Gå til innhold

Praksisplass via NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan også være som en referanse. På at man ikke har daffet hjemme mens en var på ytelsen.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Forskning viser at man har bedre sjanser på å få jobb ved å daffe hjemme enn å ha praksisplass via NAV på CV. 

https://gemini.no/2019/06/arbeidstrening-i-det-offentlige-forer-ikke-til-ansettelse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, O.G. skrev:

Forskning viser at man har bedre sjanser på å få jobb ved å daffe hjemme enn å ha praksisplass via NAV på CV. 

https://gemini.no/2019/06/arbeidstrening-i-det-offentlige-forer-ikke-til-ansettelse/

Dette er imidlertid ikke praksisplassen sin feil. Det gir ingen mening at en som har mer på cv'en enn en som går hjemme skal ha mindre sjanse på fast jobb.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Hvor mye får bedriften i tilskudd for å ha denne personen der?

 

Jeg hadde praksisplass i seks måneder før jeg ble fast ansatt der jeg jobber nå. Bedriften fikk ikke en krone i tilskudd for å ha meg i praksis, men fikk lønnstilskudd i seks måneder etter at jeg ble ansatt. Og som delvis ufør femtiåring skjønner jeg godt at de syntes det var greit å se at jeg faktisk fungerte i jobb før de ansatte meg. Hadde AAP, så lønna var jo langt bedre enn for de som går på tiltak. Hos oss har to fått fast jobb etter praksis, pluss at en fikk jobb i en annen avdeling. Den siste som fikk praksisplass møtte opp i to dager før hun ble borte... Jeg har kun fysiske diagnoser, og fungerer bra i jobben. Er fast ansatt 60% og jobber ekstra når det er behov for det. På de snart to årene som har gått siden jeg begynte der i praksis har jeg vært syk en dag, og det var ikke relatert til det jeg er ufør for. Stortrives i jobben, og det er det som får meg til å gå på jobb selv om kroppen ikke er helt fornøyd til tider :)

Hadde praksisplass innen samme bransje før jeg havna der jeg er nå, og de var kjempefornøyd i åtte måneder, men da de ikke fikk ha meg gratis lenger så kunne de ikke ansette meg. De spekulerer i NAV-klienter... 

Anonymkode: 0ab6a...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Hvor mye får bedriften i tilskudd for å ha denne personen der?

 

Har absolutt ingen anelse.. Jeg har ikke noe med de tingene der å gjøre.

Men i mine øyne er det en arbeidspraksis. Hun lærer å gjøre en jobb og får trening i arbeidslivet. Hvis hun er borte tre uker, så er det selvsagt trist for hun er hyggelig - men det er helt uproblematisk med tanke på arbeidsoppgavene våre. Vi bruker tross alt såpass mye tid på oppfølging at det går nesten «opp i opp» rent ressursmessig - selv om hun bidrar en hel del. 

Bedriften har aldri bedt om å få inn noen. Vi har sagt ja til en forespørsel fra noen som hadde lyst til å prøve seg i dette yrket. Det sa bedriften ja til, men sa samtidig at de ikke kan love noen fast jobb. Men ja, klart, bedriften er den store stygge ulven. 

Anonymkode: 3dff6...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ofte utnyttet, men man kan få jobb også. Jeg var praksis via nav for en stund siden, i den første ble jeg veldig utnyttet. De var en liten blomsterbutikk hvor bare eier jobbet, den kunne hun vare dra avgårde å forlange at jeg var der alene i flere timer, noe som ikke var lov, og ingenting i butikken var priset, så ante ikke hva jeg skulle si til kunder. Jeg måtte også gjøre alt drittjobben! Butikken var i eierens hus, og noen ganger forlangte hun at jeg gjorde oppgaver i huset hennes, som å tømme oppvaskmaskinen... 

Men praksisen min i kommunen ble jeg også utnyttet en god stund, brukt som vikar men fikk ikke lønn, men endte opp med å få helgejobb pluss vikarjobber som renholder. 

 

Anonymkode: a0e23...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2020 at 5:22 PM, AnonymBruker said:

Kom med flere historiet! Dette er viktig.

Jobbet dere som fulltid? Gjorde like mye som de med lønn?

Dette er jo galskap satt i system av staten. De bidrar til sosial dumping, trykke mennesker ned.

Anonymkode: 07e0b...961

Statistikkene blir pene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Statistikkene blir pene da.

Er kun det NAV er ute etter dessverre.

 

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være som en referanse. På at man ikke har daffet hjemme mens en var på ytelsen.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Slike referanser er dessverre ganske verdiløse, noe andre nevner i tråden også, samt lenker til forskning. At du ikke syntes det bør være slik endrer ikke det. Blir litt som at man ønsker at fargen rød skal være blå. Man kan gjerne mene det, men det gjør det ikke mer gyldig av den grønn. 

Ordningen er ofte også verdiløs for folk som har jobbet i en kunnskapsintensiv bransje, som så blir arbeidsløse. Man blir ikke mer kvalifisert av å grave opp og igjen en grøft fem ganger på en dag (Altså gjøre trivielle oppgaver som enhver kan utføre, men som ikke kvalifiserer en videre).

NAV med sine makkverkordninger" bør legges ned, og det samme bør velferdsstaten og rettsstaten. Først når private krefter tar over kan vi få orden på samfunnet.   

Anonymkode: fd9c7...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike referanser er dessverre ganske verdiløse, noe andre nevner i tråden også, samt lenker til forskning. At du ikke syntes det bør være slik endrer ikke det. Blir litt som at man ønsker at fargen rød skal være blå. Man kan gjerne mene det, men det gjør det ikke mer gyldig av den grønn. 

Ordningen er ofte også verdiløs for folk som har jobbet i en kunnskapsintensiv bransje, som så blir arbeidsløse. Man blir ikke mer kvalifisert av å grave opp og igjen en grøft fem ganger på en dag (Altså gjøre trivielle oppgaver som enhver kan utføre, men som ikke kvalifiserer en videre).

NAV med sine makkverkordninger" bør legges ned, og det samme bør velferdsstaten og rettsstaten. Først når private krefter tar over kan vi få orden på samfunnet.   

Anonymkode: fd9c7...0ab

Vi skal legge ned rettstaten og skape kaos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, O.G. skrev:

Vi skal legge ned rettstaten og skape kaos?

rettssytemet fungerer jo ikke.

uskyldige blir jo dømt hver mnd. 

politiet etterforsker ikke drap, henlegger.

skjuler bevis, kameraderi.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

rettssytemet fungerer jo ikke.

uskyldige blir jo dømt hver mnd. 

politiet etterforsker ikke drap, henlegger.

skjuler bevis, kameraderi.

Anonymkode: 07e0b...961

For det der blir jo ikke likere ved å legge ned rettstaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet hos Jula. De hadde mye gjennomtrekk med både unge studenter og eldre fra NAV i praksis. Jeg var der i 2 mnd og sjefen lovet at det kunne være mulighet for ansettelse etter 2mnd. Jeg gjorde en like god jobb som de andre ansatte, men fikk beskjed av sjefen at de ikke hadde midler til å ansette meg videre. Jeg var fortvilet. Er utrolig dårlig gjort, når du møter hver dag presis og gjør en god jobb.

Denne sjefen var meget spesiell, og det kom ikke som overraskelse at han sluttet/mistet jobben sin ikke lenge etter dette.

Fikk heller aldri noe attest av han, selv om jeg sendte flere mail + NAV etterspurte den.

Her var det utnyttelse på høyt plan. 

Jula, skulle bli svartelistet at NAV her jeg bor, men vet at det ikke skjedde. Hørte om flere som hadde opplevd det samme, og da en mann jeg møtte senere på "jobbklubb" som hadde jobbet der ca 1 år etter meg.  Samme historie og erfaring. Så dette er utnytting satt i system.

Det eneste som kom ut av dette, var at NAV stoppet AAP, fordi de nå så hvor godt jeg fungerte i arbeid. Jeg mistet alle pengene pga jeg ønsket å jobbe. Fint system! :sarkasme:

Anonymkode: ca6c6...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan sies at jeg hadde lite barn i tillegg, helt alene. Arbeidsgivere har tydeligvis ikke noe empati. Bare snakk.

Anonymkode: ca6c6...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Gikk på praksis i 3 måneder (ikke fulltid) og fikk betalt jobb etter det. Kjempefornøyd! Eneste praksisplassen jeg har hatt noen gang :) Jeg hadde ingen erfaring med yrket fra før av. 

Saksbehandleren min nektet å sende meg til matbutikker fordi at de hadde så dårlig erfaring med det. 

Anonymkode: a871e...b1a

Du sier at saksbehandleren nektet å sende deg til matbutikker.. vil det si at saksbehandler på nav fant praksisplass til deg? Spør fordi min mann er på arbeidstrening og hans saksbehandler sier han må gå rundt å finne praksisplass selv, så skal nav godkjenne ev ikke, etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet hos Jula. De hadde mye gjennomtrekk med både unge studenter og eldre fra NAV i praksis. Jeg var der i 2 mnd og sjefen lovet at det kunne være mulighet for ansettelse etter 2mnd. Jeg gjorde en like god jobb som de andre ansatte, men fikk beskjed av sjefen at de ikke hadde midler til å ansette meg videre. Jeg var fortvilet. Er utrolig dårlig gjort, når du møter hver dag presis og gjør en god jobb.

Denne sjefen var meget spesiell, og det kom ikke som overraskelse at han sluttet/mistet jobben sin ikke lenge etter dette.

Fikk heller aldri noe attest av han, selv om jeg sendte flere mail + NAV etterspurte den.

Her var det utnyttelse på høyt plan. 

Jula, skulle bli svartelistet at NAV her jeg bor, men vet at det ikke skjedde. Hørte om flere som hadde opplevd det samme, og da en mann jeg møtte senere på "jobbklubb" som hadde jobbet der ca 1 år etter meg.  Samme historie og erfaring. Så dette er utnytting satt i system.

Det eneste som kom ut av dette, var at NAV stoppet AAP, fordi de nå så hvor godt jeg fungerte i arbeid. Jeg mistet alle pengene pga jeg ønsket å jobbe. Fint system! :sarkasme:

Anonymkode: ca6c6...4e5

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan sies at jeg hadde lite barn i tillegg, helt alene. Arbeidsgivere har tydeligvis ikke noe empati. Bare snakk.

Anonymkode: ca6c6...4e5

Og det er pga slike historier som dette jeg sier nå at NAV må sette fokus på bedrifter som naver og spekulerer i gratis arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet hos Jula. De hadde mye gjennomtrekk med både unge studenter og eldre fra NAV i praksis. Jeg var der i 2 mnd og sjefen lovet at det kunne være mulighet for ansettelse etter 2mnd. Jeg gjorde en like god jobb som de andre ansatte, men fikk beskjed av sjefen at de ikke hadde midler til å ansette meg videre. Jeg var fortvilet. Er utrolig dårlig gjort, når du møter hver dag presis og gjør en god jobb.

Denne sjefen var meget spesiell, og det kom ikke som overraskelse at han sluttet/mistet jobben sin ikke lenge etter dette.

Fikk heller aldri noe attest av han, selv om jeg sendte flere mail + NAV etterspurte den.

Her var det utnyttelse på høyt plan. 

Jula, skulle bli svartelistet at NAV her jeg bor, men vet at det ikke skjedde. Hørte om flere som hadde opplevd det samme, og da en mann jeg møtte senere på "jobbklubb" som hadde jobbet der ca 1 år etter meg.  Samme historie og erfaring. Så dette er utnytting satt i system.

Det eneste som kom ut av dette, var at NAV stoppet AAP, fordi de nå så hvor godt jeg fungerte i arbeid. Jeg mistet alle pengene pga jeg ønsket å jobbe. Fint system! :sarkasme:

Anonymkode: ca6c6...4e5

Er derfor du alltid skal takke nei til en praksisplass.

Livsopphold har du krav på uansett.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er derfor du alltid skal takke nei til en praksisplass.

Livsopphold har du krav på uansett.

Anonymkode: 07e0b...961

Jeg fikk ikke normal ansettelse med vanlig lønn noen steder. Var for gammel, hadde hull i CV grunnet dårlig start på voksenlivet. Må ta videre utdanning for å få mulighet til å komme inn noen steder.

Anonymkode: ca6c6...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Nettopp, slik er det for de fleste.

Ren utnyttelse.

Anonymkode: 07e0b...961

 

På 15.1.2020 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Har vært i en del forskjellige praksisplasser. Noe ren utnytting, et par seriøse. Ikke blitt noe jobb av det. "Vi er veldig fornøyde, men har ikke lønnsmidler."

Anonymkode: dae9f...002

Vi har jevnlig folk på praksis hos uten, men hvor vi er tydelige på at vi ikke har stillingshjemmel til ansettelse/lønnsmidler.

Men det handler absolutt ikke om utnyttelse. Vi bruker nye tid og ressurser på opplæring og oppfølging. Personen vi får inn på praksis kan være uforutsigbare om de dukker opp på jobb eller ikke, de kan mangle mye kompetanse og må følges opp svært tett og dermed skape merarbeid for våre fast ansatte. 
Men vi håper jo at det vi kan bidra med er å få mennesker ut i arbeidslivet, at de får følelse av å bidra med noe, og at de får kunnskap og erfaring som kan skaffe de en fast jobb.

Ser ikke hvordan det er utnyttelse.

Anonymkode: 01923...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi har jevnlig folk på praksis hos uten, men hvor vi er tydelige på at vi ikke har stillingshjemmel til ansettelse/lønnsmidler.

Men det handler absolutt ikke om utnyttelse. Vi bruker nye tid og ressurser på opplæring og oppfølging. Personen vi får inn på praksis kan være uforutsigbare om de dukker opp på jobb eller ikke, de kan mangle mye kompetanse og må følges opp svært tett og dermed skape merarbeid for våre fast ansatte. 
Men vi håper jo at det vi kan bidra med er å få mennesker ut i arbeidslivet, at de får følelse av å bidra med noe, og at de får kunnskap og erfaring som kan skaffe de en fast jobb.

Ser ikke hvordan det er utnyttelse.

Anonymkode: 01923...bad

Du må se på BETALINGEN!!!!

Man opptar 8timer+reisetid av tiden til et menneske hver dag, for luselønn. Derfor må man sette en minstelønn på dette, den skal være minst 180kr.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike referanser er dessverre ganske verdiløse, noe andre nevner i tråden også, samt lenker til forskning. At du ikke syntes det bør være slik endrer ikke det. Blir litt som at man ønsker at fargen rød skal være blå. Man kan gjerne mene det, men det gjør det ikke mer gyldig av den grønn. 

Ordningen er ofte også verdiløs for folk som har jobbet i en kunnskapsintensiv bransje, som så blir arbeidsløse. Man blir ikke mer kvalifisert av å grave opp og igjen en grøft fem ganger på en dag (Altså gjøre trivielle oppgaver som enhver kan utføre, men som ikke kvalifiserer en videre).

NAV med sine makkverkordninger" bør legges ned, og det samme bør velferdsstaten og rettsstaten. Først når private krefter tar over kan vi få orden på samfunnet.   

Anonymkode: fd9c7...0ab

Det sier seg selv at man er mer attraktiv om cv viser at man faktisk har gjort noe mens en var på ytelser. Om bedrifter ikke vil ansette når de ser dette, er selvsagt bedriftene sin feil og vrangvilje. Man endrer ikke et statlig system slik at det skal tilpasses arbeidsgiverne, spesielt ikke når brukerne kommer ut med styrket cv pga tiltaket. Det blir latterlig at jo mer enn har på cv, jo mindre attraktiv er en. En holdningsendring må til hos arbeidsgiverne.

De "kunnskapsintensive" har også godt av å gjøre andre ting mens de er på ytelsen. Uansett vil cv se bedre ut pga mindre hull.

Men jeg skjønner at du ønsker det, siden du ikke liker tiltakssystemet. Du vil at staten skal endre dette og la arbeidsgiverne med sin feilinnstilling være i fred.

Slik gjør man det ikke.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...