Gå til innhold

Bør indiske innvandrer-jenter diskrimineres fra medisinstudiet ??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/osloogviken/norske-kvinner-med-foreldre-fra-india-blir-ofte-leger-1.14851858?fbclid=IwAR3W5tsw-msZoMULa_vvcO3TUlKu1BOqT5t8gBGBhsT1g8RB631Y4oen5L4

Mange som er for like utfall for tiden, i motsetning til like muligheter. Bla.a mener "alle" kvinner at det er ok å kjønnsdiskriminere menn fra teknologistudier, for de er jo overrepresentert der lizzom og det er urettferdig (selv om det er fritt for alle å søke hva de vil, og kvinner har 2 poeng mer enn menn til å begynne med pga at skolen er mer tilpasset kvinners evner). Og staten ga etter for kvinnenes krav og innførte statlig diskriminering av menn fra teknologistudier, og andre studier hvor de er 2-3x overrepresentert i forhold til kvinner

Men så viser det seg, at det er ikke bare hvite onde menn som er overrepresentert alltid, NRK hevder at indiske innvandrerkvinner er 20x overrepresentert på medisinstudiet i forhold til andre kvinner. I forhold til menn så blir dette ca 45x overrepresentasjon faktisk. Det bør jo få alle "like utfall" feminister og sosialister til å bli rasende? Og kreve umiddelbar oppstart av rasediskriminerende inntektsvilkår for indiske innvandrerjenter.... ?

Men det er helt tyst. Ikke et pip ? Hvor er alle feministene hen ? Var ikke dere for like utfall, likt lønn for "likt arbeid", alle de fine frasene der ? Hva skal dere gjøre med disse hardtarbeidende motiverte indiske innvandrerkvinnene ? Hvordan skal dere straffe dem, uten å fremstå som idioter ?

Tror dere ikke på det dere selv sier, er det egentlig bare løgn og skalkeskjul, for å skjule den egentlige agendaen deres ? Identitetspolitikk ?

Forklar hvorfor menn skal diskrimineres om de er overrepresentert, men ikke "indiske innvandrerkvinner" ?

 

Venter i spenning, men tror det blir fryktelig stille i denne tråden.... 🤣

Anonymkode: eaf1b...11b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det spille en rolle hvilken hudfarge disse kvinnene har?

Forøvrig får menn også ekstrapoeng, feks på veterinærstudiet.

Anonymkode: 14494...5a6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det spille en rolle hvilken hudfarge disse kvinnene har?

Forøvrig får menn også ekstrapoeng, feks på veterinærstudiet.

Anonymkode: 14494...5a6

Hvorfor spiller det noen rolle hvilken tiss du har ? Hva er forskjellen, det bør ikke ha noe som helst å si....

Hva med dialekt, vi må ha lik representasjon av alle dialekter på alle studier også. Og hva med høyde, lik fordeling av høyder. etc etc... 

 

Ser du poenget, dette er meningsløst, like utfalll er umulig, og for å forsøke innføre det kreves det ekstrem diskriminering som vil ramme urettferdig, dermed, meningsløst og idiotisk. 

 

Så jeg spør igjen, hvorfor er du for diskriminering basert på tiss, men ikke pga hudfarge, begge deler er like meningsløst

Men regner ikke med å få noe svar (fordi det er ikke mulig...)

Anonymkode: eaf1b...11b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at de med indisk opphav klarer å gjennomføre legedrømmen i Norge. Min eneste bekymring er hvis disse fremtidige norsk-indiske legene tar for mye etter sin egen kultur. Min erfaring etter endel år utenlands er at indiske leger er veldig arrogante. Med en ovenfra og ned holdning. Hvor de utdanner seg som leger pga status, ikke forttrinnsvis å hjelpe mennesker. Ellers har jeg ikke noe imot at folk fra andre kulturer blir leger i Norge. 

Anonymkode: c730b...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener TS. Artikkelen du linker til forklarer at mange indere er oppfordret til å velge medisinstudiet fra de er små - noe man ofte ser i enkelte andre kulturer også. Noen yrker er ansett som mer verdifull enn andre.

(Noen folk er mer hardtarbeidende enn andre også..)

 

 

Anonymkode: 00d22...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle det spille en rolle hvilken hudfarge disse kvinnene har?

Forøvrig får menn også ekstrapoeng, feks på veterinærstudiet.

Anonymkode: 14494...5a6

Faktisk kvoteres menn inn i studier i mye mindre grad - til tross for å være underrepresentert i mange tiår. Dette bryr nok politikere seg svært lite om dessverre. Legg merke til at menn får kjønnspoeng kun ved to studier i tre skoler, mens kvinner f.eks. får kjønnspoeng ved alle bachelorstudier i ingeniørfag. Det er hårreisende.

Menn får 2 kjønnspoeng ved:

  • veterinær og dyrepleie ved NMBU,
  • sykepleie ved Lovisenberg diakonale høgskole og Universitetet i Agder (UIA).

Kvinner får 2 kjønnspoeng ved: 

  • bachelorstudier i ingeniørfag (bortsett fra kjemi, ortopediingeniør og bioingeniør)
  • landbruksstudier ved Høgskolen i Innlandet
  • bachelorstudier i maritime fag ved Universitetet i Sørøst-Norge, NTNU (Ålesund) og Høgskulen på Vestlandet (bortsett fra shipping management og shippingledelse ved NTNU (Ålesund)
  • følgende femårige integrerte masterprogram i teknologi og ingeniørfag ved NTNU: Datateknologi, Elektronisk systemdesign og innovasjon, Fysikk og matematikk,  Ingeniørvitenskap og IKT, Kommunikasjonsteknologi, Kybernetikk og robotikk, Marin teknikk, Materialteknologi,  Produktutvikling og produksjon

Kvote for kvinner ved NTNU

  • 30 studieplasser på 5-årig masterstudium  i datateknikk
  • 15 studieplasser på 5-årig masterstudium i kommunikasjonsteknologi

Anonymkode: 4463e...8c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både mannlige og kvinnelige etterkommere er overrepresentert i forhold til majoritetsbefolkningen når det gjelder fullføring av høyere utdannelse, men medisin var oppsiktsvekkende. Det er også relevant at 70% av disse norsk-indiske kvinnene tok medisinutdannelsen sin i utlandet, sammenlignet med kun 30% av majoritetsbefolkningen. 

Anonymkode: 8d4f1...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fint at de med indisk opphav klarer å gjennomføre legedrømmen i Norge. Min eneste bekymring er hvis disse fremtidige norsk-indiske legene tar for mye etter sin egen kultur. Min erfaring etter endel år utenlands er at indiske leger er veldig arrogante. Med en ovenfra og ned holdning. Hvor de utdanner seg som leger pga status, ikke forttrinnsvis å hjelpe mennesker. Ellers har jeg ikke noe imot at folk fra andre kulturer blir leger i Norge. 

Anonymkode: c730b...45d

Men har du noe problem med at menn blir teknologer da, er du for kjønns-poeng i studier etc?

 Er du for like muligheter er jo alt ok, mitt "problem", er de som er FOR like utfall, men KUN når det er til "egen gruppes favør". 

For da er det egentlig bare identitetspolitikk hvor målet ikke er en bedre verden, kun en verden hvor sin egen gruppe står sterkere, det er polarisering og ødelegger samfunn, historiebøkene er fulle av folk som diskriminerer folk av "gode" grunner, men, så viser det seg at det som regel går i dass 😛 

 

Anonymkode: eaf1b...11b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har du noe problem med at menn blir teknologer da, er du for kjønns-poeng i studier etc?

 Er du for like muligheter er jo alt ok, mitt "problem", er de som er FOR like utfall, men KUN når det er til "egen gruppes favør". 

For da er det egentlig bare identitetspolitikk hvor målet ikke er en bedre verden, kun en verden hvor sin egen gruppe står sterkere, det er polarisering og ødelegger samfunn, historiebøkene er fulle av folk som diskriminerer folk av "gode" grunner, men, så viser det seg at det som regel går i dass 😛 

 

Anonymkode: eaf1b...11b

Kjønnspoeng er en uting. Problem med at menn blir teknologer? Mener du indiske menn?

Anonymkode: c730b...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Både mannlige og kvinnelige etterkommere er overrepresentert i forhold til majoritetsbefolkningen når det gjelder fullføring av høyere utdannelse, men medisin var oppsiktsvekkende. Det er også relevant at 70% av disse norsk-indiske kvinnene tok medisinutdannelsen sin i utlandet, sammenlignet med kun 30% av majoritetsbefolkningen. 

Anonymkode: 8d4f1...6b8

Ja. Dette kan jo muligens forklares med at folk som flytter fra fattige land ofte er litt over gjennomsnittet smarte og ambisiøse - de er nok folk som i høyere grad vil pushe barna sine til å fullføre høyere utdanning, så de slipper det livet de selv har levd. Det er jo ikke som om det flyr rundt flere titalls millioner leger i India... nei, det handler nok mest om hva for slags folk som flytter fra slike land.

Anonymkode: 4463e...8c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle idiotiske trådtitler her på KG. 😤

Finn deg noe annet å tenke på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvotering er noe tull uansett hudfarge, kjønn, bransje og studie, men samtidig blir det ikke bra om det til slutt bare finnes kvinnelige leger, lærere, advokater og psykologer og bare mannlige ingeniører og toppledere. Jeg vet ikke hvordan vi skal løse det siste uten å godta litt av det første. 

Anonymkode: b36f9...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes kvotering er noe tull uansett hudfarge, kjønn, bransje og studie, men samtidig blir det ikke bra om det til slutt bare finnes kvinnelige leger, lærere, advokater og psykologer og bare mannlige ingeniører og toppledere. Jeg vet ikke hvordan vi skal løse det siste uten å godta litt av det første. 

Anonymkode: b36f9...af0

Noen yrker er det faktisk greit å ha litt menn, f.eks. lærer, lege, psykolog, sykepleier... men hva faen har det å si om det er mann eller kvinne som er ingeniør, toppleder, advokat, sveiser, kloakkarbeider osv.? Det påvirker jo ikke arbeidet. En vei er en vei uansett kjønnet som designet den.

Anonymkode: 4463e...8c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kågebruker skrev:

Av alle idiotiske trådtitler her på KG. 😤

Finn deg noe annet å tenke på

"La oss diskriminere menn ". BRA IDE DU ER ET GENI

"La oss diskriminere indiske innvandrerjenter" . IDIOTI TOSK TULLING RASIST

Og hvis du ikke tok den, jeg er imot diskriminering, for alle grupper, men håpte dette skulle få noen til å våkne opp og se hvor perverst samfunnet vårt er på vei til å bli. 

Kunne tatt en om jøder også, men får ta det en annen dag, poenget er, diskriminering er ikke en god ide å bygge et samfunn på, uansett hvor gode grunner du føler du har, du lurer bare deg selv og andre, denne nrk saken vil kanskje hjelpe folk å forstå hvorfor, og hvis så har jeg gjort mitt for å redde Riket fra stupet vi er på vei mot

 

Lykke til Norge

Anonymkode: eaf1b...11b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Dette kan jo muligens forklares med at folk som flytter fra fattige land ofte er litt over gjennomsnittet smarte og ambisiøse - de er nok folk som i høyere grad vil pushe barna sine til å fullføre høyere utdanning, så de slipper det livet de selv har levd. Det er jo ikke som om det flyr rundt flere titalls millioner leger i India... nei, det handler nok mest om hva for slags folk som flytter fra slike land.

Anonymkode: 4463e...8c9

Godt svar. Det er nok mange foreldre som er født i andre land som husker at utdannelse ikke var like tilgjengelig som i Norge, spesielt ikke for kvinner. At de pusher sine barn til å studere er vel det greit? Vi trenger engasjerte folk i tyngre studier.

Hva gjelder kvoteringen er det ikke mange tiårene siden dette var høyst nødvendig etter mange hundre år hvor kvinnens plass var i hjemmet, underordnet mannen, enten hun ville det eller ei. Jeg er gammel nok til å huske alle de mer eller mindre egnete og engasjerte barnepikene vi hadde som passet oss når mor dro på forelesninger. Barnehager var uvanlig.

At man kunne droppet kvoteringen nå som et prøveprosjekt hadde kanskje vært en idé, vi har tross alt verneplikt for begge kjønn allerede. Jenter som er unge nå til dags har ikke problemer med å søke seg til de studiene de ønsker, det skolesystemet vi har p.t. er på mange måter bedre tilpasset jenter enn gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er klar over at ETT skoleår på universitet i store deler av verden, koster oppimot 100 000 NOK, om ikke mer? For de innfødte altså...

Da er det foreldrene sin økonomi som avgjør hva barnet kan utdanne seg til.

At du ikke heller benytter deg av den rimelige høyere utdanningen i Norge, og bekymrer deg over din egen situasjon? Det er mange på denne kloden som ville byttet med oss her i Norge for å si det sånn.

Anonymkode: 00d22...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det spille en rolle hvilken hudfarge disse kvinnene har?

Forøvrig får menn også ekstrapoeng, feks på veterinærstudiet.

Anonymkode: 14494...5a6

Du må være enkel som tenker hudfarge. Tenk så deilig det må være, kunne ønske jeg var så enkel. Deilig. Tenk å være så herlig overfladisk. Er det digg????????????? Åssen føles det å være enkel? 

Anonymkode: 837f8...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnspoeng er noe av det dummeste jeg vet om. Inget kjønn burde få ekstrapoeng på noe som helst studium. Den norske stat driver med regelrett kjønnsdiskriminering. 

Om det går i menn eller kvinners favør har selvsagt ingenting å si. Etnisk bakgrunn (i dette tilfellet indisk) skal heller ikke taes hensyn til.

Anonymkode: 73e0b...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å bedre kjønnsbalansen hadde faktisk vært å dele 50-50 mann og kvinnekvote på samtlige studier. Dersom det ikke var nok kvalifiserte søkere til den mannlige eller kvinnlige kvota kunne resten av de andre kjønnet konkurrere om de siste plassene.

Anonymkode: 758d3...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kjønnspoeng er noe av det dummeste jeg vet om. Inget kjønn burde få ekstrapoeng på noe som helst studium. Den norske stat driver med regelrett kjønnsdiskriminering. 

Om det går i menn eller kvinners favør har selvsagt ingenting å si. Etnisk bakgrunn (i dette tilfellet indisk) skal heller ikke taes hensyn til.

Anonymkode: 73e0b...5ae

Selvfølgelig driver Norge med direkte kjønnsdiskriminering. Det står jo i likestillingsloven at menn skal nedprioriteres, altså diskrimineres.

Anonymkode: 4463e...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...