidunderlige kjærlighetens historie likte jeg veldig godt og kan absolutt anbefales. Den handler om en mann født med store misdannelser på begynnelsen av 1800 tallet. Han er døv, men har isteden en annen mektig sans; han kan nemlig lese andres tanker og kan formidle sine egne tilbake. Vår helts skremmende utseende og hans noe spesielle evner gjør at han forfølges. Det eneste som holder ham oppe er en jente som han vokste opp sammen med og som han er fryktelig glad i.

Boken er brutal. Å lese hvordan mennesker med misdannelser ble behandlet av samfunnet og av kirken på denne tiden er fryktelig. Som leser fikk jeg en dyp sympati med hovedpersonen.

Forfatteren har mange spennende tanker rundt språk og evnen til å formidle. Blant annet er begrensningene ved vårt muntlige språk noe som står sentralt. Carl Johan Vallgren har dessuten (etter min mening....  :sjenert: . Du må gjerne arrestere meg Ciara) et meget godt språk.

En fordel med denne boken er at orginalspråket er svensk. Sånn sett mister ikke språket flyten ved oversetting.

Les og nyt!

Hei, Prinsessen på erten, koselig å ha deg tilbake! :) Så flott at du har hatt det bra, jeg er fortsatt misunnelig ;) Skulle gjerne vært borte tre uker i varmere strøk, og særlig i Sør-Afrika.

Da skal jeg kaste meg over Vallgren snart. Jeg gleder meg til å få lest den, jeg har alltid trodd den er bra, og jeg ble inspirert nå som du skrøt sånn av den :)

Jeg har forresten kjøpt meg Moon Palace, Ciara. Men tror du ikke Mannen har lagt beslag på den!!! Best for ham at han leser fort som f....!

Du har en smart mann, tydeligvis. Hold fast på ham, det er ikke alle menn som har god litteratursmak ;)

Da kan jeg takke biblioteket for at jeg aldri fikk begynt på "Ines...". Har en enerverende evne til å ikke klare å legge vekk bøker jeg misliker. MÅ liksom gjennom alt. Tenker at "Å, det kan være at den tar seg opp sånn helt mot slutten". Håpløs... Nå vet jeg at jeg IKKE skal begynne på denne.

Jeg har blitt flink til å legge fra meg bøker jeg ikke liker, men det har tatt tid, og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Men livet er for kort for dårlige bøker, særlig når jeg vet det finnes millioner gode bøker der ute. Frustrerende! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stjeler en pepperkake :sjenert:, før jeg tusler ut igjen... Jeg vil òg ha tid til å lese bøker... morsomme, spennende, fine, gode, skumle bøker, altså... Ikke kjedelig pensum...

Det kan du vel snart, Irie? Når begynner juleferien for deg?

Jeg ser at dere har en runde med bekjennelse av gamle synder mens jeg har vært vekk..... Vel, da er det vel min tur  :sjenert:

Jeg har som mange andre lest HELE sagaen om Isfolket. Utrolig hvordan den fengte da jeg var 13. Om ikke noe annet fikk jeg iallefall noe historiekunnskap inn med disse 47 bindene.

Og her kommer den virkelige bekjennelsen: En sommer på ungsomskolen ble jeg kjent med Victoria Holt  :rodme: Leste vel en fem stk av hennes askepott-aktige romaner om fattig, ung, vakker kvinne som blir ansatt som guvernante til barna av kjekk, rik adelsmann. Fantastisk  :ler:

Sånn, det føles godt å ikke bære på denne tunge hemmeligheten lenger....

Isfolket var spennende, det. Da jeg var 13 ;) Victoria Holt har jeg ikke hørt om, men det høres ikke ut som jeg har gått glipp av noe :ler:

:ler:

Godt du får det ut. ;) Vi har en del av henne på biblioteket, du mener de er verdt et forsøk? :ler:

Har forøvrig en Danielle Steel-bok i hylla (julegave fra mormor etter at hun ved et uhell hadde lest min enda mer kiosk og adskillig mindre anstendige bok :rodme:), den var så dørgende kjedelig at jeg aldri fullførte den. Men man kan jo ikke kaste bøker...

Nei, det der er problematisk. Hva gjør man med bøker man skammer seg over å ha når bøker ikke kan kastes? *prøver å fortrenge bøkene som ligger nederst i et skap*

Tror jeg leser spansk omtrent som engelsk. Det er nok noen ting jeg ikke får med meg (uten at jeg egentlig legger merke til det...), men det er nok flere ting jeg går glipp av ved å lese en dårlig oversatt bok.  :forvirret:

Ikke så veldig imponerende egentlig da! Har ikke turt å pröve meg på Don Quijote enda!  :ler:

Jeg synes nå det er imponerende, jeg da :) Det koster jo litt anstrengelse å lære seg et nytt språk tross alt. Skulle gjerne lært et nytt språk snart. Men hvilket? :klø:

Ang å tilstå sine tidligere lesesynder...jeg har ikke lest noe av Sandemose. Begrunnelsen min , dengang, var som den var for øl- jeg syns det var simpelt.

Don Quijote er ikke så tung som mange påstår, jeg ble tvert i mot forbauset over at den var såpass lettlest i forhold til det jeg hadde trodd. Og den er som en kinesisk eske, historier i historier, morsomheter, finurligheter. Jeg er veldig glad i den :)

Åh, jeg er veldig glad i øl. Må le av at du syntes det var simpelt :ler: Jeg drikker hva som helst, men kanskje helt en del asiatisk øl, selv om jeg også elsker Guinness.

(Når jeg tenker meg om kommer jeg ikke på mye alkohol jeg ikke liker, bortsett fra de virkelige søte likørene)

Sær bok, men finurlig underholdende. Verd å lese, egner seg ypperlig på sengekanten da den har passe korte kapitler sånn at man kan ta et hver kveld.

Enig :)

Har den også i hylla..... Men har liksom aldri helt fått ånden over meg til å begynne på den. Kanskje jeg skal prøve meg på den nå som Mannen har stjålet Moon Palace?

Men er den ikke fryktelig tung?

Nei, nei. Den er som Forbrytelse og straff, man tror den er veldig tung, men egentlig er den mye lettere og underholdende. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Quijote anbefales! Kanskje litt sær til tider, men morsom og trist på samme tid. Og full av underfundigheter og latterlige episoder.

Leser nå Paul Austers Ensomhetens grunn. Og jeg skal kjøpe New York trilogien til meg selv til jul.

Ha en fin helg, Ciara og bokdamene  :)

Hva synes du om Auster så langt, Kira? Skal si folk leser Auster her, så morsomt :) Har planer om å kaste meg over flere i jula.

Blir du ikke lykkelig nå, Blanca? ;)

Har lett etter Chang uten resultater, men Don Quijote fant jeg! Det er en av de bøkene jeg aldri har turt å prøve meg på... den har bare stått og samlet støv i bokhylla. Kanskje jeg skal prøve?

Da jeg var liten, trodde jeg for øvrig at den handlet om en mann som het "Donkey Shot"! :ler:

Jeg har ingen ungdomssynder å komme med- syntes ikke sagaer og historiske romanføljetonger var noe særlig... Havnet på Murakamikjøret for tidlig, kanskje! Men jeg husker særlig Isfolket, det var over alt, og lå diskret under læreboka på mange pulter i norsktimene... *mimre*

Men jeg har ikke noe prinsipielt imot serier (jo, jeg har vel det... når det dreier seg om kiosk-romantikk). Er fan av mange krim-serier, favoritten er vel Ian Rankin. Flere som liker?

Ha en fin helg, alle! :heiajente:

Donkey shot! :legrine:

Rankin har jeg i hylla, men har ikke fått begynt på den ennå. Men gleder meg, liker skikkelig krim i blant. Favoritten er Elizabeth George :)

Don Quijote er kanskje den romanen jeg ville valgt å ta med meg til en øde øy. :) Den er så full av lag og historier og hendelser og pussigheter at den fint kan overraske selv om man har lest den før, og den er både komisk og tragisk og intelligent og tåpelig på samme tid.

Veldig god beskrivelse, Sweet Jane :) Akkurat sånn tenker jeg på den også :)

Ha en fin helg, alle sammen! :vinke:

:)

God helg, Anette! :)

Hm... Nå fikk jeg lyst til å lese Don Quijote her! Ble ikke den kåret til verdens(historiens) beste bok for noen år siden da?  :klø:

Hadde også fått for meg at den var veldig tung, men nå får jeg kanskje pröve meg på den da...

Gjør det! :)

Ja. :)Her er et utdrag fra Ben Okris innledning som ble skrevet i den anledning!

Det er en skikkelig klisjé å si det, men du er heldig som ikke har lest den enda, for da har du noe fint foran deg! (Forhåpentligvis da, jeg kjenner jo ikke smaken din, så jeg skal kanskje ikke være helt påståelig her.)

Jeg er tilbøyelig til å være enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en helt super dag. Jeg har ikke gjort noe skolearbeid og det har vært fantastisk. Sov til ti, så lå jeg og leste på senga til klokka ett. Da fikk jeg lest ut denne boka:

Bret Easton Ellis: Glamorama

Victor Ward lever i New Yorks overklasse. Han er modell og skal starte en ny, trendy nattklubb. Han lever i en verden som består av mote, dop og kjendiser, og der ingenting annet har mening. Det er vanskelig å oppsummere handlingen, annet enn at cirka midtveis tar historien en ny vending, og Victor havner i en absurd og paranoid verden der drap og konspirasjoner er ingredienser.

Jeg likte faktisk denne boka veldig godt. I flere perioder er det lite handling, kjendisnavnene ramses opp til det kjedsommelige, personene er fascinerende frastøtende, vi får se en glatt verden der overflaten er alt som betyr noe. Dette skulle kanskje tilsi at jeg ikke ville like romanen, men det gjør jeg. Selv om den er overdrevet tror jeg den har noe viktig å si om folks prioriteringer og hvordan menneskesker i velstandssamfunn mange ganger klarer å kjøre seg selv i grøfta av ren velferd. Jeg synes det er tankevekkende.

Etter jeg hadde lest ut boka stod jeg opp og spiste god lunsj. Så vasket jeg leiligheten med musikk på full guffe. Så lagde jeg pizza og har siden slappet av med ny bok, pepperkaker, klementiner og cognac. Kunne ikke hatt en bedre kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Den boka minnet meg om en norsk bok som kom ut for noen år siden; Wonderboy av Henrik langeland. Likte ikke den boka i det hele tatt. Ble kvalm av den, men det var kanskje meningen.

Dagen din hörtes helt super ut Ciara. Det er viktig å ta seg pauser midt oppi alt eksamensstresset også!

Selv pröver jeg fortvilet å overbevise sambo om at fotball ikke er kult. Det funka tydeligvis ikke, for da jeg ba han om å velge mellom dataen og TVen (han var nemlig så smart at han satt og okkuperte begge!) så valgte han TVen! :grine: Og jeg som ville se film! Så nå sitter jeg her da... :sjenert:

Edit: Skal definitivt lese Don Quijote etter alle deres anbefalinger! :-D

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der er problematisk. Hva gjør man med bøker man skammer seg over å ha når bøker ikke kan kastes? *prøver å fortrenge bøkene som ligger nederst i et skap*

Loppemarked selvfølgelig :) Jeg sendte av gårde en masse dårlige bøker tidligere i høst. Og forhåpentligvis treffer bøkene noen som kan like dem selvom jeg syns de er skikkelig møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Den boka minnet meg om en norsk bok som kom ut for noen år siden; Wonderboy av Henrik langeland. Likte ikke den boka i det hele tatt. Ble kvalm av den, men det var kanskje meningen.

Dagen din hörtes helt super ut Ciara. Det er viktig å ta seg pauser midt oppi alt eksamensstresset også!

Selv pröver jeg fortvilet å overbevise sambo om at fotball ikke er kult. Det funka tydeligvis ikke, for da jeg ba han om å velge mellom dataen og TVen (han var nemlig så smart at han satt og okkuperte begge!) så valgte han TVen!  :grine: Og jeg som ville se film! Så nå sitter jeg her da...  :sjenert:

Edit: Skal definitivt lese Don Quijote etter alle deres anbefalinger! :-D

Jeg elsket Wonderboy. Jeg syntes den var ufattelig spennende til tider, og ganske forfriskende unorsk. Gleder meg til Langelands bok fra universitetsmiljøet som kommer neste år :)

Ja, det var deilig med en pause i går. I dag må jeg jobbe litt, men ikke så veldig mye. Skal lade opp litt nå.

Jeg har heldigvis en samboer som bare er semiinteressert i fotball. Stort sett gidder han bare se hvis det er landskamp eller finaler av noe slag. Bra for meg, for jeg liker veldig godt å ha TVen avslått. Blir mye roligere av litt musikk, bøker eller spill eller noe annet. Sånn jevn fotballdur går meg på nervene ;)

Men jeg håper du hadde en fin kveld likevel, Amadea :) Du minte meg forresten på noe - kanskje jeg skal leie film i kveld? Med mindre det går noe bra på TV? (Tviler...).

:vinke:

Loppemarked selvfølgelig :) Jeg sendte av gårde en masse dårlige bøker tidligere i høst. Og forhåpentligvis treffer bøkene noen som kan like dem selvom jeg syns de er skikkelig møkk.

God idé! Har to pappesker med saker som skal til loppemarked allerede. Nå gjelder det bare å få ut fingeren og finne når neste loppemarked nær meg er, og få kvittet meg med eskene. Ting tar tid! ;)

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, men sant. Jeg har lest to bøker siden i går... :sjenert: Én i går kveld, og én i dag formiddag. Nå var ingen av dem veldig tykke, men likevel. Jeg har kost meg i hvert fall! :)

Magda Szabó: Døren

Bokens jeg-forteller er ungarsk forfatter og trenger en som kan hjelpe til i huset. Hun introduseres for arbeidsjernet Emerenc, og et merkelig forhold utspiller seg dem i mellom. Emerenc er stolt og sta, og ikke føyelig slik man kunne vente seg av en husholderske. Hun elsker å gi gaver, men vil aldri ha noen selv. Og hun bor i en leilighet ingen noengang har fått slippe inn i.

Dette er en helt nydelig roman, og hvis dere har lyst til å gi bort en bok til noen til jul, så gi denne! Jeg ble helt betatt. Personene er så flott skildret, alle nyanserte, alle med sine dårlige trekk, men jeg ble så glad i dem likevel (eller nettopp derfor). Det er også en fantastisk hund med i historien, og det er mange små, ubetalelige episoder. Og slutten gjorde virkelig, virkelig inntrykk. Denne MÅ dere få med dere! :)

Og:

Richard Brautigan: Drømmer om Babylon

Dette er en herlig liten historie om blakk privatdetektiv som drømmer om fantasiverdenen Babylon når livet går på tverke. Livet går med på å finne noen som vil låne ham penger til neste måltid, samt holde husvertinnen på avstand. Så får privatdetektiven endelig sitt første oppdrag, men det gjelder ikke hva som helst: Han skal stjele et lik fra et likhus.

Dette er en morsom og sjarmerende liten sak som også bør havne under noens juletre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...