Gå til innhold

Du som er avholds

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg var avholds i mange år fordi min far drakk seg dessverre ihjel i min barndom. så derfor hadde jeg en rolig ungdomstid uten alkohol. ungdomskjæresten min var også avholds grunnet alkoholiserte foreldre så da var vi to og så i hvertfall ingen grunn til å drikke. nå er jeg 31 år og har begynt å ta et par glass vin i godt lag med venner/familie. blir aldri full og kommer aldri til å gå på fylla. synes det er forskjell på det. så det funker for meg. jeg begynte med det fordi jeg fikk interessen og så ingen grunn til å sitte å drikke brus når de andre drakk vin og jeg egentlig hadde lyst til å smake jeg og. synes det er utrolig koselig og angrer ikke på det valget.

Anonymkode: 6bba1...01d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min far er alkoholiker og det preget hele min barndom. Samlivsbrudd mellom ham og mor. Dårlige minner gjorde nok sitt til at jeg ikke har begynt å drikke. 

Anonymkode: 31278...b41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk veldig mye og veldig ofte fra jeg var rundt 18 til jeg var 23. Jeg drakk alltid til det var tomt, og var alltid den siste som dro hjem. Jeg ble alltid så full at jeg ikke klarte å gjøre rede for meg, gjorde utrolig mye dumt og husket aldri noe dagen derpå. Endte i så mange potensielt farlige situasjoner at det er nesten rart jeg lever. Nå er jeg 33, og har vært helt avholds i 8 år, fordi jeg føler jeg må være edru for å ha «kontroll». I tillegg syns jeg ikke det er gøy å drikke lenger, og så blir jeg uansett bare kjempe dårlig i mange dager etterpå.

Anonymkode: ef894...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes aldri det smakte godt. Og opptatt av ikke å drikke kaloriene mine (og ødelegge dagen etter) da trening er en stor del av livet mitt. De siste par årene har jeg drukket litt mer, funnet ting jeg syns smaker greit, og har et litt mer avslappet forhold til trening. Drikker maks 5-10 ganger i året. Nå er jeg gravid og da begrenser det seg selv, uten at det egentlig gjør meg noe. 

Har opplevd min del av drikkepress, og synes da det var lettere å si at "jeg drikker ikke" enn "jeg vil ha en-to enheter".
Jeg syns forøvrig også det er ubehagelig å bli full/miste kontroll, og blir fort kvalm.

Anonymkode: cff25...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er ikke avholds og kan drikke en øl til maten en sjelden gang🤪 Men blir frynsete og/ eller nevrotisk etter å ha vært full og liker ikke å føle meg «redusert» dagen derpå. Også liker jeg ikke fulle folk lenger... Eller sur-alkoholukt som ofte folk som har drukket lukter etter en god mengde. Drakk en del i studietiden og savner det ikke. Liker heller ikke min «atferdsendring» da jeg blir ganske glad, åpen og sosial, får dårligere dømmekraft. Jeg føler meg bra mens det pågår men det gir meg litt angst dagen etterpå 😊

Anonymkode: 61511...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Fordi da kommer jeg til å begynne å røyke igjen. Ingenting er så digg som å ta en kald øl og en røyk i solveggen. Er lenge siden jeg sluttet å røyke men savner det fortsatt så mye at jeg vet at om jeg drikker så kommer jeg til å røyke. 

Anonymkode: ee265...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 17-18 år drakk jeg en gang altfor mye og det var helt krise. Takk Gud for at jeg våknet i egen seng. Hadde så kraftig fylleangst og det ble bare verre og verre jo mer folk fortalte at jeg hadde gjort og sagt. Dummet meg kraftig ut og følte jeg ødela hele mitt rykte. Bor i en liten by, så dette er noe de fleste på min alder alltid kommer til å huske. Hadde ikke lyst å dra på skolen mandagen etter, men tvang meg til å gjøre det. Folk lo etter meg og det var bare helt jævlig. Tenker ofte på den kvelden/natten, at jeg hadde null kontroll over situasjonen og hva jeg gjorde. Husker ingenting og det er bare grusomt fortsatt egentlig (er 21 i dag).

Etter det har jeg aldri drukket noe mer enn 1 glass når vi spiser ute med jobben eller jeg er på besøk hos noen. Vil aldri miste kontrollen igjen, har aldri vært så redd i hele mitt liv.

Anonymkode: 74bc4...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er midlertidig avholds fordi jeg er gravid. 

Anonymkode: a4bfb...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Drakk mye i slutten av tenåra og begynnelsen av 20-åra. Sånn dritings-drikking som mange driver med på den tida. Jeg forbinder fortsatt alkohol med det. Altså, ikke at jeg ikke klarer å stoppe og vil bli full nå (er 38), men jeg tenker på alkohol som fest og fyll og den følelesen av å ha rus. Syns ikke det er noe godt heller lenger, men jeg drakk mest spritdrinker før, da, og det gjør jo ikke folk til vanlg. Liker ikke øl, og bare noen svært få hvitviner. Jeg har ikke fått den "nyte et glass vin på kvelden"-følelsen, jeg bare ser ikke poenget, får ikke noe ut av det. 

Liker heller ikke lenger følelsen av å være litt småfull engang, og jeg har blitt mye skikkelig fyllesyk oppgjennom. I tillegg merker jeg at jeg får veldig mye mer angst av å drikke. Kan få angst tilsvarende den jeg en gang fikk om jeg hadde vært på skikkelig fylla og hadde perioder jeg ikke huska noe fra - av å bare drikke et glass vin. 

Er også veldig glad i å trene og være aktiv og orker ikke å føle meg blæh neste dag, som jeg jo da gjør uansett alkoholmengde. 

Når det er sagt kan jeg ta et glass vin sånn litt sjeldnere enn 1 gang i året, men da drikker jeg ikke opp engang, så det føles som jeg er avholds.

Anonymkode: 13e38...905

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk veldig mye og veldig ofte fra jeg var rundt 18 til jeg var 23. Jeg drakk alltid til det var tomt, og var alltid den siste som dro hjem. Jeg ble alltid så full at jeg ikke klarte å gjøre rede for meg, gjorde utrolig mye dumt og husket aldri noe dagen derpå. Endte i så mange potensielt farlige situasjoner at det er nesten rart jeg lever. Nå er jeg 33, og har vært helt avholds i 8 år, fordi jeg føler jeg må være edru for å ha «kontroll». I tillegg syns jeg ikke det er gøy å drikke lenger, og så blir jeg uansett bare kjempe dårlig i mange dager etterpå.

Anonymkode: ef894...fef

Dette høres ut som meg, men var litt eldre da jeg stoppet og har nå vært avholds i 12 år. 
Det var absolutt ikke bra, hadde dårlig dømmekraft, var med fremmede, visste ikke hvor jeg var når jeg våknet, måtte drikke, drakk flere ganger i uka. Husket ofte lite, og dårlig i flere dager etterpå. 

Anonymkode: 504e1...e46

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholiker her. Har vært nødt til å slutte. 

Anonymkode: 38bde...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som tenåring var jeg så naiv at jeg gikk på forklaringen om at man drepte hjerneceller ved å drikke. 

Etterhvert ble jeg veldig opptatt av å ikke være som «alle andre», så da var det naturlig å ikke gi etter for drikkepress. 

Jeg hadde heller ikke behov for å drikke alkohol for å la hemninger fare. 

Nå er det blitt en viktig del av min identitet å være avholds. Og så er jeg relativt redd for hva slags person jeg blir i fylla. Jeg tror jeg har stort anlegg for fylleangst. 

Anonymkode: 73397...f87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt alkoholproblemer

Anonymkode: 6c2a1...0d5

• Liker 1
Skrevet

Min far pleidde å ta meg med på pub og fest når eg var lita, for å drikke seg drita. Hugser spesielt når byens roligaste mann kom springade mot oss, og sa at visst vi ikkje var vekke innen 5 minuttar, skulle han drepe oss. Eg sprang ut, og hugsar so godt at eg venta på pappa, at han skulle komme, heilt sikker på at han var blitt drept. Han kom etter ei stund, måtte berre ha ei øl først. Var 5-6 år gamal. 
Valgte tidlig at eg ikkje skulle drikke, då eg har vore borti so mange som ikkje kan kontrollere seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk litt i ungdomstiden. Har forsåvidt aldri likt smaken av alkohol, så det ble sprit og blandevann. 

Nå er jeg i 30-årene og har ikke drukket på sikkert 7-8 år. Ikke en dråpe alkohol. Jeg liker fortsatt ikke smaken. Men hovedsakelig liker jeg ikke hvordan folk endrer seg når de drikker. De fleste endrer fullstendig personlighet og det liker jeg dårlig. Jeg får nesten nytt syn på menneskene det gjelder, som om deres sanne jeg kommer frem. Og det er sjelden positivt. Så jeg holder meg unna fulle folk så godt jeg kan. 

Anonymkode: 8b1c7...3a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått inn for å være avholds, men etter flere år uten å faktisk drikke alkohol har jeg i praksis blitt avholds. Nå liker jeg ikke tanken på å drikke engang. Det jeg sier, er at jeg ikke liker smaken av alkoholen. Foretrekker vann, pepsi max og kaffe.

Anonymkode: e2fdc...ce1

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med betraktelig eldre bror som ruset seg på diverse, så jeg så konsekvensene, og ble aldri nysgjerrig på det.

Nå som godt voksen kan jeg ta meg et glass i godt selskap, men det blir med det ene glasset. Jeg bryr meg ikke om alkohol eller andre rusmidler.

Anonymkode: 8e33b...ba6

Skrevet

Har festet fra meg. Blir stuptrøtt av vin og liker ikke øl. Og kjører helst. Da kommer jeg fint og greit til og fra dit jeg skal. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å drikke i russetiden, og fant ut at jeg er en person som blacker fort ut. Det trengte ikke være store mengder heller, men fem øl i løpet av en kveld var nok til at bruddstykker av kvelden ble borte. Da jeg våknet en morgen hos en kompis uten å huske hvordan jeg kom meg dit og hva vi hadde gjort (ingenting skjedde i følge han) så gikk det opp for meg at jeg rett og slett ikke burde drikke alkohol. Så sluttet der og da som 21-åring. Er 34 nå.

Skjønner ikke at så mange som har det samme problemet med blackouts tørr å drikke! 

Anonymkode: 88bad...321

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da omgås du feil folk! Jeg drikker ikke, og ingen maser om det heller. Sier bare at jeg ikke har lyst, heller vil ha Pepsi e.l.

Anonymkode: da8b6...afd

Forsåvidt enig det, men flertallet i norge som drikker alkohol utøver drikkepress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...