Gå til innhold

Barn som «henger» på kjøpesenteret, hva driver de egentlig med og hvor er foresatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt hos fysioterapeut som holder til på et kjøpesenter. Jeg er på senteret 2-3 ganger uken for timene mine, gjerne tidlig på ettermiddagen. Hver gang har jeg sett ungdommer på 13-16 som «henger» på kjøpesenteret. Det ser ikke ut som de skal kjøpe eller gjøre noe her, de bare står og henger der, uten mål og mening virker det som. Hvorfor er de ikke på skolen? Hvor er foresatte? Og hva gjør de her? Har de ikke fritidsaktiviter eller lekser å gjøre? 

Anonymkode: 0338b...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de har fri, midt-time, storefri eller noe? Noen er nok regelrett skulkere også. Finnes en del av dem.

Tviler på at de foresatte vet at ungen deres skulker. Eller noen får kanskje beskjed av lærer, men får ikke ungen/tenåringen til å slutte med skulkingen. Hva skal man gjøre som forelder om en 15 åring har bestemt seg for å skulke? Følge tenåringen på skolen med makt og sitte ved siden av han i timene?

Anonymkode: fd5f1...4be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare henge og tulle . Ofte folk fra ikke-vestlige land på mitt senter i hvert fall

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig begynt hos fysioterapeut som holder til på et kjøpesenter. Jeg er på senteret 2-3 ganger uken for timene mine, gjerne tidlig på ettermiddagen. Hver gang har jeg sett ungdommer på 13-16 som «henger» på kjøpesenteret. Det ser ikke ut som de skal kjøpe eller gjøre noe her, de bare står og henger der, uten mål og mening virker det som. Hvorfor er de ikke på skolen? Hvor er foresatte? Og hva gjør de her? Har de ikke fritidsaktiviter eller lekser å gjøre? 

Anonymkode: 0338b...4dc

Hvor er det foresatte? Høres ut som om du tror de sitter hjemme uten noen å gjøre..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, antiislamist said:

bare henge og tulle . Ofte folk fra ikke-vestlige land på mitt senter i hvert fall

Jadajada, vi ser du har brent det inn i panna di

Da jeg var ung fantes det ikke mange utlendinger, men dæven, gjett tre ganger -det var helt likt!!

Anonymkode: 33d32...ad8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hæ? Det er vel helt vanlig det. De har jo ofte fri på tidlig ettermiddag, og vil henge innendørs med venner uten foreldreovervåking. Dette har da ungdommer alltid gjort.

Anonymkode: 1b0e9...8f0

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat det samme da jeg var på den alderen, nå er jeg 42 og en oppegående samfunnsborger i full jobb 😉 Ingen grunn til bekymring. I den alderen er det mange som ikke lenger gidder organisert fritidsaktivitet, de vil bare være sammen med venner og kjøpesenter er et lunt sted å være 🤷🏼‍♀️ De vil i ALLE fall ikke være sammen med oss steingamle og teite foreldre 😆

Anonymkode: f2b4d...577

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn da jeg var yngre også. Jeg var en av dem som hang med venninner på senteret. Noen ganger hadde vi spisepause, andre ganger hadde vi fritime, og ikke så alt for sjeldent skulket vi også. Foreldrene mine hadde naturlig nok ikke oversikten over hva jeg gjorde på senteret, siden de var på jobb på den tiden. Gikk nå bra likevel, endte opp med en mastergrad i juss og alt for lite tid til å henge noe som helst sted. 

Anonymkode: c8fee...33d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slutter av og til tidlig på skolen. De foresatte er på jobb og fritidsaktiviteter starter stort sett ikke før etter kl 18 til ungdommer. 

Anonymkode: 8925a...b2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nylig begynt hos fysioterapeut som holder til på et kjøpesenter. Jeg er på senteret 2-3 ganger uken for timene mine, gjerne tidlig på ettermiddagen. Hver gang har jeg sett ungdommer på 13-16 som «henger» på kjøpesenteret. Det ser ikke ut som de skal kjøpe eller gjøre noe her, de bare står og henger der, uten mål og mening virker det som. Hvorfor er de ikke på skolen? Hvor er foresatte? Og hva gjør de her? Har de ikke fritidsaktiviter eller lekser å gjøre? 

Anonymkode: 0338b...4dc

Noen er kanskje ferdig på skolen for dagen. Noen skulker kanskje skolen. Noen går kanskje ikke på skole. De møtes, og henger sammen på fritiden. Er ikke vanskeligere enn det.

Jeg gjorde det samme når jeg var ung. Det gjorde meg ikke til en dårlig ungdom den gangen, og det har heller ikke gjort meg til et dårlig menneske i voksen alder.

Det gjør heller ikke deres foreldre til dårlige foreldre.

Anonymkode: 3682d...272

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakker. Akkurat som gamle folk henger på senteret og snakker.

Anonymkode: 4697c...c63

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokte opp med det samme. På den alderen så hang vi ofte på kjøpesenteret. Vi var kanskje irriterende når vi satt på bakken foran inngangen slik at folk nesten snublet i oss. eller at vi okkuperte samtlige benker på senteret. Men ellers så gjorde vi ingen skade. Litt høylytt til tider kanskje, men det var ikke ofte. Fordi vi hadde ihvertfall vett nok til å forstå at om vi forsøplet plassen eller plaget andre så ble vi nektet adgang. vi var flere gjenger fra flere skoler som hang der. Både i skoletiden og på kveldstid. 

Det var mest sentrum, men vi hang på andre plasser også. Og bensinstasjonen, men bensinstasjonen var fylla-plass i helgene. Kjøpesenteret var til hverdags. Når jeg tenker meg om så vet jeg ikke hvor den uskrevne regelen kom ifra.... 

Anonymkode: e53a0...d56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kompis av meg er vekter, og de må ofte sjekke HC-toalettet. Det hender noen går inn der for å....... Ja, gjett....

Anonymkode: 6d0de...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme i den alderen. Vi hang et par timer før vi skulle på trening. Har blitt folk av oss alle. 

Anonymkode: 468c5...748

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike gamlinger vel vel pensjonister etter ett langt arbeidsliv.    

Det samme kan selvfølgelig ikke sies om ungdommer som burde ha en skole å gå til...    

Anonymkode: 82391...c00

Tidlig ettermiddag, 2-4 er vel da de slutter på skolen, stort sett. 

Anonymkode: 1b0e9...8f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, hadde nesten glemt hvor drøy praten er i Lasse og Geir selv jeg, haha

Anonymkode: 33d32...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ØlDe snakker. Akkurat som gamle folk henger på senteret og snakker.

Anonymkode: 4697c...c63

Litt annerledes da eldre mennesker vanligvis sitter og drikker kaffe på ett av kafeene. De har et formål, altså drikke kaffe med venner. De betaler for kaffen eventuelt lunsjen sin. 

Anonymkode: 0338b...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt annerledes da eldre mennesker vanligvis sitter og drikker kaffe på ett av kafeene. De har et formål, altså drikke kaffe med venner. De betaler for kaffen eventuelt lunsjen sin. 

Anonymkode: 0338b...4dc

Ungdom har kanskje ikke råd til det, men hva er problemet? De har et formål de også. 

Anonymkode: 2a791...a49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...