Gå til innhold

Har Trump nettopp startet en storkrig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Husholdning1 skrev:

Her viser Trump at han handler fornuftig ved å angripe toppene som styrer heller enn å hå til krig mot befolkningen, slik det ble gjort i Irak og Syria. 

Trump angriper en av lederne i et land, på territoriet til et annet land. Dette etter at USA er i dette andre landet ulovlig i utgangspunktet.

Hvordan tror du USA hadde reagert hvis noen hadde drept forsvarsministeren deres mens han var i Sveits, for eksempel?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AmonymBruker skrev:

Iran lover blodig hevn. Spørsmålet er hvor blodig blir hevnen. Jeg tror den blir svært brutal, fordi Irans hevnaksjon kan støttes av flere europeiske land.

Iran har mange samarbeidspartnere. Det er også flere Iran-vennlige grupper som reagerer sterkt på drapet. Disse har Iran innflytelse over, men ikke kontroll over.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, sommermor skrev:

Men sovende terrorceller inne i USA kan utføre terrorangrep som kan skade og drepe mange uskyldige mennesker. Trump tok virkelig en stor sjanse med å drepe han. Jeg håper for uskyldige menneskers skylda at han vet hva han gjorde.

Det er mer sannsynlig at disse cellene er finansiert av Saudi-Arabia og derfor jubler over drapet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror forresten folk glemmer Russland og Kina når de sier at Iran sliter...

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 timer siden, Commander skrev:

Blei faktisk litt skremt når jeg leste om dette idag tidlig. Dette er ikke hvem som helst og folk på dette nivået blir sjelden tatt ut vis det ikke er åpen fullskala krig.

At USA bomber baser i Syria, iran støtter terrorgrupper og arresterer tankskip blir skyggeboksing til sammenligning. Dette er en knyttneve mitt i trynet på Iran. Hanskene er av. Kan vanskelig se for meg hvilken motreaksjon som er stor nok, for Iran, til å hevne denne likvideringen.

Slapp av og ikke vær redd, det går nok bra!😉Hvis ikke det går bra, så går det over!

Endret av Fornuftig-mann
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, jabx skrev:

Trump angriper en av lederne i et land, på territoriet til et annet land. Dette etter at USA er i dette andre landet ulovlig i utgangspunktet.

Hvordan tror du USA hadde reagert hvis noen hadde drept forsvarsministeren deres mens han var i Sveits, for eksempel?

På eb helt annen måte enn Iran har mulighet til.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er bare Iran.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, FryNor skrev:

Modig og strategisk beslutning som ble gjort av Trump helt alene på eget initiativ uten påvirkninger av resten av staben?.

Hvis du tenker deg litt om så var Bin Laden øremerket før Obama kom til makten, Bin Laden var i søkelyset allerede under Clinton og sannsynligvis også mens Reagan var president.

Jeg fatter ikke hvorfor enkelte kun setter viktige hendelser i forbindelse med den presidenten som styrer på et tidspunkt mens de samtidig er helt blottet for de historiske hendelsene som binder historien sammen.

Det har gått slag i slag siden første verdenskrig for USA når det kommer til å ha en finger med i krigføring i andre land, Første og andre verdenskrig, Korea, Vietnam, Afghanistan, Irak... listen er lang hvis man skal regne med statskupp og andre mindre politiske justeringer som USA står bak.

Jeg er verken for eller mot USA, men tror at jeg fremdeles er såpass oppegående at jeg skjønner at ikke en amerikansk president kan styre landet og gjøre beslutninger som en diktator. Når sant skal sies så er ikke USA så veldig langt fra et diktatur, i realiteten så er det et to-parti land der velgerne har et valg mer enn velgerne i Nord-Korea og Kina.

Jeg tenker litt både ja og nei her.

Presidenten er på papiret nærmest diktator når det gjelder å trykke på atomknappen for eksempel, noe som er skremmende. 

I dette tilfellet er jeg enig med deg. Jeg tror ikke dette er solo-løp fra Trump.

Pentagon var på pletten med en gang og forklarte hvorfor aksjonen var riktig. Det må ha vært pentagon som fulgte bevegelsene til generalen, og så en åpning for å knerte ham, med klarsignal fra Trump. 

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, Horten Market said:

Vet ikke enda hva jeg skal mene om likvideringen av den iranske militærtoppen. Kanskje var dette en modig og strategisk riktig beslutning av Trump. Det jeg er sikker på, er at handlingen ville blitt hyllet dersom den hadde blitt utført under Obama. Bare tenk på reaksjonen etter Obamas utenomrettslige likvidering av bin Laden.

Det er ikke "likvidering". Du snakker om noe som må defineres som mord eller krig.  

It Obama's tilfelle, hands handling om Bin Laden var autorisert av congressen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Authorization_for_Use_of_Military_Force_Against_Terrorists

https://fortune.com/2019/06/21/trump-strike-on-iran-aumf/

Men uansett har det lenge siden vært klar at bruk av droner gjøre det at for lett å foreta tvilsome handlinger:

https://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/-sp-us-drone-strikes-kill-1147

https://www.theguardian.com/news/2019/nov/18/killer-drones-how-many-uav-predator-reaper

Skrevet
17 timer siden, AmonymBruker skrev:

Iran lover blodig hevn. Spørsmålet er hvor blodig blir hevnen. Jeg tror den blir svært brutal, fordi Irans hevnaksjon kan støttes av flere europeiske land.

Trump har skapt seg flere fiender i europa gjennom å trekke seg ut av atomavtalen og nå med drapet på en stor leder i midtøsten. For ikke å snakke om alle twittermeldingene han har kommet med de siste tre årene som har skapt furore blant europeiske ledere.

Med EUs hjelp kan Irans hevn bli svært smertefull for amerikanerne.

Jeg tror Iran kan tenke seg å avlive Trump, og gjennom cyberangrep sabotere USA sitt elektrisitetsnett.

Skrevet

https://www.smh.com.au/world/middle-east/was-the-drone-attack-on-iranian-general-an-assassination-20200104-p53orj.html

15 hours ago, jabx said:

Nettop:

https://www.smh.com.au/world/middle-east/was-the-drone-attack-on-iranian-general-an-assassination-20200104-p53orj.html

Was the drone attack on Iranian general an assassination?

After Friday's targeted killing of Iranian Major-General Qassem Soleimani, newsrooms struggled with the question: Had the United States just carried out an assassination? And should news stories about the killing use that term?

The Associated Press Stylebook, considered a news industry bible, defines assassination as "the murder of a politically important or prominent individual by surprise attack"...

Skrevet

I praksis får dette ingen konsekvenser, det er ingen som gidder å krige med USA for Iran sin skyld og Iran er ikke sterk nok til å ta den kampen alene. Iran kan velge om de vil ha mer deng eller la saken ligge. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Strålende skrev:

I praksis får dette ingen konsekvenser, det er ingen som gidder å krige med USA for Iran sin skyld og Iran er ikke sterk nok til å ta den kampen alene. Iran kan velge om de vil ha mer deng eller la saken ligge. 

Nettopp. Det er det eneste reelle valget Iran har.

• Liker 1
Skrevet

Fredag 27. desember startet Iran, Russland og Kina en felles marineøvelse i Omanbukta. Øvelsen varte i 4 dager. Det viser hvilke allianser som finnes i regionen (Russland og Iran samarbeider allerede i Syria).

Det er vanskelig å se for seg at det blir en storkrig i regionen. Iran er ikke i stand til å vinne en krig mot USA, og USA har neppe råd til å starte en ny krig à la Irak-krigen. Russland har for øvrig solgt sitt bakke-til luft system S.300PMU2 til Iran, et system som kan gjøre det ubehagelig for amerikanske angripere. Russiske raketter som skyter ned amerikanske fly og raketter? Ikke helt utenkelig. Hva om russiske jagerfly ble utplassert ved et par iranske flybaser, og kinesiske marinefartøy ble utplassert ved et par iranske marinebaser? Det ville sende et klart og tydelig signal til USA om å ligge unna Iran. Selv om Trump-administrasjonen til tider opptrer irrasjonelt, så tror jeg ikke de er så sprø at de vil angripe Iran dersom det finnes russiske og kinesiske militære der.

Når det er sagt, så er det nokså sannsynlig at Iran vil svare med terroraksjoner mot amerikanske mål i tiden framover. Det kan være alt fra ambassader og konsulater, multinasjonale firma, militærbaser, offentlige personer, etc. I tillegg kan Iran lage mer helvete i land som Syria, Yemen, Libanon og Irak, hvor de allerede har stor innflytelse. Dersom USA svarer på dette med f.eks. å bombe iranske oljeanlegg (slik senator Lindsey Graham i all sin visdom - eller mangel på dette - har foreslått), så vil Iran sannsynligvis svare med å ødelegge oljeanlegg i andre land rundt Persiabukta. En skyhøy oljepris kan gi verdensøkonomien en knekk, og det er det ikke mange som ønsker. Ergo - det blir neppe noen storkrig.

• Liker 3
Skrevet

Typisk amerikansk arroganse representert av en republikaner. De føler seg så overlegne nå at de velger å ikke ta hensyn til evt konsekvenser, nettopp fordi de ikke frykter at det kommer noen. Sanksjonene de kjører mot land de opplever som trussler gjør at de har sånn noenlunde kontroll over stell og styre, kanskje med unntak av Kina. Har ikke USA lært noe av verken Afghanistan eller Irak-krigene..? Nei, det er over 10-år siden så nå er det på tide å vise muskler igjen. Dette fører til at man får økt oppslutning om terrororganisasjoner, nå som man nesten hadde klart å redusere IS litt. Temmelig ironisk at de gjorde dette for å «beskytte amerikanske liv»...

• Liker 3
Skrevet
På 4.1.2020 den 4.03, jabx skrev:

Jeg tror forresten folk glemmer Russland og Kina når de sier at Iran sliter...

Ja, det tenker jeg og. Noen som har lest/sett noe til reaksjoner fra dem? Når jeg hører 3.verdenskrig er det vel heller Russland/Kina vs Usa jeg tenker som aktuell..? Da ligger vi vel foresten herlig geografisk plassert her ved siden av Russland eller?😳

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Sam3 skrev:

Bekreftet - bare galskap.

https://www.salon.com/2020/01/03/mike-pompeo-admits-that-there-was-no-imminent-threat-to-the-us-homeland-posed-by-qasem-soleimani_partner/

Mike Pompeo admits that there was no imminent threat to the US homeland posed by Qasem Soleimani

“These were threats that were located in the region,” Pompeo told CNN when pressed about threats to the homeland

JANUARY 3, 2020 4:44PM (UTC)

Snakk om stråmannsargumentasjon. 

"CNN: Var Hitler en umiddelbar trussel mot det amerikanske fastlandet? Ja eller nei. Svar på spørsmålet!:

Churchill: Nei, men...... 

CNN: Fint! Da legger vi den død. Bare galskap å bekjempe nazistene."

• Liker 6
Skrevet
På 4.1.2020 den 3.51, FryNor skrev:

Modig og strategisk beslutning som ble gjort av Trump helt alene på eget initiativ uten påvirkninger av resten av staben?.

Du tror virkelig USAs president tar slike beslutninger "helt alene på eget initiativ uten påvirkninger av resten av staben"? I så fall mangler du bakkekontakt, og det kan skyldes at du kun forholder deg til "kilder" fra Trumps politiske motstandere.

Sitat

Hvis du tenker deg litt om så var Bin Laden øremerket før Obama kom til makten, Bin Laden var i søkelyset allerede under Clinton og sannsynligvis også mens Reagan var president.

Soleimani var også i søkelyset hos de to foregående presidentene Obama og Bush. Det Trump nå har gjort, kan sammenlignes med Bill Clintons jakt på bin Laden på 90-tallet. Han lyktes ikke å likvidere ham, og det ble som kjent en katastrofe for USA få år senere, med ringvirkninger hele den vestlige verden sliter med den dag i dag (flyktningekrisen i Europa kan ses som en konsekvens av jakten på hevn og straff). Trump sier han autoriserte drapet på generalen nettopp for å hindre et nært forestående angrep. Jeg tror det er lurt å vente med å karakterisere handlingen til vi har mer informasjon.

Sitat

Det har gått slag i slag siden første verdenskrig for USA når det kommer til å ha en finger med i krigføring i andre land, Første og andre verdenskrig, Korea, Vietnam, Afghanistan, Irak... listen er lang hvis man skal regne med statskupp og andre mindre politiske justeringer som USA står bak.

Og her skiller Trump seg ut ved å være den første presidenten på lang tid som ikke har startet en krig, som er i tråd med det han ble gikk til valg på, nemlig å trekke USA ut fra meningsløse kriger.

Sitat

Jeg er verken for eller mot USA, men tror at jeg fremdeles er såpass oppegående at jeg skjønner at ikke en amerikansk president kan styre landet og gjøre beslutninger som en diktator.

Likevel så er det jo nettopp det du åpnet innlegget ditt med å påstå: "helt alene på eget initiativ uten påvirkninger av resten av staben" ...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...