Ciara Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #3121 Del Skrevet 1. desember 2006 Nå har jeg: Tatt oppvasken Støvsugd Vasket litt hist og her på badet (storvask var ikke nødvendig) Vannet planter Jobbet bittelitt til med studier (alle monner drar) Vært på butikken og handlet og pantet flasker Så nå har jeg store planer om å legge meg ned i sofaen med bok og et glass portvin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irma Skrevet 1. desember 2006 #3122 Del Skrevet 1. desember 2006 Håper du nyter portvinene, jeg er tom for tiden. Har en kamerat som er ofte på jobb i Sverige og da tar han med til meg :-) Jeg har fått " The Girl from the Chartreuse" i dag av Pierre Peju. Anbefalt av Audrey Niffenegger bla. Har fått mange priser i frankrike. Jeg har lest begynnelsen og gleder meg til resten, dette lover bra. Den var ikke lett å få tak i på engelsk. Desverre, tror denne er undervurdert. Jeg ble grepet med en gang. En liten men stor bok tror jeg. Også kom Roberson Davies sin The Cornish Trilogy, på bare 1150 sider...den pakker jeg i New Zealand-sekken min! Ja, jeg har begynt på tre bøker parallellt, men må lese de en og en heretter. Storveis ! God helg alle bokdamene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 2. desember 2006 #3123 Del Skrevet 2. desember 2006 Da har jeg gjort med ferdig med Tove Nilsens "Skyskrapersommer". Finurlig liten sak, som jeg likte ganske godt. I dag har jeg såvidt startet på Inés, jeg elsker deg!, så jeg slenger meg med på anmeldelsene etterhvert. Har lest det meste av Allende tidligere, og håper at jeg kommer til å like denne boka like godt som noen av hennes tidligere bøker. Forresten, damer, er det noen av dere som konsekvent leser bøker på originalspråket, så vidt mulig? Ha en fin lørdagskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. desember 2006 #3124 Del Skrevet 2. desember 2006 Jeg må si jeg er veldig enig med deg om Inés, Ciara. Akkurat de samme tingene som iriterte deg iriterte også meg. Det er viktig for meg at jeg kan tro på boken når det handler om en person som faktisk har eksistert. Hørte et intervju med Allende like etter at boken kom på engelsk (eller var det spansk?) der hun påsto at ALT var sant, men det er rett og slett ikke mulig. Jeg finner det heller ikke realistisk hvor "moderne" Inés var i tankegangen, hvordan hun hadde et (tilsynelatende) reflektert syn på indianerene, mens alle andre hadde et slags hatforhold til dem. Og hvordan hun lærer deres skikker (f.eks å bade/vaske seg) i motsetning til alle andre hun omgav seg med som var redde for å bade. Det blir rett og slett ikke troverdig når hovedpersonen blir en "superkvinne" som mestrer alt, har alle de riktige tankene og gjør alle de riktige tingene uten noen påvirkning fra verden rundt seg. Blir litt som i hulebjørn-bøkene, der hovedpersonen både temmer ville hester, ulver, oppdager flintsteinen og såpe, og samtidig har moderne forhold til personlig hygiene. For en uke siden hørte jeg annmeldelse av denne boka på radioen (P2?), og der ønsket annmelderen seg mer kjærlighet, dramatikk og mellommenneskelige historier, fordi alle slagene og de historiske skildringene ble for kjedelige. For min del må jeg si at jeg heller ønsker meg det motsatte, rett og slett fordi jeg ville hatt mer fakta og historie, mindre "kioskroman". Jeg er altså litt provosert, både fordi det gis intrykk av at hele historien i romanen er sann (i såfall er det da virkelig ikke en roman!), og fordi det ville vært så uendelig mye mer interessant å lese en skikkelig biografi, for jeg er sikker på at det må ha skjedd tilstrekkelig mye interessant med den virkelige Inés til at det burde være mulig å lage både god og spennende historie ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #3125 Del Skrevet 3. desember 2006 Håper du nyter portvinene, jeg er tom for tiden. Har en kamerat som er ofte på jobb i Sverige og da tar han med til meg :-) Jeg har fått " The Girl from the Chartreuse" i dag av Pierre Peju. Anbefalt av Audrey Niffenegger bla. Har fått mange priser i frankrike. Jeg har lest begynnelsen og gleder meg til resten, dette lover bra. Den var ikke lett å få tak i på engelsk. Desverre, tror denne er undervurdert. Jeg ble grepet med en gang. En liten men stor bok tror jeg. Også kom Roberson Davies sin The Cornish Trilogy, på bare 1150 sider...den pakker jeg i New Zealand-sekken min! Ja, jeg har begynt på tre bøker parallellt, men må lese de en og en heretter. Storveis ! God helg alle bokdamene. ← Pierre Peju er notert, Irma Og det ser ut som du kommer til å ha nok å lese på turen din. Selv pleier jeg å ha med meg dobbelt så mange bøker på reise som jeg faktisk klarer å lese, og det er jo tross alt bra. Jeg har det forresten også med å lese flere bøker på en gang. Det fungerer utmerket I det siste har jeg hatt en litt lesestille periode, men jeg gleder meg til å ta fatt på flere bøker til jul Ha det flott resten av helga! Da har jeg gjort med ferdig med Tove Nilsens "Skyskrapersommer". Finurlig liten sak, som jeg likte ganske godt. I dag har jeg såvidt startet på Inés, jeg elsker deg!, så jeg slenger meg med på anmeldelsene etterhvert. Har lest det meste av Allende tidligere, og håper at jeg kommer til å like denne boka like godt som noen av hennes tidligere bøker. Forresten, damer, er det noen av dere som konsekvent leser bøker på originalspråket, så vidt mulig? Ha en fin lørdagskveld! ← Skyskrapersommer er en bok jeg faktisk ikke har lest. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har lest noe av Tove Nilsen i det hele tatt? :klø: Jeg kunne godt vært flinkere til å lese bøker på originalspråket. Men siden jeg jobber i bokhandel får jeg en del bøker gratis. De er ofte oversatte romaner, og da ser jeg liksom ikke vitsen i å kjøpe den samme boka på engelsk, f.eks. Ellers kommer det litt an på om det er en bok av en forfatter jeg føler er virkelig, virkelig god språklig (da kjøper jeg originalen) eller om det er en bok jeg bare kan lese kjapt bare for å ha lest den. Da leser jeg ofte på norsk. Det er forøvrig bare engelsk og norsk jeg leser på, da jeg ikke er like stø i å lese andre språk. Jeg ville forstått bøker på et par andre språk også, men da ville jeg brukt så utrolig lang tid. Jeg merker at jeg bruker vesentlig lengre tid bare jeg leser på dansk og svensk, og jeg er utålmodig Jeg må si jeg er veldig enig med deg om Inés, Ciara. Akkurat de samme tingene som iriterte deg iriterte også meg. Det er viktig for meg at jeg kan tro på boken når det handler om en person som faktisk har eksistert. Hørte et intervju med Allende like etter at boken kom på engelsk (eller var det spansk?) der hun påsto at ALT var sant, men det er rett og slett ikke mulig. Jeg finner det heller ikke realistisk hvor "moderne" Inés var i tankegangen, hvordan hun hadde et (tilsynelatende) reflektert syn på indianerene, mens alle andre hadde et slags hatforhold til dem. Og hvordan hun lærer deres skikker (f.eks å bade/vaske seg) i motsetning til alle andre hun omgav seg med som var redde for å bade. Det blir rett og slett ikke troverdig når hovedpersonen blir en "superkvinne" som mestrer alt, har alle de riktige tankene og gjør alle de riktige tingene uten noen påvirkning fra verden rundt seg. Blir litt som i hulebjørn-bøkene, der hovedpersonen både temmer ville hester, ulver, oppdager flintsteinen og såpe, og samtidig har moderne forhold til personlig hygiene. For en uke siden hørte jeg annmeldelse av denne boka på radioen (P2?), og der ønsket annmelderen seg mer kjærlighet, dramatikk og mellommenneskelige historier, fordi alle slagene og de historiske skildringene ble for kjedelige. For min del må jeg si at jeg heller ønsker meg det motsatte, rett og slett fordi jeg ville hatt mer fakta og historie, mindre "kioskroman". Jeg er altså litt provosert, både fordi det gis intrykk av at hele historien i romanen er sann (i såfall er det da virkelig ikke en roman!), og fordi det ville vært så uendelig mye mer interessant å lese en skikkelig biografi, for jeg er sikker på at det må ha skjedd tilstrekkelig mye interessant med den virkelige Inés til at det burde være mulig å lage både god og spennende historie ut av det. ← Bra poeng, Fakse! Hvis Allende påstår at alt er sant, synes jeg det er temmelig tåpelig. Da undervurderer hun oss litt Det er vel kanskje problematisk å skulle gi kjøtt og blod til en kvinne fra 1500-tallet og få henne til å virke gjenkjennelig. Man faller kanskje lett i fella om å gjøre henne for moderne? Og du hadde en del tanker som jeg har gjort meg selv: At det er ganske underlig at hun er den eneste som forstår indianerne omtrent, og at hun har moderne forhold til hygiene. Jeg tenkte faktisk på det, det er akkurat som Hulebjørnens klan. Mange likheter der egentlig. Hovedpersonene er forutfor sin tid, er fantastiske elskerinner, ser utrolig bra ut... Det finnes ikke troverdig, og heller ikke interessant, spør du meg. Det er ikke mulig å få perfekte mennesker til å bli interessante, etter min mening. Og som sagt, dette usannsynlige innholdet kombinert med at det er Inés som forteller sin egen historie, gjør det ganske utålelig. Litt: "Se, så perfekt jeg er!". Og jeg er også enig i at biografi ville vært vesentlig mer interessant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #3126 Del Skrevet 3. desember 2006 I dag er det selvpleiedag. Nå skal jeg legge noen skikkelig ansiktsmasker. Senere i kveld, når jeg ferdig med dagens studier, skal jeg ta meg en lang dusj, smøre meg inn med rikelig med body lotion og legge meg på sofaen med en bok (hvis jeg orker å lese). Dagen startet bra, jeg ble bortskjemt av sambo med frokost på sengen Han kom med mitt store yndlingskrus med kaffe, varme rundstykker og avis. Virkelig en bra start på dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anneli Skrevet 3. desember 2006 #3127 Del Skrevet 3. desember 2006 Nå burde jeg vel skrive min mening om Allende boken, men jeg tror jeg lar det vente litt til. Formen er litt urven etter diverse festligheter i går, så hodet fungerer ikke optimalt... Jeg kommer sterkere tilbake siden. Ha en flott dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #3128 Del Skrevet 3. desember 2006 Bra du hadde det morsomt i går da, Anneli! Gleder meg til å høre hva du synes om Allende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blanca Skrevet 3. desember 2006 #3129 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg er ikke ferdig med Ines, men jeg ser at jeg er ganske så enige med dere så langt (kanskje også hakket mere negativ). Jeg sliter veldig med å lese siden den kjeder meg , men skal forsøke å lese den ferdig. Egenpleiedag høres deilig ut, Ciara. Jeg pleier også å ta en slik runde på søndager. Idag skal jeg nappe bryn, barbere legger, ta hårkur og ansiktsmaske. Skal også smøre meg inn med litt selvbruningskrem (en velment kollega mente jeg kunne ha god effekt av noen soltimer før jul ) Ha en fin dag alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #3130 Del Skrevet 3. desember 2006 Hårkur burde jeg definitivt gjort, men har ikke fått skaffet meg nye produkter ennå. Synes det er så irriterende med den forbanna tollgrensen på 200 kr, man går over grensen hvis jeg både bestiller anti-snap og shampo fra Redken, og det er også irriterende å bestille i to omganger... Synes grensen kan økes til 1000 som det var snakk om! Men jeg har i det minste fått bestilt time hos frisør nå, og gleder meg til det Barbere leggene burde jeg også gjort, men jeg er litt lat om vinteren, ærlig talt. Leggene luftes aldri uansett, og stakkars sambo får tåle noen skjeggstubber Selvbruner bruker jeg faktisk bare om sommeren. For å kompensere for brunfargen jeg sjelden får på naturlig vis Men om vinteren synes jeg det er deilig å være blek. Bruker i stedet oftere rouge og lager litt friske kinn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #3131 Del Skrevet 4. desember 2006 Du verden, nå hadde bokhjørnet falt langt ned i billigkroken (side 2). Sitter alle og leser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #3132 Del Skrevet 4. desember 2006 Nei, vi (dvs. jeg, men jeg føler meg jo ganske rojal) sitter og skriver oppgave, og stresser over dårlige setninger og lite overbevisende argumenter. Det er ganske vanskelig å late som om man har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #3133 Del Skrevet 4. desember 2006 Nei, vi (dvs. jeg, men jeg føler meg jo ganske rojal) sitter og skriver oppgave, og stresser over dårlige setninger og lite overbevisende argumenter. Det er ganske vanskelig å late som om man har peiling ← RL er verre enn KG der, ja. Pokkers liv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #3134 Del Skrevet 4. desember 2006 Ja, ikke sant? Her på KG kan jeg jo bløffe og virke så smart og grei som bare det, i virkeligheten, derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #3135 Del Skrevet 4. desember 2006 Ja, ikke sant? Her på KG kan jeg jo bløffe og virke så smart og grei som bare det, i virkeligheten, derimot... ← Guuuri, kan man bløffe her inne? *noterer* (og legg merke til at dette skjer lenge etter at noen registrerte nicket PenOgMuskuløsMedStorPenis) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #3136 Del Skrevet 4. desember 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 4. desember 2006 #3137 Del Skrevet 4. desember 2006 Hei Ingen som er fornøyd med Ines? Jeg kan ikke huske å ha lest noe av Allende, hmmmm, men lurer på om jeg har gjort det likevel? :klø: Ha en fin uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #3138 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg har (tro det eller ei!) lest Åndenes hus (forutsatt at det er Isabel Allende man snakker om), og den var vanvittig irriterende. Tidvis veldig bra, tidvis søppel. Kan komme av at jeg ikke er noen sucker for magisk realisme eller hva det nå ble kalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #3139 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg er heller ingen fan av magisk-realismen. Jeg falt for eksempel aldri for Gabriel García Márquez heller. Likevel likte jeg faktisk Åndenes hus, men det begynner å bli noen år siden jeg leste den. Jeg liker forresten ikke sci-fi eller fantasty heller, jeg er tydeligvis svært realistisk (og kjedelig?) av meg. I dag har forresten KG-artiklene nådd nye høyder (evt dybder, om man vil)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. desember 2006 #3140 Del Skrevet 5. desember 2006 I dag har forresten KG-artiklene nådd nye høyder (evt dybder, om man vil)... ← Trykker du fortsatt på dem? Jeg har sluttet, for de skal i alle fall ikke få telle mine klikk til inntekt for det synet at artiklene er populære! Kom på at det er på tide å komme i gang med "Ville svaner" nå, så jeg har reservert den på biblioteket, og får forhåpentligvis henta den i morra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå