Gå til innhold

Ari Behn er død

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest commeilfaut
10 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det var veldig sterkt å se talen til datteren, der hun sto foran kisten. 

Det var en så hjerteskjærende og god tale, jeg tror jeg kuttet litt løk mens jeg så den.

Det beste med den var likevel at den også henvendte seg til de som sliter, fra et offer, en etterlatt sin synsvinkel, presenterte hennes savn og smerte. Om vi som ikke sliter trengte høre den, og ble berørt av den, tror jeg ingen trenger den talen mer enn noen som virkelig sliter i den grad at de vurderer å gjøre slutt på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ann Mo skrev:

tegning_maud_ari_01.jpg

Det som slo meg med tegningen, var hvor mild og god farens utseende var i hennes bilde. Virkelig vakkert. Får tårer i øynene av bildet grunnet dette.

Her er det en varm og fin artikkel om Maud Angelicas tale, tegning og hilsning til sin far:

https://no.newsner.com/de-kongelige/maud-og-martha-i-tarer-under-den-hjerteskjaerende-talenvi-skulle-egentlig-feire-jul-sammen/ 

Du har helt rett ❤️ her er følelser tegnet. 

Rettelse: her er følelser OGSÅ tegnet. Det er en God tegning utenom det også! Men se følelsene i blikket. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det som ble litt klarere når de nærmeste talte i går, var jo at det virket som om de visste Ari hadde slitt mye psykisk fra før. Som om de på en måte ikke var helt overrasket. Det var veldig sterkt å se talen til datteren, der hun sto foran kisten. 

Ja, det var veldig viktig at hun sa det. At det er langvarig psykisk sykdom som er bakteppet her, og det bekreftet jo Märtha i den teksten hun la ut på IG.

Hvis vi ville høre, så har vi jo visst det lenge. Han sa det jo nesten rett ut i intervjuet i Massiv i 2009. Dessverre prøvde man å viske ut det han sa, det ble ledd litt bort, det ble ikke tatt alvorlig, det ble bortforklart av ham selv senere. Men han sa selv i det intervjuet at han var depressiv og vanskelig å leve med, og jeg husker jeg tenkte at det må ha vart lenge siden han sier det på den måten.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det siste året var veldig tungt for Ari. Han hadde en del fysiske plager og var veldig nedfor og tom for kraft og energi. Jeg var der for ham helt til det siste. Jeg snakket med ham på julaften og var ordentlig masete på ham om å «stay in there», og at ting alltid vil komme til å bli bedre. Man må bare komme gjennom smerten, man må holde ut, sier han. Man må snu fokuset fra en selv og ut mot verden, men det var veldig tungt og umulig for Ari å se noen annen utvei."

https://www.nrk.no/norge/snakket-med-ari-behn-pa-julaften_-provde-a-fa-ham-til-a-holde-ut-1.14843436

Jeg forstår ikke det her helt. Dersom det er kjent at mennesker vurderer selvmord, skal de da ikke få hjelp ved å bli innlagt eller noe?

En alvorlig depresjon gjør at mennesker mister evnen til å se sin verden i annet lys, enn synet deres deprimerte virkelighetsforvrengning gir. De har handikap på evnen til å snu sitt deprimerte fokus, når de lider av depresjon. Da må det jo profesjonell hjelp til? Akutt? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ann Mo skrev:

"Det siste året var veldig tungt for Ari. Han hadde en del fysiske plager og var veldig nedfor og tom for kraft og energi. Jeg var der for ham helt til det siste. Jeg snakket med ham på julaften og var ordentlig masete på ham om å «stay in there», og at ting alltid vil komme til å bli bedre. Man må bare komme gjennom smerten, man må holde ut, sier han. Man må snu fokuset fra en selv og ut mot verden, men det var veldig tungt og umulig for Ari å se noen annen utvei."

https://www.nrk.no/norge/snakket-med-ari-behn-pa-julaften_-provde-a-fa-ham-til-a-holde-ut-1.14843436

Jeg forstår ikke det her helt. Dersom det er kjent at mennesker vurderer selvmord, skal de da ikke få hjelp ved å bli innlagt eller noe?

En alvorlig depresjon gjør at mennesker mister evnen til å se sin verden i annet lys, enn synet deres deprimerte virkelighetsforvrengning gir. De har handikap på evnen til å snu sitt deprimerte fokus, når de lider av depresjon. Da må det jo profesjonell hjelp til? Akutt? 

Jeg synes ikke man kan pålegge den syke og selv be om hjelp i en slik situasjon. Her må andre gripe inn og be om hjelp for vedkommende. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ann Mo said:

Det kan jo hende han var innlagt, han feiret ikke julaften med barna selv om det var planen. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker

Mette Marit har i årekke vert beskytter for psykisk syke, og  Håkon og Mette Marit har ved flere anledninger "åpnet dørene på skaugum " for psykisk syke og  for mental helse.  Eit flott tiltak som eg vet mange har satt pris på.    Vi har en kongefamilie som  har omtanke også for de psykisk syke i samfunnet, og de fleste vet at denne usynlige sykdomen er ofte vanskeleg å takle  , og ikkje minst for de nære pårørende.   

Maud Angelica Behn hadde ein fin tale under bisettelsen  der hun bl.a snakket om barnas kjensler etter  farens død, og at de ikkje har noen skyldfølelse for Ari Behns valg.     Alle har medfølelse med barna og at  de sitter igjenn med eit stort tap og  savn etter faren, men heldigvis har de folk rundt seg som kan gji dem støtte  i en vanskeleg tid, og de har også en grav de kan gå til.  

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-stotter-psykisk-syke-1.1717

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, this_is_she skrev:

Det kan jo hende han var innlagt, han feiret ikke julaften med barna selv om det var planen. 

Han ble isåfall funnet i hjemmet sitt i lommedalen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ann Mo said:

Det må det absolutt! Men det som kan være et problem er at man må stå på venteliste. Kanskje får man piller av fastlegen. Så blir man henvist til psykiatrien, og må sannsynligvis stå på venteliste for å komme til behandling. Alternativet er å møte opp med avkuttet pulsåre, da skjønner man hvor alvorlig det faktisk er

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Millimani skrev:

Det må det absolutt! Men det som kan være et problem er at man må stå på venteliste. Kanskje får man piller av fastlegen. Så blir man henvist til psykiatrien, og må sannsynligvis stå på venteliste for å komme til behandling. Alternativet er å møte opp med avkuttet pulsåre, da skjønner man hvor alvorlig det faktisk er

Ja, en i familien min ble avvist av helsevesenet et par dager før han tok livet sitt. Det er ikke barebare å få hjelpen man trenger. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ann Mo skrev:

39 minutter siden, Millimani skrev:

Mulig at dette blir slettet. Man kan få hjelp i lange perioder. Akutt sucidalitet er én ting, men det er ikke sånn at den impulsen alltid kommer plutselig. Ved mistenkt akutt fare for en selv eller andre ringer man 113. Noen kan likevel planlegge slikt over lang tid, og skjule dette overfor venner/familie og behandlere. Det kan virke overfor andre at det går bedre, fordi vedkommende har tatt et valg som h*n tror er riktig for alle, og virker tilsynelatende lettere til sinns.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
1 time siden, Satellites skrev:

Ja, en i familien min ble avvist av helsevesenet et par dager før han tok livet sitt. Det er ikke barebare å få hjelpen man trenger. 

Når noen i en familien tar sitt eget liv,så er det ikkje bare eit offer,  men en hel familie.    Den beste måten å  forbygge pyskiske sykdomer  er å rette  mer fokus på  kilden til dem.     Vi vet  m.a. at mobbing er en kilde til psykiske sykdomer ,  omsorgssvikt  i hjemmet , ulukker .   Ensomhet  er idag vår tids største folksykdom, og her er sikkert noen som kan bidra på eit eller annet vis utan at det blir bare  noen meninger på KG. og andre fora.     

Skulle ikkje forundre meg om NAV har mange selvmord på samvittigheten, som en indirekte følge av  at syke folk  har måtte kjempet en kamp overfor dette byråkratiet. 

Mange kommuner / bygder har pussigt nok  ikkje  eit eneste medlem innenfor mental -helse / LPP til tross for at det finnes mange m/ psykiske sykdomer der.    

Mange  pårørende ( og andre )  har problemer hvor de skal sende en bekymringsmelding  om de har misstanke om  ser noen som burde hatt hjelp.      

Mange pårørende opplever ofte å  stå nokså maktesløse  både overfor personer som sliter m/ psykisk syke.    De fleste av de som  er psykisk syke , og  tar sitt eget liv er myndighetspersoner, og helsemyndighetene  må forholde seg til taushetsbelagte opplysninger.    Det er ofte begrenset med opplysninger  psykiatrien er villig tll å gji ifra seg til de pårørende utan samtykke ifra passient,  og dette kan også vera eit problem.          

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Når noen i en familien tar sitt eget liv,så er det ikkje bare eit offer,  men en hel familie.    Den beste måten nå forbygge pyskiske sykdomer  er å rette  mer fokus  er kilden til dem.       Det er lett å "bryte ned  eit menneske " men desto mye vanskligere å reparere. 

Skulle ikkje forundre meg om NAV har mange selvmord på samvittigheten, som en indirekte følge av  at syke folk  har måtte kjempet en kamp overfor dette byråkratiet. 

Mange kommuner / bygder har eit eneste medlem innenfor mental -helse / LPP.   

Mange  pårørende ( og andre )  har problemer hvor de skal sende en bekymringsmelding de har misstanke om tilbakefall.  

Mange pårørende opplever ofte å  stå nokså maktesløse overfor personer som sliter psykisk.       

«Kilden», som en enhet, til psykiske problemer er neppe identifiserbar i de fleste tilfeller. Jeg tror det er oftest en kombinasjon av gener, personlighet og livshendelser som fører til dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
26 minutter siden, Alivamale skrev:

«Kilden», som en enhet, til psykiske problemer er neppe identifiserbar i de fleste tilfeller. Jeg tror det er oftest en kombinasjon av gener, personlighet og livshendelser som fører til dette.

De pårørende,  venner  er utvilsamt  den viktigste ressures overfor de som sliter med en psykisk lidelser.   Mange psykisk syke er svingdørpassienter hos helsevesenet .     Det er betenkeleg  når psykisk syke blir skrevet ut fra avdeling ene dagen, og neste dag  begår de selvmord.      Da må det reises  noen kritiske spørsmål .    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 16.22, Klappe skrev:

Kan Maud bli en viktig del av kongehuset fremover som Ingrid Alexandra eller ikke, siden Martha sa fra seg prinsesse-tittel?

Barna til Martha og Ari tilhører kongefamilien, men ikke kongehuset. De mottar ikke apanasje, har ingen oppdrag og er "vanlige" personer. Akkurat slik de har gjort i Sverige nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

De pårørende,  venner  er utvilsamt  den viktigste ressures overfor de som sliter med en psykisk lidelser.   Mange psykisk syke er svingdørpassienter hos helsevesenet .     Det er betenkeleg  når psykisk syke blir skrevet ut fra avdeling ene dagen, og neste dag  begår de selvmord.      Da må det reises  noen kritiske spørsmål  om  grov systemsvikt    i eig eit eller annet ledd i systemet.    

Naturligvis er det er det et problem når innlagte må erklæres som «ikke syke nok», og blir skrevet ut for å gi plass til andre. Dette er et økonomisk og politisk problem.

Det finnes likevel mange som aldri har vært i nærheten av en innleggelse som velger å ta livet sitt. 

«Svingdørspasienter» vil det alltid finnes innen psykiatri. Det er vanskelig å ta beslutninger overfor andre mennesker, og heldigvis er bruk av tvang generelt svært redusert, sammenliknet med tidligere tider. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Dette har ikke med Maud å gjøre, hennes tale, direkte.

Men hun sa at det alltid står folk å venter på å hjelpe deg, man kan bare spørre om hjelp så får man det. Det er dessverre feil for veldig mange. Håper hennes ord og Aris handling kan bedre vårt psykiske helsevesen. Færre i kø, flere typer lavterskeltilbud, ttilbud flere steder, tidlig innsats, osv. For i dag er det ikke så enkelt å få hjelp. Spesielt ikke riktig hjelp.

For en vakker ung jente Maud er. Hennes indre skjønnhet, fargelagt av hennes far, kom virkelig frem gjennom talen. Hun har kanskje fått hjelp til å formulere den, men det spiller ingen rolle, jeg tror det er hennes ord. Hennes styrke vistes ved at hun i det hele tatt holdt talen. Foran en fullsatt kirke, hennes tale ble filmet av landsdekkende TV og streamet på internett. I begravelsen til sin egen far som valgte å dra fra henne. Men hun viser at hun er så sterk at hun tilgir han for dette og fortsatt bare ser det gode i han. Hun skjønner han. Jeg tror de har hatt en magisk kontakt. Ari har visst hatt det med så mange. Han elsket barna sine og de elsket han. Ari ❤

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
36 minutter siden, Alivamale skrev:

Naturligvis er det er det et problem når innlagte må erklæres som «ikke syke nok», og blir skrevet ut for å gi plass til andre. Dette er et økonomisk og politisk problem.

Det finnes likevel mange som aldri har vært i nærheten av en innleggelse som velger å ta livet sitt. 

«Svingdørspasienter» vil det alltid finnes innen psykiatri. Det er vanskelig å ta beslutninger overfor andre mennesker, og heldigvis er bruk av tvang generelt svært redusert, sammenliknet med tidligere tider. 

Hva er psykisk ?.     De aller fleste mennesker kan møte på motgang  i livet der de  føler seg nedfor og demprimerte men   de aller fleste mesterer og  takler slike nedturer utan faglig hjelp.     Det handler ofte om å forsøke i "vri " noen negative tanker over på positive tanker, og kunne se verden ifra eit annet  ståsted.   

Flere hadde snakket m/ Ari Behn på Julaften, og  hadde forsøkt å "vri " tankene hos ham, men de fattet ingen misstanke om utfallet.      Problemet m/ mange som tar sitt eget liv er at  de tar denne besluttning utan at de nermeste hadde noen  som helst misstanke om at de gjekk med slike  tanker.    Personleg så tror eg at alle mennesker kan kome i en  situasjon at det "går i svart" og går inn i en psykose.     Det er ikkje uvanleg å sjå personer som forandrer personlighet ved inntak av alkohol, og andre stoffer.

Menn har tradisjonelt vanskeleg for å sette ord på følelser overfor hverandre, og er det noen som forsøker å snakke om følelser, så blir  det "bortsnakk".    .

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...