Gå til innhold

Juks skal ikke lønne seg - når skal mediene slutte å lage tåreryppende historier om disse "skjebnene"?


Gjest Trykksjakta

Anbefalte innlegg

Gjest Trykksjakta

Hvis man bryter loven, skal det få konsekvenser. Hvis man tilegner seg penger og økonomiske fordeler uten å ha rett på dem, skal det få konsekvenser, og man må straffes. Uten lover og regler, og uten straff og reaksjon, hadde vi hatt anarki og et samfunn som til slutt hadde endt i kollaps og katastrofe.

Mennesker som kommer til Norge for å få beskyttelse, skal få dette hvis de har krav på det. Forutsetningen er nettopp at behovet er reellt, og ikke minst skal man snakke sant. Lyver man seg til opphold skal dette straffes, og man skal sendes ut. Det hjelper ikke at dette skjedde for lenge siden, eller at man har barn, eller at man er syk. Lyv deg til opphold i Norge - og du må ta konsekvensene; reis hjem!

Når skal mediene slutte å lage historier for å få folk til å sympatisere med folk som jukser seg til opphold i Norge, finansiert av oss skattebetalere? Ja, det er snakk om mennesker, og det er ingen (i allefall veldig få) som sitter og nyter at folk må sendes ut av landet, men det er en selvfølge at man må ta konsekvensen av sine handlinger. I det øyeblikket man begynner å se mellom fingrene fordi man "synes synd" i mennesket, så skjønner man hva som vil skje - folk vil fortsette å lyve seg til opphold og forsyne seg av vår rause velferdskasse.

https://www.nrk.no/sorlandet/nav-krever-at-utvist-firebarnsmor-betaler-tilbake-over-250.000-kroner-1.14851039

Veldig ofte er argumentet når man leser slike historier: Tenk på barna! Man kan ikke sende mor ut av landet, hva med barna? Vel, burde hun ikke ha tenkt på dette før hun fikk barn? Dessuten har de en far, og vi har også systemer i Norges om tar hånd om barna.

Man kan jo tenke seg ramaskriket om en kvinne skulle blitt frikjent for alvorlig kriminalitet, som f.eks. drap, fordi det er synd på barna hennes?

Norge er et humant land - og vi skal ha en rettferdig, men STRENG asylpolitikk. Det skal ALDRI lønne seg å jukse seg til opphold og rikdom i Norge. Gjør man det - ja da fortjener man å betale prisen!

Og selvsagt skal hun betale tilbake pengene hun urettsmessig har fått av NAV. Akkurat som jeg og deg hadde måttet betale tilbake om vi hadde jukset oss til for mye sykepenger etc.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enighet om at lovbrudd skal sanksjoneres og straffes. Det Stortinget har bedt regjeringen om å utrede, er hvilke andre straffereaksjoner som kan benyttes i saker der det f.eks er barn inne i bildet. For eksempel fengselsstraff, bot, samfunnsstraff, fotlenke e.l. i stedet for utvisning. Det vil alltid være noen som oppgir uriktige opplysninger i et forsøk på å leve i trygghet og skape seg en framtid. Noen ganger oppdages dette tidlig, og folk sendes ut. Andre ganger går det 10-15-20 år før det oppdages. De har fått barn og situasjonen er endret. Derfor bør det også vurderes å innføre foreldelsesfrister. 

Og ja. «Tenk på barna» er ikke bare et argument. Det er grunnlovsfestet og tatt inn i norsk lovgivning at hensynet til barn skal være grunnleggende og at barns beste skal vurderes. I disse sakene må barnas behov veies opp mot behovet for å regulere innvandring. 
 

Du behøver ikke trekke inn drap i sammenligningen. De har ikke drept. De har løyet på et skjema. Ulovlig, ja, men ikke en drapshandling. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
8 timer siden, Knaggrekke skrev:

Du behøver ikke trekke inn drap i sammenligningen. De har ikke drept. De har løyet på et skjema. Ulovlig, ja, men ikke en drapshandling. 

For evt. barn i en familie har det ingenting å si hva som er gjort av handlinger. For dem handler det om mor eller far forsvinner - enten i fengsel eller ut av landet. Det har aldri vært slik at man slipper straff ford man har barn.

Hvis det blir slik at så lenge man har barn, så vil det lønne seg å jukse på sin identitet sitt beskyttelsesbehov i Norge, så vil det med 100% sikkerhet blir en strøm av nye mennesker som vil gjøre hva de kan for å komme seg til Norge. Tror de aller fleste er villige til å gjøre dette og betaler gjerne prisen i form av en kortere fengelsestraff eller bot, så lenge de oppnår målet med å få opphold i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trykksjakta skrev:

Hvis man bryter loven, skal det få konsekvenser. Hvis man tilegner seg penger og økonomiske fordeler uten å ha rett på dem, skal det få konsekvenser, og man må straffes. Uten lover og regler, og uten straff og reaksjon, hadde vi hatt anarki og et samfunn som til slutt hadde endt i kollaps og katastrofe.

Selve oppholdstillatelse delen av denne saken, er helt grei skuring. Jeg mener det er feil å forfølge den etter 19 år, men det formelle er ellers på plass.

Det nye penge aspektet er derimot ekstremt problematisk.

INGEN barnerelaterte ytelser i Norge er fundert på voksne individuelle behov. Man får ikke barnetrygd eller kontantstøtte eller fødselspenger for den voksnes skyld; de er knyttet til barnet. Disse barna er født i Norge og har norsk far og norsk statsborgerskap. Det er deres livsbehov pengene er ment for.
 

Det er moralsk forkastelig å på denne måten økonomisk straffe en gruppe barn, bare for å kunne nå en voksen man ønsker utføre hevn på. Og argumentasjonen som legges til grunn, er ikke bare problematisk i denne saken, men i hvilken som helst sak bygd på lovanvendelsen.

Og det fremgår av NAV sine forslag, at de faktisk har umoralske intensjoner, det er det som jeg reagerer mest på.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Trykksjakta said:

Hvis man bryter loven, skal det få konsekvenser. Hvis man tilegner seg penger og økonomiske fordeler uten å ha rett på dem, skal det få konsekvenser, og man må straffes. Uten lover og regler, og uten straff og reaksjon, hadde vi hatt anarki og et samfunn som til slutt hadde endt i kollaps og katastrofe.

Mennesker som kommer til Norge for å få beskyttelse, skal få dette hvis de har krav på det. Forutsetningen er nettopp at behovet er reellt, og ikke minst skal man snakke sant. Lyver man seg til opphold skal dette straffes, og man skal sendes ut. Det hjelper ikke at dette skjedde for lenge siden, eller at man har barn, eller at man er syk. Lyv deg til opphold i Norge - og du må ta konsekvensene; reis hjem!

Når skal mediene slutte å lage historier for å få folk til å sympatisere med folk som jukser seg til opphold i Norge, finansiert av oss skattebetalere? Ja, det er snakk om mennesker, og det er ingen (i allefall veldig få) som sitter og nyter at folk må sendes ut av landet, men det er en selvfølge at man må ta konsekvensen av sine handlinger. I det øyeblikket man begynner å se mellom fingrene fordi man "synes synd" i mennesket, så skjønner man hva som vil skje - folk vil fortsette å lyve seg til opphold og forsyne seg av vår rause velferdskasse.

https://www.nrk.no/sorlandet/nav-krever-at-utvist-firebarnsmor-betaler-tilbake-over-250.000-kroner-1.14851039

Veldig ofte er argumentet når man leser slike historier: Tenk på barna! Man kan ikke sende mor ut av landet, hva med barna? Vel, burde hun ikke ha tenkt på dette før hun fikk barn? Dessuten har de en far, og vi har også systemer i Norges om tar hånd om barna.

Man kan jo tenke seg ramaskriket om en kvinne skulle blitt frikjent for alvorlig kriminalitet, som f.eks. drap, fordi det er synd på barna hennes?

Norge er et humant land - og vi skal ha en rettferdig, men STRENG asylpolitikk. Det skal ALDRI lønne seg å jukse seg til opphold og rikdom i Norge. Gjør man det - ja da fortjener man å betale prisen!

Og selvsagt skal hun betale tilbake pengene hun urettsmessig har fått av NAV. Akkurat som jeg og deg hadde måttet betale tilbake om vi hadde jukset oss til for mye sykepenger etc.

Kan vi sende deg ut av Norge?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
10 timer siden, Knaggrekke skrev:

Og ja. «Tenk på barna» er ikke bare et argument. Det er grunnlovsfestet og tatt inn i norsk lovgivning at hensynet til barn skal være grunnleggende og at barns beste skal vurderes. I disse sakene må barnas behov veies opp mot behovet for å regulere innvandring. 

Så det er fritt frem for alle å lyve? Og så lenge man er rask med å få barn så er man sikret opphold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
8 minutter siden, Druid skrev:

Det nye penge aspektet er derimot ekstremt problematisk.

INGEN barnerelaterte ytelser i Norge er fundert på voksne individuelle behov. Man får ikke barnetrygd eller kontantstøtte eller fødselspenger for den voksnes skyld; de er knyttet til barnet. Disse barna er født i Norge og har norsk far og norsk statsborgerskap. Det er deres livsbehov pengene er ment for.

Far kan søke om å få utbetalt samme beløp som mor må tilbakebetale, nettopp fordi det er penger til barna og ikke foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke..mener nav at disse barna ikke har rett på barnetrygd, kontantstøtte osv? Barnas far er 100% norsk..hvorfor skal barna straffes fordi mor for 19 år siden måtte lyve seg inn i landet for å slippe unna et tvangsekteskap? Jeg skjønner ikke? Alle ordningene familien har benyttet seg av, er goder til barna. Barna er norske statsborgere - født og oppvokst her, med norsk far. 
 

Men det er helt ok å sende barnetrygd og kontantstøtte ut av landet, til barn som aldri har bodd i Norge..?? Systemet i dette landet er til å rive av seg neglene..virker som man lager regler etter hva som passer seg, og hvordan personlige følelser styrer i enkelttilfellene.

Denne kvinnen har forøvrig jobbet helt fra hun kom til landet. Hun har bidratt til skattekassen og velferdsstaten. Skal disse pengene tilbakebetales henne? Hvorfor i all verden sender vi ut mennesker som ønsker å bidra, mens vi akker og oier oss over alle innvandrerne som ikke bidrar?

Endret av Vera
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Far kan søke om å få utbetalt samme beløp som mor må tilbakebetale, nettopp fordi det er penger til barna og ikke foreldrene.

Dette er problemet. NAV VET at evt utbetaling til far kan treffe tidsfrister som gjør at han ikke får pengene.

Samtidig erkjenner de at familien hadde rett på pengene.

Det er rett og slett offentlig triksing på Lovverket for å svindle lovbestemte ytelser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
12 minutter siden, Druid skrev:

Selve oppholdstillatelse delen av denne saken, er helt grei skuring. Jeg mener det er feil å forfølge den etter 19 år, men det formelle er ellers på plass.

Det nye penge aspektet er derimot ekstremt problematisk.

INGEN barnerelaterte ytelser i Norge er fundert på voksne individuelle behov. Man får ikke barnetrygd eller kontantstøtte eller fødselspenger for den voksnes skyld; de er knyttet til barnet. Disse barna er født i Norge og har norsk far og norsk statsborgerskap. Det er deres livsbehov pengene er ment for.
 

Det er moralsk forkastelig å på denne måten økonomisk straffe en gruppe barn, bare for å kunne nå en voksen man ønsker utføre hevn på. Og argumentasjonen som legges til grunn, er ikke bare problematisk i denne saken, men i hvilken som helst sak bygd på lovanvendelsen.

Og det fremgår av NAV sine forslag, at de faktisk har umoralske intensjoner, det er det som jeg reagerer mest på.

Ut fra hva jeg leste om saken i går kan faren søke og få etterbetalt barnetrygden som moren nå må betale tilbake. Det gjelder bare barnetrygden, ikke øvrige ytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinjitzu

Jeg er prinsipielt enig, men samtidig synes jeg det er veldig synd at de prioriterer å straffeforfølge og utvise en som er godt integrert og som jobber og betaler skatt. Kan de ikke heller sende ut en del av de sterkt religiøse som er i mot norsk kultur, nekter barna sine å være sammen med vestlige og som i stor grad lever på velferdsytelser betalt av samfunnet?

Om denne damen har mottatt 300 000 fra NAV på 19 år er det ekstremt lite når hun har 4 barn. Jeg fikk mer enn det bare i svangerskapspermisjon på ett barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kylling1 skrev:

Ut fra hva jeg leste om saken i går kan faren søke og få etterbetalt barnetrygden som moren nå må betale tilbake. Det gjelder bare barnetrygden, ikke øvrige ytelser.

👇🏻

2 minutter siden, Druid skrev:

Dette er problemet. NAV VET at evt utbetaling til far kan treffe tidsfrister som gjør at han ikke får pengene.

Samtidig erkjenner de at familien hadde rett på pengene.

Det er rett og slett offentlig triksing på Lovverket for å svindle lovbestemte ytelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, Druid skrev:

Dette er problemet. NAV VET at evt utbetaling til far kan treffe tidsfrister som gjør at han ikke får pengene.

Samtidig erkjenner de at familien hadde rett på pengene.

Det er rett og slett offentlig triksing på Lovverket for å svindle lovbestemte ytelser.

Det står ingenting om tidsfrister på dette. I og med at de har fire barn og beløpet det er snakk om er 50 000 (den delen av totalen som er barnetrygd) er jo dette ett år med barnetrygd. Langt fra noe foreldelse på det.

1 minutt siden, spinjitzu skrev:

Om denne damen har mottatt 300 000 fra NAV på 19 år er det ekstremt lite når hun har 4 barn. Jeg fikk mer enn det bare i svangerskapspermisjon på ett barn...

Hun har fått mye mer enn 300 000, men pga foreldelse så er det bare 300 000 hun blir krevet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart reglene må håndheves, selv om løgnen er gammel (man kan forsåvidt si at den er ganske fersk også, all den tid man ikke noen gang i løpet av 19 år fortalte sannheten).

Jeg har selv venner som har løyet seg inn i landet, eller som er barn av noen som løy seg inn i landet, og som er svært godt integrerte. Jeg er glad i dem, men samtidig har jeg enorm respekt for at regelverk skal følges. Om foreldre (ev. med barn) må ut av landet et par år før de kan komme tilbake på rettmessig grunnlag, så får det være sånn. De kom ikke fra krigsrammede land eller land som på andre måter ga grunnlag for asyl, og drar dit gjerne på ferie. En litt lengre ferie bør man anse som en mild straff.

Og ja, det er klart det er en eksempelsak. Det SKAL IKKE lønne seg å lyve og deretter få barn for å slippe unna løgnen. Det er IKKE GREIT at mennesker uten grunn til opphold skal ta plassen fra dem som virkelig trenger det.

Når det er sagt, synes også jeg at straffen om tilbakebetaling til NAV er litt spesiell, så lenge man har vært aktiv i arbeidslivet og har betalt skatt som man skal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kylling1 skrev:

Ut fra hva jeg leste om saken i går kan faren søke og få etterbetalt barnetrygden som moren nå må betale tilbake. Det gjelder bare barnetrygden, ikke øvrige ytelser.

Søknader gir ikke rettigheter, det kan avslås.
Han har like mye rettigheter på resten av ytelsene Barna er de samme og rettighetene for familien  er de samme. 

Det er gæli nok å kaste ut en hel familie; dette er uforholdsvis og tilfeldig skadevold. Tenk om man skulle gjodt noe lignende ved annen kriminalitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kylling1
22 minutter siden, Druid skrev:

Søknader gir ikke rettigheter, det kan avslås.
Han har like mye rettigheter på resten av ytelsene Barna er de samme og rettighetene for familien  er de samme. 

Det er gæli nok å kaste ut en hel familie; dette er uforholdsvis og tilfeldig skadevold. Tenk om man skulle gjodt noe lignende ved annen kriminalitet?

Barnetrygden var vel bare en liten andel, resten vet vi ikke hva er. Det var snakk om opp mot 1,5 mill som er gitt til en som er her på ulovlig grunnlag. 

Og det er ikke hele familien som er utvist, bare moren. Fengsel er vel ikke noe bedre tenker jeg - mamma er borte en periode uansett. Hun får antakelig lov å komme tilbake etter utvisningen, og kan leve i frihet i perioden. 

Synes synd på barna, men om vi fjerner straff for ulovlige handlinger bare fordi detter synd på noen blir det fort anarki. Det er faktisk hennes egen skyld at hun nå blir utvist, reglene har vært der hele veien. Kanskje hun skulle latt være å lyve til å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, kylling1 skrev:

Barnetrygden var vel bare en liten andel, resten vet vi ikke hva er. Det var snakk om opp mot 1,5 mill som er gitt til en som er her på ulovlig grunnlag. 

Jeg legger til grunn hva som stod i artikkelen om de 300 000 som er bedt tilbakebetalt, som var barnetrygd, kontantstøtte og fødselspenger. 

Hvis det stemmer at hun har vært i jobb hele tiden, er fødselspenger opparbeidede trygderettigheter, og inndragning ville vært statlig ran uavhengig av hennes kriminelle handling: får du lov å betale inn, har du rett å få utbetaling. Men gitt jeg ikke har detaljer lar vi denne ligge. Kontantstøtte skulle de uansett fått.

29 minutter siden, kylling1 skrev:

Og det er ikke hele familien som er utvist, bare moren. Fengsel er vel ikke noe bedre tenker jeg - mamma er borte en periode uansett.

Det er selvfølgelig deres individuelle valg, men jeg hadde ikke latt min kone reise alene hjem til en familie som hadde planlagt å gifte henne vekk. Risikoen for at hun endte opp drept er for stor, med å flykte har hun skapt for store problemer for familien.

Jeg går ut ifra mitt perspektiv, og jeg ville gjort det som måtte gjøres for å støtte både hun jeg puler på jevnlig basis og moren til mine barn, som jeg er ansvarlig for har ett godt forhold til mine barn. Fra mitt ståsted som ektemann og far, ville ikke kvinnens forseelse forsvare inngripningen i mitt liv, og jeg ville forutsatt at dette ville vært ivaretatt i en rettsprosess, og følgelig mistet tillit til rettsstatens evne til å forvalte denne typen saker.  (Det er litt lettere for meg som tredjepart å se prinsipielt på det)

29 minutter siden, kylling1 skrev:

Kanskje hun skulle latt være å lyve til å begynne med?

Dette er det store problemet med søknadsbasert opphold på humanitært grunnlag, og hvorfor jeg vil ha dette vekk. Faktum er jo at man ikke skulle kunne fått opphold hvis du IKKE løy.

Hvis du kan si hvem du er og hvor du kommer fra, og fortsatt søke, er du ikke under noen trussel.

Endret av Druid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rosetelys skrev:

Så det er fritt frem for alle å lyve? Og så lenge man er rask med å få barn så er man sikret opphold?

Selvfølgelig er det ikke fritt frem. Jeg har ikke argumentert for det du skriver her. Jeg har bare pekt på at det bør være alternative måter å straffe folk på i tilfeller der særlige hensyn på tas. Folk utvises fra landet hele tiden, også personer med barn. Sånn må det naturligvis være.  Men sakene må drøftes individuelt, og sees opp mot et lovverk som har flere sider enn slik det er i dag (kun utvisning).


I denne saken er barna norske statsborgere og kvinnen har bodd i landet i 19 år. Lagmannsretten kom til at mor skulle få bli i landet av hensyn til barna, men staten anket og høyesterett kom til en annen konklusjon fordi de mener det ikke er en uvanlig stor belastning for barn å ikke se mor på to år. 
 

Det er ingen som mener at det skal være en generell regel at så lenge du får barn, så får du bli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trykksjakta skrev:

For evt. barn i en familie har det ingenting å si hva som er gjort av handlinger. For dem handler det om mor eller far forsvinner - enten i fengsel eller ut av landet. Det har aldri vært slik at man slipper straff ford man har barn.

Hvis det blir slik at så lenge man har barn, så vil det lønne seg å jukse på sin identitet sitt beskyttelsesbehov i Norge, så vil det med 100% sikkerhet blir en strøm av nye mennesker som vil gjøre hva de kan for å komme seg til Norge. Tror de aller fleste er villige til å gjøre dette og betaler gjerne prisen i form av en kortere fengelsestraff eller bot, så lenge de oppnår målet med å få opphold i Norge.

Men er det virkelig noen som mener at «så lenge man har barn» så skal man få bli? Det er snakk om å ha flere straffemuligheter enn kun utvisning i slike saker. Hadde denne løgnen blitt avslørt tidligere, eller hun ikke hadde barn som var norske statsborgere, ville det stilt seg annerledes å vise henne ut, mener jeg. Men barna er norske statsborgere, og staten har derfor en plikt om å beskytte dem og oppfylle deres rettigheter. Retten til å vokse opp med sine foreldre er en av de sterkeste rettighetene barn har. 

Jeg er helt enig i at man ikke skal få opphold på ugyldig grunnlag, at ulovligheter skal sanksjoneres og alt dette her, men denne saken er et eksempel på at det er behov for skjønnsmessige vurderinger og et mer fleksibelt lovverk. 
 

(og for barna har det selvsagt stor betydning hva slags kriminalitet som har blitt begått, men vi trenger ikke ta den diskusjonen for det blir en avsporing. Det vesentlige er at fengselsstraff muliggjør samvær. Det gjør ikke utvisning. Og det er også langt mer forståelig for barn at mamma må i fengsel fordi hun har drept et menneske, enn at hun må sendes langt lang vekk fordi hun som 18-åring gjorde en stor feil). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...