Gå til innhold

Barn som «henger» på kjøpesenteret, hva driver de egentlig med og hvor er foresatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor møtes ikke ungdommen hjemme hos hverandre? Det må da være mye mer koselig enn å henge i midtgangen på et kjøpesenter... Jeg er veldig vant med at ungene mine tar med seg venner hjem, de henger i kjellerstua vår, der har de både privatliv og et hyggeligere oppholdsrom enn benkene på et travelt kjøpesenter. 
 

Jeg er vanligvis hos fysioterapeut mellom 13.00-15.00, så det er ikke storefri da. Mulig de slutter tidlig på skolen og drar rett til kjøpesenteret. 

Anonymkode: 0338b...4dc

Fordi der er foreldrene. Ungdommer ønsker å henge medlemmer uten foreldrene i nærheten.

Anonymkode: 2a791...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alle foreldre har vel en stue, ungdommene har kanskje egne rom hjemme? Synes det er bedre sted å henge en et kjøpesenter. Mer privatliv også...

Anonymkode: 0338b...4dc

Ikke rundt her. Trangboddhet er en reell utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor møtes ikke ungdommen hjemme hos hverandre? Det må da være mye mer koselig enn å henge i midtgangen på et kjøpesenter... Jeg er veldig vant med at ungene mine tar med seg venner hjem, de henger i kjellerstua vår, der har de både privatliv og et hyggeligere oppholdsrom enn benkene på et travelt kjøpesenter. 
 

Jeg er vanligvis hos fysioterapeut mellom 13.00-15.00, så det er ikke storefri da. Mulig de slutter tidlig på skolen og drar rett til kjøpesenteret. 

Anonymkode: 0338b...4dc

Men på senteret kan du «tilfeldigvis» få et glimt av han kjekkasen på trinnet over 🥰 det får du ikke i kjellerstua med de nærmeste vennene...

Glemmer aldri hvor spennende det var! 
 

Hilsen (fremdeles) 42 år gammel dame med god utdanning, jobb og A4 liv. 

Anonymkode: f2b4d...577

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ingveis skrev:

Jeg jobber på et kjøpesenter, og dette er faktisk et ganske stort problem. Ungdom i 15-16 årsalderen som henger rundt og bråker, låser seg inne på handikaptoalettet og raserer det, mobber andre ungdommer, og lager generelt mye surr og rør. Det er så irriterende, og jeg har måttet kjefte på dem utallige ganger når de henger utenfor butikken jeg jobber i fordi de skremmer vekk kunder. Dette er på kveldstid, altså i den tiden flere av dere mener de er på aktiviteter. Et kjøpesenter er ikke et oppholdssted for ungdom, her har mange foreldre en jobb å gjøre! Faktisk. 

Men da er jo ikke problemet at de ER der, men at de ikke oppfører seg bra, og DET er en annen sak. 
 

Å jage ungdom ut av senteret fordi de er ungdom synes jeg blir feil. Men å jage ut folk som lager trøbbel, enten de er unge eller gamle er helt innafor.

Anonymkode: f2b4d...577

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da er jo ikke problemet at de ER der, men at de ikke oppfører seg bra, og DET er en annen sak. 
 

Å jage ungdom ut av senteret fordi de er ungdom synes jeg blir feil. Men å jage ut folk som lager trøbbel, enten de er unge eller gamle er helt innafor.

Anonymkode: f2b4d...577

Ja, det er jeg i grunn enig i. Men det er i tillegg bekymringsverdig når politiet besøker skoler over hele landet og forteller foreldre at kjøpesentre IKKE er et oppholdssted. Det foregår mye grums dessverre, blant annet kjøp/salg av narkotika, rekruttering til gjengmiljøer osv. Dette mener jeg foreldre må ta på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke andre typer ungdommer som hang på sentrene før i tiden? Før var kjøpesentre noe forholdsvis nytt og spennende, nå er det vel ikke så mange som ikke vet hva et kjøpesenter er, eller trenger å finne ut av det .. ;) 

En annen ting er at foreldre nå for tiden generelt har mer kontroll på hva ungene/tenåringene holder på med, så jeg tror de færreste jeg kjenner hadde latt ungene sine henge der. 

Bare et inntrykk jeg har.

 

Anonymkode: cff36...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber på senter, og det er VANVITTIG mye ungdommer som henger der. Har sett samme jentene nå hver dag i 14 dager. Merkelig oppførsel synes jeg da. De snakker alfor høyt, om veldig upassende ting. (Sex, hvor ekkel folk på skolen er, ellers ting andre ikke trenger å høre) jeg synes det er flaut når jeg har en kunde i butikken og de står på utsiden å snakker om fingring. Kommenterer oss som jobber der, også altfor høyt så vi hører det. De har fått beskjed av senterleder og vektere at de ikke får sitte på stolene tlil en cafè uten å kjøpe noe, da de tar opp plass fra kunder og det er mer enn nok benker og andre sittegrupper på senteret. Men de sitter der hver dag, og får beskjed hver dag. 
 

ellers mye utlendinggjenger som (ikke alle) lager kvalm og skremmer folk. 

Anonymkode: 88f6f...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og brukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men var det ikke andre typer ungdommer som hang på sentrene før i tiden? Før var kjøpesentre noe forholdsvis nytt og spennende, nå er det vel ikke så mange som ikke vet hva et kjøpesenter er, eller trenger å finne ut av det .. ;) 

En annen ting er at foreldre nå for tiden generelt har mer kontroll på hva ungene/tenåringene holder på med, så jeg tror de færreste jeg kjenner hadde latt ungene sine henge der. 

Bare et inntrykk jeg har.

 

Anonymkode: cff36...dc7

Oj, hvor gammel er du? Kjøpesentre har da vært vanlig siden 50-60 tallet. 
 

kontroll er vel nettopp det disse ungdommene prøver å unngå. De er i en løsrivningsprosess

Anonymkode: 2a791...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor møtes ikke ungdommen hjemme hos hverandre? Det må da være mye mer koselig enn å henge i midtgangen på et kjøpesenter... Jeg er veldig vant med at ungene mine tar med seg venner hjem, de henger i kjellerstua vår, der har de både privatliv og et hyggeligere oppholdsrom enn benkene på et travelt kjøpesenter. 
 

Jeg er vanligvis hos fysioterapeut mellom 13.00-15.00, så det er ikke storefri da. Mulig de slutter tidlig på skolen og drar rett til kjøpesenteret. 

Anonymkode: 0338b...4dc

De møtes ofte hjemme hos hverandre på kveldene.  I tillegg er de av og til på kjøpesenter. Min datter på 15 år henger ikke på benker men shopper og sitter på café osv. Legger meg ikke oppi det. Eneste er at hun får ikke være der etter kl 19. 

Anonymkode: 8925a...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jøsses, vi gjorde da det samme når vi var på den alderen der. Jeg har en 15 år gammel sønn og når han og vennene hans er ferdig med skolen for dagen, så går de ned på kjøpesenteret og henger der i noen timer. De går gjerne inn på McDonalds også, som er på kjøpesenteret og kjøper seg noe mat. Ellers så går de litt rundt på senteret, sitter og snakker, surfer på mobilene sine. Dette er da helt normalt. Så lenge ungdommen ikke lager trøbbel eller styr for andre som handler eller for vaktene på senteret, så ser jeg rett og slett ikke problemet.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 åringen venter på bussen daglig og 12 åringen kjøper is på salg en fredag i mnd. Bare sundt å ta litt buss og lære seg logistikk og bli selvstendig.

Anonymkode: d674b...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...