Gå til innhold

Anbefaler alle å se denne videoen. For å lære om hva narissisme faktisk er, og for å kunne identifisere deg og beskytte deg i fremtiden.


ansvarlig_borger

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker deg alt godt, fokuser på DEG selv og egen healing, og vei videre til et liv UTEN giftige mennsker.

Anonymkode: 6c946...ab4

Tusen takk! 💪

Anonymkode: 82c0d...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening er at helt vesentlig for god helse, er å kjenne sin egen historie, kunne fortelle den. F.eks sliter mange barn som har opplevd omsorgssvikt med å kjenne sin egen historie, kjenne seg selv, rett og slett-hvem er jeg, hva er min fortelling. Fordi fundamentet har vært så brokete. Det er da viktig å hjelpe barnet til å lage seg sin fortelling om eget liv.

Det er det samme etter en relasjon med de vi her snakker om. Man er fullstendig kokt i hodet, utmattet, forvirret og virkeligheten er blitt helt forvrengt. Den eneste veien ut av slik tåke, er 100% null kontakt. Først da kan man samle opp restene av en selv, pusle gamle og nye biter på plass, ta tilbake virkeligheten og til slutt klare å kjenne sannheten og fortellingen slik den egentlig var, og for deg. Man må få sin stemme, fortelle, finne historien om eget liv, fordi det gir mening og sammenheng, som er essensielt for god helse. Det er ikke mulig med dem i livet, for det er en forskrudd virkelighet

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mening er at helt vesentlig for god helse, er å kjenne sin egen historie, kunne fortelle den. F.eks sliter mange barn som har opplevd omsorgssvikt med å kjenne sin egen historie, kjenne seg selv, rett og slett-hvem er jeg, hva er min fortelling. Fordi fundamentet har vært så brokete. Det er da viktig å hjelpe barnet til å lage seg sin fortelling om eget liv.

Det er det samme etter en relasjon med de vi her snakker om. Man er fullstendig kokt i hodet, utmattet, forvirret og virkeligheten er blitt helt forvrengt. Den eneste veien ut av slik tåke, er 100% null kontakt. Først da kan man samle opp restene av en selv, pusle gamle og nye biter på plass, ta tilbake virkeligheten og til slutt klare å kjenne sannheten og fortellingen slik den egentlig var, og for deg. Man må få sin stemme, fortelle, finne historien om eget liv, fordi det gir mening og sammenheng, som er essensielt for god helse. Det er ikke mulig med dem i livet, for det er en forskrudd virkelighet

Anonymkode: 83d5e...bc4

Ja, det er en forskrudd virkelighet narsissisten oppmuntrer til, som et mareritt. Konsekvenser av det for min del var ukontrollert gråt, tap av tid, tap av selvtillitt, raserti og hevntanker.

Men, bedre nå, heldigvis. Innimellom kan jeg glippe litt da kognetiv dissonasns sliter, men er vel en del av rehabiliteringen det og.

Jeg prøvde og bryte en del ganger, men ble dratt tilbake og han var intens opptratt av meg, han sa han var "sulten"..

Anonymkode: 6c946...ab4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen bruker her, men jeg aviste han som venn, men håper likevel han ikke brennmerker fordi han fikk jo de han ville ha.

Klate seg selv conman, jeg må ha vært BLIND, det var akkurat som om jeg ble døsig, som jeg var i narkose, på en måte, hypnotisert eller blitt av et dyr, må lese mer om dette.

Anonymkode: 6c946...ab4

Det er helt normalt, man tåkelegges, har et slør foran seg. 

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke i stand til å elske noen

Er oppførselen deres bevisst? Er de klar over oppførselen sin? Syntes det er så rart at alle psykopater/narsisster har mer eller mindre samme operandus modus, de må jo være klar over fremgangsmåten sin hvis de gjentar det ovenfor de utvalgte igjen og igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2020 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er gjenbruk. De fornyer seg ikke. Det er de samme greiene igjen og igjen gjennom hele livet.

Eksempler:

- de har gjentakende syklus med idealisering, devaluering og forkastelse (i den rekkefølgen eller blanda i ulik rekkefølge) og de mishandler med de samme verktøyene igjen og igjen: fremtidsbløff, triangulering, gaslighting, projeksjon, ghosting, silent treatment, push-pull, kjærlighetsbombardering og smiger, svertekampanjer, ordsalat osv osv. Men det synes også på mer detaljnivå enn på dette overordna planet:

- de gjenbruker tidligere partnere. Partnere de tidligere forkastet, idealiseres på nytt.

- Det må kanskje noen «snakke ut-samtaler» til/reparasjonsarbeid for å overbevise den tidligere forkasta partneren om at det nå er seriøst. Med all den triangulering og overlappende forhold en narsissist i tillegg bedriver, så vil slike samtaler/arbeid gjenta seg igjen og igjen. Kanskje er det bare et halvt år siden han/hun satt på akkurat samme måte og overtalte et annet devaluert objekt, med presist samme ord og handlinger.

- I tråd med det over: de sier ofte akkurat de samme tingene til absolutt alle partnere (i alle fall primærobjektene): du er kvinnen/mannen i mitt liv, den første som virkelig har forstått meg, den beste i senga ever, skjebnebestemt, sjelevenn, symbiose, eksen elsket meg ikke nok/er gal/sjalu (offermentalitet)

- de skriver kliss like mld til alle gjennom hele livet, sender de samme kjærlighetsbekreftelser, kjærlighetssanger osv-som du tror er unikt for dere to, dette også

- de repeterer de samme temaene gjennom hele livet. F.eks å snakke mye om moral og etikk (som om de var moralens høyborg). De snakker også ofte om banaliteter som de fleste andre voksne lærte i barnehagen allerede; det er viktig å være snill, ikke slem osv.. De er kameloner og kan gjerne snakke om hva som helst utfra hvem de er sammen med-alt fra hjerneforskning til økosystemet og bilmekanikk...tar du imidlertid en nærmere titt på praten deres, vil den observante legge merke til at det er overfladisk tillært liksom-kunnskap (de lærer som papegøyer, har ikke noe eget, egen dybde). Snakker du med tidligere venner, kolleger, partnere vil du oppdage at de sa nøyaktig det samme for ti år siden.

- grandiose forestillinger, løgner om egne meritter. Du kan oppdage at de har fortalt det samme til alle de har møtt

-konflikter med samtlige autoriteter: arbeidsgivere og arbeidstakere, medstudenter osv kan fortelle om gjentakende mønstre og konflikter på alle plassene. Narsissisten selv har sin versjon av hva som skjedde, som går på repeat.

- seksualitet: de sier du er den første de har gjort ditten datten med. Eksen hørte nøyaktig det samme, faktisk akkurat de samme setningene

-en setning eller kanskje kun et lite ord du en gang fortalte, gjenbruker de ved senere anledning-gjerne mot deg. For ikke å snakke om der du har delt mer om deg, gjerne sårbarheter. Dette lagrer de for hva det er verdt i minnet. Så drar de frem igjen senere i en annen kontekst, når de trenger å ta deg på noe. 

Jeg kan holde på i det uendelige....

Vet ikke om det var noe oppklarende🤔😊

Anonymkode: 83d5e...bc4

DET HER! Beskriver eksen min, og bare noe av det dessverre :kvalm:

Anonymkode: f4525...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hatsumomo skrev:

Er oppførselen deres bevisst? Er de klar over oppførselen sin? Syntes det er så rart at alle psykopater/narsisster har mer eller mindre samme operandus modus, de må jo være klar over fremgangsmåten sin hvis de gjentar det ovenfor de utvalgte igjen og igjen?

Jeg tror de vet hva de gjør, men de ser ikke på oppførselen sin som noe galt nettopp fordi de mangler empati. Jeg spurte min narsissistiske eks en gang "når du sender nakenbilder av deg selv, eller runkevideoer til andre jenter, chatter med andre jenter, eller skriver med andre jenter foran meg, ser du på det som utroskap i hele tatt" - et klar nei fra han. Han forsto ikke hva som var galt, for det kunne jo ikke såre meg fordi han lå jo ikke med jentene. Da tenkte jeg bare, er du født uten empati, og det var bare småting han gjorde i forhold til det som var verst....

Anonymkode: f4525...1db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Er oppførselen deres bevisst? Er de klar over oppførselen sin? Syntes det er så rart at alle psykopater/narsisster har mer eller mindre samme operandus modus, de må jo være klar over fremgangsmåten sin hvis de gjentar det ovenfor de utvalgte igjen og igjen?

Ja, de vet hva de gjør, de bryr seg ikke fordi de ikke har empati, derimot er det en del av de som er stolt over det, kommer an på hvilken type narsissist eller hvor langt ute på spekteret de er. De må holde på slik for å overleve, konstant på jakt etter supply. ( Livskraft fra andre ).

Anonymkode: 6c946...ab4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bestevenninne som jeg vokste opp med som var slik, vi kom i en vennegjeng da vi kom i tenårene og ingen så denne syke oppførselen hun hadde utenom meg. Jeg prøvde å advare dem, men talte jo for døve ører så jeg måtte bare vente til de oppdaget det selv. Tok noen år, men de kom dit der også.

Hun er såklart psykolog den dag idag. Jeg visste jo ikke hva jeg skulle kalle oppførselen hennes mot meg og andre når jeg var tenåring, men når jeg leste bloggen på psykopati så gikk det opp flere lys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de vet hva de gjør, men de ser ikke på oppførselen sin som noe galt nettopp fordi de mangler empati. Jeg spurte min narsissistiske eks en gang "når du sender nakenbilder av deg selv, eller runkevideoer til andre jenter, chatter med andre jenter, eller skriver med andre jenter foran meg, ser du på det som utroskap i hele tatt" - et klar nei fra han. Han forsto ikke hva som var galt, for det kunne jo ikke såre meg fordi han lå jo ikke med jentene. Da tenkte jeg bare, er du født uten empati, og det var bare småting han gjorde i forhold til det som var verst....

Anonymkode: f4525...1db

Sant det er utrolig? selv så gjennomskuet jeg han underveis, og sa jeg ikke ville ha en relasjon basert på sex, men han insisterte sterkt på andre følelser og at det ikke bare dreide seg om det.

Så under discard ( masken faller ) : "jeg kan få andre sexopplevelser" jeg bare: hva? håper ikke jeg var en sexopplevelse

ingen svar.     Da har han brukt 2 år på å ovebevise meg om at det gikk begge veier, to dager tidligere… de skifter fort, umulig og forholde seg til flere personligheter. Er vel masker.

Anonymkode: 6c946...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Jeg hadde en bestevenninne som jeg vokste opp med som var slik, vi kom i en vennegjeng da vi kom i tenårene og ingen så denne syke oppførselen hun hadde utenom meg. Jeg prøvde å advare dem, men talte jo for døve ører så jeg måtte bare vente til de oppdaget det selv. Tok noen år, men de kom dit der også.

Hun er såklart psykolog den dag idag. Jeg visste jo ikke hva jeg skulle kalle oppførselen hennes mot meg og andre når jeg var tenåring, men når jeg leste bloggen på psykopati så gikk det opp flere lys.

De finnes dessverre i alle yrker, min var en lærer og jobber med barn.

 

Anonymkode: 6c946...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Jeg hadde en bestevenninne som jeg vokste opp med som var slik, vi kom i en vennegjeng da vi kom i tenårene og ingen så denne syke oppførselen hun hadde utenom meg. Jeg prøvde å advare dem, men talte jo for døve ører så jeg måtte bare vente til de oppdaget det selv. Tok noen år, men de kom dit der også.

Hun er såklart psykolog den dag idag. Jeg visste jo ikke hva jeg skulle kalle oppførselen hennes mot meg og andre når jeg var tenåring, men når jeg leste bloggen på psykopati så gikk det opp flere lys.

Psykopat og psykolog? Håper du har rapportert det inn slik at hun mister lisensen? Hun kan være til skade for sårbare pasienter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vil vel heller si at personen er gjennomført narsissist enn psykopat altså. Jeg har ingenting med det mennesket å gjøre, det er mange, mange år siden vi hadde noe som helst kontakt.

Endret av Hatsumomo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant det er utrolig? selv så gjennomskuet jeg han underveis, og sa jeg ikke ville ha en relasjon basert på sex, men han insisterte sterkt på andre følelser og at det ikke bare dreide seg om det.

Så under discard ( masken faller ) : "jeg kan få andre sexopplevelser" jeg bare: hva? håper ikke jeg var en sexopplevelse

ingen svar.     Da har han brukt 2 år på å ovebevise meg om at det gikk begge veier, to dager tidligere… de skifter fort, umulig og forholde seg til flere personligheter. Er vel masker.

Anonymkode: 6c946...ab4

Det er skremmende. Jeg skjønner ikke at de ikke selv blir slitne av oppførselen sin? Eller de forstår jo ikke selv at de skifter personlighet og meninger annenhver dag.. 

Anonymkode: f4525...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Psykopat og psykolog? Håper du har rapportert det inn slik at hun mister lisensen? Hun kan være til skade for sårbare pasienter. 

Det er jo ingen beviser, ser ikke hvordan folk skal få fjernet psykopatene, de finnes jo overalt, også i makposisjoner og organisasjoner.

Anonymkode: 6c946...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de vet hva de gjør. De er kyniske og utnyttende, det er ett av diagnosekriteriene (selv om diagnosen ikke foreligger i Norge pr nå, men det er en annen sak..). Men mye går på autopilot, tror jeg - som en maskin. Drivkraften er, som sagt av en annen, narsissistisk forsyning. Det er deres oksygen, de kan ikke leve uten. Det sies at narsissisten ville dødd på en øde øy. Psykopaten ville kjedet seg, men overlevd. Narsissisten iscenesetter helt enorme mengder drama og skylder på andre - og nyter det intenst. Intensitet er forøvrig et helt sentralt kjennetegn ved dem

Anonymkode: 83d5e...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det andre som har observert at narsissisten kan han et helt utrolig tempo i livet eller en intens hang ups på visse ting og temaer? 

Anonymkode: 82c0d...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Intensitet er forøvrig et helt sentralt kjennetegn ved dem

Haha!Du skrev dette idet jeg postet spørsmålet om tempo og intensitet. 

Anonymkode: 82c0d...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Narsissisten iscenesetter helt enorme mengder drama og skylder på andre - og nyter det intenst. Intensitet er forøvrig et helt sentralt kjennetegn ved dem

Så vanvittig og. Husker jeg alltid ble brukt som et dårlig eksempel på ett eller annet ovenfor andre venner, mens hun selv var såklart feilfri på alle måter. Selv ting som hun startet eller var årsaken til havnet på eller annen måte på meg. Jeg måtte alltid være den kjipe så hun kunne skinne. Samtidig var hun nesten uimotståelig å være sammen med, det er ganske utrolig å tenke tilbake hvilket grep hun lenge hadde på meg, men vi var jo bare tenåringer på den tiden. 

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen beviser, ser ikke hvordan folk skal få fjernet psykopatene, de finnes jo overalt, også i makposisjoner og organisasjoner.

Anonymkode: 6c946...ab4

Han jeg snakker om her i tråden jobber også med mennesker. Godt likt er han også. 

Anonymkode: 82c0d...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...