AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #21 Skrevet 27. desember 2019 32 minutter siden, Warrior skrev: De er jo bare helt vanlige folk i jobb. Med mindre noen har gjort noe alvorlig kriminelt så har ikke folk noen grunn til å være redd de. Jeg har også fått de på døra, med skjold til og med. Ble satt i håndjern og kroppsvisitert. Var greie og fortalte at de skulle sjekke om jeg hadde kniv eller noe. Ingenting skummelt med de. Da hadde jeg faktisk seriøst ikke klart å holde meg rolig. Så hvis man får et panikkanfall og forsvarer seg så kan politiet gjøre hva de vil da? Anonymkode: 171e3...83f
jabx Skrevet 27. desember 2019 #22 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde politiet på besøk her i går. Jeg er så redd for politiet og syntes det var veldig ekkelt. En skulle ta avhør av meg og sa at vi måtte gå på et eget rom. Jeg spurte om det var nødvendig noe han sa at det var. Jeg hadde lyst til å spy fordi jeg ikke ville være på et rom alene, men turte jo ikke protestere. Men da han skulle begynne avhøret så klarte jeg ikke mer. Han var heldigvis grei, og sa at jeg kunne få snakke med en dame i stedet. Er det andre som har opplevd møter med politiet? Vil gjerne bli kvitt denne frykten, så gjerne fortell om gode møter med politi. Anonymkode: 171e3...83f Hvorfor er du så redd? Ja, de må selvsagt avhøre deg atskilt fra andre, siden man ikke skal påvirke hverandres forklaring. 1
Silva Pluvialis Skrevet 27. desember 2019 #23 Skrevet 27. desember 2019 (endret) Warrior skrev (På 27.12.2019 den 19.16): De er jo bare helt vanlige folk i jobb. Med mindre noen har gjort noe alvorlig kriminelt så har ikke folk noen grunn til å være redd de. Jeg har også fått de på døra, med skjold til og med. Ble satt i håndjern og kroppsvisitert. Var greie og fortalte at de skulle sjekke om jeg hadde kniv eller noe. Ingenting skummelt med de. 😯 Hvorfor gjorde de det med deg? Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 27. desember 2019 #24 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, Doge skrev: Ingen grunn til å være redd for politiet med mindre du har gjort noe ulovlig. Folk kan være redd dem av andre grunner. F.eks hvis de ble hentet av politi som små barn i situasjoner hvor de opplevde vold eller overgrep. 4
jabx Skrevet 27. desember 2019 #25 Skrevet 27. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jo nettopp at en politimann hadde blitt tatt for å misbruke stillingen for å oppnå sex. Sånt gjør meg livredd. Anonymkode: 171e3...83f Hvis du tenker på de to sakene som ble omtalt i media nylig, så skjedde det ikke ved at de foretok avhør, men ved at de tok kontakt med kvinnene privat. Det var riktignok etter å ha truffet dem i forbindelse med jobb, men det var altså ikke slik at de plutselig kastet seg over dem og voldtok dem. Den ene kvinnen mente ikke engang det var noe galt og ønsket ikke at politimannen skulle straffes. Så du må nesten sette deg litt bedre inn i saker før du lar dem skremme deg. (Dette betyr ikke at det er greit å misbruke sin stilling for å få sex, men det skjedde ikke på jobb og det skjedde ikke ved vold eller trusler.) 2
jabx Skrevet 27. desember 2019 #26 Skrevet 27. desember 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var nettopp det at han ene ville ha vedkommemde ut av huset som gjorde at politiet til slutt kom! Det er ikke OSS politiet bør snakke med, det er han som terroriserer oss. Jo, de må faktisk å avhøre relevante vitner. Sitat Jeg lot meg avhøre, men jeg er REDD for politiet... derfor ønsket jeg ikke å være alene med en som var irritert på meg. Det er da slettes ikke uten grunn at jeg er redd for sinte mannfolk med (ubegrenset) makt. Anonymkode: 171e3...83f De har ikke ubegrenset makt, og var neppe sinte heller. Å være bestemt er ikke det samme som å være sint. Endret 27. desember 2019 av jabx 3
jabx Skrevet 27. desember 2019 #27 Skrevet 27. desember 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg faktisk seriøst ikke klart å holde meg rolig. Så hvis man får et panikkanfall og forsvarer seg så kan politiet gjøre hva de vil da? Anonymkode: 171e3...83f Nei, de kan bruke fysisk makt i den grad det er forsvarlig, nødvendig og forholdsmessig i forhold til situasjonen. 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #28 Skrevet 27. desember 2019 40 minutter siden, jabx skrev: Hvorfor er du så redd? Ja, de må selvsagt avhøre deg atskilt fra andre, siden man ikke skal påvirke hverandres forklaring. Jeg er redd fordi jeg ikke stoler på menn på grunn av ting som har skjedd i livet mitt. Det er bare makten de har og uniformen. Jeg blir så redd for at de misbruker den. Ble veldig redd når han holdt meg fast, og hadde lyst til å rømme derifra, men var jo også redd for at det skulle utarte seg. Anonymkode: 171e3...83f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #29 Skrevet 27. desember 2019 44 minutter siden, jabx skrev: Hvis du tenker på de to sakene som ble omtalt i media nylig, så skjedde det ikke ved at de foretok avhør, men ved at de tok kontakt med kvinnene privat. Det var riktignok etter å ha truffet dem i forbindelse med jobb, men det var altså ikke slik at de plutselig kastet seg over dem og voldtok dem. Den ene kvinnen mente ikke engang det var noe galt og ønsket ikke at politimannen skulle straffes. Så du må nesten sette deg litt bedre inn i saker før du lar dem skremme deg. (Dette betyr ikke at det er greit å misbruke sin stilling for å få sex, men det skjedde ikke på jobb og det skjedde ikke ved vold eller trusler.) Vet ikke, var nordpå. Politimannen ble siktet da. Må jo være noe bak det... Anonymkode: 171e3...83f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #30 Skrevet 27. desember 2019 41 minutter siden, jabx skrev: Jo, de må faktisk å avhøre relevante vitner. De har ikke ubegrenset makt, og var neppe sinte heller. Å være bestemt er ikke det samme som å være sint. Bestemt/sint. Jeg ble hvertfall redd, og turte ikke reagere som jeg ønsket fordi jeg var redd for hva han kom til å gjøre. Anonymkode: 171e3...83f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #31 Skrevet 27. desember 2019 46 minutter siden, jabx skrev: Nei, de kan bruke fysisk makt i den grad det er forsvarlig, nødvendig og forholdsmessig i forhold til situasjonen. Det sier meg ikke så mye, men hvis jeg ikke tør å bli med inn på et rom alene, har han rett til å tvinge meg da når det er for å ta et avhør? Det er ikke akkurat en arrestasjon. Anonymkode: 171e3...83f
Gjest Warrior Skrevet 27. desember 2019 #32 Skrevet 27. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da hadde jeg faktisk seriøst ikke klart å holde meg rolig. Så hvis man får et panikkanfall og forsvarer seg så kan politiet gjøre hva de vil da? Anonymkode: 171e3...83f De tar nok sikkert mer hensyn til folk som synes det er veldig ubehagelig, men er de redd for at personen har våpen, kniv eller andre farlige gjenstander så må de nok gjøre det uansett. De har det sånn at hvis det er en mann så er det mannlig politi som kroppsvisiterer og er det dame så er det kvinnelig politi som kroppsvisiterer. Sikkert for at det skal være tryggere for folk. Det som kan være mest ubehagelig er at de sjekker absolutt alt. Til og med nedi trusa. 1 time siden, Gorilla skrev: Da hadde jeg fått angstanfall. Takler ikke kroppsvisitering.😯 Hvorfor gjorde de det med deg? De var redd jeg hadde kniv på meg, så de måtte gjøre det. Måtte i håndjern så jeg ikke skulle gjøre noe.
Dalmatian Skrevet 27. desember 2019 #33 Skrevet 27. desember 2019 (endret) Har vært i kontakt med politiet fem ganger de siste fire årene. Seks ganger om man teller da legevakten kom til døra mi først. Ja, det er like skummelt, om ikke mer, for hver gang. Var i kontakt med de i 09/10 også. Endret 27. desember 2019 av Dalmatian
Sliten&kjørt52 Skrevet 27. desember 2019 #34 Skrevet 27. desember 2019 Jeg kjenner norsk politi bedre enn mange, fra minst 3 sider. Som smått sprø, og skikkelig sinna unge, -senere tenåring, hatet jeg de, da de kom å "stjal" mamma, som ble borte i måneder. Les 6. avdeling Ullevål sykehus. Senere "jaktet" de på meg i slottsparken, når jeg skulle ha vært på skolen. M.M.M. Endte opp med å jobbe "skulder ved skulder" med de, i en annen "blålysetat". De hadde ryggen vår, -og vi hadde ryggen deres, når det var behov. Felles mål, førstelinje for Norge. Jeg vil hevde att vi har verdens beste politi, -etter att det ble politihøyskole som standard i Norge. Noen tullinger er det i alle yrker, -men de er ikke likt av noen. Sånn er det bare. Stol på de er mitt råd. De er på jobb for å hjelpe. a. 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #35 Skrevet 27. desember 2019 4 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Jeg kjenner norsk politi bedre enn mange, fra minst 3 sider. Som smått sprø, og skikkelig sinna unge, -senere tenåring, hatet jeg de, da de kom å "stjal" mamma, som ble borte i måneder. Les 6. avdeling Ullevål sykehus. Senere "jaktet" de på meg i slottsparken, når jeg skulle ha vært på skolen. M.M.M. Endte opp med å jobbe "skulder ved skulder" med de, i en annen "blålysetat". De hadde ryggen vår, -og vi hadde ryggen deres, når det var behov. Felles mål, førstelinje for Norge. Jeg vil hevde att vi har verdens beste politi, -etter att det ble politihøyskole som standard i Norge. Noen tullinger er det i alle yrker, -men de er ikke likt av noen. Sånn er det bare. Stol på de er mitt råd. De er på jobb for å hjelpe. a. Mitt inntrykk er at du har helt rett. Står stor respekt av deg som klarte å vokse av "trenåringstrasset" og tanken om at politiuniform=fiende. For det er de ikke! Jeg har vært mye i kontakt med politiet. Gjennom jobben, som pårørende, suisidal, vitne og psykotisk. De har vært strenge, men gode. Harde, men rettferdige. Løsningsorienterte og rolige. Tydelige, men til alles beste. Medmenneskelige og ærlige. Langt eksempel kort: En bekjent av meg prøvde å komme seg inn i leiligheten min med kniv, jeg ringte politiet. De kom fort. Bekjenten mente at det var jeg som hadde kniv og politiet måtte derfor visitere meg også i samme slengen. Bare politimenn der, ingen damer. De måtte visitere, også under ytterklærene. Men de gikk aldri "inn" i trusa eller bh (eller rett ovenpå kjønnsorganene!), ingenting som var usømmelig eller upassende. Bekjenten min ble også visitere. Plutselig kanonparket bekjenten politiet i skrittet og løp mot meg. Den andre politiet dyttet meg hardt (!) til side og tok støyten for meg. Ble sparket hardt i magen og forsøkt skallet ned, men hadde heldigvis stikkvest på og ble ikke skadet. Fikk kontroll på bekjenten og tok han med seg. Skummel opplevelse, og jeg fikk debriefing etterpå. Politifolk er ikke skumle, de er vanlige folk som vil hjem til middag. Ikke bli stukket ned på jobb fordi en og annen krenket sjel ikke vil vise at de ikke har en kniv i bukselinjen. Anonymkode: 08266...019 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #37 Skrevet 1. januar 2020 Heisann! Jeg jobber som politi og har møtt på flere mennesker som deg, som uten nødvendigvis en veldig god grunn, frykter oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er ingen grunn til å frykte politiet uansett om du er fornærmet/vitne eller mistenkt i en sak. Så lenge du oppfører deg rolig og pent, vil du alltid bli behandlet rolig og pent tilbake. Dersom du uansett føler deg nervøs rundt politiet, kan du rett og slett bare opplyse om dette til politimannen/kvinnen du prater med, at du rett og slett har litt frykt for politiet, og at det er derfor du er nervøs. Vi er fullstendig klar over at veldig mange av de menneskene vi er i kontakt med som har ulike problemer/frykter/psykoser/konflikter o.l. I de aller fleste saker som politiet er involvert i er det viktig for oss å skaffe oss en oversikt over situasjonen, og da er det veldig ofte nødvendig å prate med alle involverte parter. Det sier seg selv at vi da også trenger å prate med de som ikke har gjort noe "galt". Det at vi kan virke strenge eller litt formelle fra tid til annen er fordi at noen ganger er det nødvendig å hente inn personer som er litt ute av seg og sørge for at de lander. Samtidig skal vi også opptre så korrekt som mulig og sørge for at alle parter blir behandlet med så mye respekt og tillit som situasjonen tillater det. De aller aller fleste politifolk som har jobbet noen år har relativt god trening i å prate med alle slags type mennesker, ofte på sitt verste. Du trenger ikke å være redd for å vise deg som sårbar eller tenke at vi skal gjøre deg noe vondt. Politiet er der for å hjelpe og beskytte mennesker som har blitt utsatt for en uønsket handling. Mitt beste tips til deg som er i kontakt med politiet, uansett hva slags situasjon det gjelder. Gjør ditt beste for å forholde deg rolig, vis respekt, gjør ditt beste for å være hyggelig, så kan jeg garantere deg at du vil bli behandlet på samme måten tilbake. Anonymkode: fae95...5a1 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #38 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg jobber som politi og har møtt på flere mennesker som deg, som uten nødvendigvis en veldig god grunn, frykter oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er ingen grunn til å frykte politiet uansett om du er fornærmet/vitne eller mistenkt i en sak. Så lenge du oppfører deg rolig og pent, vil du alltid bli behandlet rolig og pent tilbake. Dersom du uansett føler deg nervøs rundt politiet, kan du rett og slett bare opplyse om dette til politimannen/kvinnen du prater med, at du rett og slett har litt frykt for politiet, og at det er derfor du er nervøs. Vi er fullstendig klar over at veldig mange av de menneskene vi er i kontakt med som har ulike problemer/frykter/psykoser/konflikter o.l. I de aller fleste saker som politiet er involvert i er det viktig for oss å skaffe oss en oversikt over situasjonen, og da er det veldig ofte nødvendig å prate med alle involverte parter. Det sier seg selv at vi da også trenger å prate med de som ikke har gjort noe "galt". Det at vi kan virke strenge eller litt formelle fra tid til annen er fordi at noen ganger er det nødvendig å hente inn personer som er litt ute av seg og sørge for at de lander. Samtidig skal vi også opptre så korrekt som mulig og sørge for at alle parter blir behandlet med så mye respekt og tillit som situasjonen tillater det. De aller aller fleste politifolk som har jobbet noen år har relativt god trening i å prate med alle slags type mennesker, ofte på sitt verste. Du trenger ikke å være redd for å vise deg som sårbar eller tenke at vi skal gjøre deg noe vondt. Politiet er der for å hjelpe og beskytte mennesker som har blitt utsatt for en uønsket handling. Mitt beste tips til deg som er i kontakt med politiet, uansett hva slags situasjon det gjelder. Gjør ditt beste for å forholde deg rolig, vis respekt, gjør ditt beste for å være hyggelig, så kan jeg garantere deg at du vil bli behandlet på samme måten tilbake. Anonymkode: fae95...5a1 Øh, nei det der stemmer ikke. Jeg har kommet utfor politifolk som bare er regelrette drittsekker uansett om man oppfører seg rolig og pent. Politiyrket er et yrke som tiltrekker seg mange maktkåte folk og tidligere mobbeoffere som nå ser sitt snitt til å ta igjen på uskyldige mennesker. Anonymkode: 405fa...5f3 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2020 #39 Skrevet 1. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg jobber som politi og har møtt på flere mennesker som deg, som uten nødvendigvis en veldig god grunn, frykter oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er ingen grunn til å frykte politiet uansett om du er fornærmet/vitne eller mistenkt i en sak. Så lenge du oppfører deg rolig og pent, vil du alltid bli behandlet rolig og pent tilbake. Dersom du uansett føler deg nervøs rundt politiet, kan du rett og slett bare opplyse om dette til politimannen/kvinnen du prater med, at du rett og slett har litt frykt for politiet, og at det er derfor du er nervøs. Vi er fullstendig klar over at veldig mange av de menneskene vi er i kontakt med som har ulike problemer/frykter/psykoser/konflikter o.l. I de aller fleste saker som politiet er involvert i er det viktig for oss å skaffe oss en oversikt over situasjonen, og da er det veldig ofte nødvendig å prate med alle involverte parter. Det sier seg selv at vi da også trenger å prate med de som ikke har gjort noe "galt". Det at vi kan virke strenge eller litt formelle fra tid til annen er fordi at noen ganger er det nødvendig å hente inn personer som er litt ute av seg og sørge for at de lander. Samtidig skal vi også opptre så korrekt som mulig og sørge for at alle parter blir behandlet med så mye respekt og tillit som situasjonen tillater det. De aller aller fleste politifolk som har jobbet noen år har relativt god trening i å prate med alle slags type mennesker, ofte på sitt verste. Du trenger ikke å være redd for å vise deg som sårbar eller tenke at vi skal gjøre deg noe vondt. Politiet er der for å hjelpe og beskytte mennesker som har blitt utsatt for en uønsket handling. Mitt beste tips til deg som er i kontakt med politiet, uansett hva slags situasjon det gjelder. Gjør ditt beste for å forholde deg rolig, vis respekt, gjør ditt beste for å være hyggelig, så kan jeg garantere deg at du vil bli behandlet på samme måten tilbake. Anonymkode: fae95...5a1 Jeg har et spørsmål. La oss si at dere skal kroppsvisitere en person, men så blir personen redd, stum og går i frys slik at denne ikke klarer å røre på seg - hvordan håndterer dere slike situasjoner? Gjøres kroppsvisiteringen med makt da, eller tar dere dere tid til å få roet ned personen? Anonymkode: ba205...e5d
Sliten&kjørt52 Skrevet 1. januar 2020 #40 Skrevet 1. januar 2020 (endret) Jeg tror det var en "senior" politimann som hadde mest å si, for att jeg som en skikkelig sinna og forvirret drittunge "skrudde på hjernen". Var på veldig god veg "utenfor stupet". Alle på Norges største politidistrikt / stasjon kjente meg igjen på 200 meter, bakfra. Ble knipi med noe hasj i slottsparken, igjen. Var på veg inn på huset, -kjente rutinen godt, glattcelle, så damene på B.V. vakta, bli hentet eller kjørt hjem. ... Sjefen ba de stoppe ved en liten park ved akerselva, kommanderte meg ut. Jeg trodde jeg visste hva som kom. -Les: Grisebank. Han satte meg ned på en benk, så på meg l e n g e, spurte så hva jeg dreiv med, spurte om hvordan jeg trodde livet til de jeg vanket sammen med (alle 4 år eldre, eller mer) som hadde begynt med heroin, ville være om 2 år. Han visste jo seff. navnene på gutta. -Kastet hasjen min i elva, og ba meg gå hjem. Dette var seff før noen politihøyskole. Jeg mener vi har ett politi i verdensklasse. Edit: TAKK O.P. -for dette. -Og mye mer. Stå på, -og god vakt. . a. Endret 1. januar 2020 av Sliten&kjørt52 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå