Gå til innhold

Praksisplass via NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes alltid flere sider av en sak. 

De fleste som er innom oss på praksis er rimelig udugelige, og de som ikke er det gjør det veldig klart at de ikke er interessert i å jobbe i butikk. Det er ikke slik at alle som sendes ut i praksis er det minste interessert i å faktisk få jobb, det er ikke en gang slik at alle fungerer i en jobb. Hadde det vært opp til meg hadde vi sluttet med dette på min arbeidsplass, for de lager stort sett bare merarbeid for oss faste ansatte.

Anonymkode: 359c3...d34

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet på en arbeidsplass med folk i NAV-praksis, og samtlige hadde store helseproblemer (psykisk og/eller fysisk). Ingen var engang i nærheten av å kunne fungere som en vanlig arbeidstaker, og noen av dem var mer til hinder enn til hjelp.

Og ja, arbeidsgiver brukte dem selvsagt som billig/gratis arbeidskraft.  

Anonymkode: afc4b...401

På hvilken måte fungerer de ikke? Regner med det innebærer forsentkomming og begrenset oppmerksomhet/hukommelse

Anonymkode: 7ba5a...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes alltid flere sider av en sak. 

De fleste som er innom oss på praksis er rimelig udugelige, og de som ikke er det gjør det veldig klart at de ikke er interessert i å jobbe i butikk. Det er ikke slik at alle som sendes ut i praksis er det minste interessert i å faktisk få jobb, det er ikke en gang slik at alle fungerer i en jobb. Hadde det vært opp til meg hadde vi sluttet med dette på min arbeidsplass, for de lager stort sett bare merarbeid for oss faste ansatte.

Anonymkode: 359c3...d34

Poenget mitt er at det ikke skal være tvang, en praksisplass skal være noe man har samtykket til.

Bør heller ikke være noe krav om aktivitet når man går på sosialstøtte.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor godtok du dette? Gratis arbeid skal jo ingen gjøre.

Hadde satt meg på bakbeina med en gang.

Om jeg noen gang blir presset ut i dette ville jeg ødelagt alt jeg kunne for den evt bedriften.

Anonymkode: 07e0b...961

Jeg vet om flere som har prøvd seg på den strategien og de har blitt truet med å ikke få forlenget pengene. Pluss at man vil få en veldig negativ rapport på seg, som blir liggende i systemet for alltid. Jeg vil fraråde en slik strategi på det sterkeste, selv om det føles blodig urettferdig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

 

På hvilken måte fungerer de ikke? Regner med det innebærer forsentkomming og begrenset oppmerksomhet/hukommelse

Anonymkode: 7ba5a...d29

Jeg ryddet opp etter den forrige praksiskandidaten i min praksis og det var så dårlig og slurvete utført at jeg lurte på om vedkommende var psykotisk. Det var ganske enkelt arbeide innen dataregistrering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, n_97 skrev:

Jeg vet om flere som har prøvd seg på den strategien og de har blitt truet med å ikke få forlenget pengene. Pluss at man vil få en veldig negativ rapport på seg, som blir liggende i systemet for alltid. Jeg vil fraråde en slik strategi på det sterkeste, selv om det føles blodig urettferdig. 

Det kunne jeg fint levd med, fordi jeg ikke lar meg behandle som dritt av systemet.

Fine med norge er at man kan ta et liv, så får man tak over hodet OG bra mat i kanskje 7-8år. Mens systemet skal bygge deg opp igjen med utdannelse, gjøre deg klar for samfunnet.

Jeg har en barndomsvenn som valgte det, han sonet 6år bare. Mønsterfange, rett inn i jobb. Som han såklart ikke hadde tenkt å beholde.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

På hvilken måte fungerer de ikke? Regner med det innebærer forsentkomming og begrenset oppmerksomhet/hukommelse

Anonymkode: 7ba5a...d29

En hadde f.eks så mye smerter at hen var ute av stand til å gjøre de mange fysiske arbeidsoppgavene arbeidet krevde. En annen var så psykisk syk at hen ikke egentlig fungerte i det hele tatt - mye fravær, klarte å gjøre få reelle arbeidsoppgaver uten hjelp, bortsett fra helt enkel vasking, og selv dette gikk veldig sakte. Brast i gråt på jobb og kunne ikke være alene med kunder. 
Problemet blir jo at dette fører til ekstrajobb for de fast ansatte, mens sjefen tror at det er gratis arbeidskraft, og da blir kræsjen total. Dette var selvsagt verst for den stakkars personen som er der i praksis, som egentlig burde ha oppfølging vi på ingen måte hadde mulighet/tid (eller kompetanse) til å gi. 

Anonymkode: afc4b...401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hadde f.eks så mye smerter at hen var ute av stand til å gjøre de mange fysiske arbeidsoppgavene arbeidet krevde. En annen var så psykisk syk at hen ikke egentlig fungerte i det hele tatt - mye fravær, klarte å gjøre få reelle arbeidsoppgaver uten hjelp, bortsett fra helt enkel vasking, og selv dette gikk veldig sakte. Brast i gråt på jobb og kunne ikke være alene med kunder. 
Problemet blir jo at dette fører til ekstrajobb for de fast ansatte, mens sjefen tror at det er gratis arbeidskraft, og da blir kræsjen total. Dette var selvsagt verst for den stakkars personen som er der i praksis, som egentlig burde ha oppfølging vi på ingen måte hadde mulighet/tid (eller kompetanse) til å gi. 

Anonymkode: afc4b...401

Den du burde være sint på her er sjefen din, ikke praktikantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Den du burde være sint på her er sjefen din, ikke praktikantene.

Jeg var ikke sint på praktikantene heller. Det var jo ikke deres feil. Det var systemet som ikke fungerte i det hele tatt. NAV kan umulig ha kommunisert godt nok til sjefen min hva disse folkene kunne bidra med (og ikke bidra med) og hvorfor de var der, og sjefen min burde ha sett og skjønt at de ikke kunne brukes som vanlig arbeidskraft. Da hadde de jo vært i jobb fra før. 

Anonymkode: afc4b...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke sint på praktikantene heller. Det var jo ikke deres feil. Det var systemet som ikke fungerte i det hele tatt. NAV kan umulig ha kommunisert godt nok til sjefen min hva disse folkene kunne bidra med (og ikke bidra med) og hvorfor de var der, og sjefen min burde ha sett og skjønt at de ikke kunne brukes som vanlig arbeidskraft. Da hadde de jo vært i jobb fra før. 

Anonymkode: afc4b...401

NAV fungerer jo ikke, det vet vi nå.

De skal kun ha et menneske ut på en form for tiltak, da har systemet registrert at det er gjennomført.

Thats it.

Tenk så mye tid/penger staten bruker på dette tullet, i stedet kunne man brukt pengene som økonomisk støtte til folket. Er penger vi lever av!! IKKE jobb.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært få gir deg noe videre, dette handler stort sett om gratis arbeidskraft. Har en venn av meg som har gått på dette i mange år, nå har han heldigvis utleie via et vikarbyrå. Selv om det også er ustabilt.

Så vil fraråde deg dette, men mindre du lager en god avtale du selv er fornøyd med. Husk, DU skal være fornøyd med den.

Anonymkode: 07e0b...961

har fått fast jobb begge gangene jeg har vært i tiltak. men det kom ikke servert på sølvfat, jeg måtte faktisk jobbe for det

Anonymkode: 9b4f1...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedrifter som tar imot slike "ansatte" gjør det selvfølgelig bare på grunn av lavere utgifter med slike ansatte.  

Man kan ha en helt "fantastisk" arbeidsinnsats, og få utrolig mye skryt for den jobben man har gjortSamtidig som denne abeidsinnsatsen tydeligvis ikke er "fantastisk nok" til at man kan få noen fast ansettelse med lik lønn fra bedriften som alle de vanlige ansatte får. Bedriftene tenker jo bare på seg selv, og ønsker heller praksis-plasser med luselønn...  

Anonymkode: e612b...1a0

merkelig. jeg har fått fast ansettelse i begge tiltak. det samme gjorde venninna mi. helt klart at det er mye snusk men det er overhodet ikke umulig

Anonymkode: 9b4f1...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En hadde f.eks så mye smerter at hen var ute av stand til å gjøre de mange fysiske arbeidsoppgavene arbeidet krevde. En annen var så psykisk syk at hen ikke egentlig fungerte i det hele tatt - mye fravær, klarte å gjøre få reelle arbeidsoppgaver uten hjelp, bortsett fra helt enkel vasking, og selv dette gikk veldig sakte. Brast i gråt på jobb og kunne ikke være alene med kunder. 
Problemet blir jo at dette fører til ekstrajobb for de fast ansatte, mens sjefen tror at det er gratis arbeidskraft, og da blir kræsjen total. Dette var selvsagt verst for den stakkars personen som er der i praksis, som egentlig burde ha oppfølging vi på ingen måte hadde mulighet/tid (eller kompetanse) til å gi. 

Anonymkode: afc4b...401

her er jeg enig. vi har også hatt det slik og det blir bare masse ekstraarbeid på oss som egentlig ikke har tid til så mye ekstra utenom det vi pleier å gjøre

Anonymkode: 9b4f1...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/15/2020 at 6:28 PM, AnonymBruker said:

Poenget mitt er at det ikke skal være tvang, en praksisplass skal være noe man har samtykket til.

Bør heller ikke være noe krav om aktivitet når man går på sosialstøtte.

Anonymkode: 07e0b...961

Hvorfor skal man ikke ha krav om aktivitet? Sosialpenger er for folk som ikke er for syke til å jobbe, så aktivisering og arbeidsutprøving er bare positivt, og det får flere ut i jobb. Hvis man bare kunne sittet hjemme å motta penger uten et eneste krav så hadde det blitt vesentlig flere sosialklienter enn det er i dag.

Anonymkode: 359c3...d34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var ikke sint på praktikantene heller. Det var jo ikke deres feil. Det var systemet som ikke fungerte i det hele tatt. NAV kan umulig ha kommunisert godt nok til sjefen min hva disse folkene kunne bidra med (og ikke bidra med) og hvorfor de var der, og sjefen min burde ha sett og skjønt at de ikke kunne brukes som vanlig arbeidskraft. Da hadde de jo vært i jobb fra før. 

Anonymkode: afc4b...401

En mulighet til at en del praktikanter ikke fungerer er at de har vært gjennom arbeidstrening i skjermet virksomhet først. Mange ganske lenge også, typ 1 år. Slik arbeidstrening har ingenting med virkeligheten å gjøre. Man kommer hver morgen og spør en veileder om vedkommende har noe arbeid til deg. Ofte har de ikke noen kunder, så man må gjøre fiktive oppdrag eller sitte og glo ut i luften. Det kunne gå flere uker hvor de ikke fikk inn noen oppdrag. I tillegg hadde en del av deltakerne en ganske ufin væremåte (ikke alle!) og tok vel litt til seg holdningen om at jobben var et sted man levde ut personlighetsforstyrrelsen sin.

I en vanlig virksomhet får man opplæring i noe, også blir man forventet å være selvgående etter noen timer. Og såklart er det jobb hele tiden. Ufin oppførsel er det langt mindre toleranse for også. Det er ganske godt dokumentert at veldig mange sliter i overgangen fra skjermet til ordinær praksis. 

Endret av n_97
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaring herfra?

Får man jobb via en relevant arbeidsgiver sett opp mot utdannelsen sin?

Ansetter stort sett bedriftene deg videre, eller var du bare billig/gratis arbeidskraft?

Anonymkode: 6e944...93c

Gått 3 år ledig her, og fikk ikke praksisplass via nav 😛 De mener jeg selv skal greie å finne en jobb, men det er jo ingen napp å få!

Anonymkode: 9637a...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gått 3 år ledig her, og fikk ikke praksisplass via nav 😛 De mener jeg selv skal greie å finne en jobb, men det er jo ingen napp å få!

Anonymkode: 9637a...55b

Nav vil kreve at du søker rundt 50 jobber først, før dem hjelper deg.

Anonymkode: 9637a...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Kom med flere historiet! Dette er viktig.

Jobbet dere som fulltid? Gjorde like mye som de med lønn?

Dette er jo galskap satt i system av staten. De bidrar til sosial dumping, trykke mennesker ned.

Anonymkode: 07e0b...961

👍🏽👍🏽👍🏽Så enig med deg!! Dette er viktig! Flere historier!

Jeg er selv en  person som har blitt utnyttet i dette opplegget med praksisplass meg her og praksisplass meg der!!!! Det er bare tull alt sammen. Man blir utnyttet og det fører sjelden til jobb  med lønn. Jeg var i dette i 8 år og er nå utbrent! Og håper jeg slipper flere runder i Nav med praksisplass!

Anonymkode: 277ec...d99

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Kom med flere historiet! Dette er viktig.

Jobbet dere som fulltid? Gjorde like mye som de med lønn?

Dette er jo galskap satt i system av staten. De bidrar til sosial dumping, trykke mennesker ned.

Anonymkode: 07e0b...961

Vi har diskutert dette gjennomgående allerede. Her er to tråder som forteller hvor galt det faktisk kan gå når NAV gir bedrifter muligheten for å ha folk i praksis istedenfor å ansette dem. Tiden for at det bør settes fokus på arbeidsgivere som naver har for lengst kommet. 

Jeg vil anbefale alle å lese igjennom disse to trådene.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal man ikke ha krav om aktivitet? Sosialpenger er for folk som ikke er for syke til å jobbe, så aktivisering og arbeidsutprøving er bare positivt, og det får flere ut i jobb. Hvis man bare kunne sittet hjemme å motta penger uten et eneste krav så hadde det blitt vesentlig flere sosialklienter enn det er i dag.

Anonymkode: 359c3...d34

Aktivitet ja, jobb uten lønn, nei. Hvis de skal tvinges ut i jobb kan de vel også lønnes som arbeidstakere? Å la folk jobbe i barnehage, i butikk, som journalist, på kontor, etc. til 70 kroner timen, uten mulighet til å si opp eller forhandle om lønn, hva høres det ut som?

Anonymkode: dae9f...002

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...