Hoppetaujenta Skrevet 30. desember 2019 #41 Del Skrevet 30. desember 2019 Da må vi jo nesten også ha med en liten presentasjon av Marie Kondo-damen og litt av det hun skal få dere til å la bli en naturlig del av deres daglige gjøremål ( ) i året som kommer. Hele året og ikke bare de to første ukene i januar. Både hennes bidrag og andre som gjør som henne skal følge oss og legg merke til at det skal gjøres nesten som en daglig meditasjon, med fred i kropp og sinn...og et lite monalisa-smil om vi kan klare å få det til mens alle tennene er sammenpresset. 😁 Finner dere en kjempeinspirerende videosnutt ala Kondo, så del den med oss alle. Jeg kjenner meg allerede fredfull etter å ha sett disse over her. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #42 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg har alt brukt Marie Kondo metoden, jeg har lyst til å downsize enda mer ting - man blir helt avhengig av det! Jeg har vært knallstreng (har bare 60 kvm, men så er det bare meg da) på alt og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke eier én eneste ting som ikke er i bruk med jevne mellomrom. Det høres kanskje rart ut, men det er så utrolig befriende - man får mer ut av det man har når man har mindre, og det blir lettere å holde alt ryddig! Anonymkode: 0711e...b0f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #43 Del Skrevet 30. desember 2019 Blir sliten bare å se på Kondo...... Anonymkode: f0159...372 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 30. desember 2019 #44 Del Skrevet 30. desember 2019 Kondo er ikke noe for meg, jeg tar det på min måte jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #45 Del Skrevet 30. desember 2019 For min del var det Feng Shui som introduserte meg for hvordan rydding skaper god energi og Karen Kingston blir jeg inspirert av å lese: Anonymkode: 126c1...315 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #46 Del Skrevet 30. desember 2019 4 timer siden, CabinCruiser skrev: Jeg skal også prøve å la være å holde styr i sosiale media når jeg er på en snurr, sånn som skrivinga over her. Mannen er også en samler. Her "forsvinner" ting av og til bare sånn helt mystisk. Ikke se på meg... (jada, jeg vet ikke er etisk riktig og alt det der, men hva skal man med en halv skru fra 1970?) 😂 Her rydder jeg også i mannens ting. Han sier selv han liker at det er ryddig, men har ikke fått ryddegenet. Og det kan jeg se når vi er på bedøk med svigers. Ingen ryddegen eksisterer i den familien. 😅 Jeg har fått en slags tommel opp i at jeg kan rydde i hans ting. Han har aldri etterlyst noe av det som har forsvunnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #47 Del Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, Lilletulipan skrev: Jeg blir med! Føler at tingene eier meg, og at jeg mister oversikt over hva vi har, og kan dermed fort kjøpe noe vi allerede har. Da tenker jeg spesielt på klær og utstyr til unga. Jeg har forsøkt å legge ut en del ting på finn, men det er særdeles liten interesse, selv på ting som gis bort. Føler markedet er veldig metta, at det er overflod av alt mulig. Noen tips? På fb synes jeg det funker bedre med fastpris og ikke disse hersens budrundene iallefall. Og å legge ut flere bilder samtidig. Men lysestaker og slik er fretex-mat. Det har alle nok av selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 30. desember 2019 Forfatter #48 Del Skrevet 30. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøkkenskapene mine er så fulle av ting jeg aldri bruker, at det jeg faktisk bruker av det står på hell aller ytterst på hver hylle. Kan være en ide å ta en opprydding der ja... Anonymkode: 126c1...315 Nå i jula gikk jeg gjennom krydderhylla. Kasta alt det var dobbelt av og det som gikk ut i 2016.. Ble god plass for å si det sånn.. 😑😜 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #49 Del Skrevet 30. desember 2019 Tips, ha en liten krakk tilgjengelig, sånn at du når tak i alt øverst i alle hyller og skap. Ofte blir det jo bare trøkka inn nye ting og det som blir liggende bakerst er bare rot. Har dere noen regler dere rydder etter? Feks det du ikke har rørt eller brukt på ett år, selges/kastes?Hvor mange eksemplarer av en ting må en ha(potter, vinåpnere, Bake boller, sengesett. Etc) Anonymkode: c553e...c86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 30. desember 2019 #50 Del Skrevet 30. desember 2019 2 minutter siden, badevakta skrev: På fb synes jeg det funker bedre med fastpris og ikke disse hersens budrundene iallefall. Og å legge ut flere bilder samtidig. Men lysestaker og slik er fretex-mat. Det har alle nok av selv. Blir jo så dårlig stemning av disse budrundene!! Og så må en jo følge så veldig med, spesielt om det er lagt ut flere steder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 30. desember 2019 #51 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg har også forsøkt meg på salg på nett og det tar tid. Masse tid. Noen skal hente, men kommer ikke. Noen vil prute en ferdigprutet ting, blir snurte og lager masse krøll, så skal de ha den og så skal de ikke, men sier ikke ifra... Jeg har funnet ut at det å ergre seg minst mulig betyr å heller gi det bort helt gratis. Det gjorde jeg ved siste store rydd fra loft til kjeller. Jeg satt det ut i garasjen og la ut annonse med tidsfrist: må hentes innen klokkeslettet, ellers går det i containeren i dag! (...harr-harr...jeg hadde ingen container ) Alt ble hentet i ett jafs av et ungt par med stor kassebil. Jeg smilte fra øre til øre og var storfornøyd. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #52 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg fulgte flylady med hell for 10 år siden. Tenker å prøve meg på en moderat vei av den fremover 😊 Anonymkode: fdedf...eba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 30. desember 2019 #53 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg har holdt på med dette i flere år nå. Sammenlignet med andre har jeg nok ikke mye ting, men for hver runde så føler jeg meg mer og mer overveldet av det som er igjen. På en måte får jeg lyst til å bare kvitte meg med alt! Men det går jo ikke.. Forhåpentligvis får jeg kvittet meg med litt ting i år også. En ting som begynner å bli litt kritisk er faktisk klesskapet - jeg har jo ingenting! Og med min mentale minimalisme/kjøpeaversjon/ikke kjøp noe med mindre du elsker det - så sliter jeg med å finne noe jeg kunne tenkt meg. En kapselgarderobe er nok ikke noe for meg, men det har nå blitt sånn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 30. desember 2019 #54 Del Skrevet 30. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tips, ha en liten krakk tilgjengelig, sånn at du når tak i alt øverst i alle hyller og skap. Ofte blir det jo bare trøkka inn nye ting og det som blir liggende bakerst er bare rot. Har dere noen regler dere rydder etter? Feks det du ikke har rørt eller brukt på ett år, selges/kastes?Hvor mange eksemplarer av en ting må en ha(potter, vinåpnere, Bake boller, sengesett. Etc) Anonymkode: c553e...c86 Hmm... ikke nødvendigvis «har jeg ikke rørt det på x lengde tid så kastes det» (jeg syntes det er en litt dum måte å tenke på). Derimot prøver jeg å være rasjonell - jeg kommer aldri til å åpne mer enn en flaske vin om gangen, så to vinåpnere er totalt unødvendig. Sengetøy er til å sove i, så for meg som er barnløs ser jeg ingen grunn til å ha mange ulike sengetøy. Ett som ligger på senga og ett i reserve holder for min del. Bake gjør jeg sjeldent, men jeg elsker å kjøpe kjøkkenutstyr. Derimot trenger jeg ikke tre kjevler, masse kakeformer osv... for jeg baker jo ikke. Det som har fungert best for meg er å gå igjennom samme område med litt tid i mellom. F.eks gå igjennom kjøkkenredskap hver måned. Etter hvert blir det enklere å tenke «den her trenger jeg jo ikke» og kvitte seg med det. Jeg opplever egentlig at jo mer jeg står og holder en ting i hånden og reflekterer over den jo mer føler jeg at jeg trenger den - så for min del funker den metoden dårlig. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #55 Del Skrevet 30. desember 2019 Alle snakker om Marie Kondo, men det er jo noen tips å hente hos Synnøve Skarbø også, eller? Har ikke lest bøkene hennes, men fått med meg noen nyttige tips fra omtale og ryddeprogram. For min del består rydding mer på relasjonsfronten. Innse at noen vennskap er ved veis ende, eller ikke er hva jeg trodde, så jeg ikke trenger bruke mer energi på dem. Anonymkode: 64366...c03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #56 Del Skrevet 30. desember 2019 jeg har holdt på med dette litt av og på siden 2013. Jeg liker Marie Kondo, men det som fungerer best for meg er containerprinsippet (ikke søppelcontainer! men container i betydningen "oppbevaringsplass"): Jeg har begrenset oppbevatingsplass til en type ting - eksempel jeg har bare en vegg med bokhylle, ett garderobeskap, ett hus som er relativt lite. Når oppbevaringsplassen er brukt opp, er det forbudt å kjøpe nye esker og nye skap og i siste instans nytt hus. Da MÅ noe ut, før noe nytt får komme inn. Den heldige konsekvensen av dette er at man blir svært kritisk til hva man kjøper, og etterhvert som ting likevel byttes ut så begynner boksamlingen og skosamlingen og innholdet i kjøkkenskapene å få bedre kvalitet. Når man skal ta tak i dette for første gang, er det enklest å begynne med barneklær og leker, videre på egne klær. Det vi hadde altfor mye av var sengetøy, håndklær og duker. Nå har jeg to duker til spisebordet, to sengesett til hvert familiemedlem, og ikke flere håndklær enn at de lett får plass i skapet på badet (containerprinsippet igjen). Jeg har en kasse som står i gangen utenfor soverommene hele året. Oppi der går alle barneklær og leker som ungene er ferdige med, og så tar jeg dem med på et barneutstyrsmarked som arrangeres to ganger i året. Større ting på finn.no. Klær og alt mulig annet egentlig legger jeg ut både på tise og finn.no, for det er litt forskjellig hva som slår an hvor. Facebooksalg prøver jeg av og til, men liker det ikke så godt som finn og tise. Ellers har jeg et familiemedlem som arrangerer loppemarked hvert år, så resten går der. Til jul har hele familien etterhvert dreidd over til spiselige gaver og opplevelser, eller så følges ønskelister nøye. Men så er det jo viktig å huske på at det er lov å ha ting - men bare de som betyr noe spesielt for deg, enten det er mange eller få. Det er ikke noe hyggelig å sitte igjen i et ribba hvitt rom, hvis man egentlig tenderer mot maksimalisme. Nøkkelen er å komme til det punktet der det er du som eier tingene, og ikke tingene som eier deg. Anonymkode: 26ad4...9c8 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #57 Del Skrevet 30. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle snakker om Marie Kondo, men det er jo noen tips å hente hos Synnøve Skarbø også, eller? Har ikke lest bøkene hennes, men fått med meg noen nyttige tips fra omtale og ryddeprogram. For min del består rydding mer på relasjonsfronten. Innse at noen vennskap er ved veis ende, eller ikke er hva jeg trodde, så jeg ikke trenger bruke mer energi på dem. Anonymkode: 64366...c03 jeg har sett ryddeprogrammene hennes, uten å få så mye av det. Føler at hun bare kaster og kaster, uten noen bestemt tanke bak, og helt uten tanke på gjenbruk, og resten stappes i nye bokser fra Clas Ohlson, slik at man må ut å kjøpe mer. Dette er tv-programmene da, mulig boka er annerledes. Anonymkode: 26ad4...9c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #58 Del Skrevet 30. desember 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle snakker om Marie Kondo, men det er jo noen tips å hente hos Synnøve Skarbø også, eller? Har ikke lest bøkene hennes, men fått med meg noen nyttige tips fra omtale og ryddeprogram. For min del består rydding mer på relasjonsfronten. Innse at noen vennskap er ved veis ende, eller ikke er hva jeg trodde, så jeg ikke trenger bruke mer energi på dem. Anonymkode: 64366...c03 Hva er prinsippene til Skarbø da? Anonymkode: b35e1...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #59 Del Skrevet 30. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har holdt på med dette litt av og på siden 2013. Jeg liker Marie Kondo, men det som fungerer best for meg er containerprinsippet (ikke søppelcontainer! men container i betydningen "oppbevaringsplass"): Jeg har begrenset oppbevatingsplass til en type ting - eksempel jeg har bare en vegg med bokhylle, ett garderobeskap, ett hus som er relativt lite. Når oppbevaringsplassen er brukt opp, er det forbudt å kjøpe nye esker og nye skap og i siste instans nytt hus. Da MÅ noe ut, før noe nytt får komme inn. Den heldige konsekvensen av dette er at man blir svært kritisk til hva man kjøper, og etterhvert som ting likevel byttes ut så begynner boksamlingen og skosamlingen og innholdet i kjøkkenskapene å få bedre kvalitet. Når man skal ta tak i dette for første gang, er det enklest å begynne med barneklær og leker, videre på egne klær. Det vi hadde altfor mye av var sengetøy, håndklær og duker. Nå har jeg to duker til spisebordet, to sengesett til hvert familiemedlem, og ikke flere håndklær enn at de lett får plass i skapet på badet (containerprinsippet igjen). Jeg har en kasse som står i gangen utenfor soverommene hele året. Oppi der går alle barneklær og leker som ungene er ferdige med, og så tar jeg dem med på et barneutstyrsmarked som arrangeres to ganger i året. Større ting på finn.no. Klær og alt mulig annet egentlig legger jeg ut både på tise og finn.no, for det er litt forskjellig hva som slår an hvor. Facebooksalg prøver jeg av og til, men liker det ikke så godt som finn og tise. Ellers har jeg et familiemedlem som arrangerer loppemarked hvert år, så resten går der. Til jul har hele familien etterhvert dreidd over til spiselige gaver og opplevelser, eller så følges ønskelister nøye. Men så er det jo viktig å huske på at det er lov å ha ting - men bare de som betyr noe spesielt for deg, enten det er mange eller få. Det er ikke noe hyggelig å sitte igjen i et ribba hvitt rom, hvis man egentlig tenderer mot maksimalisme. Nøkkelen er å komme til det punktet der det er du som eier tingene, og ikke tingene som eier deg. Anonymkode: 26ad4...9c8 Har ikke prøvd Tise, hvordan ting slår an der? Anonymkode: b35e1...c75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #60 Del Skrevet 30. desember 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er prinsippene til Skarbø da? Anonymkode: b35e1...c75 Nå ser ikke jeg i rydding som religion-tema, eller at en regel er uten unntak, så prinsipper er jeg ikke opptatt av og Kondo er derfor heller ikke min gudinne. Som sagt har jeg heller ikke lest Skarbø-bøkene, men plukket med meg noen nyttige tips. Ang ikke stabling av klær, men rulling, type plassbesparende kleshengere, velg selv kode for sortering (farge, alfabetisk, tema), pakking sengetøy med stretchlaken er del av pakken ol. Anonymkode: 64366...c03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå