Gå til innhold

Praksisplass via NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet ja, jobb uten lønn, nei. Hvis de skal tvinges ut i jobb kan de vel også lønnes som arbeidstakere? Å la folk jobbe i barnehage, i butikk, som journalist, på kontor, etc. til 70 kroner timen, uten mulighet til å si opp eller forhandle om lønn, hva høres det ut som?

Anonymkode: dae9f...002

De er da heller ikke i jobb, men på et midlertidig tiltak. Om dette fører til jobb senere, skal man selvfølgelig ha lønn på lik linje med de andre.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ikke ha krav om aktivitet? Sosialpenger er for folk som ikke er for syke til å jobbe, så aktivisering og arbeidsutprøving er bare positivt, og det får flere ut i jobb. Hvis man bare kunne sittet hjemme å motta penger uten et eneste krav så hadde det blitt vesentlig flere sosialklienter enn det er i dag.

Anonymkode: 359c3...d34

Ingen kan forsvare å jobbe fulltid å bli pisket for 70kr timen, etter 3mndr kastes de ut av tiltaket pga arbeidsgiveren trenger en annen gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er da heller ikke i jobb, men på et midlertidig tiltak. Om dette fører til jobb senere, skal man selvfølgelig ha lønn på lik linje med de andre.

Anonymkode: 4b39d...bdc

I 99% av tilfellene fører det ikke til jobb.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet ja, jobb uten lønn, nei. Hvis de skal tvinges ut i jobb kan de vel også lønnes som arbeidstakere? Å la folk jobbe i barnehage, i butikk, som journalist, på kontor, etc. til 70 kroner timen, uten mulighet til å si opp eller forhandle om lønn, hva høres det ut som?

Anonymkode: dae9f...002

Det høres ut som et diktatur, grov utnyttelse og nedrykking av mennesker i verdens rikeste land, Som fint kan avse 10 000kr pr mnd til noen som ikke har jobb.

Tenk på hvor mange milliarder innvandringer koster, ingen snakker om det. 

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan forsvare å jobbe fulltid å bli pisket for 70kr timen, etter 3mndr kastes de ut av tiltaket pga arbeidsgiveren trenger en annen gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 07e0b...961

Ingen piskes på tiltak. Du skal bare ha det til å høres verre ut enn det er.

Anonymkode: 4b39d...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I 99% av tilfellene fører det ikke til jobb.

Anonymkode: 07e0b...961

Det er da heller ikke meningen i de fleste tilfeller.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da heller ikke meningen i de fleste tilfeller.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Hva er poenget da? Å trykke noen enda lenger ned?

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen piskes på tiltak. Du skal bare ha det til å høres verre ut enn det er.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Det vet du ingenting om.

Anonymkode: 07e0b...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen piskes på tiltak. Du skal bare ha det til å høres verre ut enn det er.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Du trues med at de tar fra deg AAP. De piskes ikke bokstavelig, da.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

De er da heller ikke i jobb, men på et midlertidig tiltak. Om dette fører til jobb senere, skal man selvfølgelig ha lønn på lik linje med de andre.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Men de gjør samme jobb? Jeg har vært innom et par bedrifter der jeg gjorde akkurat det samme som alle de andre, eneste forskjellen var at de tjente 3-4 ganger så mye som meg.

Anonymkode: dae9f...002

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget da? Å trykke noen enda lenger ned?

Anonymkode: 07e0b...961

Nei.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trues med at de tar fra deg AAP. De piskes ikke bokstavelig, da.

Men de gjør samme jobb? Jeg har vært innom et par bedrifter der jeg gjorde akkurat det samme som alle de andre, eneste forskjellen var at de tjente 3-4 ganger så mye som meg.

Anonymkode: dae9f...002

Men de er ansatt. Det ble ikke du. Du var på tiltak og fikk penger fra NAV istedet for å gå hjemme.

Anonymkode: 4b39d...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men de er ansatt. Det ble ikke du. Du var på tiltak og fikk penger fra NAV istedet for å gå hjemme.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Hvis man gjør nøyaktig det samme som alle andre og omtrent i samme tempo, så skal man ikke være i NAV tiltak. 

Dette med "tiltak" har  blitt en skandale i dag, og brukes i praksis som nesten gratis arbeidskraft. Men sånn blir det ofte når det offentlige skal lage løsninger for dette, dyrt (for skattebetalerne) og dårlig (for dem det gjelder). 

Anonymkode: fd9c7...0ab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trues med at de tar fra deg AAP. De piskes ikke bokstavelig, da.

Men de gjør samme jobb? Jeg har vært innom et par bedrifter der jeg gjorde akkurat det samme som alle de andre, eneste forskjellen var at de tjente 3-4 ganger så mye som meg.

Anonymkode: dae9f...002

Nettopp, det er helt sykt.

Anonymkode: 07e0b...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ha flere historier fra dere på tiltak fra NAV!!!

Firma, hva dere gjorde, hvor lenge, og utregnet timelønn!!

Anonymkode: 07e0b...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man gjør nøyaktig det samme som alle andre og omtrent i samme tempo, så skal man ikke være i NAV tiltak. 

Dette med "tiltak" har  blitt en skandale i dag, og brukes i praksis som nesten gratis arbeidskraft. Men sånn blir det ofte når det offentlige skal lage løsninger for dette, dyrt (for skattebetalerne) og dårlig (for dem det gjelder). 

Anonymkode: fd9c7...0ab

Joda. Ellers må du få deg en jobb. I mellomtiden får du være på tiltak. NAV ordner deg tiltak, du må selv ordne deg jobb.

Anonymkode: 4b39d...bdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Ellers må du få deg en jobb. I mellomtiden får du være på tiltak. NAV ordner deg tiltak, du må selv ordne deg jobb.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Tiltak skal være for jobbtrening, underforstått at man ikke fungerer selvstendig ennå og derfor ikke kan gjøre alt som andre ordinært ansatte kan, og typisk ikke i samme tempo. I det man i praksis er selvstendig ansatt, så er et fortsatt tiltak misbruk av offentlige penger, og NAV skal i prinsippet ha informasjon om dette. Men dessverre er det mange bedrifter som misbruker ordningen, det er både dårlig bruk av offentlige middel og konkurransevridende ovenfor de bedriftene som driver seriøst. 

Anonymkode: fd9c7...0ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig store forskjeller både når det gjelder arbeidstakerne og bedriftene innenfor Nav-tiltak. 

I min bedrift har vi ei som er her på tiltak. Hyggelig og flink jente som vi alle har blitt glad i. Det var hun selv og Nav som ønsket at hun skulle jobbe hos oss, og etter litt betenkning sa bedriften ja. Her har ledelsen vært tydelig hele vegen (fra før tiltaket startet), at vi ikke kan love noen jobb etter tiltaket. Det er ingen ledige stillinger per dags dato, og det er jo ikke sikkert at hun vil få jobben om det skulle dukke opp en. Det har jo med kompetanse å gjørez Det vi derimot kan tilby henne er arbeidserfaring, et hyggelig sosialt miljø og etter alt å dømme - en god referanse. Dette har da også en verdi? Det er jo dumt vi ikke kan love henne en fast jobb, men det blir jo også feil om vedkommende skal gå foran potensielle søkere med mye høyere kompetanse... De fleste som jobber her er fagutdannet. 

Vedkommende gjør samme jobben som oss andre, men i sitt tempo. Jeg mener det blir helt feil å kalle det utnytting, for selv om hun selvsagt bidrar med arbeidet, så bruker vi også mye tid på å følge henne opp. Det er nemlig ikke gjort over natta å bli god i denne jobben. Vi har for øvrig aldri lett etter en arbeidstaker på Nav-tiltak, men vi har sagt ja til å hjelpe ei som hadde lyst til å prøve seg i vår bransje. Systemet er ikke perfekt, men det er som det er. Synes det er mye kritikk overfor bedrifter som tar inn personer på nav-tiltak, så ville bare fortelle om det litt fra mitt ståsted. 

Anonymkode: 3dff6...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er veldig store forskjeller både når det gjelder arbeidstakerne og bedriftene innenfor Nav-tiltak. 

I min bedrift har vi ei som er her på tiltak. Hyggelig og flink jente som vi alle har blitt glad i. Det var hun selv og Nav som ønsket at hun skulle jobbe hos oss, og etter litt betenkning sa bedriften ja. Her har ledelsen vært tydelig hele vegen (fra før tiltaket startet), at vi ikke kan love noen jobb etter tiltaket. Det er ingen ledige stillinger per dags dato, og det er jo ikke sikkert at hun vil få jobben om det skulle dukke opp en. Det har jo med kompetanse å gjørez Det vi derimot kan tilby henne er arbeidserfaring, et hyggelig sosialt miljø og etter alt å dømme - en god referanse. Dette har da også en verdi? Det er jo dumt vi ikke kan love henne en fast jobb, men det blir jo også feil om vedkommende skal gå foran potensielle søkere med mye høyere kompetanse... De fleste som jobber her er fagutdannet. 

Vedkommende gjør samme jobben som oss andre, men i sitt tempo. Jeg mener det blir helt feil å kalle det utnytting, for selv om hun selvsagt bidrar med arbeidet, så bruker vi også mye tid på å følge henne opp. Det er nemlig ikke gjort over natta å bli god i denne jobben. Vi har for øvrig aldri lett etter en arbeidstaker på Nav-tiltak, men vi har sagt ja til å hjelpe ei som hadde lyst til å prøve seg i vår bransje. Systemet er ikke perfekt, men det er som det er. Synes det er mye kritikk overfor bedrifter som tar inn personer på nav-tiltak, så ville bare fortelle om det litt fra mitt ståsted. 

Anonymkode: 3dff6...472

Hvor mye får bedriften i tilskudd for å ha denne personen der?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltak skal være for jobbtrening, underforstått at man ikke fungerer selvstendig ennå og derfor ikke kan gjøre alt som andre ordinært ansatte kan, og typisk ikke i samme tempo. I det man i praksis er selvstendig ansatt, så er et fortsatt tiltak misbruk av offentlige penger, og NAV skal i prinsippet ha informasjon om dette. Men dessverre er det mange bedrifter som misbruker ordningen, det er både dårlig bruk av offentlige middel og konkurransevridende ovenfor de bedriftene som driver seriøst. 

Anonymkode: fd9c7...0ab

Det kan også være som en referanse. På at man ikke har daffet hjemme mens en var på ytelsen.

Anonymkode: 4b39d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...