Gå til innhold

Mensa oppgave? Føler jeg mangler i formasjon for å løse den...


Ariana807

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en kul kalender. Jeg har gjort den klar, men allerede 1 januar, skjønner jeg ikke oppgaven 😅😂

Min mor sa hun løste den lett, og jeg er helt blank 😬 jeg bare føler jeg mangler informasjon. Løs koden. Men er noen av bokstavene konstant og skal være der, skal alt byttes ut... ja jeg forstår ikke denne helt, er den noen her som kan forklare litt tankegangen? Har lyst til å kunne løse de 364 neste oppgave i kalenderen selv 😅 

65DF3BD4-65E9-451C-85C9-F5F5BD7076A1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Happy new year.. du flytter alle bokstavene 1 plass frem bakover til venstre i alfabetet. Det er en barnehageoppgave.

Endret av Strålende
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva om du går en bokstav opp eller ned? 

Endret av abc123detvardet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er poenget med oppgaven, at du skal se løsningen selv - slike oppgaver følger ofte et bestemt mønster.

Anonymkode: 4d4c0...dcb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Strålende skrev:

Happy new year.. du flytter alle bokstavene 1 plass frem i alfabetet. Det er en barnehageoppgave.

Sånne kommentarer er nå unødvendige da.

Jeg så på neste dag, 2 januar, og der var det litt mer forklarende tekst på hva du skulle gjøre, så jeg følte jeg manglet noe i formasjon her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er poenget med oppgaven, at du skal se løsningen selv - slike oppgaver følger ofte et bestemt mønster.

Anonymkode: 4d4c0...dcb

Neste oppgave hadde en litt mer beskrivende tekst på hva du skulle gjøre, så jeg følte jeg manglet noe info. Men joda man skal se mønster for å løse disse oppgavene, akkurat denne tok jeg ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Sånne kommentarer er nå unødvendige da.

Jeg så på neste dag, 2 januar, og der var det litt mer forklarende tekst på hva du skulle gjøre, så jeg følte jeg manglet noe i formasjon her.

Det er jo en barnehageoppgave, hvorfor mener du det er unødvendig å si det? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk du vel egentlig mer info enn nødvendig siden det var oppgaven for første januar. Men se lyst på det; siden det er skuddår neste år, har du fremdeles 365 oppgaver igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Strålende skrev:

Det er jo en barnehageoppgave, hvorfor mener du det er unødvendig å si det? 

Siden dette var en barnehageoppgave, forventer jeg at du løser denne:

Il ib xs jpof ovrdx

Nøkkelen er: KODE

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Strålende said:

Happy new year.. du flytter alle bokstavene 1 plass frem bakover til venstre i alfabetet. Det er en barnehageoppgave.

Litt enig med deg om barnehageoppgave. Det tok meg to sekunder å se at det stod Happy New Year. Det betyr selvsagt ikke at TS er på nivå med barnehagebarn, bare at hun ikke tenkte på riktig måte i forhold til oppgaven.

Anonymkode: 8fa0a...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Happy new year. Løste den slik; så på mengde bokstaver i ordene samtidig som jeg så hvilken dato det var. Når det passet med det jeg trodde det var så jeg etter et mer logisk mønster i det😂🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjettet happy new year bare ved å se på lengden på ordene....og at det er 1.1.

Anonymkode: ef8ae...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt enig med deg om barnehageoppgave. Det tok meg to sekunder å se at det stod Happy New Year. Det betyr selvsagt ikke at TS er på nivå med barnehagebarn, bare at hun ikke tenkte på riktig måte i forhold til oppgaven.

Anonymkode: 8fa0a...7a3

Vi kan selvsagt ikke undervurdere barnehagebarn på den måten. Det hadde vært stygt. Noen barnehagebarn klarer faktisk å løse slike oppgaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må rett og slett prøve seg frem. Noen ganger er regelen lik for alle tegnene, f.eks "bokstaven før". Andre ganger kan det være at første tegn er bokstaven før, 2. tegn er 2 bokstaver før, 3. tegn 3 bokstaver før osv. 

Anonymkode: c5822...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Siden dette var en barnehageoppgave, forventer jeg at du løser denne:

Il ib xs jpof ovrdx

Nøkkelen er: KODE

At du ikke klarer å løse den går fint, jeg vil ikke hjelpe deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strålende skrev:

At du ikke klarer å løse den går fint, jeg vil ikke hjelpe deg. 

Jeg som lagde den.

Siden barnehagebarn skal kunne løse Cæsarchiffer-oppgaven, burde det være forventet at voksne folk skal kunne løse den. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Jeg som lagde den.

Siden barnehagebarn skal kunne løse Cæsarchiffer-oppgaven, burde det være forventet at voksne folk skal kunne løse den. 

Hvorfor trenger du hjelp til å løse oppgaven du ladge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strålende skrev:

Hvorfor trenger du hjelp til å løse oppgaven du ladge? 

Trenger ikke hjelp.

Lurer på om du klarer å løse den, ettersom den burde ligge på ungdomsskolenivå etter din mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...