Gå til innhold

NikkieTutorials er trans - Forloveden visste det ikke


PinkLady97

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er brukt i tråden, men ikke av deg. Poenget var å få frem at det er problematisk når slike begreper vannes ut. 

 

Jeg sier ikke at dette ikke er en heavy situasjon, jeg har respekt for at enkelte vil oppleve dette som uhyre problematisk. Jeg synes bare man skal spare slike ord og begreper (traume-ordet) til hendelser som kvalifiserer for begrepet. Du er på ingen måte livstruende skadet, ei heller er det fare for livet ditt på andre måter. Situasjonen er ikke en trussel mot deg eller noen i din nærhet. Jeg skjønner ikke hvorfor det holder å synes at noe er tungt/vanskelig/ helt forferdelig, man må liksom ty til traumebegrepet for å definere en situasjon. Et tegn i tiden? I think so.

 

Men ærlig talt, begrepet traume i tradisjonell ordbok forstand er ikke reservert til at du er livstruende skadd, eller fare for mitt liv - sistnevnte har du for øvrig null grunnlag for å påstå at det ikke er!  Selvmord blant menn er utbredt, og det er garantert mulig at en sånn hendelse - som den med han som giftet seg- kan føre en til et så mørkt og vanskelig sted at man ender opp med å ta livet sitt. 

Hvis jeg går fra å ha jobb og være psykisk frisk, til å bli ufør og få tre tunge psykiatriske diagnoser, så er det relativt spinnvilt at din reaksjon er :

" Jeg forstår det er tungt, men  ikke si du er traumatisert/har fått et traume av at du giftet deg med en mann . Det er et tegn i tiden at begreper som angst, depresjon og traume brukes om alt mulig/vannes ut".

Den kampen der kan du ærlig talt heller ta der den hører hjemme - hvor en person påstår at de har angst og sosial angst, fordi de 8 minutter før de skal holde et foredrag kjenner på en anelse uro og spenning i kroppen.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Men ærlig talt, begrepet traume i tradisjonell ordbok forstand er ikke reservert til at du er livstruende skadd, eller fare for mitt liv - sistnevnte har du for øvrig null grunnlag for å påstå at det ikke er!  Selvmord blant menn er utbredt, og det er garantert mulig at en sånn hendelse - som den med han som giftet seg- kan føre en til et så mørkt og vanskelig sted at man ender opp med å ta livet sitt. 

Hvis jeg går fra å ha jobb og være psykisk frisk, til å bli ufør og få tre tunge psykiatriske diagnoser, så er det relativt spinnvilt at din reaksjon er :

" Jeg forstår det er tungt, men  ikke si du er traumatisert/har fått et traume av at du giftet deg med en mann . Det er et tegn i tiden at begreper som angst, depresjon og traume brukes om alt mulig/vannes ut".

Den kampen der kan du ærlig talt heller ta der den hører hjemme - hvor en person påstår at de har angst og sosial angst, fordi de 8 minutter før de skal holde et foredrag kjenner på en anelse uro og spenning i kroppen.

 

For å sitere ICD-10 "Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.”

 

 

Norsk psykologforening: 

"Hva er en traumatisk hendelse?

Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

  1. Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,
  2. Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel
  3. Er ofte en trussel mot liv og helse
  4. Kan føre til at du blir alvorlig skadet
  5. og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død."
Endret av XbellaX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å avbryte dere midt i diskusjonen, men for de som ikke har fått med seg og vil se intervjuet hennes med Ellen :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

 

For å sitere ICD-10 "Et traume er en lidelse som oppstår som forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende livshendelse eller situasjon (av kort eller lang varighet) av usedvanlig truende eller katastrofal art, som mest sannsynlig ville fremkalt sterkt ubehag hos de fleste.”

 

 

Norsk psykologforening: 

"Hva er en traumatisk hendelse?

Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

  1. Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,
  2. Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel
  3. Er ofte en trussel mot liv og helse
  4. Kan føre til at du blir alvorlig skadet
  5. og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død."

Du får lese det jeg skriver og sammenholde det med de spesifikke kiipp,tilpass og lim linkene sin definisjon og en norsk ordbok, så er det helt åpenbart at tradisjonelt meningsinnhold i begrepet traume /traumatisert er oppfylt.

I alle fall hvis man ser bort fra at du klipper ut de spesifikke avsnitt du føler passer og heller  leser alt under traume i ICD og også bruken av begrepet i sammenheng/ til utfylling av andre psykiatriske diagnoser. 

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PinkLady97 skrev:

Ikke for å avbryte dere midt i diskusjonen, men for de som ikke har fått med seg og vil se intervjuet hennes med Ellen :) 

 

Beklager, jeg skal sprette ut av tråden din🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Beklager, jeg skal sprette ut av tråden din🙂

Dårlig dag? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Du får lese det jeg skriver og sammenholde det med de spesifikke kiipp,tilpass og lim linkene sin definisjon og en norsk ordbok, så er det helt åpenbart at tradisjonelt meningsinnhold i begrepet traume /traumatisert er oppfylt.

I alle fall hvis man ser bort fra at du klipper ut de spesifikke avsnitt du føler passer og heller  leser alt under traume i ICD og også bruken av begrepet i sammenheng/ til utfylling av andre psykiatriske diagnoser. 

Vi diskuterte begrepet traume og hva det egentlig er. Jeg tror det er der vi går oss vil. Vi  definerer begrepet traume helt ulikt, noe jeg forsøkte å vise til, åpenbart uten hell. Videre begynner du å legge til flere momenter som å ha mistet jobben og få psykiatriske diagnoser. Jeg er selvsagt enig i at belastninger av ulik sort kan påvirke et menneskeliv, det er likevel ikke det jeg diskuterer. Samme kan det være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PinkLady97 skrev:

Ikke for å avbryte dere midt i diskusjonen, men for de som ikke har fått med seg og vil se intervjuet hennes med Ellen :) 

 

Utrolig flott å se. Jeg er glad E løfter henne ut av youtube og inn i tvskjermen slik at enda flere kan få "oppleve" situasjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ingenting da denne nyheten kom. Jeg har trodd hun var transe hele tiden og at det var åpenbart for de fleste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jodaneida skrev:

Jeg skjønte ingenting da denne nyheten kom. Jeg har trodd hun var transe hele tiden og at det var åpenbart for de fleste. 

Vell, jeg ble sjokkert, men på en positiv måte. Jeg har en ganske god gaydar eller trans-dar og kan lett se sånt. På hun derimot hadde jeg aldri klart å se var trans* :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, PinkLady97 skrev:

Dårlig dag? 

Eh nei? 🤔 Hvis jeg har en dårlig dag så har jeg ikke for vane å beklage for avsporingen av tråden og legge på en 🙂

Folk as 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jr.Garcon skrev:

Eh nei? 🤔 Hvis jeg har en dårlig dag så har jeg ikke for vane å beklage for avsporingen av tråden og legge på en 🙂

Folk as 😂

Du fremsto litt aggressiv i måten du svarte meg på. Det var jo ikke bare deg, men flere jeg beklaget for å avbryte :) men ok! 

Jeg har heller ikke sagt at du eller andre avsporer tråden min da jeg selv la opp til og ville ha diskusjon rundt dette emnet :) Les HI.

Folk as my ass❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...