Hr. Aktiv Skrevet 9. januar 2020 #41 Skrevet 9. januar 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dere som er avholds, vil dere fortelle hvorfor? Er klar over at ikke alle har en spesiell grunn, men tenkte vi kunne snakke om det her. Selv har jeg vært avholds hele livet. Har en del alkoholikere i familien, men har uansett aldri følt et behov for å drikke. Hva med dere? Anonymkode: e0168...7a4 Jeg liker ikke smaken på alkohol. Så har jeg ikke de samme sperrene i fylla. Dvs. jeg starter aldri noe trøbbel, men går ikke av veien hvis en gjøk står å gjør seg til noe de ofte gjør når de også drikker. Derfor tar jeg ansvar og holder meg borte fra flaska.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #42 Skrevet 9. januar 2020 Ikke liker jeg smaken, men jeg er også redd for å miste kontrollen over kroppen min og hodet. Så jeg har ikke drukket på 15 år. Anonymkode: a013f...a33
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #43 Skrevet 9. januar 2020 Flere grunner. Aldri vært heavy på flaska pga flere alkoholikere i familien. Har sett på nært hold hvor ødeleggende alkohol er når det blir et problem. Jeg er også spesielt utsatt for å utvikle avhengighet, og må da passe på både alkohol og piller generelt. Dårlig erfaring. Ble dopet. Fikk en reaksjon og hadde hjertestans. Det skremte livskiten utav meg. Like etterpå så sleit jeg psykisk og det + alkohol er en dårlig kombinasjon for min del. Er jeg litt suicidal til vanlig, så blir jeg ekstremt suicidal med alkohol. Fikk også en del uheldige reaksjon da jeg kombinerte alkohol og antidepressiva. Gikk på en smell med et selvmordsforsøk i alkoholrus, og det var spikeren i kista for min del. Det er 8 år siden og jeg har ikke drukket siden da. Kommer aldri til å bli noe fester og kommer ikke til å gå tilbake til alkoholen den gang jeg blir psykisk frisk. For jeg har jo avhengighets-problemer i bunnen av alt og dårlig erfaring pga familien. Alkohol til mat er ikke noe jeg har vokst opp med. Så jeg kommer aldri til å ta meg et glass vin til maten, uavhengig av om det er bryllup, fest eller hverdag. Jeg forstår konseptet, men å gå "til kos og til maten" glir så fort over til et daglig glass for å fungere i min familie. Så det er jeg ikke vokst opp med og jeg vil aldri gjøre det selv. Jeg er også uenig i å ufarliggjøre noe som er såpass negativt og som oppfører seg som ren gift for kroppen. Jeg forstår tanken til folk, når det kommer til den "drikke til middag, barn har godt av å lære at det er ufarlig" tankegangen... men samtidig så er jeg ikke enig i den. Jeg synes ikke f.eks at barn skal lære seg at alkohol er en del av hverdagen og middagssituasjoner. At alkohol er noe man må ha for å kose seg, jeg synes det er en stygg tanke og uenig i det. Jeg er mer der at barn har rett på en oppvekst uten alkohol. Det er faktisk opp til foreldrene hvilke verdier barnet ditt vil ha når de vokser opp, og det du som mor eller far som skal ruste dem for å stå imot gruppepress. Det argumentet at alle ungdommer drikker, den er for svak og en måte å frita seg selv fra all ansvar. Mine foreldre har aldri brukt heroin, men jeg hadde aldri prøvd heroin fordi noen i klassen tok det valget da de var 14 og dum liksom. Mitt syn på narkotika og alkohol kommer fra mine foreldre og det er noe vi snakket mye om i min oppvekst. Gode drikkevaner kommer fra foreldrene, og foreldrenes verdier og meninger rundt alkohol går i arv. Jeg er heldig og har ei mor som har den meningen at barn fortjener en oppvekst uten alkohol. Og den skal jeg videre bringe til mine barn. Alle høyttider med barn alkoholfritt i min familie, og det er jeg glad for. Ett av mine søsken hadde en periode med mye alkohol da hun var 18-20. Men hun kom seg utav det. Resten har hatt et normalt, på lav-spekteret når det kommer til alkohol. Ingen av oss har vært noe fylla hver helg-person. Det er snakk om 1 gang i mnd da vi var yngre og vi vokste det av oss før vi fylte 20. Anonymkode: 4b43a...5ce
Jr.Garcon Skrevet 9. januar 2020 #44 Skrevet 9. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Til dere som er avholds, vil dere fortelle hvorfor? Er klar over at ikke alle har en spesiell grunn, men tenkte vi kunne snakke om det her. Selv har jeg vært avholds hele livet. Har en del alkoholikere i familien, men har uansett aldri følt et behov for å drikke. Hva med dere? Anonymkode: e0168...7a4 Er avholds dels fordi jeg syns alkohol smaker dritt, dels fordi alkohol aldri gjør meg noe 🙌 i humør - blir fort bare stille og forsiktig av meg 🤣, og dels fordi jeg ALLTID blir i ræva form flere dager etterpå.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #45 Skrevet 9. januar 2020 Smaker ikke godt.. bruker heller pengene på Pepsi Max 😍😍 Anonymkode: c648b...a67 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #46 Skrevet 9. januar 2020 Liker ikke smaken. Jeg har tidligere prøvd "alt", men ingenting er godt. Jeg gidder ikke å tvinge i meg noe som er dyrt og helseskadelig for å "lære" meg å like smaken. Jeg har aldri opplevd drikkepress. Anonymkode: a825a...3cd
Silva Pluvialis Skrevet 9. januar 2020 #47 Skrevet 9. januar 2020 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 9. januar 2020 #48 Skrevet 9. januar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smaker ikke godt.. bruker heller pengene på Pepsi Max 😍😍 Anonymkode: c648b...a67 Enig! Pepsi Max er utrolig godt 😍 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #49 Skrevet 9. januar 2020 Alkohol har aldri vært min greie, liker ikke lukta og fulle folk. Har bare dårlige minner om det av det jeg har opplevd med alkohol. Vil bare ikke ha noe av skvipet. Kaller polet syndens pøl. Anonymkode: d1fb9...56a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #50 Skrevet 9. januar 2020 Har egentlig ikke noen god grunn. Jeg bare vil ikke. De gangene jeg har drukket så har jeg blitt ganske dårlig både underveis og dagen etter, men det er ikke grunnen i seg selv. Mye smaker ganske godt også. Men jeg vil ikke. Nå har jeg små barn, så syns uansett jeg skal være edru sammen med dem. Men jeg kommer nok ikke til å begynne å drikke når de blir større heller. Jeg er aldri med på noe sosialt. Anonymkode: c0811...a91
Cata Skrevet 9. januar 2020 #51 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er ikke avholds nå, men var det i svært mange år, blant annet i studietiden. For meg var det en blanding av flere grunner. Dels hadde vi folk i omgangskretsen med i overkant høyt alkoholkonsum da jeg var barn, og selv om de ikke var skremmende som sådan så så jeg at alkohol hadde negative helseeffekter, dels ville jeg selv ikke risikere å miste kontroll verken over meg selv eller eget konsum, så det var sikrest å la være. Jeg hadde også prøvd alkohol før jeg ble totalavholds og da merket jeg at jeg rett og slett ikke orket drikke mer enn et halvt glass av noe som helst alkoholholdig før det sa stopp. Med så lite konsum så kunne jeg like gjerne la det være.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #52 Skrevet 9. januar 2020 Synes ikke det smaker godt, og liker ikke virkningen på kroppen. Så sluttet å drikke når jeg var gammel nok til å si neitakk uten å bli overtalt til «bare litt da...» Også synes jeg at jeg får mye mer ut av helgene/fritiden min. Det er overraskende mange som er dårlige hele dagen derpå, hver helg, og så artig kan det da ikke være å drikke? (BTW Jeg er med på fest, og er sjelden førstemann som går) Anonymkode: 1187e...656
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #53 Skrevet 9. januar 2020 Jeg har aldri vært full, og brisen kun én gang, da jeg ikke hadde spist på åtte timer og var fryktelig tørst mens jeg satt med vinglasset og ventet på maten på en restaurant i Spania. Gav ikke mersmak. Faren min er alkis, jeg er helt anti-rus, men elsker smaken av øl og vin (ikke alle typer såklart). Så jeg koser meg skikkelig med ca en dl vin/øl kanskje en gang i mnd, til maten, og det holder i massevis. Liker ikke brus eller saft, det er alt for søtt, liker tørr hvitvin veldig godt. Vært en god del på fest i ungdomstiden, fullstendig edru, men jeg er ekstremt ekstrovert og elsker oppmerksomhet, så det har eldri vært noe drikkepress. Ingen forsto at jeg var edru. 😅 Drakk alltid vann med isbiter og sugerør, folk trodde jeg drakk blank sprit.. 😅 Nå er jeg over 30, og fester ikke lenger. Synes det er ekstremt tragisk med fulle folk, og hele festkulturen i dette landet, særlig når folk har passert 30 og har unger. Nei takk.. Savner innimellom å kle meg sexy og danse i timesvis med venninner da. 😕 Anonymkode: 0dd3a...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #54 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er avholds mest fordi jeg er møkklei av drikkepress og mas. Det skal liksom drikkes til alle anledninger. Hørt så mange ganger at man må drikke vin til god mat. Jeg liker ikke smaken, den overdøver smaken av god mat, synes jeg. Er man på fest, eller på middag hjemme hos noen, er det forventet av man skal drikke. Vin til maten, likør til kaffen. Jeg liker ingen av delene. Så, jeg er avholds mye på trass, og litt fordi jeg ikke liker smaken. Synes også fulle folk er ubehagelige. Har hatt en jobb hvor jeg ofte måtte snakke med fulle mennesker. Ekkelt. Anonymkode: 7db36...969
GhostHug Skrevet 9. januar 2020 #55 Skrevet 9. januar 2020 Liker ikke smaken, føler meg crap, bortkastede kalorier😌
Apekatten Skrevet 9. januar 2020 #56 Skrevet 9. januar 2020 Jeg liker ikke smaken av alkohol, bortsett fra noen typer øl, da foretrekker jeg heller å drikke Pepsi Max. Dessuten blir jeg dårlig dagen derpå uavhengig av mengde alkohol.
Cerasus Skrevet 9. januar 2020 #57 Skrevet 9. januar 2020 (endret) Alkohol gir økt risiko for kreft og hjerte- og karsykdommer. Alkohol gjør at man mister dømmekraft og impulskontroll, og lettere sier og gjør dumme og farlige ting. Alkoholbruk kan være skadelig også for andre, og føre til alt fra; utrygge barn som følge av voksne som drikker litt for mye eller ofte, til føtalt alkoholsyndrom hos fostre, til bilulykker grunnet rus og bakrus, og unødvendig mange liggedøgn på sykehus fordi alkoholpåvirka folk bl.a. skader seg mye oftere, og lettere kan pådra seg fysisk sykdom ved hyppig/stort alkoholinntak. Alkohol er dyrt (men det synes jeg gir mening, gitt det jeg har skrevet over). Kall meg kjedelig eller moraliserende, men det gjør ikke det overnevnte mindre sant... Trengs flere argumenter for å forstå hvorfor stadig flere velger avhold? 😉 Endret 10. januar 2020 av Cerasus Omformulering +
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #58 Skrevet 10. januar 2020 12 timer siden, Cerasus skrev: Alkohol gir økt risiko for kreft og hjerte- og karsykdommer. Alkohol gjør at man mister dømmekraft og impulskontroll, og lettere sier og gjør dumme og farlige ting. Alkoholbruk kan være skadelig også for andre, og føre til alt fra; utrygge barn som følge av voksne som drikker litt for mye eller ofte, til føtalt alkoholsyndrom hos fostre, til bilulykker grunnet rus og bakrus, og unødvendig mange liggedøgn på sykehus fordi alkoholpåvirka folk bl.a. skader seg mye oftere, og lettere kan pådra seg fysisk sykdom ved hyppig/stort alkoholinntak. Alkohol er dyrt (men det synes jeg gir mening, gitt det jeg har skrevet over). Kall meg kjedelig eller moraliserende, men det gjør ikke det overnevnte mindre sant... Trenger du flere argumenter for å forstå hvorfor stadig flere velger avhold? Trenger argumenter? Jeg har vært avholds hele livet og det skrev jeg i HI. Jeg ønsket bare å høre hvorfor andre har tatt samme valg, for å ikke føle meg så alene (alle rundt meg drikker) TS Anonymkode: e0168...7a4
Jadzia Skrevet 10. januar 2020 #59 Skrevet 10. januar 2020 Jeg har vel mer eller mindre vært avholds hele livet selv. Har prøvd flere ganger, og hadde en kjempekort periode på et par måneder for ti år siden hvor jeg kunne ta et par drinker innimellom, men det ga meg ikke noe. Det er kombinasjonen av at jeg ikke kan fordra smaken, synes det er ufattelig dyrt, og at jeg ikke liker effekten alkoholen har på kropp og personlighet hos meg. Jeg liker ikke følelsen av rus. Jeg ser rett og slett ikke poenget.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #60 Skrevet 10. januar 2020 Jeg drakk i ungdomstida, men ble avholds da jeg bikka 20. Synes ikke det smaker godt, og liker ikke å bli full. Anonymkode: 4a594...f27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå