Gå til innhold

Praksisplass via NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring herfra?

Får man jobb via en relevant arbeidsgiver sett opp mot utdannelsen sin?

Ansetter stort sett bedriftene deg videre, eller var du bare billig/gratis arbeidskraft?

Anonymkode: 6e944...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært få gir deg noe videre, dette handler stort sett om gratis arbeidskraft. Har en venn av meg som har gått på dette i mange år, nå har han heldigvis utleie via et vikarbyrå. Selv om det også er ustabilt.

Så vil fraråde deg dette, men mindre du lager en god avtale du selv er fornøyd med. Husk, DU skal være fornøyd med den.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en del forskjellige praksisplasser. Noe ren utnytting, et par seriøse. Ikke blitt noe jobb av det. "Vi er veldig fornøyde, men har ikke lønnsmidler."

Anonymkode: dae9f...002

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i en del forskjellige praksisplasser. Noe ren utnytting, et par seriøse. Ikke blitt noe jobb av det. "Vi er veldig fornøyde, men har ikke lønnsmidler."

Anonymkode: dae9f...002

Nettopp, slik er det for de fleste.

Ren utnyttelse.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan føre til ordinær jobb i etterkant, men det kan ta en del år. En venn av meg gikk på praksis lenge, var hvertfall fem år etter hva jeg husker før det ble betalt jobb av det. 

Anonymkode: fd9c7...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på praksis i 3 måneder (ikke fulltid) og fikk betalt jobb etter det. Kjempefornøyd! Eneste praksisplassen jeg har hatt noen gang :) Jeg hadde ingen erfaring med yrket fra før av. 

Saksbehandleren min nektet å sende meg til matbutikker fordi at de hadde så dårlig erfaring med det. 

Anonymkode: a871e...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte dessverre innom noe slikt opplegg for ett par år siden. Men arbeidsplassen var selvfølgelig bare utelukkende interessert i gratis / billig arbeidskraft for å gjøre alle dritt-jobbene deres.        

I tillegg krevde de at man arbeider overtid helt GRATIS hver eneste uke. Ingen andre vanlige ansatte ønsket overtid (og i alle fall ikke 100 % gratis!) men dersom en person fra NAV-tiltak sier NEI og krever betaling for ALT man faktisk har jobbet, så kan arbeidsplassen klage til NAV om at man viss nok er "giddalaus" og fullstendig "ubrukelig" som er alt for LAT til å gøre jobben man blir satt til. Dermed risikerer man å miste hele praksis-plassen sin, samt at NAV kutter i den økonomiske støtten som man selvfølgelig har veldig stort behov for. Folk har jo null og niks egentlige "rettigheter" i en sånn stilling. Man arbeider på nåde fra NAV og arbeidsplassen.                                      

Rett og slett bare DRITT hele opplegget. Men det ser garantert utrolig "fin og flott" ut på papiret daog dete er vel det eneste som betyr noe for for de NAV-ansatte og for politikerne som ønsker "alle mann i arbeid" for enhver pris.   

Anonymkode: e612b...1a0

Hvorfor godtok du dette? Gratis arbeid skal jo ingen gjøre.

Hadde satt meg på bakbeina med en gang.

Om jeg noen gang blir presset ut i dette ville jeg ødelagt alt jeg kunne for den evt bedriften.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var veldig fornøyde med meg og "skulle se nærmere på det" angående ansettelse i en 7 måneders tid, så var det "vi kan dessverre ikke ansette deg men vil gjerne ha deg så lenge som mulig". Jeg fikk en veldig god skriftlig referanse men dessverre så var det ikke så mange arbeidsgivere som brydde seg om den. Antakelig fordi meste av arbeidsoppgavene var veldig forefallende. Jeg fikk nesten ikke noe opplæring i datasystemene i det hele tatt, noe jeg hadde ventet. Eneste fordelen var at nav fikk tilbakemelding om at jeg hadde gode samarbeidsevner og høy arbeidsmoral. Ellers fikk jeg lite faglig utbytte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utplassert i praksis i 3 måneder og fikk lønnet engasjement videre. Dessverre var dette en statlig arbeidsplass, oh etter et år stanget jeg taket i regler for midlertidig ansettelse og stillingen ble ikke lyst ut. Midt i mitt engasjement kom det en ny inn i praksis, som fikk engasjement videre, da jeg sluttet. Ble fortalt at slik hadde de holdt på i flere år. Så mye for fagre løfter og inkluderingsdugnad. 

Anonymkode: ba37d...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i klesbutikkjede via nav. Jobbet 32 t i uka og de dyttet på meg mer og mer ansvar selv om jeg sa i fra om at dette takler jeg dårlig. De tok inn to andre fra nav og begynte å permittere faste ansatte. De resterende ansatte var rasende på oss praksisfolkene fordi vi tok fra folk arbeid. Psykisk ekstremt belastende tid, håper jeg ikke blir kasta inn i en sånn situasjon igjen 

Anonymkode: cede2...55e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet i klesbutikkjede via nav. Jobbet 32 t i uka og de dyttet på meg mer og mer ansvar selv om jeg sa i fra om at dette takler jeg dårlig. De tok inn to andre fra nav og begynte å permittere faste ansatte. De resterende ansatte var rasende på oss praksisfolkene fordi vi tok fra folk arbeid. Psykisk ekstremt belastende tid, håper jeg ikke blir kasta inn i en sånn situasjon igjen 

Anonymkode: cede2...55e

Som du skuille gitt beskjed om til veilederen din på NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var utplassert i praksis i 3 måneder og fikk lønnet engasjement videre. Dessverre var dette en statlig arbeidsplass, oh etter et år stanget jeg taket i regler for midlertidig ansettelse og stillingen ble ikke lyst ut. Midt i mitt engasjement kom det en ny inn i praksis, som fikk engasjement videre, da jeg sluttet. Ble fortalt at slik hadde de holdt på i flere år. Så mye for fagre løfter og inkluderingsdugnad. 

Anonymkode: ba37d...a63

Fikk du ikke relevant erfaring, en god attest og referanse som hjalp deg å få ny jobb etterpå?

Anonymkode: 08072...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke relevant erfaring, en god attest og referanse som hjalp deg å få ny jobb etterpå?

Anonymkode: 08072...6f5

Fikk glødende referanse. Men fikk meg en psykisk knekk etter å ha gitt jernet for å optimalisere muligheter for jobb videre uten å få noe tilbud. Hadde ikke trodd at Staten var en så kynisk arbeidsgiver. 

Anonymkode: ba37d...a63

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor godtok du dette? Gratis arbeid skal jo ingen gjøre.

Hadde satt meg på bakbeina med en gang.

Om jeg noen gang blir presset ut i dette ville jeg ødelagt alt jeg kunne for den evt bedriften.

Anonymkode: 07e0b...961

Sannsynligvis fordi NAV truet med å ta fra ham/henne trygda. Det er stort sett sånn de klarer å holde folk gående i 50-100% arbeid til 70 kroner timen.

Anonymkode: dae9f...002

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis fordi NAV truet med å ta fra ham/henne trygda. Det er stort sett sånn de klarer å holde folk gående i 50-100% arbeid til 70 kroner timen.

Anonymkode: dae9f...002

Livsopphold har man krav på uansett. 

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med flere historiet! Dette er viktig.

Jobbet dere som fulltid? Gjorde like mye som de med lønn?

Dette er jo galskap satt i system av staten. De bidrar til sosial dumping, trykke mennesker ned.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Livsopphold har man krav på uansett. 

Anonymkode: 07e0b...961

Det har man, men det forutsetter at man selger unna alt man eier og bruker opp BSU-kontoen. Med AAP har man fortsatt en bitteliten sjanse på et normalt liv, om ting ordner seg.

Anonymkode: dae9f...002

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom med flere historiet! Dette er viktig.

Jobbet dere som fulltid? Gjorde like mye som de med lønn?

Dette er jo galskap satt i system av staten. De bidrar til sosial dumping, trykke mennesker ned.

Anonymkode: 07e0b...961

Det finnes alltid flere sider av en sak. 

De fleste som er innom oss på praksis er rimelig udugelige, og de som ikke er det gjør det veldig klart at de ikke er interessert i å jobbe i butikk. Det er ikke slik at alle som sendes ut i praksis er det minste interessert i å faktisk få jobb, det er ikke en gang slik at alle fungerer i en jobb. Hadde det vært opp til meg hadde vi sluttet med dette på min arbeidsplass, for de lager stort sett bare merarbeid for oss faste ansatte.

Anonymkode: 359c3...d34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes alltid flere sider av en sak. 

De fleste som er innom oss på praksis er rimelig udugelige, og de som ikke er det gjør det veldig klart at de ikke er interessert i å jobbe i butikk. Det er ikke slik at alle som sendes ut i praksis er det minste interessert i å faktisk få jobb, det er ikke en gang slik at alle fungerer i en jobb. Hadde det vært opp til meg hadde vi sluttet med dette på min arbeidsplass, for de lager stort sett bare merarbeid for oss faste ansatte.

Anonymkode: 359c3...d34

Jeg har også jobbet på en arbeidsplass med folk i NAV-praksis, og samtlige hadde store helseproblemer (psykisk og/eller fysisk). Ingen var engang i nærheten av å kunne fungere som en vanlig arbeidstaker, og noen av dem var mer til hinder enn til hjelp.

Og ja, arbeidsgiver brukte dem selvsagt som billig/gratis arbeidskraft.  

Anonymkode: afc4b...401

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, O.G. said:

Som du skuille gitt beskjed om til veilederen din på NAV.

..noe jeg også gjorde

Anonymkode: cede2...55e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...