Gå til innhold

Skal jeg virkelig betale 300 kr i gebyr for hver liten ting jeg bestiller fra utlandet?


In absentia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men folkens....det jobbes med å utarbeide en ordning der vi slipper å betale toll, kun moms. Det er jo en bra ordning. Derfor det blir utsatt til 1.4, fordi dette skal være på plass. 🙄🙄🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hilde1302 skrev:

Men folkens....det jobbes med å utarbeide en ordning der vi slipper å betale toll, kun moms. Det er jo en bra ordning. Derfor det blir utsatt til 1.4, fordi dette skal være på plass. 🙄🙄🙄

For enkelte ting (mat, og kosttilskudd) begynner tollen allerede 1 januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Men folkens....det jobbes med å utarbeide en ordning der vi slipper å betale toll, kun moms. Det er jo en bra ordning. Derfor det blir utsatt til 1.4, fordi dette skal være på plass. 🙄🙄🙄

Men nå er det altså gebyret folk er opprørt over, ikke selve tollavgiften. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sirah skrev:

At man skal betale moms er jo greit nok, men helt horribelt med de gebyrene! Syntes bare det er praktisk at man ikke lenger kan gå bananas på billigræl fra Kina, men trist at man ikke lenger kan handle ting som er vanskelig å få tak i her hjemme uten å betale latterlige gebyrer. Nå bestiller jeg lite fra utlandet selv, men har venner som bestiller f.eks the og klær osv.

Hvis man slutter å kjøpe en haug med billig ræl fra Kina, så har man sikkert råd til gebyr på de tingene man faktisk må bestille fra utlandet ;) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

Jeg har en hobby, hvor det er noen ting jeg ikke får tak i her. Trengte noe til en maskin jeg har, uten den tingen er maskinen ubrukelig, kontaktet de 3 hobbybutikkene jeg handler mest fra her. Og lurte på om de kunne bestille den delen for meg. Det kunne de ikke. Så da måtte jeg bestille den fra USA. Ellers måtte jeg bare kastet maskinen, og kjøpt en annen maskin. 

Så handler jeg noe glutenfri mat fra utlandet, da de har mye bedre utvalg enn her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Jenki skrev:

Hvis man slutter å kjøpe en haug med billig ræl fra Kina, så har man sikkert råd til gebyr på de tingene man faktisk må bestille fra utlandet ;) 

Haha godt poeng 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marihønepøne skrev:

Men nå er det altså gebyret folk er opprørt over, ikke selve tollavgiften. 

Og gebyret faller da bort, fra de butikker og plattformer som krever inn norsk mva. Jeg ser frem til det nye regelverket trer i kraft, da det betyr at jeg kan bestille dyrere ting uten å måtte betale det irriterende tollbehandlingsgebyret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hele saken er bare så utrolig trist. Så lenge Norge har ekstremt dårlig utvalg av varer, ekstremt høye priser og man kan ikke få tak i 99% av det man trenger, så er det helt tilbakestående å kreve tollgebyr. 

Norge er et molboland dessverre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Og gebyret faller da bort, fra de butikker og plattformer som krever inn norsk mva. Jeg ser frem til det nye regelverket trer i kraft, da det betyr at jeg kan bestille dyrere ting uten å måtte betale det irriterende tollbehandlingsgebyret.

Men problemet er like stort for oss som ikke vil kjøpe "billig kinaræl" fra disse store plattformene. Ingen mindre butikker vil orke styret med å sette seg inn i norske regler og norsk byråkrati. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marihønepøne skrev:

Men problemet er like stort for oss som ikke vil kjøpe "billig kinaræl" fra disse store plattformene. Ingen mindre butikker vil orke styret med å sette seg inn i norske regler og norsk byråkrati. 

Det har du nok helt rett i. Det kan likevel tenkes at de vil selge gjennom plattformer, spesielt når det blir aktuelt for hele EU fra 1.1.21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det har du nok helt rett i. Det kan likevel tenkes at de vil selge gjennom plattformer, spesielt når det blir aktuelt for hele EU fra 1.1.21.

Muligens fra 2021, men neppe på grunn av det norske markedet.

Uansett er jo løpet kjørt i det de små seriøse butikkene også begynner å selge via ebay etc. Da vil kineserne (neida, ikke bare dem, men du skjønner hva jeg mener...) begynne å selge kopiprodukter fra samme plattformer med samme merkenavn, samme produktbeskrivelse og samme bilder. Til åtte ulike priser med bare bittelitt ulike selgernavn og det blir umulig å manøvrere for å finne de ekte varene. Og dermed sitter man der og mottar gensere av ubehandlet GOTS-sertifisert ull som kanskje er laget av nettopp ubehandlet og GOTS-sertifisert ull, men mer sannsynlig vanlig ull, og aller mest sannsynlig polyester og med glutenfritt hirsemel som kanskje er hirse eller kanskje mais eller ris, men mest sannsynlig en blanding av mais og hvete og definitivt ikke glutenfritt.

Ingen som har et behov for å 100% sikkert få de eksakte varene de har valgt å bestille, bør ta sjansen på å bestille gjennom ebay, amazon, aliexpress eller wish. Uansett hvor forsiktig man er vet man aldri hva man får og for noen kan det være å gamble med helsa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2019 at 1:42 AM, SupaWoman said:

Ja det blir slutt på å bestille billig kinaræl fremover, bedre for lommeboken og bedre for miljøet.  Helg greit. 

Ne du kjøper den i butikker eide av norsk kjøpmenn - til 300 kr. Mafiavirksomhet som «donerer» penger og gratis hytter til FrP Siv og «liberale» Erna. 
 

Ikke bedre for hverken lommeboken din eller miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elseby13
På 31.12.2019 den 0.24, Drizzt skrev:

Denne hele saken er bare så utrolig trist. Så lenge Norge har ekstremt dårlig utvalg av varer, ekstremt høye priser og man kan ikke få tak i 99% av det man trenger, så er det helt tilbakestående å kreve tollgebyr. 

Norge er et molboland dessverre.

Får du virkelig ikke tak i 99% av det du trenger? Da har du en svært sær livsstil. Du bør jo sporenstreks flytte til Kina hvor du kan bade i ebay-ræl dagen lang.

Jeg syns det er flott med den nye regelen. Mindre søppel og mer fortjeneste for norske butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2020 den 14.46, Elseby13 skrev:

Får du virkelig ikke tak i 99% av det du trenger? Da har du en svært sær livsstil. Du bør jo sporenstreks flytte til Kina hvor du kan bade i ebay-ræl dagen lang.

Jeg syns det er flott med den nye regelen. Mindre søppel og mer fortjeneste for norske butikker.

Det er ingenting sært i vanlige hobbyer og andre behov familien vår har. Og det er ikke snakk om ebay-ræl, men kvalitetsprodukter som rett og slett ikke finnes i Norge og må bestilles fra utlandet. Kanskje er det bedre å ikke uttale deg om ting du ikke kan noe om? Det er helt greit å være fornøyd med det elendige utvalget i Norge og de ekstremt høye prisene i forhold til reell pris for produktet, men det er latterlig å kritisere andre for å ønske noe bedre og ha behov som går utover det norsk minimarked har å tilby.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her et lite eksempel hentet fra Tollvesenets egen nettside:

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

 

 

Varens pris                                              98 kroner
Fraktkostnader                                       83 kroner
Grunnlag for toll og avgifter               181 kroner
Sjokoladeavgift (20,82 kr pr kg)           21 kroner
Grunnlag for MVA                                202 kroner
MVA 15 %                                                30 kroner
Sum importavgifter (inkl kjøpesum) 232 kroner
Fortollingsgebyr (f.eks. Posten)        299 kroner                                                                          

Totalpris :                                              531 kroner  

 

 

 

Prøv å bytte vareslag fra sjokolade til sokker. Da bortfaller sukkeravgiften mens momsen øker til 25%

Da koster sokkene inkl. frakt 181,- kroner. Med postens fortollingsgebyr blir sluttsummen 525,- og verre blir det dersom det muligens også er toll på sokker.

Men 350,- kroners tollgrensen er ikke død. Sjekk facebookgruppen: Vi som krever 350,- kroners tollgrense tilbake og meld det gjerne på. Når vi er mange nok vil vi slippe katta ut av sekken, det finnes nemlig et smutthull,  ….helt lovlig!   

PS. få med deg dine facebookvenner, så går det fortere.

https://www.toll.no/no/netthandel/fortollingsgebyr/

Endret av TollfriFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt besynderlig at mange likestiller privatimport med "billig KINAtræl" Som om Kina er det eneste stedet i verden. Det går faktisk an å kjøpe kvalitetsvarer fra hele EU-området. Varer som enten ikke finnes i Norge, eller som er vanskelig å få tak i.

Er det mulig at disse "trælmotstanderne" aldri selv har kjøpt "Kinatræl" ti Norge? Butikkene flommer faktisk over av det, og den trafikken blir ikke rammet i det hele tatt. Den vil kanskje bare øke pga. denne tvilsomme nye bestemmelsen. 

Grunnen for den nye Tollbestemmelsen skal være at man vil verne norske arbeidsplasser.  Den første som har varslet mulige oppsigelser er faktisk Posten Norge, som frykter at pakkemengden fra utlandet kan minke med 90%. 

 La gå at politikerne skylder på konkurransevridning og norske arbeidsplasser. Men hvor var de samme politikerne da haugevis av bedrifter og tusenvis av arbeidsplasser ble lagt ned pga. både outsourcing, åpne EØS-tollgrenser og fri flyt av kapital arbeidskraft?

At 350,- grensen måtte stoppes, virker bare ikke troverdig!

 

Endret av TollfriFreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 1.52, SupaWoman skrev:

Hva da?

Det er absolutt ikke snakk om å kun redusere kjøp av Kina-ræl. 
Koreansk hudpleie er overlegen på verdensmarkedet. Og har reddet huden min. Til en brøkdel av prisen. Vestlige hudpleie merker ser til Korea før de lager egne serier til mange mange ganger prisen. Nå kommer det til å SVI for å få tak i produktene som holder huden min i sjakk. Og nei, man finner IKKE dette i Norge. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gruppen finnes allerede, og ikke bare det. Det finnes et smutthull for fortsatt å kjøpe ting fra utlandet. Men vi må først bli litt flere, så meld dere på, alle som ønsker denne lille friheten å kunne handle fra andre land. Gruppen finnes her:

https://www.facebook.com/groups/1376425432551134/

Den heter: Vi som krever 350,- kroners tollfrigrense tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...