Gå til innhold

Skal jeg virkelig betale 300 kr i gebyr for hver liten ting jeg bestiller fra utlandet?


In absentia

Anbefalte innlegg

350-kronersgrensen skal som kjent fjernes.

Jeg har masse småting på vei fra wish i skrivende stund, til en verdi av mellom 20-100 kr hver.

Så ser jeg plutselig at mva skal betales fra første krone, med gebyr på 299 kr per pakke. Da blir det vel en 1500 i gebyr på ting verdt ca. 200 kr fordelt på 5 pakker og mva på 25. 

Dette er det uaktuelt for meg å betale. Hva kan jeg gjøre? Er det nok å la være å hente pakkene? 

Og hvordan i huleste har den blå-blå regjering, av alle, funnet på dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er næringsmidler det gjelder fra 1. januar, ikke saker man kan kjøpe på Wish. Andre ting må du betale for etter 1. april.

Hvis du ikke henter pakken etter tre uker blir den sendt i retur, og du betaler ikke noe avgift. Jeg hadde ikke hentet det hvis jeg fikk beskjed om å dra på postkontoret for å betale over 300 kroner ekstra for noe som kostet 20 kroner i Kina. 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir slutt på å bestille billig kinaræl fremover, bedre for lommeboken og bedre for miljøet.  Helg greit. 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Ja det blir slutt på å bestille billig kinaræl fremover, bedre for lommeboken og bedre for miljøet.  Helg greit. 

Jepp. Dette er kun et problem for oss som IKKE kjøper billig kinaræl, men som kjøper skikkelige ting vi trenger, men ikke får tak i i Norge. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marihønepøne skrev:

Jepp. Dette er kun et problem for oss som IKKE kjøper billig kinaræl, men som kjøper skikkelige ting vi trenger, men ikke får tak i i Norge. 

Hva da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du nyss i at du må betale gebyrer så bare dropper du å hente. Selv har jeg bestilt meg tur til England og skal handle ting der :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

Mecindo godteri, brukte vintage klær og CDer.

Unike gamle ting på ebay som postere og rulleskøyter.

T-skjorter med egenvalgt print

Endret av Dalmatian
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

For eksempel klær, sko, tekstiler, mat, hygieneprodukter... Norge er virkelig ikke noe mekka når det kommer til hverken rene produkter for allergikere eller klær/sko for folk med noe helt annet enn A4-fasong. Man kan ikke dyrke all mat selv og sy sine egne klær og sko. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

Jeg handler ting til hobbyen min som jeg ikke får tak i her i Norge, og spesielle typer te. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

Jeg kjøper ting som ikke er tilgjengelig i vanlige butikker både fra Kina og andre land t.o.m nabolandene våre.

Men har forstått det slik at det kommer en ordning ala Sverige slik at vi ikke blir så påvirket

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det jobbes det med en legge til rette for en ordning der vi betaler moms selv mens vi gjennomfører kjøpet på Internett. Denne er vel på rundt 24% av kjøpesummen. Det vil da ikke bli lagt til noe tollgebyr. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hilde1302 skrev:

Slik jeg har forstått det jobbes det med en legge til rette for en ordning der vi betaler moms selv mens vi gjennomfører kjøpet på Internett. Denne er vel på rundt 24% av kjøpesummen. Det vil da ikke bli lagt til noe tollgebyr. 

Ja, samme ordning som Sverige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, SupaWoman skrev:

Hva da?

Jeg kom med noen eksempler i en annen tråd. Jeg har noen dyre hodetelefoner (flere par i grunn) men ett av dem fra Audio Technica hadde helt ødelagte øreputer etter mye bruk. Dette er relativt nye kvalitetsklokker og relativt dyre (2500-3000), og erstatningsputer er "umulig" å få tak i her til lands. Jeg bestilte noen fra kina og selve hodetelefonene er jo helt fine. Alternativet hadde vært å kaste dem / ikke bruke dem og kjøpe nye.

Bruk og kast av slikt er jo ikke akkurat miljøvennlig, og jeg får en vond smak i munnen av det. Et annet eksempel er om f.eks. en ledning på tilsvarende hadde slitt. Det er "umulig" å få tak i slike spesifikke reservedeler her. Det er ikke vanskelig å tenke seg eksempler på lignende varer der det ikke er et stort nok marked, og hadde de blitt solgt på elkjøp eller lignende hadde de garantert lagt seg på helt sinnsyke priser grunnet lav etterspørsel og rett og slett at de kan gjøre det.

Jeg betaler gjerne 25% ekstra som de fleste andre, men de gebyrene blir jo helt sinnsyke på småkjøp.

En annen sak er jo at norsk næringsliv priser seg helt ut og klager etterpå på en del områder, ta f.eks. en enkel USB-ledning til lading av mobil. Ingen hadde giddet å ta seg bryet med å kjøpe slikt fra kina dersom man kunne kjøpe dem på elkjøp for normale priser, men de tar 300% avanse der de kan.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har dyre priser og dårlig utvalg i forhold til hva man kan finne på nett, men veldig irriterende at alt skal bli så sykt dyrt, fordi det er ikke alt man finner her i Norge. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Hvis dette gjør at trafikken med trailere som skal levere Kinadrit ut i landet vårt avtar betraktelig skal jeg være glad. Det er trailertrafikken som gjør trafikken utrygg her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, SupaWoman skrev:

Ja det blir slutt på å bestille billig kinaræl fremover, bedre for lommeboken og bedre for miljøet.  Helg greit. 

Mindre Amazon på meg, helt greit, fått tak i actionfigurer og tegneserier som jeg trengte;) ikke mer plass til slikt heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man skal betale moms er jo greit nok, men helt horribelt med de gebyrene! Syntes bare det er praktisk at man ikke lenger kan gå bananas på billigræl fra Kina, men trist at man ikke lenger kan handle ting som er vanskelig å få tak i her hjemme uten å betale latterlige gebyrer. Nå bestiller jeg lite fra utlandet selv, men har venner som bestiller f.eks the og klær osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir godt å kunne bestille litt dyrere ting uten å måtte betale for tollbehandling. Gleder meg til de nye reglene trer i kraft, forhåpentligvis 1.4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thaila skrev:

Kan vi starte en underskriftskampanje på det her plz?! Det er helt krise!! 

tror det finnes en gruppe på FB allerede men jeg er helt enig i det du skriver . I så fall gå tilbake til 200 grensa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...