Gå til innhold

Anbefaler alle å se denne videoen. For å lære om hva narissisme faktisk er, og for å kunne identifisere deg og beskytte deg i fremtiden.


ansvarlig_borger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Quote

A psychopath will steal your wallet and run. A narcissist will steal your wallet and help you find it...

 

 
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ansvarlig_borger skrev:

 

 

Touché!

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp dumpa av min narsissistiske kjæreste. Han kjørte dobbelt på slutten og samme dag som han avlyste julefeiring med meg, var han offentlig i forhold med en annen. I følge noen var de allerede et "par" i november, mens med meg planla han å flytte sammen over nyttår, starte familie, og feire julaften og nyttår sammen. Sa han elska meg få dager før at han skrev det samme under et innlegg hun la ut om hvordan 2020 vil bli etter å ha tatt en teit test på Facebook. 

I forholdet måtte jeg stadig argumentere for hvorfor jeg måtte bruke pengene mine på regninger og ikke på å låne penger til han. 

Han har null empati og jeg fikk skylden for absolutt alt fra hans migrene til at han ikke vant penger på travspill... 

Han var utro med flere, slem og fæl. Fant andre kvinner sine truser øverst i skittentøydunken da jeg var på besøk. Kloremerker på rumpa etter andre hadde han.  Likevel klarte han å tviholde på meg og overbevise meg om at han ikke var utro selv om jeg tok han i å tidvis være på tinder og jeg avslørte han gang på gang. En gang med falsk profil hvor han tok kontakt og ville invitere denne falske profilen som jeg hadde lagd, ut på middag. Selv lot jeg som ingenting og forsøkte å ringe han men han svarte ikke for han var jo opptatt med å snakke med denne dama på tinder... Da jeg stoppa å skrive, ringte han opp igjen og sa at han hadde vært på do. For så å be om å få låne 2000 kroner (for han skulle jo ta med denne falske profilen ut på middag) og sånn holdt han på, til han fant et annet offer. Hun virker til å være totalt uvitende og hans barn spiller selvfølgelig med... 

 

Det eneste han er ute etter er penger han kan utnytte. Og nå et gratis sted å bo siden han fikk  utkastelse før jul av huseieren sin. Da er det beleilig med en ny kjæreste med eget hus som han kan lure. Stakkar henne og ungene hennes. Det tar tid å komme seg ut av en narsissist sitt grep. Og "trofastheten" avhenger av tilgjengeligheten på andre, fordi for han er det aldri nok med én. Han vil beundres og bli sett opp til gjerne av yngre jenter. 

Han er verdens snilleste de tre første månedene til han viser sitt sanne jeg. Kan vise de mørke sidene raskere om f eks den nye kjæresten får problemer eller noe og trenger omsorg og støtte fra han. For det evner han ikke å gi. 

Misunner henne ikke den dagen hun skjønner hva slags menneske han er. 

 

Anonymkode: 30eec...a89

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at selv om man er sammen i over tre år, som vi var, kan han plutselig vende deg ryggen og late som om du ikke eksisterer når han har funnet seg en ny som i dette tilfellet, med mer penger. 

Tok kontakt med han da jeg oppdaget hva han hadde gjort og han lot nærmest som om han ikke kjente meg. Mulig hun satt ved siden av og leste. Mens han få dager før planla å flytte ilag. Så narsissister er syke syke mennesker.  

Anonymkode: 30eec...a89

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et godt poeng! Ikke heng dere opp i om dere kan sette diagnose på dem. Om du føler deg misbrukt i forholdet, selv psykisk, så er det god nok grunn til å forlate forholdet! Du trenger hverken hans eller en psykolog sin tillatelse/bekreftelse!

Anonymkode: 189c5...562

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med den siste her, for... realiteten er at selv om de ikke er narsisisster er de drittsekker... og det holder. Men jeg tror mange føler det er lettere å gå (bli gått fra) om man overbeviser seg om at de er narsisisster, for da kan de ikke forandre seg. Er de drittsekker er det letter å bli stuck, og håpe at de forandrer seg... men, spiller det noen rolle om de forandrer seg? Det de har gjort mot oss er så stygt (siden vi tror de er narsisisster) at det burde ikke være noen vei tilbake. Ingen fortjener en som daglig forteller deg at du er et dårlig menneske, vrir virkeligheten din og får deg til å føle deg som et mindre verdt menneske, uansett hvilken diagnose de har. 

Anonymkode: b9e94...11a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet man bør stille seg når man er i et forhold med noen man ser slike tendenser hos, burde nok ikke være "er han/hun narsissist/psykopat?", men istedet "er dette en person som får meg til å føle meg vel, og som jeg ønsker å være sammen med?".

Endret av Cerasus
  • Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ansvarlig_borger skrev:

A psychopath will steal your wallet and run. A narcissist will steal your wallet and help you find it...

Så utrolig bra oppsummert. 

Min gjorde ting rett foran nesa på meg som var så uvirkelig at jeg begynte å lure på om det var jeg som var syk. Han nektet på at han noen sinne gjorde noe galt. Med konkrete bevis så ante han fremdeles ikke hva jeg snakket om. Han kunne skryte til meg over hvordan han manipulerte andre og hvor rundt fingeren han hadde de, og når jeg gjenkjente det samme han gjorde med meg så sa han at det selvfølgelig ikke gjaldt meg for det kunne han aldri finne på. Han kunne gråte, trygle, si de mest romantiske, bedårende ting, men bare for å få makt og kontroll igjen. Hver gang han mistet den og jeg satt ned foten, avslørte løgner eller ville slå opp så ble han aggressiv og ekstremt truende og trakasserende. Samtidig hadde han en evne til å få ting akkurat som han ville, og jeg husker han sa en gang at han følte seg som sola og alle andre var planetene som valset rundt han sånn som han orkestrerte. På det tidspunktet visste jeg ikke hva narsissisme og psykopati gikk ut på, jeg trodde narsissisme bare var å være selvopptatt og overfladisk men det er det jeg vil kalle for ren ondskap, mestermanipulasjon og kynisme. 

Fint at du advarer om det! Så utrolig mange kunne vært spart for psykiske og emosjonelle skader om de/vi bare innså tidligere hva slags menneske man hadde/har med å gjøre. Nei, man kan ikke endre de. Nei, det er ikke bare en dårlig periode eller at han har det vanskelig. Det er sånn han ER. Alle som er med en narsissist, kom deg vekk før han har spist opp hele sjelen og identiteten din! 

Anonymkode: 0100b...7d3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

han sa en gang at han følte seg som sola og alle andre var planetene som valset rundt han sånn som han orkestrerte. På det tidspunktet visste jeg ikke hva narsissisme og psykopati gikk ut på, jeg trodde narsissisme bare var å være selvopptatt og overfladisk men det er det jeg vil kalle for ren ondskap, mestermanipulasjon og kynisme. 

Fint at du advarer om det! Så utrolig mange kunne vært spart for psykiske og emosjonelle skader om de/vi bare innså tidligere hva slags menneske man hadde/har med å gjøre. Nei, man kan ikke endre de. Nei, det er ikke bare en dårlig periode eller at han har det vanskelig. Det er sånn han ER. Alle som er med en narsissist, kom deg vekk før han har spist opp hele sjelen og identiteten din! 

Anonymkode: 0100b...7d3

 

Særlig dette med at han anser seg selv som sentrum av universet. At hans behov kommer før alt annet, er et tell tale tegn ved narissisme. Et sykelig behov for å se på seg selv som spesiell. Men det er og viktig å huske at dette er en personlighets trait som alle innehar til en en viss grad. Og litt narissisme er nødvendig for å i det hele tatt ha selvtillitt til at man klarer å gjøre ting. Feks, jo jeg tror jeg klarer å holde den presentasjonen på jobb, eller jo jeg klarer å gjøre den og den oppgaven... Men folk som vi kaller for narissistiske er dette i ekstrem grad. 

Det er fullt mulig å være innadvent narissist , man er da ikke typisk den som tar rampelyset i rommet (disse personene er ofte vanskeligere å komme på at er sykelig narissitiske pga de ikke passer den stereotypen man tenker på. Det er også mulig å være narissistisk i den forstand, at jeg er den aller beste til å hjelpe. Jeg gir ALT for å hjelpe fattige i andre verdensdeler, og bare jeg klarer å hjelpe så godt som jeg klarer. Eller man kan være narissistisk at man må ha et helt spesielt og sært kosthold (feks en helt spesiell form for veganisme). 

Poenget mitt er narissisme kan ta mange former og fasonger, men fundamtalt er at det er noen som har en sykelig for for å føle seg spesiell, og husk på det 3 e'ene. Entitlement (at man går rundt med holdningen av at verden skylder meg ditt og datt. Det er min rett å få det som jeg vil) , empati impairment (at man rett og slett ikke klarer å se ting fra andres vinkel, og har redusert eller manglende empati) og explotatation (at man utnytter andre og alle muligheter man har for å tilfredsstille seg selv... ) 

Jeg er rimelig sikker på at mange bloggere trolig har narisstiske personligheter. At de føler ett så stort behov for å dele alt mulig og være i rampelyse. Ellers er nok en viss andel av politikere narsisster. Visse personer i kongefamilien fremstår/fremstod helt klart som narisstiske. Durek feks fremstår som et skolebokseksempel på en narsissist.. 

Endret av ansvarlig_borger
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Ari og Martha var/er narsissister i patologisk forstand????

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det skikkelig kjipt det siste året på grunn av en narsissist i omgangskretsen. Der jeg ble stående igjen helt alene og som den gærne. Men nå får andre gjennomgå for hans egoisme. Jeg er fryktelig lei meg for det de må gå gjennom nå. Men for meg personlig er det et jublende ENDELIG!!! inni meg. De ser hvordan den bedritne oppførselen får store konsekvenser til de grader at det ikke kan unnskyldes. Brått er jeg ikke så alene. Andre har også avslørt ham. Den hardeste fanklubben står nok fortsatt ved hans side, men de får styre på. Det plager meg litt mindre nå enn før. 

Anonymkode: 82c0d...e50

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det skikkelig kjipt det siste året på grunn av en narsissist i omgangskretsen. Der jeg ble stående igjen helt alene og som den gærne. Men nå får andre gjennomgå for hans egoisme. Jeg er fryktelig lei meg for det de må gå gjennom nå. Men for meg personlig er det et jublende ENDELIG!!! inni meg. De ser hvordan den bedritne oppførselen får store konsekvenser til de grader at det ikke kan unnskyldes. Brått er jeg ikke så alene. Andre har også avslørt ham. Den hardeste fanklubben står nok fortsatt ved hans side, men de får styre på. Det plager meg litt mindre nå enn før. 

Anonymkode: 82c0d...e50

Ofte er narissister veldig flink til å splitte og herske. De tenderer mot sort/hvit tankegang og holdningen "enten er du med meg" eller så er du mot meg.. Det er potensiale for at det er direkte farlig å 'oute' en narissist, (iallefall hvis vedkommende også har psykopatiske trekk). Så ofte er det lureste man kan gjøre, å komme seg stille men raskt unna vedkommende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre vært involvert med en narcissist og det er helt grusomt. Forholdet er over men nå stalker han meg. Disse menneskene blir aldri helt ferdig med noen -men har dem i harem-garasjen sin til senere bruk. (tror de i allefall). De ser oss andre bare som leketøy. Når de blir lei av en leke eller leken blir ødelagt finner de seg bare en ny leke.. det er noen koblinger i hodet deres som er feil derfor blir de aldri bedre heller.. 

Anonymkode: 3e5bc...136

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ansvarlig_borger skrev:

Ofte er narissister veldig flink til å splitte og herske. De tenderer mot sort/hvit tankegang og holdningen "enten er du med meg" eller så er du mot meg.. Det er potensiale for at det er direkte farlig å 'oute' en narissist, (iallefall hvis vedkommende også har psykopatiske trekk). Så ofte er det lureste man kan gjøre, å komme seg stille men raskt unna vedkommende. 

Ja, jeg vet. Derfor trakk jeg meg bare stille ut. Nytter ikke å komme med min versjon eller advare. De må evt oppdage/avsløre det selv. Trist, men sant. 

Anonymkode: 82c0d...e50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og. Jeg fikk julegave og bare nei. Mannen har ny dame. Traff henne samtidig som han holdt på med meg. Over natten elsket han plutselig henne. Jeg bare??? Hva er det med slike menn? Og hvorfor må alt ut på facebook? Kyssebilder og virkelig gni det inn at han er lykkelig med ny dame. Så satt jeg igjen som en idiot. Og det føler jeg meg ennå. Han tok fra meg selvtillitt og verdighet. Jeg er så sint på den mannen som kunne si han elsket meg ene dagen, og så dumpe meg den neste. Jeg er skadet for livet etter slik oppførsel. Kommer ikke til å stole på en mann igjen etter dette.

Anonymkode: ff774...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her og. Jeg fikk julegave og bare nei. Mannen har ny dame. Traff henne samtidig som han holdt på med meg. Over natten elsket han plutselig henne. Jeg bare??? Hva er det med slike menn? Og hvorfor må alt ut på facebook? Kyssebilder og virkelig gni det inn at han er lykkelig med ny dame. Så satt jeg igjen som en idiot. Og det føler jeg meg ennå. Han tok fra meg selvtillitt og verdighet. Jeg er så sint på den mannen som kunne si han elsket meg ene dagen, og så dumpe meg den neste. Jeg er skadet for livet etter slik oppførsel. Kommer ikke til å stole på en mann igjen etter dette.

Anonymkode: ff774...734

Å ja! Alt skal ut på Facebook med stoooore ord! Drit i om det skader andre grovt, liksom. 

Anonymkode: 82c0d...e50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er de sirkulære. Resirkulerer livet gjennom. Både temaer og partnere. 

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med den siste her, for... realiteten er at selv om de ikke er narsisisster er de drittsekker... og det holder. Men jeg tror mange føler det er lettere å gå (bli gått fra) om man overbeviser seg om at de er narsisisster, for da kan de ikke forandre seg. Er de drittsekker er det letter å bli stuck, og håpe at de forandrer seg... men, spiller det noen rolle om de forandrer seg? Det de har gjort mot oss er så stygt (siden vi tror de er narsisisster) at det burde ikke være noen vei tilbake. Ingen fortjener en som daglig forteller deg at du er et dårlig menneske, vrir virkeligheten din og får deg til å føle deg som et mindre verdt menneske, uansett hvilken diagnose de har. 

Anonymkode: b9e94...11a

Godt sagt. Helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«vanlige» drittsekker er ikke som narsissisten. Jeg er ikke enig med den her som skriver at det kan føles enklere om man tenker vedkommende er narsissist fordi de aldri kan endre seg. Har man virkelig vært utsatt for en slik, så kan kunnskap om dette sette en fri. Med kunnskap klarer man i større grad å identifisere hva man har vært utsatt for, noe som kan være strengt nødvendig for å ta tilbake virkeligheten etter massiv tåkelegging. Også større sjanse for å unngå dem senere. Det er mye mer kompliserte mekanismer og prosesser i sving med en narsissist enn en drittsekk uten denne forstyrrelsen. 

Forøvrig er jeg uansett enig i at det er hvordan man har det som må være det avgjørende, ikke diagnose el ei

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...