AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #1 Skrevet 9. januar 2020 Til dere som er avholds, vil dere fortelle hvorfor? Er klar over at ikke alle har en spesiell grunn, men tenkte vi kunne snakke om det her. Selv har jeg vært avholds hele livet. Har en del alkoholikere i familien, men har uansett aldri følt et behov for å drikke. Hva med dere? Anonymkode: e0168...7a4
aazy Skrevet 9. januar 2020 #2 Skrevet 9. januar 2020 Jeg sleit mye med alkohol i studietida. Følte jeg aldri møtte 80% av vennene mine utenom fest, og at de da i grunn ikke faktisk var vennene mine. Jeg vil aldri føle på det igjen, og er redd for å havne i samme kjøret om jeg begynner å drikke igjen. Det virker vel litt "mye" å være avholds "i tilfelle", men den terskelen må jeg ha. 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. januar 2020 #3 Skrevet 9. januar 2020 Blir så dårlig dagen etter, uansett mengde og hva jeg drikker. Gitt opp for lenge siden, tror jeg må ha en form for allergi mot alkohol.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #4 Skrevet 9. januar 2020 Jeg bor på bygda med en ikke fungerende taxi sentral så da må jeg nesten kunne kjøre selv. Anonymkode: b422f...32c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #5 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er i 40-årene og har vært avholder hele livet. Har alltid følt en sterk motvilje mot rusmidler, ellers ingen bestemt grunn. Resten av familien min har et normalt forhold til alkohol. Anonymkode: ddbbc...965
Heltriktig Skrevet 9. januar 2020 #6 Skrevet 9. januar 2020 Støtter alle som er avholds uansett grunn 🙂 Selv drikker jeg kanskje 4-5 øl i løpet av et år. Har dårlig effekt av alkohol, men er noen som smaker ok. Nordmenn er jo ekstreme på drikkepress, klarer ikke sitte sammen med noen som ikke drikker. Livredde for folk som er avholds. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #7 Skrevet 9. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på bygda med en ikke fungerende taxi sentral så da må jeg nesten kunne kjøre selv. Anonymkode: b422f...32c Du kan jo ta et glass vin eller tre hjemme, selv om ikke bygdas taxisentral fungerer. Dårlig forsøk på å være morsom! Anonymkode: 0243a...447 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #8 Skrevet 9. januar 2020 Jeg liker ikke smaken og jeg blir så dårlig dagen etterpå, uansett mengde. Syns ikke det er verdt det når det ikke smaker godt. Feks om jeg drikker ett par glass rødvin (som smaker vondt), så har jeg vondt i hodet dagen derpå, er kvalm og skjelven. Dagen etter der igjen er jeg trøtt med hodepine. Orker ikke når jeg skal fungere hjemme med barn og på jobb. Anonymkode: 24707...20a 1
skruf Skrevet 9. januar 2020 #9 Skrevet 9. januar 2020 Har aldri hatt et høyt alkoholinntak, men for ca 3 år siden så fikk jeg en autoimmun sykdom (mage/tarm) som gjør at jeg reagerer med sterke magesmerter og diaré (også blod og slim i dårlige perioder) ved inntak av alkohol. Uansett hvor lite og hvilken type. Så det er rett og slett ikke verdt det. Finnes mye god drikke uten alkohol også I fjor var inntaket på 1 glass vin i en bursdag i januar, 1 glass vin i påsken og 1 glass vin på ferie i juli. Thats it. I år blir det nok ett helt hvitt år. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #11 Skrevet 9. januar 2020 Liker ikke smaken. Drikker kanskje et glass 2-3 ganger i året når jeg er med andre. Anonymkode: d1a77...0cb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #12 Skrevet 9. januar 2020 Mest pga religion, men også fordi jeg har hatt mine episoder med alkohol. Nå blir jeg dårlig av lukta. Anonymkode: 30ede...abc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #13 Skrevet 9. januar 2020 Tåler veldig lite alkohol pga (livsviktige) medisiner. Har i tillegg en jobb med pliktmessig avhold (ikke drikke mindre enn 8 timer før arbeidstida starter), og bor et sted der det er lettere å vinne en million i Lotto enn å få tak i taxi. I tillegg vokste jeg opp i et miljø der alkohol ble sett på som djevelens verk. Anonymkode: 310de...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #14 Skrevet 9. januar 2020 Smaker ikke godt. Anonymkode: 407a9...2f8
blåtimen Skrevet 9. januar 2020 #15 Skrevet 9. januar 2020 Liker ikke smaken og blir i dårligere form av det.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #16 Skrevet 9. januar 2020 Jeg fikk magesmerter ved inntak av alkohol, så da sluttet jeg med det. Og etter at mageproblemet var løst var avholdenhet blitt en vane, og jeg så ingen grunn til å begynne å drikke igjen. Anonymkode: 70e07...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #17 Skrevet 9. januar 2020 27 minutter siden, Heltriktig skrev: Støtter alle som er avholds uansett grunn 🙂 Selv drikker jeg kanskje 4-5 øl i løpet av et år. Har dårlig effekt av alkohol, men er noen som smaker ok. Nordmenn er jo ekstreme på drikkepress, klarer ikke sitte sammen med noen som ikke drikker. Livredde for folk som er avholds. Da omgås du feil folk! Jeg drikker ikke, og ingen maser om det heller. Sier bare at jeg ikke har lyst, heller vil ha Pepsi e.l. Anonymkode: da8b6...afd 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #18 Skrevet 9. januar 2020 Jeg er høvelig avholds. Drikker litt likører og sånt til jul, kan ta meg champagne osv hvis blir bedt på noe finere greier på jobb. Men drikker hverken øl eller vin, rett og slett fordi syns det smaker piss. Pleide å feste når jeg var i tyveårene osv men ble så lei av det og bakfylla osv så jeg gidder ikke drikke lengre. Hvis folk prøver pushe sånn "jammen bare eeeen øl" så sier jeg bare "hvorfor?" når jeg syns det smaker vondt. Tar meg heller en kald og digg brus. Anonymkode: ed8e3...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #19 Skrevet 9. januar 2020 Liker ikke smaken er hovedgrunnen. Blir nedstemt av alkohol. Anonymkode: a87cd...fec 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2020 #20 Skrevet 9. januar 2020 Blir rød av alkohol. Liker ikke smaken. Blir enten syk eller kaster opp. Immunforsvaret blir svakere. Får mere ulemper enn fordeler av å drikke alkohol. Anonymkode: 1d921...1f2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå