AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #41 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Øh, nei det der stemmer ikke. Jeg har kommet utfor politifolk som bare er regelrette drittsekker uansett om man oppfører seg rolig og pent. Politiyrket er et yrke som tiltrekker seg mange maktkåte folk og tidligere mobbeoffere som nå ser sitt snitt til å ta igjen på uskyldige mennesker. Anonymkode: 405fa...5f3 For all del trist at du synes det! Men du generaliserer nok noe voldsomt. Jeg sier ikke at alle politifolk er perfekte eller gjør alt rett til enhver tid. Men det kan også være at din definisjon av rolig og pent ikke nødvendigvis er det alle andre mener er rolig og pent. Hvis du kun har blitt utsatt for såkalte "drittsekker og mobbeoffere" så kan det være noe med måten du oppfører deg. Frasen maktkåte og tidligere mobbeoffere er en veldig veldig standard hersketeknikk fra de som oprerer på den andre siden av loven. Anonymkode: fae95...5a1 6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #42 Skrevet 1. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et spørsmål. La oss si at dere skal kroppsvisitere en person, men så blir personen redd, stum og går i frys slik at denne ikke klarer å røre på seg - hvordan håndterer dere slike situasjoner? Gjøres kroppsvisiteringen med makt da, eller tar dere dere tid til å få roet ned personen? Anonymkode: ba205...e5d Det kan jo selvfølgelig komme noe an på situasjonen, men i de aller fleste tilfeller vil vi jo alltid prøve å løse situasjonen med kommunikasjon, slik at ting kan foregå på en rolig og fin måte. Det er jo alltid det som er ønskelig. I en situasjon som du beskriver, ville jeg definitivt prøvd å roe deg ned og forklart deg grundig hvorfor vi gjør som vi gjør, og at det er ingen grunn til å frykte situasjonen. I tilfeller hvor personen nekter fullstendig uansett hvor hardt du prøver å roe han/hun ned, og vi har grunn til å tro at personen kan være i besittelse av en farlig gjenstand eller noe ulovlig, så kan en visitasjon bli gjennomført ved bruk av makt. Vi prøver også alltid å tilstrebe at kvinner visiterer kvinner og menn visiterer menn. Vi har selvfølgelig full forståelse for at dette kan føles ubehagelig for personen som blir visitert, men samtidig er det vår jobb å forsikre oss om at personen er "sikker." Så lenge personen samarbeider så er en kroppsvisitasjon meget fort overstått. Tingen er at politiet foretar såkalte sikkerhetsvisitasjoner før vi transporterer folk videre. Det er for å forsikre oss om at personen ikke har noe han/hun kan skade seg selv eller andre med. Anonymkode: fae95...5a1 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #43 Skrevet 1. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo selvfølgelig komme noe an på situasjonen, men i de aller fleste tilfeller vil vi jo alltid prøve å løse situasjonen med kommunikasjon, slik at ting kan foregå på en rolig og fin måte. Det er jo alltid det som er ønskelig. I en situasjon som du beskriver, ville jeg definitivt prøvd å roe deg ned og forklart deg grundig hvorfor vi gjør som vi gjør, og at det er ingen grunn til å frykte situasjonen. I tilfeller hvor personen nekter fullstendig uansett hvor hardt du prøver å roe han/hun ned, og vi har grunn til å tro at personen kan være i besittelse av en farlig gjenstand eller noe ulovlig, så kan en visitasjon bli gjennomført ved bruk av makt. Vi prøver også alltid å tilstrebe at kvinner visiterer kvinner og menn visiterer menn. Vi har selvfølgelig full forståelse for at dette kan føles ubehagelig for personen som blir visitert, men samtidig er det vår jobb å forsikre oss om at personen er "sikker." Så lenge personen samarbeider så er en kroppsvisitasjon meget fort overstått. Tingen er at politiet foretar såkalte sikkerhetsvisitasjoner før vi transporterer folk videre. Det er for å forsikre oss om at personen ikke har noe han/hun kan skade seg selv eller andre med. Anonymkode: fae95...5a1 Men selv om personen nekter, så er det jo ikke sikkert denne besitter noe ulovlig eller farlig. Kanskje personen har opplevd f.eks voldtekt eller seksuelle overgrep som gjør slike situasjoner triggende? Å da bli mistenkt for å ha noe på seg samt bli tvunget til kroppskontakt, det kan jo være virkelig retraumatiserende. Jeg bare stiller spørsmål til hvordan slike situasjoner blir håndtert. Mener ikke å dømme eller noe sånn, jeg er bare nysgjerrig. Selv er jeg f.eks alltid redd gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg ikke takler visse former for berøring, og sist jeg pep så frosset jeg fast i bakken og så helt skrekkslagen ut. Jeg tror vekteren skjønte hva som var greia og at jeg ikke hadde noe på meg. Heldigvis. Har dere opplæring i å se forskjell på når folk er skremt grunnet traumerelaterte årsaker eller fordi de har noe ulovlig å skjule? Anonymkode: ba205...e5d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #44 Skrevet 1. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men selv om personen nekter, så er det jo ikke sikkert denne besitter noe ulovlig eller farlig. Kanskje personen har opplevd f.eks voldtekt eller seksuelle overgrep som gjør slike situasjoner triggende? Å da bli mistenkt for å ha noe på seg samt bli tvunget til kroppskontakt, det kan jo være virkelig retraumatiserende. Jeg bare stiller spørsmål til hvordan slike situasjoner blir håndtert. Mener ikke å dømme eller noe sånn, jeg er bare nysgjerrig. Selv er jeg f.eks alltid redd gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg ikke takler visse former for berøring, og sist jeg pep så frosset jeg fast i bakken og så helt skrekkslagen ut. Jeg tror vekteren skjønte hva som var greia og at jeg ikke hadde noe på meg. Heldigvis. Har dere opplæring i å se forskjell på når folk er skremt grunnet traumerelaterte årsaker eller fordi de har noe ulovlig å skjule? Anonymkode: ba205...e5d Ja vi har definitivt relativt god kunnskap på å se forskjell på folk som har noe å skjule og dermed gjør seg vanskelige, kontra folk som bare er skremt og traumatiserte. I din situasjon kan det også løses ved at du for eksempel selv tømmer lommene dine foran politibetjenten, slik at du slipper den kroppskontakten som kan føles veldig ubehagelig. Uansett kan det være lurt å si ifra på forhånd om at du har et problem/ubehag med kroppskontakt og at det ikke er for å være vanskelig. Er det fullstendig åpenbart at du ikke har noe du selv eller andre kan skade seg med, så må ikke en sikkerhetsvisitasjon gjennomføres. Det handler til syvende og sist om sunn fornuft. Anonymkode: fae95...5a1 3
Sliten&kjørt52 Skrevet 1. januar 2020 #45 Skrevet 1. januar 2020 (endret) Hvem er det jeg ber om hjelp, når det er krise..? Denne måneden som gikk sist: En av "gutta" hadde vært skikkelig psykotisk litt for lenge, var en fare for seg selv, -litt for masse amfetamin, over tid. Fant ut hvor han bodde nå, -offentlig tilbud. Pga. taushetsplikt møtte jeg bare vegger der, og i helsevesenet. ... Neste gang jeg traff han hadde han med seg 12 bæreposer, fryktet han hadde blitt hivi ut fra "siste stopp". Ringte 02800 og forklarte problemet. De tok meg på største alvor, krimmen ble involvert, tror han ble internt etterlyst, for å finne ut hvor han var. Vet ikke hva som skjedde, men han var i vater når jeg traff han for en uke siden. For ett par dager siden, eller en, når ett medlem her på KG truet med selvmord, -og det ble truet med angrep på skoler i en norsk by, -les terror. Hvem er det vi ringer ..? Seff. er det politiet. De har ikke en lett jobb alltid. Edit: Som alle andre, -helsevesen, brann, m.fler. har de ett mål, som står over alt. REDDE LIV OG HELSE..! a. Endret 1. januar 2020 av Sliten&kjørt52 1
_popcorn_ Skrevet 1. januar 2020 #46 Skrevet 1. januar 2020 Ryddet for spekulasjoner og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #47 Skrevet 2. januar 2020 22 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev: Jeg tror det var en "senior" politimann som hadde mest å si, for att jeg som en skikkelig sinna og forvirret drittunge "skrudde på hjernen". Var på veldig god veg "utenfor stupet". Alle på Norges største politidistrikt / stasjon kjente meg igjen på 200 meter, bakfra. Ble knipi med noe hasj i slottsparken, igjen. Var på veg inn på huset, -kjente rutinen godt, glattcelle, så damene på B.V. vakta, bli hentet eller kjørt hjem. ... Sjefen ba de stoppe ved en liten park ved akerselva, kommanderte meg ut. Jeg trodde jeg visste hva som kom. -Les: Grisebank. Han satte meg ned på en benk, så på meg l e n g e, spurte så hva jeg dreiv med, spurte om hvordan jeg trodde livet til de jeg vanket sammen med (alle 4 år eldre, eller mer) som hadde begynt med heroin, ville være om 2 år. Han visste jo seff. navnene på gutta. -Kastet hasjen min i elva, og ba meg gå hjem. Dette var seff før noen politihøyskole. Jeg mener vi har ett politi i verdensklasse. Edit: TAKK O.P. -for dette. -Og mye mer. Stå på, -og god vakt. . a. Veldig hyggelig å høre at over tid så har ditt syn på politiet endret seg! Det er veldig motiverende å høre om folk som har vært langt ute på skråplanet, som over tid har vokst opp og klart seg godt. Da også ved hjelp av politiets bidrag. Det er slike historier som motiverer videre for arbeidet vi gjør og en del utakknemlighet vi mottar på veien. Politiet vil for mange alltid være en slags syndebukk for hvorfor ting gikk galt, men enkelte vil også forstå på sikt at i mange tilfeller forsøkte politiet bare å hjelpe. Du vil aldri vinne noen populæritetskonkurranse ved å bli politi, du vil høre og få MYE dritt opp gjennom årene. MEN det er så til de grader verdt det når du møter og bidrar til å redde et liv, hjelpe noen eller bare gjøre dagen til noen litt bedre. Høres sikkert veldig klisje ut, men for meg og mange andre kollegaer er det det som driver oss. Anonymkode: fae95...5a1 4
Honey Dew Skrevet 2. januar 2020 #48 Skrevet 2. januar 2020 På 27.12.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev: Jeg er redd fordi jeg ikke stoler på menn på grunn av ting som har skjedd i livet mitt. Det er bare makten de har og uniformen. Jeg blir så redd for at de misbruker den. Ble veldig redd når han holdt meg fast, og hadde lyst til å rømme derifra, men var jo også redd for at det skulle utarte seg. Anonymkode: 171e3...83f Du må kontakte psykolog for slik kan du ikke ha det. 1
jabx Skrevet 2. januar 2020 #49 Skrevet 2. januar 2020 På 1.1.2020 den 13.20, AnonymBruker skrev: Øh, nei det der stemmer ikke. Jeg har kommet utfor politifolk som bare er regelrette drittsekker uansett om man oppfører seg rolig og pent. Politiyrket er et yrke som tiltrekker seg mange maktkåte folk og tidligere mobbeoffere som nå ser sitt snitt til å ta igjen på uskyldige mennesker. Anonymkode: 405fa...5f3 Noe sier meg at det ikke bare er politiet som eventuelt er drittsekker her. Og er man maktkåt så kommer man ikke veldig langt. Eventuell maktbruk må begrunnes, og det er som regel alltid andre politifolk rundt som ser hva som skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #50 Skrevet 4. januar 2020 På 27.12.2019 den 18.33, Whistler skrev: I min verden er man herre over sine egne valg. Deretter tar man konsekvensen av sine valg. Jeg har helt sikkert mye å lære om verden, men noe av det jeg lærte tidlig (av mine mer eller mindre gode ungdomsvenner) var at om man ikke ønsker å ha kontakt med politiet så unngår man å ha kontakt med de andre politiet gjerne vil snakke med. Hvis du føler at det ikke er opp til deg hvem som kommer på besøk så bor du ikke langt nok unna de du ikke vil ha besøk av. Javel, så hvis noen bryter seg inn hos deg og voldtar, banker eller raner deg så er det et valg du selv har tatt? Anonymkode: 57f4c...981
Whistler Skrevet 4. januar 2020 #51 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel, så hvis noen bryter seg inn hos deg og voldtar, banker eller raner deg så er det et valg du selv har tatt? Anonymkode: 57f4c...981 Hva tror du? Tror du at "bryter seg inn" er i den kategorien jeg kaller besøk?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #52 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, Whistler skrev: Hva tror du? Tror du at "bryter seg inn" er i den kategorien jeg kaller besøk? Ingen her, utenom deg selv, vet hva du kaller hva. Når det gjelder besøk går dette under uttrykket, "uventet besøk". Anonymkode: e94aa...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #53 Skrevet 4. januar 2020 Kan kjenne meg igjen her. Har hatt besøk av de før pga familiemedlem sine problemer. Kan jo være at de "speiler" mye av den kriminelle væremåten? At du kjenner igjen trekk fra kriminelle? De jobber jo mye mot miljøer som ikke akkurat sender signaler om trygghet e.l. Anonymkode: 1f28e...9d9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #54 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, Whistler skrev: Hva tror du? Tror du at "bryter seg inn" er i den kategorien jeg kaller besøk? Du skrev i innlegget ditt at man selv må unngå å ha kontakt med folk politiet ville ha kontakt med, virker ikke som at du er klar over at ofte så møter man på disse folka helt ufrivillig. Anonymkode: 57f4c...981 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #55 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen her, utenom deg selv, vet hva du kaller hva. Når det gjelder besøk går dette under uttrykket, "uventet besøk". Anonymkode: e94aa...2c0 Nettopp. Anonymkode: 57f4c...981
Whistler Skrevet 4. januar 2020 #56 Skrevet 4. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel, så hvis noen bryter seg inn hos deg og voldtar, banker eller raner deg så er det et valg du selv har tatt? Anonymkode: 57f4c...981 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen her, utenom deg selv, vet hva du kaller hva. Når det gjelder besøk går dette under uttrykket, "uventet besøk". Anonymkode: e94aa...2c0 Sitat nummer en er en påstand jeg stilte spørsmål ved (og som selvsagt mister sin validitet ved at det tas ut av en sitatrekke). Hva tror du? Tror du at jeg kaller innbrudd med ran og voldtekt besøk i den normale forståelsen av ordet? Tror du at de som blir utsatt for innbrudd, ran og vold sliter mest med politiskrekk, eller tror du at det kan være andre problemer som er betydelig mer fremtredende?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #57 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, Whistler skrev: Hva tror du? Tror du at jeg kaller innbrudd med ran og voldtekt besøk i den normale forståelsen av ordet? Tror du at de som blir utsatt for innbrudd, ran og vold sliter mest med politiskrekk, eller tror du at det kan være andre problemer som er betydelig mer fremtredende? Du er ikke trådens tema. Hva du kaller forskjellige ting raker oss ikke. Uttrykket, "uventet besøk", brukes om mye forskjellig. Eksempel, "jeg fikk uventet besøk i natt av to innbruddstyver, viste seg at de trodde jeg var dratt på ferie, heldigvis var politiet ikke langt unna når jeg ringte de". Anonymkode: e94aa...2c0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #58 Skrevet 4. januar 2020 På 27.12.2019 den 17.28, Doge skrev: Ingen grunn til å være redd for politiet med mindre du har gjort noe ulovlig. Nå vet vi fra Sverige at en mann med Downs syndrom og lekepistol ble skutt av politiet. For noen måneder siden var det i Norge en mann som ønsket å isolere seg men som helsevesenet kom for å kontrollere mot hans ønske. Da han ikke ønsket det kom politiet og drepte ham. Jeg er vel langt mer lovlydig enn folk flest men allikevel livredd politiet. Dette påvirker i stor grad mitt liv. Der jeg vokste opp var det kun en lensmann og en lensmannsbetjent. De brukte aldri uniform og aldri uniformert bil. En sjelden gang brukte de blålys. Jeg hadde ikke noe problem med de. Nå unngår jeg å kjøre bil for å unngå å bli stoppet i kontroll av politiet. Hvis jeg må kjøre bil så kjører jeg helst på steder og tider av døgnet hvor politiet ikke er ute. Jeg missliker også å bevege meg i byområder hvor det kan være politi. Jeg foretrekker å være i skog og natur og føler meg veldig mye tryggere der siden det ikke finnes politi der. Min redsel for politiet skyldes ikke egne erfaringer men hva jeg hører fra andre, leser i media og at dette er en fremmed gruppe. Jeg var over 20 år første gang jeg snakket med en person som jeg senere fikk vite jobbet i politiet. Anonymkode: 942c1...6af 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #59 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå vet vi fra Sverige at en mann med Downs syndrom og lekepistol ble skutt av politiet. For noen måneder siden var det i Norge en mann som ønsket å isolere seg men som helsevesenet kom for å kontrollere mot hans ønske. Da han ikke ønsket det kom politiet og drepte ham. Jeg er vel langt mer lovlydig enn folk flest men allikevel livredd politiet. Dette påvirker i stor grad mitt liv. Der jeg vokste opp var det kun en lensmann og en lensmannsbetjent. De brukte aldri uniform og aldri uniformert bil. En sjelden gang brukte de blålys. Jeg hadde ikke noe problem med de. Nå unngår jeg å kjøre bil for å unngå å bli stoppet i kontroll av politiet. Hvis jeg må kjøre bil så kjører jeg helst på steder og tider av døgnet hvor politiet ikke er ute. Jeg missliker også å bevege meg i byområder hvor det kan være politi. Jeg foretrekker å være i skog og natur og føler meg veldig mye tryggere der siden det ikke finnes politi der. Min redsel for politiet skyldes ikke egne erfaringer men hva jeg hører fra andre, leser i media og at dette er en fremmed gruppe. Jeg var over 20 år første gang jeg snakket med en person som jeg senere fikk vite jobbet i politiet. Anonymkode: 942c1...6af Det er jo veldig trist at du har slik en voldsom politiskrekk uten at du en gang har hatt noen personlige erfaringer som gjør at du føler det slik. Jeg vil minne deg på at media sin vinkling er VELDIG ofte slik at en sak høres mest mulig dramatisk ut og får flest mulig klikk. De snakker ofte med og siterer vitner som veldig ofte har et feil bilde av situasjonen. Husk at politiet har taushetsplikt og kan stort sett aldri uttale seg med sin versjon av situasjonen i media. Veldig mange av de historiene man hører om og leser om er ofte DERES versjon, og ofte regelrett feil eller ensporet. Jeg sier ikke at at det er kun løgn og bedrag eller at politiet aldri har begått feil, men folk er ekstremt gode på å glemme at det finnes to sider av en sak. Du trenger VIRKELIG ikke å frykte politiet i Norge på noen som helst måte, spesielt ikke hvis du aldri gjør noe galt. Anonymkode: fae95...5a1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2020 #60 Skrevet 4. januar 2020 På 1.1.2020 den 15.32, AnonymBruker skrev: Men selv om personen nekter, så er det jo ikke sikkert denne besitter noe ulovlig eller farlig. Kanskje personen har opplevd f.eks voldtekt eller seksuelle overgrep som gjør slike situasjoner triggende? Å da bli mistenkt for å ha noe på seg samt bli tvunget til kroppskontakt, det kan jo være virkelig retraumatiserende. Jeg bare stiller spørsmål til hvordan slike situasjoner blir håndtert. Mener ikke å dømme eller noe sånn, jeg er bare nysgjerrig. Selv er jeg f.eks alltid redd gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg ikke takler visse former for berøring, og sist jeg pep så frosset jeg fast i bakken og så helt skrekkslagen ut. Jeg tror vekteren skjønte hva som var greia og at jeg ikke hadde noe på meg. Heldigvis. Har dere opplæring i å se forskjell på når folk er skremt grunnet traumerelaterte årsaker eller fordi de har noe ulovlig å skjule? Anonymkode: ba205...e5d Visitering må gjennomføres uansett. Anonymkode: 110fd...92c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå