Gå til innhold

Ciaras bokhjørne

Ciara

Anbefalte innlegg

Tilbake fra påskeferie. Har hatt en avslappende uke i Bergen. Skulle egentlig på ski, men så ble det så mye dårlig vær. Så det ble masse mat, vin og øl i stendefor :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deilig å slippe trafikken, virker på meg som at mange avsluttet ferien sin i går. Det gjorde vi også men kom oss avgårde før den værste påsketrafikken og slapp å stå i kø.

Har blitt dårlig med lesing på meg i påsken, holder på med Arsenikktårnet av Anne B. Ragde. Syns det åpnet ganske bra men så stilnet det litt av så jeg har liksom ikke helt kommet meg videre....

:vinke: Hei Heidi! :)

Så bra at dere slapp kø, dere også. Kø er en så utrolig dårlig avslutning på en ferie!

Arsenikktårnet synes jeg er en fabelaktig roman, mye bedre enn Berlinerpoplene og Eremittkrepsene. Jeg er spent på hva du synes etterhvert :)

Høres ut til at du har hatt en flott påske, så deilig. Og de fleste reiste nok hjem i går, da var det lange køer.

Jeg har lest to Paul Auster-bøker i påsken, Illusjonenes bok og Leviatan. Likte dem godt begge to, og vil nok lese mere av han. Ellers har det blitt båtpuss, påskekrim, snop og rødvin på meg. Og nå er jeg klar for VÅR  :)

:vinke: Hei Kira! :)

Så bra at du har fått lest! :) Illusjonenes bok er veldig bra, Leviatan har jeg ikke lest. Men jeg har jo store planer om å lese mer Auster, selv om New York-trilogien foreløpig står øverst på lista. Men jeg håper han blir en forfatter jeg har lyst til å lese alt av, det er så inspirerende å oppdage sånne forfattere.

Båtpuss hørtes ut som koselig pusling. Snop og rødvin har det blitt mye av på meg også!

Apropos vår, jeg kjøpte meg vårjakke og nye sko i dag, så nå er jeg virkelig klar for varmere tider her :)

Tilbake fra påskeferie. Har hatt en avslappende uke i Bergen. Skulle egentlig på ski, men så ble det så mye dårlig vær. Så det ble masse mat, vin og øl i stendefor :ler:

:vinke: Hei Tommeline! :)

Så fint at du har hatt en deilig uke i Bergen. Jeg har også spist enorme mengder - og drukket! Sambo og jeg har klart å drikke en kartong med vin og to flasker ved siden av, i tillegg til å drikke mye øl og cognac. Det er nesten flaut. Vi har ikke vært fulle i det hele tatt, men tydeligvis klart å kose oss veldig likevel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tilbake på jobb, men det føltes i grunnen ganske bra. Det er fint å være tilbake i hverdagen også, selv om ferien kunne vært lenger. Men jeg har så mye å gjøre at det er greit å komme i gjenge igjen.

Etter jobb tok jeg meg en ordentlig shoppingrunde, selv om jeg ikke burde :sjenert: Jeg kjøpte meg en vårjakke og nye sko. Skoene er jeg spesielt fornøyde med, kjøpte noen kule brune, flettede sko med en liten hel og spiss tupp. I tillegg kjøpte jeg meg to bøker, Nattmennesket av André Bjerke og Collapse av Jared Diamond. Collapse handler om samfunn som har gått under (vikinger, påskeøya etc) og årsaker til det. Det høres veldig spennende ut, og jeg gleder meg til å begynne å lese den. Fordi jeg leser så mye faglitteratur i forbindelse med studiene er det sjelden jeg gidder å lese fag på fritiden, men dette er et spennende unntak.

I morgen skal jeg være hjemme og jobbe med studiene. Gudene skal vite at det er nok å drive med. Men jeg har likevel tenkt å sove litt lenger enn vanlig og ha en rolig morgen, det er terapi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Collapse handler om samfunn som har gått under (vikinger, påskeøya etc) og årsaker til det. Det høres veldig spennende ut, og jeg gleder meg til å begynne å lese den. Fordi jeg leser så mye faglitteratur i forbindelse med studiene er det sjelden jeg gidder å lese fag på fritiden, men dette er et spennende unntak.

Godt tips, den kunne jeg tenke meg å lese også. Kanskje de har den på biblioteket?

Ha en fin studiedag da, jeg skal også bruke dagen på en innspurt på språket mitt. Men jeg tror snart hjernen er mettet på gloser og verbbøyninger nå. Skal bli godt med ferie ! Da pleier kunnskapen å sige inn i stillhet, særlig fordi jeg skal passe på å bruke dette språket i sommer.

Og gratulerer med vårshoppingen. Det er ingenting som gjør så godt som noe nytt til våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Hei Kira! :)

Det kan godt hende Collapse er på biblioteket. Du kan kanskje søke på nettet og finne ut av det? :)

Språklæring er veldig intenst en periode. Jeg liker veldig godt språk selv, og kunne godt tenke meg å lære mer etterhvert. Men man blir lei av grammatikkpugging, men vips, så blir det lettere. Også så gøy å dra på ferie og snakke et nytt språk, da! :)

Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å motivere meg selv til å lese i dag. Været er så nydelig at jeg føler det eneste fornuftige egentlig er å være ute hele dagen, men det kan jeg jo ikke. Jaja, jeg kan henge i nå og jobbe intenst noen timer, og snike meg ut etterpå :)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferien har vært riktig vellykket. Vi dro hjem veldig tidlig fra fjellet, så vi var her faktisk litt etter klokken 14. Vi dro tidlig for å slippe trafikk, og det klarte vi jammen, det var faktisk merkelig tomt på veiene. Men det er jo en hyggelig overraskelse :)

Vi har hatt en påske med lange skiturer (er fryktelig stolt av at jeg faktisk har gått 6-timers tur, det tror jeg ikke jeg har gjort før) hver dag, store mengder rødvin og god mat. Vi har rett og slett kost oss masse, og nytt fritiden vi har ventet så lenge på. Nå føler jeg meg faktisk oppladet og klar for nye strabaser, selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot tre uker til med ferie ;)

Hvordan har dere andre hatt det i påsken da? :)

Takk for bokanmeldelse, dette hørtes ut som et interessant bekjentskap av en bok! Som jeg har sagt før er det veldig moro at du leser bøker jeg ikke har hørt om før, for da får jeg ny inspirasjon :)

Jeg har bare fått lest én bok i påsken:

J.M. Coetzee: Jernalder

Mrs Cullen er en eldre dame som får vite at hun har uhelbredelig kreft. Når hun etter legetimen kommer hjem til huset sitt i Cape Town har en uteligger slått seg ned utenfor døren hennes. Hun jager bort uteliggeren, men han kommer stadig tilbake, og etterhvert utvikler det seg et merkelig, skjevt forhold mellom disse to. De føler seg begge i utkanten av samfunnet. Så havner Mrs Cullens husholderskes sønn midt opp i alle urolighetene apartheidsystemet har medført seg, og det setter i gang en serie hendelser.

Dette er den mest direkte boken om apartheid jeg har lest av Coetzee. Vanligvis skildrer han dette regimet indirekte eller analogisk, men denne gangen er han usedvanlig lite tilslørt. Det er absolutt vellykket, det også. Siden samfunnet er på kanten av undergangen, føles det som, og Mrs Cullen er på vei til å dø, får boken en svært helhetlig tematikk både på menneskelig og politisk nivå. Språket til Coetzee er som alltid stramt og nydelig. Har plukket ut en passasje som jeg mener illustrerer dette:

"Når jeg er i dette humøret, er jeg troende til å legge hånden på brødfjelen og kappe den av uten å nøle. Hva bryr jeg meg om denne kroppen som har sveket meg? Jeg ser på hånden min og ser bare et redskap, en krok, en gjenstand til å gripe om andre gjenstander. Og bena mine, disse stygge, klossete styltene: hvorfor skal jeg være nødt til å gå rundt med dem? Hvorfor skal jeg legge meg med dem kveld etter kveld og stikke dem inn under laknene, armene også, høyere oppe nær ansiktet, og ligge der søvnløs midt i alt sammen?"

Jeg synes det er så flott!

Velkommen hjem fra påskeferie!! :)

Høres ut som du har hatt det superflott!! Det er godt :)

Jeg har bare slappet av og kost meg i påsken... så det har blitt mye god mat og snop på meg også, men ingen vin gitt!! ;) Har sett en del filmer av varierende kvalitet og lest litt, er ca. halvveis i "Timetraveller" nå :)

Jernalder høres veldig god ut - den må nok opp på den evig voksende listen ja :)

Ha en fin uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Hei, vennen min! :)

Er The Time Traveller's Wife bra så langt?

Nå er jeg altså drittlei av å studere. Akkurat nå. Sitter midt i et berg av pensumlitteratur og har bare lyst til å kaste alt ut av vinduet... Jeg har i hvert fall ikke lyst til å lese mer! Lurer på om ikke jeg sier det er lesestopp før halv ti, og så går jeg og drikker rødvin i stedet!

*marsjerer ut*

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg! Håper du får kost deg litt, og ikke bare lest pensum ;) Har begynt på Balansekunst, satser på å komme litt videre i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Innom for å ønske en riktig god helg til Ciara og alle andre bokdamer! Jeg har også kommet godt i gang med Balansekunst, men har pådratt meg en betennelse på øyet så boken må nok hvile litt.

Jeg har hatt en fin og avslappet påske + at jeg har vært bortreist gjennom jobben noen dager. Å reise på jobbting er hyggelig, men utrolig slitsomt! Føler meg helt mørbanket (+ øyebetennelsen) så nå skal det bli godt med helg.

Vi sees.

Lily :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, dette har vært et par travle, men morsomme dager. Føler jeg har kommet meg langt videre både med studier og hjemmeprosjekter! :)

Nå er klokka nesten halv ti..............

Nå er klokka OVER halv elleve!!! :sjarmor:

Dere er søte da :ler: Jeg fikk gitt meg til slutt!

God helg! Håper du får kost deg litt, og ikke bare lest pensum ;) Har begynt på Balansekunst, satser på å komme litt videre i løpet av helga.

Nå er det helg, og null pensum! Jeg orker veldig sjelden å lese i helgene, heldigvis. Da bare later jeg meg i stedet ;) Jeg har ikke fått begynt på Balansekunst, men satser på å begynne snart :)

Innom for å ønske en riktig god helg til Ciara og alle andre bokdamer! Jeg har også kommet godt i gang med Balansekunst, men har pådratt meg en betennelse på øyet så boken må nok hvile litt.

Jeg har hatt en fin og avslappet påske + at jeg har vært bortreist gjennom jobben noen dager. Å reise på jobbting er hyggelig, men utrolig slitsomt! Føler meg helt mørbanket (+ øyebetennelsen) så nå skal det bli godt med helg.

Vi sees.

Lily :)

Hei Lily! :)

Så dumt med betennelse på øyet! Det høres fryktelig ubehagelig ut. Har du reist langt med jobben? Det med å reise med jobben høres fryktelig forlokkende ut for meg som student, men det er nok ikke så glamorøst som det virker :ler: Du får slappe av masse i helga!

Snakkes! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt utrolig nydelig dag. Været er fantastisk, og jeg stod opp klokka ni og løp på joggetur. Og selv om jogging og dårlig kondis er en utrolig kjedelig kombinasjon, så var det veldig deilig å være ute. Nydelig vær, og ingen andre ute omtrent. Jeg ble helt lykkelig, jeg. Nå har jeg som mål å klare å stå like tidlig opp hver gang jeg har fri, fridagene blir så mye lenger av det ;) Nå skal jeg ta en dagbokrunde her, og så skal jeg rusle litt i byen. Må innom The Body Shop og biblioteket blant annet. Det er så koselig å bare rusle rundt på lørdager, særlig når været er så fantastisk som nå. Tror nok jeg blir nødt til å kjøpe meg en kjempestor is mens jeg rusler også :hoppe:

Jeg har lest ut to bøker disse dagene:

André Bjerke: Døde menn går i land

Jeg har veldig sansen for Bjerke. Dette er klassisk krim med finurlige løsninger, gammeldags, men veldig spennende!

Arne Krag-Andersen har kjøpt et gammelt hus på Sørlandet, et hus de kaller Kapergården. Huset ble bygget av en skipskaptein, som sies å gå igjen. Merkelige ting hender i huset, og vennegjengen til Krag-Andersen slår seg ned der for å finne ut hva som egentlig skjer...

Utrolig spennende bok, jeg liker litt gammeldags, uskyldig krim. Er ikke like glad i moderne, bestialske historier, så dette er midt i blinken for meg. Gleder meg til å begynne på en annen bok av Bjerke jeg har liggende.

Harper Lee: Drep ikke en sangfugl

Jean Louise og broren Jem vokser opp i 1930-årenes USA. Dette er en skildring av miljøet de vokser opp i gjennom ni-årige Jean Louises øyne. Dette naive perspektivet er godt gjennomført, og gir historien en interessant vinkling. Faren til søskenparet, Atticus, er forsvarsadvokat og skal forsvare afro-amerikaneren Tom Robinson som står tiltalt for å voldtatt en hvit kvinne. Denne saken opprører samfunnet. Boken handler også mye om søskenparets fascinasjon for Boo Radley, en ung mann som ikke har vært ute av huset sitt på mange år.

Jeg syntes dette var en veldig god bok, det er så lett å glemme hvordan forholdet mellom sort/hvit har vært at det er interessant å lese en bok som er skrevet mens denne problematikken var mer aktuell enn i dag. Og boken inneholder også en del morsomme episoder fra et barns liv - det syntes jeg var sjarmerende. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hjerte: Sambo kom hjem med roser til meg nå nettopp :hjerte:

Nå har jeg Madrugada: Live at Tralfamadore på full guffe, og skal i gang med å sette orkideene mine i nyinnkjøpte blomsterpotter. Om ikke så lenge går vi igang med middagen, ovnsbakt laks står på menyen. Og så har vi planer om dele en flaske rødvin i kveld, spiste M og popcorn. Og så skal vi gå og leie film :) En perfekt lørdagskveld med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Høres ut som du og har en fin dag, Ciara. Og så roser, heldige deg :)

Vi får noen venner på besøk i kveld, og skal kose oss med god mat og vin, vi også.

Og så har bokklubbpakken min kommet, gleder meg til å hente den på postkontoret på mandag. Husker nesten ikke hvilke bøker jeg bestilte :sjenert:

Ha en flott kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig, høres ut som kjærligheten blomstrer!!! :hjerter_rundt: Suger til meg romantiske vibber, jeg!! :ler:

(Mannen min er på biltema nå, tror du han har med seg en romantisk gave med hjem til meg?? :ler: )

Håper du får den beste lørdagskvelden du har hatt på leeenge!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:vinke: Hei, vennen min! :)

Er The Time Traveller's Wife bra så langt?

Nå er jeg altså drittlei av å studere. Akkurat nå. Sitter midt i et berg av pensumlitteratur og har bare lyst til å kaste alt ut av vinduet... Jeg har i hvert fall ikke lyst til å lese mer! Lurer på om ikke jeg sier det er lesestopp før halv ti, og så går jeg og drikker rødvin i stedet!

*marsjerer ut*

Hei! :vinke:

Jeg synes den er overraskende bra så langt, ja :) Har ikke fått lest noe særlig siden jeg var her sist. Begynnelsen er litt forvirrende (var det for meg i alle fall). Men så snart jeg forsto gangen i alle "tidshoppene", ble det faktisk ganske så fascinerende lesning :)

Så romantisk med roser fra kjæresten da!! :) Og film, popcorn og M - høres ut som en perfekt lørdagskveld for meg :)

Ha det riktig fint, Ciara - ta godt vare på deg selv :klem:

:klem: til alle andre bokdamer også! :)

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har gode dager, Ciara. Det er en delig følelse når man kommer vidre med det man holder på med!

Nå er jeg ferdig med nostaligia sin store anbefaling, "The Secret life of Bees", og den var nydelig. Men jeg vil vite hvordan det går vidre med dem!

Synes den nye ordningen for bokvalg høres fin ut, og er med på å lese bok til 1. juni. Har det litt hektisk for tida, så det passer fint å få litt god tid på den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du og har en fin dag, Ciara. Og så roser, heldige deg  :)

Vi får noen venner på besøk i kveld, og skal kose oss med god mat og vin, vi også.

Og så har bokklubbpakken min kommet, gleder meg til å hente den på postkontoret på mandag. Husker nesten ikke hvilke bøker jeg bestilte  :sjenert:

Ha en flott kveld  :klem:

Ja, jeg føler meg heldig! Høres ut som en litt av en koselig lørdag for deg også, med venner på middag og en bokpakke som venter på posten. Hva inneholdt den? :)

Så deilig, høres ut som kjærligheten blomstrer!!!  :hjerter_rundt: Suger til meg romantiske vibber, jeg!!  :ler:

(Mannen min er på biltema nå, tror du han har med seg en romantisk gave med hjem til meg??  :ler: )

Håper du får den beste lørdagskvelden du har hatt på leeenge!!  :klem:

Ja, kjærligheten blomstrer, den! Vi har det alltid bra, men innimellom får vi jo sånne bluss hvor vi er ekstra forelska i hverandre. Og det må man jo bare nyte! :)

Romantisk gave fra biltema, jeg vet ikke, går det an? :ler: Men kanskje han stakk innom et annet sted og kjøpte noe? :)

Håper du hadde en super lørdag, du også :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :vinke:

Jeg synes den er overraskende bra så langt, ja :) Har ikke fått lest noe særlig siden jeg var her sist. Begynnelsen er litt forvirrende (var det for meg i alle fall). Men så snart jeg forsto gangen i alle "tidshoppene", ble det faktisk ganske så fascinerende lesning :)

Så romantisk med roser fra kjæresten da!! :) Og film, popcorn og M - høres ut som en perfekt lørdagskveld for meg :)

Ha det riktig fint, Ciara - ta godt vare på deg selv :klem:

:klem: til alle andre bokdamer også! :)

Så bra at boka er spennende - gleder meg til å få lest den etterhvert. Beklager at jeg er treg her!

Hadde du en fin helg, Anette? :)

Så bra at du har gode dager, Ciara. Det er en delig følelse når man kommer vidre med det man holder på med!

Nå er jeg ferdig med nostaligia sin store anbefaling, "The Secret life of Bees", og den var nydelig. Men jeg vil vite hvordan det går vidre med dem!

Synes den nye ordningen for bokvalg høres fin ut, og er med på å lese bok til 1. juni. Har det litt hektisk for tida, så det passer fint å få litt god tid på den boka.

Ja, det er så deilig når man føler at ting løsner og går på skinner! Gudene skal vite at det er mange nok ganger det ikke føles sånn... Så da må man jo sette pris på de gode tidene :)

Det er egentlig genialt å ha god tid på Balansekunst, jeg har også hatt mer å gjøre enn jeg trodde, og det er greit å slippe å stresse med bøker. Men gleder meg til å ta fatt på den, den ligger på nattbordet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...