Gå til innhold

Politiskrekk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Edie, adm.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Ja vi har definitivt relativt god kunnskap på å se forskjell på folk som har noe å skjule og dermed gjør seg vanskelige, kontra folk som bare er skremt og traumatiserte. 

I din situasjon kan det også løses ved at du for eksempel selv tømmer lommene dine foran politibetjenten, slik at du slipper den kroppskontakten som kan føles veldig ubehagelig. Uansett kan det være lurt å si ifra på forhånd om at du har et problem/ubehag med kroppskontakt og at det ikke er for å være vanskelig.

Er det fullstendig åpenbart at du ikke har noe du selv eller andre kan skade seg med, så må ikke en sikkerhetsvisitasjon gjennomføres. 

Det handler til syvende og sist om sunn fornuft.

Anonymkode: fae95...5a1

Men hva med meg da, som en periode slet med rus. Først og fremst var jeg en psykiatrisk pasient som var mye innlagt og ofte bragt til legevakt av politiet, men noen ganger ble det arresten. Var da alkoholpåvirket og i stor psykisk ubalanse. 

Når jeg ble holdt fast så strittet jeg i mot og prøvde alt jeg kunne for å vri meg løs. Altså ikke i form av å slå og slik, men bare vri meg løs. 

Så ble det et slags basketak på glattcella fordi de skulle visittere meg. De var vel 4 eller 5 politifolk som holdt meg fast. Jeg brukte all kraft på å vike unna og i dette basketaket kom jeg til skade å klore en kvinnelig student. Jeg la ikke merke til det i situasjonen en gang og ble fortalt om det under avhør dagen etterpå. Før de kjørte meg til legevakt og videre til psykiatrisk. 

Ble dømt for vold mot offentlig politimann og studenten påstå jeg gjorde det med vitende og vilje. Ingen brydde seg om alle blåmerker og vonde knær og albuer JEG har fått. 

Greit nok at de måtte kroppsvisittere meg, men jeg var veldig syk og jeg fikk panikk av å bli holdt fast og kledd av. Men at de siktet meg, og fikk meg dømt for vold. Det kan jeg fortsatt ikke fatte. Jeg har aldri slått eller dyttet noen. Jeg er ikke voldelig av meg. Jeg kom borti på feil plass når jeg forsøkte å vri meg løs i panikk. Satt og gråt i rettsalen der studenten ikke så på meg ett sekund, men påstod jeg gjorde det med vilje. 

De fleste møtene mine med politiet har jeg dog blitt behabdlet med respekt. De vet jeg er syk og de få gangene vi møtes nå vet de at jeg bare er i et kort tilbakefall da jeg har blitt svært mye bedre på å tåle problemene mine. Og mye mindre rus. 

Anonymkode: f77f1...e02

Skrevet

Jeg tror det er forskjell på politifolk som på andre, men jeg får ikke rost dem nok. Har hatt med dem å gjøre pga omstendigheter som ikke handlet om meg personlig, og de var helt enestående da jeg selv ble utsatt for vold. Så norsk politi er bare fantastiske i mitt syn. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan tillegge at jeg hadde uniformsskrekk som barn og ungdom. Ble skremt pga div ting familiemedlemmer sa. Bakover i slekten var familie i ikke så godt miljø, og jeg ble påvirket.

Helt til jeg kom til Norge. Politiet er flinke her! De er hyggelige uten å ville være "kompisen din". De er myndige uten å være arrogante. Og de unngår å eskalere farlige situasjoner. Kjempedyktige syns jeg. Mine erfaringer 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med meg da, som en periode slet med rus. Først og fremst var jeg en psykiatrisk pasient som var mye innlagt og ofte bragt til legevakt av politiet, men noen ganger ble det arresten. Var da alkoholpåvirket og i stor psykisk ubalanse. 

Når jeg ble holdt fast så strittet jeg i mot og prøvde alt jeg kunne for å vri meg løs. Altså ikke i form av å slå og slik, men bare vri meg løs. 

Så ble det et slags basketak på glattcella fordi de skulle visittere meg. De var vel 4 eller 5 politifolk som holdt meg fast. Jeg brukte all kraft på å vike unna og i dette basketaket kom jeg til skade å klore en kvinnelig student. Jeg la ikke merke til det i situasjonen en gang og ble fortalt om det under avhør dagen etterpå. Før de kjørte meg til legevakt og videre til psykiatrisk. 

Ble dømt for vold mot offentlig politimann og studenten påstå jeg gjorde det med vitende og vilje. Ingen brydde seg om alle blåmerker og vonde knær og albuer JEG har fått. 

Greit nok at de måtte kroppsvisittere meg, men jeg var veldig syk og jeg fikk panikk av å bli holdt fast og kledd av. Men at de siktet meg, og fikk meg dømt for vold. Det kan jeg fortsatt ikke fatte. Jeg har aldri slått eller dyttet noen. Jeg er ikke voldelig av meg. Jeg kom borti på feil plass når jeg forsøkte å vri meg løs i panikk. Satt og gråt i rettsalen der studenten ikke så på meg ett sekund, men påstod jeg gjorde det med vilje. 

De fleste møtene mine med politiet har jeg dog blitt behabdlet med respekt. De vet jeg er syk og de få gangene vi møtes nå vet de at jeg bare er i et kort tilbakefall da jeg har blitt svært mye bedre på å tåle problemene mine. Og mye mindre rus. 

Da var det til ditt eget beste at du ble holdt fast. Hadde de ikke gjort det, kunne du ha skadet deg selv eller andre.

Anonymkode: 110fd...92c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var det til ditt eget beste at du ble holdt fast. Hadde de ikke gjort det, kunne du ha skadet deg selv eller andre.

Det var ikke det som var problemet. Jeg skjønner jo i ettertid at jeg ble holdt fast. Men å straffeforfølge meg og påsto jeg klorte med vilje når jeg vet hundre% sikkert at det ikke er tilfelle og at det ifølge advokaten var idiotisk hele opplegget. Det mener jeg ble helt feil. Da fikk jeg straff og flere belastninger enn jeg alt hadde. 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det som var problemet. Jeg skjønner jo i ettertid at jeg ble holdt fast. Men å straffeforfølge meg og påsto jeg klorte med vilje når jeg vet hundre% sikkert at det ikke er tilfelle og at det ifølge advokaten var idiotisk hele opplegget. Det mener jeg ble helt feil. Da fikk jeg straff og flere belastninger enn jeg alt hadde. 

Situasjonen du beskriver der sånn er dessverre ikke så uvanlig. Politiet er borti veldig mange mennesker med ulike psykiske lidelser. Angst, depresjon, rus osv. 

Som du sikkert skjønner må vi håndtere slike mennesker fra tid til annen, og vi tilstreber alltid å løse det på en mest mulig rolig og fin måte for alle parter. Dessverre er ikke alltid dette en mulighet, ettersom personen kan ha store problemer med å samarbeide med politiet av ulike grunner. Det har vi full forståelse for, og vi skjønner at deres bilde og syn på situasjonen ikke er lik som vår. Samtidig er det vår plikt å sørge for at vi har kontroll på personen og at denne ikke kan utgjøre en fare for seg selv eller andre. I noen tilfeller må man bruke makt for å gjennomføre visitasjon og andre tvangsmessige tiltak. 

Vi har full forståelse for at dette ikke er noe hyggelig for personen som blir utsatt for dette, men det er dessverre noe som bare må gjøres.

Det at du ble straffeforfulgt i din hendelse med politiet er jo selvfølgelig veldig kjedelig for deg, og ofte er det slik at personer kan bli anmeldt for volden som de utsetter politifolk for. Vi skjønner at ikke alle tilfeller er med vilje og at det kan skje ved et uhell pga personen har panikk. I mange tilfeller vil også psykiske syke personer kunne unngå straff dersom man kan bevise at du var psykotisk i gjerningsøyeblikket og ikke i en tilstand hvor du var tilregnelig. Det er også andre faktorer som stress, panikk osv som kan spille inn. 

Dersom psykosen er utløst av selvpåført rus vil din sak i mange tilfeller stille seg noe dårligere, ettersom dette ikke er noe som gir straffereduksjon. 

Det at studenten forklarte at du gjorde dette med viten og vilje var jo hennes vurdering av situasjonen og det er nok ikke så mye du får gjort med dette. Vi tilstreber alltid å beskrive hendelser i våre rapporter på en objektiv måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonen du beskriver der sånn er dessverre ikke så uvanlig. Politiet er borti veldig mange mennesker med ulike psykiske lidelser. Angst, depresjon, rus osv. 

Som du sikkert skjønner må vi håndtere slike mennesker fra tid til annen, og vi tilstreber alltid å løse det på en mest mulig rolig og fin måte for alle parter. Dessverre er ikke alltid dette en mulighet, ettersom personen kan ha store problemer med å samarbeide med politiet av ulike grunner. Det har vi full forståelse for, og vi skjønner at deres bilde og syn på situasjonen ikke er lik som vår. Samtidig er det vår plikt å sørge for at vi har kontroll på personen og at denne ikke kan utgjøre en fare for seg selv eller andre. I noen tilfeller må man bruke makt for å gjennomføre visitasjon og andre tvangsmessige tiltak. 

Vi har full forståelse for at dette ikke er noe hyggelig for personen som blir utsatt for dette, men det er dessverre noe som bare må gjøres.

Det at du ble straffeforfulgt i din hendelse med politiet er jo selvfølgelig veldig kjedelig for deg, og ofte er det slik at personer kan bli anmeldt for volden som de utsetter politifolk for. Vi skjønner at ikke alle tilfeller er med vilje og at det kan skje ved et uhell pga personen har panikk. I mange tilfeller vil også psykiske syke personer kunne unngå straff dersom man kan bevise at du var psykotisk i gjerningsøyeblikket og ikke i en tilstand hvor du var tilregnelig. Det er også andre faktorer som stress, panikk osv som kan spille inn. 

Dersom psykosen er utløst av selvpåført rus vil din sak i mange tilfeller stille seg noe dårligere, ettersom dette ikke er noe som gir straffereduksjon. 

Det at studenten forklarte at du gjorde dette med viten og vilje var jo hennes vurdering av situasjonen og det er nok ikke så mye du får gjort med dette. Vi tilstreber alltid å beskrive hendelser i våre rapporter på en objektiv måte.

Ja og jeg forstår og kan si meg enig i det meste du sier, men jeg vil ikke si studenten var særlig objektiv. 

Jaja...De fleste jeg har møtt i politiet har vært greie. 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.1.2020 den 18.17, AnonymBruker skrev:

Politiet må faktisk bruke grep for å beskytte både seg selv og deg. Vold mot tjenestemann -kvinne er faktisk forbudt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe hyggelig?? Det kan være ordentlig traumatisk. Altså å bli holdt fast av flere mennesker og tvangsavkledd. Da hadde jeg oppriktig trodd at nå blir jeg voldtatt og nå dør jeg. Hadde fått totalt dødsangst. 

Anonymkode: ba205...e5d

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2020 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Ja vi har definitivt relativt god kunnskap på å se forskjell på folk som har noe å skjule og dermed gjør seg vanskelige, kontra folk som bare er skremt og traumatiserte. 

I din situasjon kan det også løses ved at du for eksempel selv tømmer lommene dine foran politibetjenten, slik at du slipper den kroppskontakten som kan føles veldig ubehagelig. Uansett kan det være lurt å si ifra på forhånd om at du har et problem/ubehag med kroppskontakt og at det ikke er for å være vanskelig.

Er det fullstendig åpenbart at du ikke har noe du selv eller andre kan skade seg med, så må ikke en sikkerhetsvisitasjon gjennomføres. 

Det handler til syvende og sist om sunn fornuft.

Det er bra at dere får opplæring i å se forskjell. Jeg har hvertfall opplevd at vektere/vakter f.eks har tatt hensyn til det fordi de har forstått at jeg er redd uten at det betyr at jeg har noe ulovlig på meg.

Ja, det med å tømme lommene er jo en veldig god idé. Det er viktig med kommunikasjon i slike tilfeller. Har den tendensen at jeg går i frys og da er det vanskelig å forklare hva jeg trenger. Vil ikke fornærme noen heller for det er ikke noe mot den personen at jeg ikke vil bli visitert. Er bare redd for nærhet og føler meg invadert og ‘stjålet’. 

Det er bra. Tror jeg ser ganske uskyldig ut og har aldri med meg noe som er ulovlig ei heller er jeg innblandet i noe kriminelt. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politiet må faktisk bruke grep for å beskytte både seg selv og deg. Vold mot tjenestemann -kvinne er faktisk forbudt.

Ja. Bare at det var ikke et tilfelle av vold. Med mindre du roper vold med en gang noen kommer borti deg ved et uhell og sier beklager etterpå da. I så fall er vel de fleste av oss voldelig. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe hyggelig?? Det kan være ordentlig traumatisk. Altså å bli holdt fast av flere mennesker og tvangsavkledd. Da hadde jeg oppriktig trodd at nå blir jeg voldtatt og nå dør jeg. Hadde fått totalt dødsangst. 

Joda jeg kunne sikkert valgt et sterkere ord, poenget er uansett at vi er meget klar over at dette er veldig ubehagelig for den aktuelle personen. Vi synes heller ikke det er en hyggelig del av jobben, men det er dessverre en del av den. Vi vil alltid prøve å løse det på en så enkel måte som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Ja og jeg forstår og kan si meg enig i det meste du sier, men jeg vil ikke si studenten var særlig objektiv. 

Jaja...De fleste jeg har møtt i politiet har vært greie. 

Skjønner at det var veldig kjedelig for deg at det fikk konsekvenser. Dere har nok veldig forskjellige oppfatninger av situasjonen. Hvis du skulle være så uheldig å havne i en lignende situasjon til en annen gang, går det an å forsøke å høre om det er mulighet til å snakke med den politibetjenten som du var "voldelig" mot, og forklare din situasjon og at du aldri mente å skade. Det kan i enkelte tilfeller gi en litt mer forståelse av hva du gikk igjennom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det var veldig kjedelig for deg at det fikk konsekvenser. Dere har nok veldig forskjellige oppfatninger av situasjonen. Hvis du skulle være så uheldig å havne i en lignende situasjon til en annen gang, går det an å forsøke å høre om det er mulighet til å snakke med den politibetjenten som du var "voldelig" mot, og forklare din situasjon og at du aldri mente å skade. Det kan i enkelte tilfeller gi en litt mer forståelse av hva du gikk igjennom.

Jeg sa akkurat de tingene i både avhøret og rettsaken, men det hjalp ikke. 

Men jeg skal nok ikke havne i samme situasjon igjen. 

Skrevet
På 4.1.2020 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Få andre nasjoner har blitt kritisert så mye for brudd på uskyldspresumsjonen (altså at man faktisk er uskyldig til det motsatte er bevist) og Norge er vel det eneste landet i verden som har prestert et DOBBELT justismord (angående Fritz Moen)

For det første: Kilde, takk.

For det andre: Hvordan ble disse sakene oppdaget? Tror du de ville blitt oppdaget i et samfunn med dårlig rettsikkerhet? Nei.

Du snur alt på hodet.

Sitat

Men de aller fleste nordmenn har null og niks personlig erfaring med norsk politi eller rettsvesen. Så folk vet rett og slett ikke hvor ille dette faktsk er. Men det er faktisk urovekkende mange som dømmes bare på bakgrunn av indisier og vage påstander i dette landet.

Skjerp deg. Å begynne å bable om domstolene i denne tråden er en total avsporing.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 1/4/2020 at 2:38 PM, AnonymBruker said:

Nå vet vi fra Sverige at en mann med Downs syndrom og lekepistol ble skutt av politiet.

Ja, og så? Politiet er da ikke synske, og kan ikke vite at våpenet de ser ikke er ekte. Når våpenet pekes mot dem så har de rett til å skyte for å forsvare seg.

For noen måneder siden var det i Norge en mann som ønsket å isolere seg men som helsevesenet kom for å kontrollere mot hans ønske. Da han ikke ønsket det kom politiet og drepte ham.

Nei, han ble drept fordi han angrep politiet og prøvde å drepe dem.

Jeg er vel langt mer lovlydig enn folk flest men allikevel livredd politiet. Dette påvirker i stor grad mitt liv. Der jeg vokste opp var det kun en lensmann og en lensmannsbetjent. De brukte aldri uniform og aldri uniformert bil. En sjelden gang brukte de blålys. Jeg hadde ikke noe problem med de. Nå unngår jeg å kjøre bil for å unngå å bli stoppet i kontroll av politiet. Hvis jeg må kjøre bil så kjører jeg helst på steder og tider av døgnet hvor politiet ikke er ute. Jeg missliker også å bevege meg i byområder hvor det kan være politi. Jeg foretrekker å være i skog og natur og føler meg veldig mye tryggere der siden det ikke finnes politi der.

Her er det nok du som er problemet og ikke politiet. Å være så sykelig redd er ikke normalt.

Delryddet for spekulasjoner. 

_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...