Gå til innhold

Norge henter hjem IS-kvinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg ikke forstår er tankegangen hennes om at hun ikke kunne la barna reise til Norge uten henne, fordi hun var den eneste omsorgspersonen de har hatt. Men... Sønnen er veldig syk og har vært det lenge. Det mest omsorgsfulle hun kunne ha gjort, var jo å sende barna til Norge, mens hun selv ble værende i Syria. Og hun burde absolutt IKKE ha noe omsorg når hun kommer tilbake.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Tekopp1 skrev:

Du fremstår naiv. Tror du det er så enkelt? 

Interessant mening. Som jeg på ingen måte er enig i. Hvorfor skal det at hun reiste til Syria gjøre at hun mister sine rettigheter som norsk statsborger? Påtalemyndigheten har siktet henne for deltakelse i terrororganisasjoner. Det er på ingen måte en dom. Hun har rett til å få forklare seg for en rettsinstans, hun som alle andre. Det er bare det at hun (og andre nordmenn som slutter seg til terrororganisasjoner) ikke kan regne med å få hjelp av norske myndigheter til å komme seg til Norge. Det har hun nå fått, fordi det ene barnet hennes trolig er alvorlig sykt. 

Jeg står altså helt fast på at det er riktig å ta barnet til Norge sammen med moren, når man først har besluttet å hente ham til Norge. Noe annet ville vært umenneskelig overfor barna. Virkelig. 

Se det positive; moren skal etterforskes, hun skal forklare seg og hun skal antakelig få en straff. Som vestlig samfunn lærer vi dermed noe mer om hva som forårsaker radikalisering, samtidig som hun får gjort opp for seg i en rettferdig rettsstat. 

Ingen sier det er enkelt, men det handler ikke om hva som er enkelt for moren, men hva som ville vært best for barnet.

Fordi hun har tatt et standpunkt om at hun er imot alt det norske samfunn står for. Skjønt når hun trenger oss, da er vi plutselig bra nok... Påtalemyndighetene sikter ikke personer med mindre de er veldig sikre på at de får en fellende dom i sin favør. 

• Liker 11
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

La de inn her i stad, på forrige side tror jeg. Sak fra i fjor. Hun ble pågrepet allerede i Østerrike, så hun hadde ikke rukket å komme seg ned for å gifte seg. Fikk 2 år og 9 måneder. Tenker at det er en typisk sak som vil kunne gi presedens. Denne kvinnen kan da umulig få en lavere straff. Det er ganske mye filmopptak av hvordan kvinner «regjerte» og tuktet og brukte vold mot andre, så jeg tror ikke det vil være så mye formildende.

For ofrene i denne saken så må man håpe på at det blir en riktig dom. 

Skrevet
5 timer siden, Fuglemor skrev:

Hvorfor skal familien få hets og trusler? De har jo ikke gjort noe galt. 

Si det til tyskerbarna! De hadde ikke skyld i det men måtte vokse opp i skam. Dessverre er ikke alle mennesker som deg. Familien i Norge har en hjemvendt IS-farer.  De vil nok få oppleve motbør ved at de selv har jobbet for å få de hjem. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Du fremstår naiv. Tror du det er så enkelt? 

Interessant mening. Som jeg på ingen måte er enig i. Hvorfor skal det at hun reiste til Syria gjøre at hun mister sine rettigheter som norsk statsborger? Påtalemyndigheten har siktet henne for deltakelse i terrororganisasjoner. Det er på ingen måte en dom. Hun har rett til å få forklare seg for en rettsinstans, hun som alle andre. Det er bare det at hun (og andre nordmenn som slutter seg til terrororganisasjoner) ikke kan regne med å få hjelp av norske myndigheter til å komme seg til Norge. Det har hun nå fått, fordi det ene barnet hennes trolig er alvorlig sykt. 

Jeg står altså helt fast på at det er riktig å ta barnet til Norge sammen med moren, når man først har besluttet å hente ham til Norge. Noe annet ville vært umenneskelig overfor barna. Virkelig. 

Se det positive; moren skal etterforskes, hun skal forklare seg og hun skal antakelig få en straff. Som vestlig samfunn lærer vi dermed noe mer om hva som forårsaker radikalisering, samtidig som hun får gjort opp for seg i en rettferdig rettsstat. 

Jeg er naiv? 😂 Ta deg en titt i speilet! 

Selvfølgelig så burde hun miste sine rettigheter som norsk statsborger når hun velger å tilslutte seg IS, en terrororganisasjon! Hun visste da meget godt da hun reiste at dette ville bli slått hardt ned på, som f.eks at hun ikke ville få innreise til Norge igjen. Nå fikk hun dessverre det, nettopp fordi hun brukte barnet sitt! Hun vendte ryggen til Norge i det hun tok et aktivt valg om å reise ned dit. 

Vi kan ikke ha det sånn at folk som er med (eller har vært en del av IS), kan komme å gå som de vil her i Norge. Det fungerer ikke slik! 

Endret av Janzypants
  • Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Du aner ikke hva du snakker om. 

Det jeg ikke aner er hvordan jeg skal respondere på dette. Det er jo bare et tåpelig forsøk på hersketeknikk fordi du taper debatten.

• Liker 13
Gjest Geirfuglen
Skrevet
3 minutter siden, The Kitten skrev:

Da har det sikkert ikke hjulpet å holde dem som gisler i Al-Hol leiren. Hadde moren gitt dem fra seg ville de fått hjelp i Norge tidligere. Å være med totalt fremmede voksne er ikke traumatisk i seg selv. Ikke å fly heller. 

En mor som frivillig gifter seg og får barn med en IS-kriger er neppe barnas beste trygghet. Hun har jo ikke vist at hun klarer å ta avgjørelser basert på rasjonalitet, noe man ofte må når man har barn. 

Forklar meg hvorfor vi som mener hun bør fratas barna ikke tenker på barnas beste? Det er nettopp det vi gjør.

Jeg tror ikke du har så mye kunnskap om dette. At man som utenforstående kan mene at foreldrene absolutt ikke er kapable til å ta seg av ungene, er en ting. Men den betingelsesløse kjærligheten og lojaliteten unger kan føle overfor foreldre, er ganske utrolig. Til og med unger som blir mishandlet, misbrukt og utsatt for omsorgssvikt kan føle på den lojaliteten. 
Jeg var fosterbarn og husker fortsatt godt hvordan jeg ble hentet. Det var ikke engang traumatisk, og det var her i trygge Norge, og ble sagt at bare skulle være for en periode. Likevel ga det store senskader.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
4 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

For ofrene i denne saken så må man håpe på at det blir en riktig dom. 

For ofrene ja, men også viktig at det blir et kraftig varsel til alle andre som tenker på det samme.

Skrevet
2 minutter siden, The Kitten skrev:

Ingen sier det er enkelt, men det handler ikke om hva som er enkelt for moren, men hva som ville vært best for barnet.

Du bygger stråmann. Jeg har verken sagt eller ment at det som nå skjer er det enkleste for moren. Som deg mener jeg barnets beste er viktigst. Og jeg mener at det er å ikke bli skilt fra mor, i den situasjonen barnet er i- ingen kjenner den egentlige fysiske og psykiske helsetilstanden. 

Med lang erfaring i barnepsykiatrien er det for meg åpenbart at barnet tar enda mer skade av å bli skilt fra mor. Dessuten vil man uten mor stå uten den viktigste informanten og nøkkelpersonen til å gi barnet riktigst psykiatrisk hjelp. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Janzypants skrev:

Vi kan ikke ha det sånn at folk som er med (eller har vært en del av IS), kan komme å gå som de vil her i Norge. Det fungerer ikke slik! 

Nå er det vel ikke *akkurat* sånn at folk tilslutta terrororganisasjoner kan komme og gå som de vil, vel? ;)

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Du bygger stråmann. Jeg har verken sagt eller ment at det som nå skjer er det enkleste for moren. Som deg mener jeg barnets beste er viktigst. Og jeg mener at det er å ikke bli skilt fra mor, i den situasjonen barnet er i- ingen kjenner den egentlige fysiske og psykiske helsetilstanden. 

Med lang erfaring i barnepsykiatrien er det for meg åpenbart at barnet tar enda mer skade av å bli skilt fra mor. Dessuten vil man uten mor stå uten den viktigste informanten og nøkkelpersonen til å gi barnet riktigst psykiatrisk hjelp. 

Skjønner ikke hvorfor du fortsetter å debattere med meg. Du har jo slått fast at jeg ikke aner hva jeg snakker om...

Skrevet
6 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tror ikke du har så mye kunnskap om dette. At man som utenforstående kan mene at foreldrene absolutt ikke er kapable til å ta seg av ungene, er en ting. Men den betingelsesløse kjærligheten og lojaliteten unger kan føle overfor foreldre, er ganske utrolig. Til og med unger som blir mishandlet, misbrukt og utsatt for omsorgssvikt kan føle på den lojaliteten. 
Jeg var fosterbarn og husker fortsatt godt hvordan jeg ble hentet. Det var ikke engang traumatisk, og det var her i trygge Norge, og ble sagt at bare skulle være for en periode. Likevel ga det store senskader.

Nettopp derfor må jo andre steppe inn når foreldre ikke egner seg som omsorgspersoner. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Tekopp1 skrev:

Nå er det vel ikke *akkurat* sånn at folk tilslutta terrororganisasjoner kan komme og gå som de vil, vel? ;)

Vi får se hva slags dom hun vil få da, vettu. Det beste hadde vært om hun ikke fikk innreise til Norge! Greit nok at barna ikke skal straffes for foreldrenes handlinger, men mor burde absolutt tatt konsekvensene av det! Som jeg har skrevet før i denne debatten, så blir jeg kvalm av måten hun bruker sønnen sin på for egen vinning!  

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, The Kitten skrev:

Det jeg ikke aner er hvordan jeg skal respondere på dette. Det er jo bare et tåpelig forsøk på hersketeknikk fordi du taper debatten.

Opplever ikke at jeg taper debatten nei, men at jeg er i mindretall her i dette forumet med min mening. 

Har du hørt om Dunning-Kruger-effekten? Jeg tror du er ganske langt til venstre på x-aksen, og ganske høyt oppe på y-aksen der. Og jeg vet (for jeg har vært der selv) at det er en laaaang vei til en mer helhetlig forståelse for slike komplekse problemstillinger. Derfor trakk jeg bare pusten godt og stadfesta at du ikke aner hva du snakker om. 

Leit at du oppfatter det som hersketeknikk, men det er ikke hersketeknikker alt som gjør vondt å innse altså. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Så du mener virkelig at barn som blir mishandlet/voldtatt/ødelagt av egne foreldre også har det bedre dersom ingen griper inn? Fordi de føler lojalitet til foreldrene sine? HERREGUD! Foreldre i Norge har ALT for mye rettigheter. Og det er så fryktelig, fryktelig mange uegna foreldre. Denne IS kvinnen er DEFINITIVT en av dem, og jeg håper barna blir sendt så langt vekk fra hun som overhodet mulig.

• Liker 20
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Hvis du har erfaring innenfor barnepsykiatrien så ville du visst at det er relasjon og tilknyting som bestemmer hvordan og om barn tar skade ved atskillelse. Uten at jeg skal spekulere i hennes omsorgsevner, så kan jeg vel ikke si at forholdene barna har vokst opp i har vært optimale eller gunstige for deres tilknytning eller utvikling. Omsorgsbasen deres har nok hatt mer en nok med seg selv og gitt omsorg utifra det. 

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
33 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Hun kommer til å sitte inne maks 1 år, så kommer sykdom eller andre formidlende ting til å dukke opp slik at hun blir sluppet fri. Da bor hun i Norge og blir forsørget av staten, klart det er forskjell fra Syria.

Strafferammen på terrorforbund er inntil 12 år, er ganske vanlig med mellom 7-9 år

• Liker 1
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet
1 minutt siden, Apis skrev:

Strafferammen på terrorforbund er inntil 12 år, er ganske vanlig med mellom 7-9 år

Tiden vil vise om det er det som blir påtalen.

Skrevet
21 minutter siden, Tekopp1 skrev:

Her har vel ikke mor vist den beste omsorgsevne.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Tekopp1 skrev:

Men det vil si at du synes det er barnets beste å heller dø enn å få nødvendig helsehjelp som moren nektet barnet? 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...